A Bajza utcát és a Bulcsú utcát összekötő „halálalagút” sorsa sokakat érdekel. A Járókelő csapatával közterületi problémák megoldásában segítjük a városlakókat, így a weboldalunkra több jelzés is érkezett az alagút súlyosan leromlott állapotával kapcsolatban. Az utóbbi hetekben a Magyar Innovációs és Technológiai Minisztériumtól is, illetve a VI. kerületi önkormányzattól is kaptunk híreket arról, hogy hamarosan várhatóak lépések az ügyben. Győrffy Máté VI. kerületi alpolgármestert kérdeztük a tervekről. De előtte röviden felelevenítjük, mi is történt eddig.
Alagút, fotó: Adrián Zoltán
A jövőre 175. születésnapját ünneplő alagút a VI. kerületi Bajza utcát, valamint a XIII. kerületi Bulcsú utcát köti össze. A Járókelőn időről időre kérik, hogy tegyünk valamit, hiszen a kerékpárosok és a gyalogosok számára praktikus és gyors elkerülő útvonal lehetne, ha nem lenne hihetetlenül, de tényleg hihetetlenül lepusztult állapotban már hosszú idő óta.
Csak néhány problémát említünk, illetve alábbi fotógalériánkban is megmutatjuk a jelenlegi állapotokat: hiányos, leromlott világítótestek; eltömődött csatornarácsok és felgyülemlő csapadék; a talajt képező vaslemezek, -pántok korrodálódása, sérülése, ebből fakadóan szintkülönbségek, balesetveszélyes elemek; a felhajtók és a macskakő burkolat alkalmatlansága; a takarítás, karbantartás hiánya; a környék ápolatlansága.
Mi történt eddig?
2015-ben foglalkoztunk először az alagút kérdésével. Az azóta eltelt években többször is kerestük az illetékeseket, ez év februárjában pedig egy cikket is szenteltünk a témának. Leveleztünk a MÁV Zrt-vel, Budapest Főváros főjegyzőjét is kérdeztük, sokáig azonban sajnos senki sem vállalta a felelősséget az ügyben.
A tulajdonosként azonosított MÁV Zrt. korábban így nyilatkozott: az „aluljáró MÁV érdeket nem szolgál, peronra nem vezet, vasúti állomás/megállóhely megközelítését nem segíti, kizárólagosan helyi lakossági érdeket szolgál, véleményünk szerint annak takarítása, falainak tisztasági mázolása, a járdaburkolat fenntartása és a világítás üzemeltetése is a közút kezelőjének feladata.”
Budapest Főváros főjegyzője szerint azonban „a bejelentésben jelzett (...) gyalogos aluljáró (...) a Magyar Állam kizárólagos tulajdonába tartozik, és annak működtetése, fenntartása és üzemeltetése (...) a MÁV Zrt. feladata. (...) a Fövárosi Önkormányzatnak útkezelői kötelezettsége sem származik a létesítmény tekintetében. Amennyiben a MÁV Zrt. valamely általunk nem ismert körülményre hivatkozva jogszerűen nem vállalja az üzemeltetést, úgy álláspontunk szerint (...) kerületi önkormányzati szintre tartozhat.”
Végül az Innovációs és Technológiai Minisztérium is megszólalt: „(...) a kapcsolódó felelősségi körök is összetettek. A MÁV Zrt. magáért a műtárgyért felel, annak tartozékainak karbantartása az önkormányzatokkal együttműködésben történik, a Fővárosi Közterület-fenntartó Nonprofit Zrt., a Fővárosi Vízművek Zrt., illetve a BDK Budapesti Dísz-és Közvilágítási Kft. is érintett. (...) a MÁV Zrt. több körben egyeztetett Terézváros Önkormányzatával, melynek keretében a MÁV Zrt. vállalta, hogy 2021. I. félévében elvégzi a szóban forgó aluljáró kapuzatainak és csatlakozó szárnyfalainak javítását, valamint a kő-tégla anyagú boltozat belső felületeinek rendbehozatalát.”
Mi várható?
Győrffy Mátéval, a VI. kerületi önkormányzat alpolgármesterével beszélgettünk az egyeztetésekről és a várható munkálatokról.
A Minisztérium levelében szinte hihetetlen hírekről olvashattunk, és az Önök sajtóosztálya is pozitív fejleményekről tájékoztatott bennünket. Az említett egyeztetések mikor és hogyan kezdődtek a kerület és a MÁV Zrt. között? A Minisztérium által felsorolt egyéb szereplőkkel is sikerült-e felvenni a kapcsolatot, ők is csatlakoznak a felújítási munkálatokba?
Győrffy Máté, Terézváros alpolgármestere, fotó: Adrián Zoltán
A gyalogos alagút állapota sajnos az elmúlt évtizedekben folyamatosan romlott. Az aluljáró a gyalogos közlekedés mellett budapesti szinten meghatározó eleme a kerékpáros közlekedésnek is, de jelenlegi állapotában nem tudja sem infrastrukturálisan, sem a szabályoknak megfelelően kiszolgálni ezt az igényt.
Mivel a terület üzemeltetése és tulajdonlása több kézben van, ezért ahhoz, hogy valódi változás történjen, minden érintett fél részvételével találkozót kell kezdeményezni. Az önkormányzat felkereste a MÁV Zrt.-t a felújítással kapcsolatban, és a márciusi helyszínbejárás alkalmával kiderült, hogy bár a MÁV Zrt. tisztában van a jelenlegi helyzettel, forrás és munkaerő szűkösség miatt nem tudta eddig egyedül vállalni a felújítást, azonban a közös munkára nyitott volt, így a kerületi hivatal elkezdte szervezni a találkozót.
A június 2-ai megbeszélésen részt vettek a terület (az aluljáró, lejárók, egyéb területek) tulajdonosai, a MÁV Zrt., a Fővárosi Önkormányzat, a VI. és a XIII. kerület, valamint a BDK Kft., a Fővárosi Vízművek Zrt. és a Budapest Közút Zrt. képviselői is, akik az aluljáró üzemeltetésében részfeladatokért felelnek.
Pontosan milyen feladatokat állapítottak meg a megbeszélések során, és ezek közül ki mit fog vállalni? Tudomásunk szerint túl van egy képviselő-testületi ülésen is, amelyen már zöld jelzést kaptak az önkormányzat részéről felvázolt tervek. Tehát mit vállalnak Önök és mit vállalnak az egyéb szereplők? Van-e olyan probléma, amire nem találtak megoldást vagy aminek a megvalósítása nem várható?
A megbeszélés során mindenki jogosnak tartotta az igényt, hogy az aluljáró megújuljon, és ennek érdekében mindenki vállalta, hogy saját hatáskörében hozzájárul a folyamathoz. Az ütemezésről megállapodás született, amely alapján a MÁV Zrt. az alagút belső falainak rendbetételét végzi el, amelyet követően a BDK Kft. felújítja a közvilágítást, ezt a lejárók és környezetük rendezése követi, hogy a kerékpárosok is biztonsággal tudják használni az aluljárót.
A terézvárosi önkormányzat vállalta, hogy saját költségén megtervezi az aluljáró felújítását. A tervezők kiválasztása most zajlik, ezt követően kezdődik a 120 napos tervezési időszak. A műszaki tartalom egyeztetése folyamatos a Fővárosi Önkormányzattal, mivel a Bajza utcai lejáró az ő területükön található, a Bulcsú utcai pedig a VI. kerületé. A tervezés során az aluljáró közepén található vízelvezető csatorna fedelének biciklisbarát kialakítását is figyelembe vesszük, ezt egészíti ki a MÁV Zrt. és BDK Kft. által vállalt belső korszerűsítés. A lejárók és környezetük felújítása közös fővárosi és kerületi forrásokból fog megvalósulni előreláthatólag 2022-ben.
Képviselő-testületi ülés Terézvárosban, fotó: Dimény András
Az együttműködés keretében felmerült a Bajza utca felőli lejáró melletti MÁV területen, illetve a Bulcsú utca mellett található MÁV és XIII. kerületi zöld felület fejlesztése, de ezek egy következő projekt során fognak megvalósulni, mivel nagyobb léptékű átalakításokat foglalnak magukban, az aluljáró funkciójához nem csatlakoznak szorosan.
Mikor kezdődhetnek a munkálatok? Milyen ütemezésben történnek meg a tervezett lépések?
A kész, kiviteli tervek április közepére várhatóak, ezt követi a közbeszerzési szakasz. Az előkészítő lépések során előreláthatólag a MÁV Zrt. elvégzi az aluljáró belső felületeinek tisztítását és felújítását. A pontos kivitelezés menete a tervekben megfogalmazott műszaki tartalomtól függ, de reményeink szerint a felújítás 2022 közepére megtörténik, ekkorra már a világítás korszerűsítése is készen lesz, a két folyamat egymást nem akadályozza. Fontosnak tartjuk, hogy az átépítés miatt a lehető legrövidebb ideig legyen csak lezárva az átjáró. Még a kivitelezés alatt elkészíti az új aluljáró forgalomtechnikai terveit a Budapest Közút Zrt., hogy az építési munkálatok után azonnal meg tudjuk nyitni az alagutat.