Graffiti, rossz fényviszonyok és életveszélyes útburkolat. Csak néhány dolog, amivel azok találkozhatnak, akik megpróbálnak átkelni a Bajza és a Bulcsú utcát összekötő gyalogos aluljáróban, vagy ahogy sokan hívják, a Halál alagútban. A helyzet számtalan közegészségügyi és közbiztonsági kérdést felvet, de leginkább talán arról tudósít, hogy mennyire tartja megbecsült közlekedőnek a gyalogosokat és kerékpárosokat a mindenkori városvezetés, ha ezt tűri.
A helyszínen egyébként a szokásos helyzettel, az úgynevezett "gazdátlan közterület" problémájával találkozunk. Ez persze nem egy szakkifejezés. Mi hívjuk így azokat a helyeket vagy ügyeket, ahol az illetékes kihúzza magát a felelősség alól és saját törvényi kötelezettségeit vitatva elutasítja a megoldást. A MÁV például úgy látja, nem kifejezetten kapcsolódik az államvasutak működéséhez a fenntartásukba tartozó Podmaniczky alagút. (Az alagút ügye a levélben szereplővel ellentétben nem a VI. és a XII. kerületet érinti, hanem a VI.-ot és a XIII.-at, ezt valószínűleg elírták.)
Minthogy a tárgyi aluljáró MÁV érdeket nem szolgál, peronra nem vezet, vasúti állomás/megállóhely megközelítését nem segíti, kizárólagosan helyi lakossági érdeket szolgál, véleményünk szerint annak takarítása, falainak tisztasági mázolása, a járdaburkolat fenntartása és a világítás üzemeltetése is a közút kezelőjének feladata. A MÁV kezdeményezésére több alkalommal zajlott egyeztetés az aluljáró üzemeltetéséről az érintett Önkormányzatok (VI. és XII. ker.) részvételével, azonban döntés nem született az ügyben.
Itt tartunk most. Persze nem mondhatjuk, hogy nincs megoldás. Az aluljárót időről időre ráncba szedik egy kicsit. Majd időről időre beküldik a Járókelő hibabejelentő felületén. Lévén, hogy tartós megoldás nem született. Pedig a helyszínről már horrorfilm előzetes is készült önkéntesünk és bejelentőnk S. Dominik jóvoltából. A megtekintést mindenképpen hanggal ajánljuk.
Az aluljáró a biciklis infrastruktúrának is kiemelten fontos része. Ehhez képest, elnézve a burkolat és a közműfedelek állapotát, akár kerékpárral, akár gyalogosan balesetveszélyes itt közlekedni. Pedig igény az volna rá. Az egyik oldalon a macskaköves burkolat feltehetően kerékpáros gerillaakciónak köszönhetően egy betoncsíkkal lett megtoldva – a könnyebb haladás érdekében.
A vasúti aluljáró egyébként jobba napokat is látott. 1980-ban még a bevásárlásból igyekvő idősebb korosztály is bátran használta az alagutat. Legalább is a Fortepan képének tanúsága szerint biztosan. Rendben van, hogy az elmúlt 40 évben sokat változott a világ, de hogy a határtalan fejlődésben épp egy ilyen, marginálisnak nehezen mondható útszakaszt nem sikerül rendben tartani, az érthetetlen. Vagy ami még rosszabb: egy olyan attitűdöt tükröz, amely szerint a városvezetésnek azok a közlekedők, akik (ha biztonsággal lehetne) itt járnának, nem is fontosak.
Bulcsú utcai aluljáró a Bajza u. felé 1980./eredet :AHGY/41141 Fortepan
És végül még egy videó a helyszínről: