Létezik egy elképzelés, mégpedig az Egészséges utcák, amelynek célja, hogy az utcák, közterek kialakításánál az elsődleges szempont az emberek életminőségének és egészségének maximalizálása legyen. A Járókelő oldal 8 éve segít a városlakóknak abban, hogy jelezhessék a kátyúkat, letört szemeteseket, lekopott zebrákat és egyéb közterületi problémákat a lakóhelyükön, ezzel biztosítva, hogy a minket körülvevő városi környezet élhetőbb, tisztább, egészségesebb legyen.
Az említett koncepció 10 indikátort vesz figyelembe, amelyek alapján meghatározza, mennyire vonzó, egészséges egy adott terület akár az ott lakók, akár a turisták számára. Ahhoz, hogy közelebbről is megismerjük és megértsük ezt a szempontrendszert, kiválasztottunk Budapest területén olyan utcákat, amelyek minősége a vizsgált tényezők alapján jelentősen különbözik egymástól.
Az utcák elemzéséhez Mikael Colville-Andersen The Arrongace of Space eszközét használtuk, ami vizuálisan szemlélteti egy utca felosztását, hogy mennyi hely jut a gyalogosan (kék szín), a biciklivel (lila szín) vagy az autóval (piros szín) közlekedők számára. Sárga színnel az utcát körülvevő épületeket, zölddel a zöldterületeket, szürkével pedig a “holt” tereket, vagyis az egyik fél számára sem használható területeket jelöltük.
Vizsgáljuk meg a címben említett két útszakaszt!
A kifejezőbb kontraszt elérése végett, az Ezredes utcánál a Szilágyi Erzsébet körúthoz közelebb eső szakaszt, a Tompa utcánál pedig a Ferenc körút és a Ferenc tér közötti részt vettük górcső alá.
A két utca földrajzi adottságai hasonlóak, ugyanis mindkettő a tágabb értelemben vett belváros szélén helyezkedik el, egy nagyobb, rendkívül forgalmas utca mellett (a Szilágyi Erzsébet fasor és a Ferenc körút). Így sok olyan tulajdonság van, amelyek a Tompa utcát egészséges környezetté alakítják, és az Ezredes utcát is egy barátságosabb utcává tudnák alakítani.
Első ránézésre is szembetűnő a különbség a két vizsgált utcaszakasz között. Az Ezredes utcában a piros szín dominál, míg a Tompa utcában a kék és zöld színek vannak túlsúlyban. Így az utóbbiban az emberek nyüzsgése a fő zajforrás, míg az előbbi utca nem túl hívogató terület a gyalogos forgalom számára.
Ezredes utca
Tompa utca
De vajon melyek azok az alapvető eltérések, amelyek ilyen jelentős különbséget eredményeznek a két utcaszakasz között?
Ahhoz, hogy az emberek szívesen sétáljanak egy utcában, szükség van egy széles járdára, amelyen az idősebbek, a babakocsit tologatók, a kisebb gyerekkel sétálók is elférnek egymás mellett, így biztosított számukra a komfortos közérzetet. Ezt nagyon jól demonstrálja a Tompa utca, ahol minden igényt kielégítően egy igazán széles járda fut végig az utca egyik oldalán a másik oldalon pedig egy keskenyebb. Az előbbi járda is legalább kétszerese az Ezredes utcáénak, pláne, hogy ott a másik oldalon lévő járdát sem gyalogosok, hanem autósok használják parkolás céljából.
Ezredes utca - autós-gyalogos arány
Tompa utca - autós-gyalogos arány
A járókelők biztonságérzetének maximalizálása is fontos szerepet játszik abban, mennyire egészséges egy utca. A Tompa utcában a 30-as sebességkorlátozás és az egyirányú forgalom mérsékli az ide behajtó autók mennyiségét, csökkenti a zajt, ezzel a gyalogos forgalom számára biztonságos területet kínál. Ugyan a forgalom az Ezredes utcában is egyirányúsítva van, a sebességkorlátozás hiánya is hozzájárul ahhoz, hogy egy, az emberek számára kevésbé népszerű utcát eredményezzen.
Ahhoz, hogy a utca minden használója otthon érezze magát, elengedhetetlenek olyan helyek, amelyek az emberek életminőségét növelik. Gondoljunk például egy forró nyári délutánra, amikor mi sem fontosabb annál, minthogy megfelelő mennyiségű folyadékhoz jussunk, vagy be tudjunk menekülni az árnyékba a hőség elől. A Tompa utcában elhelyezett ivókutak és terebélyes fák alatt lévő padok nagy segítséget nyújtanak ilyen időszakokban, ugyanis van hova félreállni és megpihenni egy kicsit. Ezzel szemben, az Ezredes utca nagyon védetlen ebből a szempontból, ugyanis az árnyékos ülőalkalmatosságok hiánya miatt leginkább csak az ott lakók használják az utcát rendszeresen. A padok mellett az éttermek, kávézók teraszai is különböző szociális lehetőségeket biztosítanak mind a lakosság, mind a turisták számára, hiszen ideális helyszínek egy találkozó lebonyolításához. Ezek prioritást élveznek az autós forgalommal szemben, ugyanis több helyen az útszéli parkoló lehetőségét elvetve inkább kiülős részeket alakítottak ki. Az Ezredes utcában nem találunk ilyen megoldásokat, az utca egysíkú, lakásokkal, parkoló autókkal, kevés zöld területtel nem igazán nyeri el az emberek tetszését.
Ezredes utca - parkoló autók
Tompa utca - fák, ivókút, padok, éttermek, kávézók
Tisztában vagyunk vele, hogy nem lehet minden budapesti utcát a utóbbi példa szerint kialakítani. Mivel jelentős az autós forgalom a városban, pláne a jelenlegi vírus okozta helyzetben, figyelembe kell venni mind a járművel, legyen az motoros jármű vagy bicikli, mind a gyalogosan közlekedők érdekeit is. Ugyanakkor egyre több hatékony és viszonylag egyszerűen kivitelezhető városfejlesztési módszert látunk azzal kapcsolatban, hogy hogyan lehet élhetőbb utcákat, köztereket, városnegyedeket kialakítani. A belvárosra jellemző állandó dugók, az örökkévalóságig tartó parkolóhely keresések, a hangosan pöfögő járművek a turisták és a helyi lakosok által is kedvelt, ámde szűk utcákban nem jelentenek egy a jövőben is fenntartható megoldást. Ehelyett mérsékelt korlátozásokkal sok belvárosi utca sokkal egészségesebb, barátságosabb, biztonságosabb területté alakítható, ami az emberek jóléte, egészsége mellett, a klímaválság szempontjából is kedvezőbb helyzetet teremthet.
Az utolsó 100 komment: