Ha megosztod, megoldod.

A Járókelő csapat 2012 óta segít a városlakóknak abban, hogy
bejelenthessék a kátyúkat, letört szemeteseket, lekopott zebrákat és
egyéb közterületi problémákat a lakóhelyükön.

Budapestnek is legyen gyalogosügyi biztosa!

Budapestnek is legyen gyalogosügyi biztosa!

2023. október 11. - Járókelők

Nagyon jó lenne, ha a járda szót hallva az utcának egy kellően széles és tiszta, növényekkel, padokkal tagolt sávja jutna eszünkbe. Egy olyan városi tér, ahol öröm sétálni, és jó érzés egy szomszéddal találkozni vagy egy padon megpihenni.

A valóságban viszont többnyire egy keskeny, hepehupás, toldozott-foldozott aszfaltsávval kell beérnünk, amire jó eséllyel még néhány szabálytalanul parkoló autó is rálóg.

jarda1.jpg

Fotó: Járókelő.hu

Ezen a keskeny sávon osztoznak a gyalosok többek között a vendéglátóhelyek teraszaival, a KRESZ-táblák tartóoszlopaival, közvilágítási oszlopokkal, parkolójegy-kiadó automatákkal, parkolásgátló oszlopokkal, szemetesekkel, bódékkal, padokkal, fákkal, kerékpártámaszokkal. És ez lenne az a hely, ami a közlekedésen kívül a városi élet, a találkozások, a beszélgetések, a futás, a gyerek- és kutyasétáltatás helyszínéül is szolgál.

A Járókelő Közhasznú Egyesület Akadálypálya a város? címmel szervezett városi sétát mozgáskorlátozott résztvevőkkel az V. kerületben, amely során a résztvevők megvizsgálták a kerület akadálymentességét. 56 cm szélességű járdán is próbált áthaladni a csapat. Videó: Járókelő.hu

Míg Budapest fenntartható városi mobilitási terve, a Budapesti Mobilitási Terv a gyalogos közlekedés részarányának növelését tűzi ki célul, alig van olyan kerületi önkormányzat, amelyik tesz is ennek érdekében. Azonban ha nincs javulás a járdák állapotában és szélességében, a saját autó pedig a lakás közvetlen közelében a legtöbb kerületben évi 2000 forint körüli összegért tárolható, nem meglepő, hogy sokan inkább azt fogják választani. 

A járdák kérdése nemcsak közlekedési, hanem térhasználati, értékválasztási kérdés is. Miközben sok igény megjelenik, hogy mi mindenre szeretnénk az utcáinkat használni, azok korlátozott szélessége nem teszi lehetővé minden igény kielégítését. Nem segít a helyzeten, hogy míg az autóval, és az utóbbi időben a kerékpárral közlekedőket is egyre inkább a közlekedés részeként kezelik a tervezők és a döntéshozók, addig a gyaloglást legtöbbször nem tekintik közlekedési módnak, ennek megfelelően a gyalogosok érdekeit sem veszik figyelembe. Ezen próbál változtatni a Járókelő.hu közterületi hibabejelentő oldal számos bejelentőjén túl A járda a gyalogosoké Facebook oldal is. A Járókelő.hu csapata nemcsak a közterületi hibababejelentő oldalon keresztül érkező jelzéseket továbbítja az illetékeseknek a megoldás reményében, de szeptemberben Akadálypálya a város? címmel városi sétát is szerveztek, amelynek során az V. kerület utcáit vizsgálták meg kerekesszékes résztvevőkkel. A séta során 57 centiméter szélességű járdafelületet is találtak. (Nézd meg a videót!)

jardaagyalogosoke.jpg

Fotó: Járda a gyalogosoké, Facebook

Már nemcsak a tőlünk nyugatra, hanem a keletebbre és délebbre fekvő nagyvárosok esetében is azt láthatjuk, hogy sorra újulnak meg utcáik, köztereik, ahol az autók helyét a gyalog és kerékpárral közlekedők, illetve az ottmaradásra késztető utcabútorok és növények veszik át. Eközben nálunk - néhány üdítő kivételtől eltekintve - az utcák felosztását leginkább a kialakult állapot és az autók növekvő helyigénye határozza meg. A járdák nem tudatosan tervezett és alakított városi terek, hanem olyan maradékterületek, amelyeket az autók (még) nem foglaltak el. Szélességük jó esetben arra elég, hogy két gyalogos elférjen egymás mellett, többre viszont nem. 

Történt azonban több előremutató változás Budapesten is. Kellően széles járda esetén a rendelkezésre álló hely igényes és tervezett kihasználásával már nagyot léphetünk egy élhetőbb köztér irányába. Ez történt a közelmúltban a Margit körút Bem József utca és Fekete Sas utca közötti szakaszán, ahol a meglévő járdaszélesség felhasználásával, új burkolattal, növényekkel, padokkal, kerékpártámaszokkal és szemetesekkel sikerült minőségivé és a forgalom zaja ellenére is viszonylag kellemessé tenni a járdaszakaszt.

margit_krt.jpg

Fotó: Örsi Gergely, Facebook

A legtöbb esetben azonban a teljes utcakeresztmetszet újratervezésére van szükség. Jó példa erre a Podmaniczky utca, ahol a Bajcsy-Zsilinszky út és a Teréz körút közötti szakaszon a járda kismértékű szélesítésével, az útpálya újraosztásával és a parkolási rend megváltoztatásával rendezett és minőségi környezetet sikerült teremteni. A járda és a parkolósáv között létrejött berendezési sávba kerültek a növényeken kívül a vendéglátóhelyek teraszai, a padok, a kerékpártámaszok és a szemetesek is. A járda világos színű térkő, a berendezési sáv kiskockakő burkolatot kapott. 

podi.jpgFotók: Terézváros, Facebook

A közelmúltban a Palotanegyedben történt járdaszabadítás keretében a korábban több esetben szabálytalanul, a minimális járdaszélességet sem biztosítva, részben a járdán kijelölt parkolóhelyek kerültek megszüntetésre. Itt átépítés (egyelőre) nem történt, a változás mégis jelzésértékű. 

 

Más helyszíneken, köztük szűkebb mellékutcákban is szükség lenne a járdák felszabadítására. Ehhez át kell gondolni, hogy a jelenleg a járdákat terhelő számos berendezési tárgy hogyan helyezhető át a kényelmes és akadálytalan gyaloglás érdekében. Budapesten is több helyen láthatunk az utca fölé függesztett lámpatesteket, sok helyen találkozhatunk a parkolósávba helyezett kerékpártámaszokkal, mikromobilitási pontokkal, és vendéglátóteraszokkal. Külföldön járva láthatunk homlokzatra szerelt közlekedési táblákat is. 

Ahhoz viszont, hogy a városlakók minél többet és minél szívesebben gyalogoljanak, a döntéshozók részéről szemléletváltásra van szükség. London és Bécs példája nyomán Budapestnek is legyen járókelőügyi biztosa! Olyan szakemberre van szükség, akinek valódi tapasztalata mellett beleszólása is van a gyalogosokat érintő ügyekbe. Olyan nem túl nagy energiabefektetést igénylő, viszont annál szimbolikusabb lépésekre is szükség lenne, mint a lámpaprogramok felülvizsgálata, gyalogos térképek készítése, vagy a felújított Széll Kálmán téren debütált, és azóta elhanyagolt GYERE (Gyalogos Eligazító Rendszer) felélesztése és legalább a belvárosra történő kiterjesztése. 

gyalogosterkep.jpg

Spanyol gyalogos térkép, Fotó: Pontevedra City Council

 

A cikk szerzője Szász László építész, a Járókelő Közhasznú Egyesület önkéntese, a Budapesti Műszaki Egyetem Urbanista Továbbképzésének hallgatója.

A bejegyzés trackback címe:

https://jarokelok.blog.hu/api/trackback/id/tr2018226263

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kiskisutca 2023.10.12. 14:17:25

Lehetne egy app is: lefotózod ha problémát észlelsz, egy stáb, meg mint a járókelőknél intézkedik.

Amúgy a gyalogosok és a városi közlekedő kerékpárosok nem ellenségek!
A gond a "sportosabb" bringásokkal van!

Celtic 2023.10.17. 13:39:45

@kiskisutca: +1
Köszi. Bringásként engem is az zavar, amelyik 40-nel rohangál a legszűkebb szakaszon is és képtelen a lassításra.
Én csak direkt fékezni (főleg vészfékezni) utálok, de a pedálról minden további nélkül leveszem a lábam, hova siessek. 20 kmph-val is odaérek, ahova igyekszem.

Kotick 2024.01.12. 13:10:46

"A gyalogjárók képezik az emberiség nagyobb részét, sőt mi több, a jobbik részét. A gyalogjárók teremtették a világot. Ők azok, akik városokat építettek, sokemeletes épületeket emeltek, csatornahálózatokat és vízvezetékeket fektettek le, kikövezték és villanyvilágítással látták el az utcákat: ők azok, akik a kultúrát az egész világon elterjesztették, a könyvnyomtatást feltalálták, a lőport kieszelték, akik hidakat vertek a folyók fölé, az egyiptomi hieroglifákat megfejtették, az önborotvakészüléket népszerűvé tették, a rabszolgakereskedelmet kiirtották, és megállapították, hogy a szójababból száztizennégyféle ízletes és tápláló ételt lehet készíteni. És amikor minden készen volt, amikor szeretett bolygónk viszonylagosan jól berendezett képet mutatott, megjelentek a gépkocsizók. Meg kell jegyezni, hogy a gépkocsit szintén a gyalogjárók találták fel, de a gépkocsizók erről valahogy rögtön megfeledkeztek. Sorra gázolták a szelíd, okos gyalogjárókat; az utcák, amelyeket a gyalogjárók teremtettek, a gépkocsizók uralma alá kerültek. A kocsiutak kétszer olyan szélesek lettek, a járdák szalagnyira szűkültek, a gyalogjárók pedig nemegyszer ijedten a házfalakhoz lapultak. Nagyvárosban a gyalogjárók valóságos mártíréletet élnek. Amolyan közlekedési gettót rendeztek be számukra. Az úttesten való átkelést csak kereszteződéseknél engedik meg, tehát éppen azokon a helyeken, ahol a forgalom a legnagyobb, és ahol az a kis hajszál, amelyen a gyalogjáró élete függ, a legkönnyebben szakad el. A mi nagy országunkban a közönséges gépkocsi, amely a gyalogjárók elképzelése szerint személyek vagy terhek békés szállítására rendeltetett, egy testvérgyilkos fegyver fenyegető méreteit öltötte, és a szakszervezeti tagok, valamint családtagjaik egész sorát kaszálja le. Ha a gyalogjárónak néha sikerül is ellebbennie egy autó ezüst orra elől, akkor a rendőr bünteti meg, mivel megszegte az utcai kiskáté szabályait."
(Ilja Ilf - Jevgenyij Petrov, 1931., Szovjetunió)
süti beállítások módosítása