Az Avenue de la Grande Armée Párizs több külső kerületét a városközponttal összekötő sugárút. Egy új terv szerint felére csökkenne a gépjárműforgalom számára fenntartott úttest területe, és ezzel egyidejűleg szélesebbek lennének a járdák, valamint új zöldterületek is helyet kapnának.
Fotó: Photo by Stefan K on Unsplash
Párizs folyamatos törekvése a gépjárműforgalom csökkentésére és az úttest járdákkal, kerékpárutakkal és zöldterülekkel történő helyettesítése nemrég új lendületet kapott, ugyanis bemutatták a város egyik legforgalmasabb és legszennyezettebb főútvonalának átalakítására vonatkozó terveket.
Az Avenue de la Grande Armée – ami a Place de l'Étoile-tól halad a külső kerületek felé – közismert a párizsiak körében, és kulcsfontosságú a szerepe, hiszen a Diadalív (Arc de Triomphe) túloldalán lévő Champs-Élysées tükörképe, de hozzá képest sokkal népszerűbb a helyiek körében, mint a turisták között. A sugárút ugyanis összeköti a város magját a La Défense-szal, Franciaország legjelentősebb üzleti negyedével, miközben áthalad a sűrűn beépített Neuilly városrészen, amely Párizs leggazdagabb és legexkluzívabb városrészeként is ismert.
A kiemelkedő szerepnek ugyanakkor ára is van. A még ma is főként a századforduló pompás épületeivel szegélyezett nyolcsávos Avenue de la Grande Armée-n, kulcsfontosságú összekötő szerepe okán, a zaj és a szennyezés olyan mértékű, hogy ahhoz képest a Champs-Élysées vidéki utacskának tűnik. A már ott lévő fák és a kiépült kerékpárút ellenére a sugárút jelen formájában nehezen adhatna otthont teraszoknak, hisz olyan lenne, mintha egy autóverseny-pálya mellett kávéznánk.
2030-ra mindez meg fog változni. Ekkorra valósulnak meg ugyanis a Philippe Chambaretta Architecte iroda tervei, és így a gépjárműforgalom számára fenntartott úttest területe nagyjából a felére csökken majd.
A sugárút mindkét oldalán át fognak alakítani két-két sávot. A parkolósávból és a szervizútból járda lesz, helyet adva egy sétánynak és esőkertnek, azaz olyan növényekkel beültetett területnek, amely az esőzések alkalmával felszívja a nedvességet és így csökkenti a csatornák leterheltségét. A hat középső forgalmi sávot négyre csökkentik, a keskeny kerékpárutat pedig mindkét oldalon bővítik, kiszélesítik és korlátokkal védik majd, így adva elegendő helyet a kerékpároknak és a szállítók gépjárműveinek is a parkoláshoz.
A keskeny, szakaszos sávelválasztó elemek eltávolításával két sávot alakítanak majd ki a tömegközlekedés, a taxik, illetve a mentő- és szállítójárművek számára. Az autók számának csökkentésével a sugárúton sokkal több hely lesz a mikromobilitás kialakítására is, ideértve az övezetbe tervezett kerékpármegosztó létesítményeket és műhelyeket egyaránt. A kávézók teraszai pedig úgy bővülhetnek a terv eredményeként, hogy a kávé mellé a vendégeknek nem jut majd egy adag szén-monoxid is pluszban.
Ahol a sugárút a Porte Maillot csomóponthoz ér – amely tulajdonképpen Párizs egyik kapuja is, hiszen összeköti a történelmi belvárost a külvárosi részekkel –, már egy módszeresebb átalakítás van folyamatban. Eredetileg ez egy tágas tér volt, amelyet az 1970-es években alakítottak át, megtörve a sugárutat egy körforgalom kialakításával, hogy ezzel segítsék a gépjárműveket az akkor megépült körgyűrűre való eljutásban. Ez a megoldás megnövelte a tér forgalmát, mivel a csomópont forgalmi akadály lett mindazok számára, akik nem a körgyűrűn közlekedtek. Ez egyben tönkre is tette a Diadalív és az akkoriban épülő La Défense üzleti negyed közötti nagyszerű kilátást, továbbá megakadályozta, hogy a sugárút felől a közeli Bois de Boulogne parkot a gyalogosok könnyen megközelíthessék.
A csomóponton már 2021 óta folynak munkálatok annak érdekében, hogy az eredeti utcakép visszaálljon. Folyamatban van a körforgalom eltávolítása és a sugárút folytonosságának visszaállítása, helyet biztosítva a sávelválasztók helyén a kerékpárútnak és a járdának is, nem mellesleg pedig eltávolítva a látképet befolyásoló építményeket. Az úttest egy részét zöldfelület fogja helyettesíteni, amelyet a Bois de Bologne parkkal össze fog kötni egy, a körgyűrűn átívelő új gyalogoshíd is. Ezek a tervek felkészítik a környéket arra, hogy még több gyalogost be tudjon fogadni, hiszen több közeli területen is hamarosan befejeződik a tömegközlekedési csomópontok bővítése, ezért tömegközlekedési szempontból is egyre fontosabbá válik a tér. Hogy zökkenőmentesebb legyen az átszállás és a csatlakozás, a kerékpárosok egy felhajtón keresztül el tudják majd érni a regionális vonatok (RER) állomását és egy kerékpároknak épített garázst is.
Olybá tűnhet, hogy ezek a változások új irányt adnak Párizsnak. Valójában azonban a városrész eredeti dicsőségének visszaállításáról van szó, hiszen azt a XX. század végén tették jelentős átalakítások árán gépjárműbaráttá.
A fordítást Horváth Kávai Árpád és Barci Réka, a Járókelő Közhasznú Egyesület önkéntesei készítették a Bloomberg eredeti cikke alapján.
A Járókelő Közhasznú Egyesület működteti a Járókelő.hu közterületi hibabejelentő oldalt, amely segít a városlakóknak abban, hogy bejelenthessék a kátyúkat, leszakadt szemeteseket, lekopott zebrákat, összetört megállókat, az elhagyott autókat és sok más problémát, amelyet közterületen tapasztalnak. Ne menj el a problémák mellett! Jelezd nekünk, és segítünk, hogy a panaszod, a kérésed eljusson a megfelelő illetékeshez. Légy részese a megoldásnak, te is tehetsz a környezetedért!