Ha megosztod, megoldod.

A Járókelő csapat 2012 óta segít a városlakóknak abban, hogy
bejelenthessék a kátyúkat, letört szemeteseket, lekopott zebrákat és
egyéb közterületi problémákat a lakóhelyükön.

Mi tesz igazán gyalogosbaráttá egy útvonalat az idős emberek számára?

Mi tesz igazán gyalogosbaráttá egy útvonalat az idős emberek számára?

2023. március 23. - Járókelők

Az életkor előrehaladtával az emberek gyakran kevésbé magabiztosak a gyaloglást illetően. A félelem, hogy eleshetnek, korlátozhatja az idős emberek aktivitását, ami elszigetelődéshez vezethet. De hogy pontosan mitől is lesz igazán jó egy gyalogút? (A cikk szerzője , az ausztráliai Új-dél-walesi Egyetem docense.)

Kollégáimmal egy nemrégiben megjelent tanulmányban ennek a kérdésnek jártunk utána. Egy már kipróbált eszközt használtunk a városi utak járhatóságának felmérésére, amellyel nemcsak magát a gyalogutat, hanem a körülötte lévő jellemzőket is értékeltük. Az eredmények segíthetnek a várostervezőknek abban, hogy városainkat sétálhatóbbá tegyék, különösen az idősek számára.

walking-gb0199ba12_1280.jpg

Fotó: PublicDomainPicturesPixabay 

Mitől lesz egy gyalogút gyalogosbarát?

Sydney és Melbourne lakosságának csupán 42%-a él olyan környéken, amely átlagon felül gyalogosbarát. Ez nem különösebben jó eredmény, főleg, ha összehasonlítjuk a lisszaboni (99,2%), São Paulo-i (97%) és hongkongi (96%) adatokkal.

Általában két kategóriába sorolhatók azok a jellemzők, amelyek meghatározzák, hogy egy gyalogút mennyire gyalogosbarát. 

A kerületi szintű jellemzők a környék általános környezetére vonatkoznak, például arra, hogy:

  • Mennyire jól kapcsolódnak egymáshoz az utcák? Kínálnak-e többféle elérhető útvonalat  a napi utazásokhoz?
  • Milyen sűrűn helyezkednek el a lakóházak, és hogyan oszlanak el a szolgáltatások? Találhatók-e parkok, vasútállomások, kávézók vagy üzletek sétatávolságon belül?

A gyalogút szintű jellemzők közvetlenül a gyalogút biztonságára, kényelmére és vonzerejére vonatkoznak. Ilyenek például:

  • az akadályok, így például a fák gyökerei és a parkolásgátló oszlopok
  • az út szélessége
  • az átkelőhelyek alkalmassága
  • a zöldsávok (például a füves területek, bokrok, sövények), valamint a kerítések, amelyek elválasztják a gyalogosokat a forgalmi sávoktól
  • az árnyékos területek
  • az utcabútorok
  • az útvonalon közlekedő kerékpárosok
  • az útvonalon parkoló járművek
  • a motorizált közlekedésből és egyéb forrásokból származó zaj
  • az utcakép sokszínűsége, például az épületek homlokzatai, a fák és a füves területek.

A gyalogosbarát közterületek kialakításával foglalkozó korábbi tanulmányok a jellemzők e két szintjét együtt vizsgálták. Kutatásunkban azonban szétválasztottuk ezeket, hogy segítsünk a várostervezőknek azonosítani, mely jellemzők a legfontosabbak, és melyeken kell még javítani. Vizsgálatunk fókuszában az állt, hogy az idősek számára a lakókörnyezet mennyire alkalmas a gyalogos közlekedésre.

2050-re a világon minden hatodik ember 65 évnél idősebb lesz, ez a szám csaknem kétszerese a 2015. évi adatnak. A kutatások pedig azt igazolják, hogy azok az időskorúak, akik a lakókörnyezetüket gyalogosbarátnak tartják, boldogabbak és elégedettebbek az életükkel, és kevésbé magányosak. A gyalogosbarát városok nagyban hozzájárulnak az idősebb emberek – különösen a mozgásukban korlátozott időskorúak – fizikailag aktívabb életmódjához, elősegítik továbbá a szorosabb és rendszeresebb társadalmi kapcsolatok kialakítását is. Ezért különösen fontos annak a meghatározása, hogy miképpen tehetjük az utcáinkat vonzóbbá ennek a korosztálynak a számára.

Megállapításaink

Kutatásunk a kínai Shenzhen városára összpontosított. Az elmúlt 40 évben Shenzhen megavárossá nőtte ki magát, és a várostervezők hagyományosan a motorizál közlekedés igényeit helyezték előtérbe a gyalogosok és a kerékpárosok igényeivel szemben. 

A tanulmányunkban alkalmazott módszerek egyikeként 256 idős polgárt kértünk meg arra, hogy értékeljék a gyalogutak jellemzőit, és ezzel segítsék annak a megértését, hogy az egyes jellemzők miként befolyásolják a gyaloglási hajlandóságukat, szokásaikat.

A válaszadók elmondták, hogy a gyalogos útvonalakon közlekedő kerékpárosok és az utakon parkoló járművek voltak azok a tényezők, amelyek leginkább korlátozták az útvonalak sétálhatóságát. Arról számoltak be, hogy a gyalogutakon parkoló autók túlzsúfolttá teszik a helyet.

A megkérdezettek a gyalogutak járhatóságának második legfontosabb jellemzőjeként a kényelmes átkelési lehetőségeket tartották. Ide tartoznak a hivatalos átkelőhelyek – például a zebrák és az aluljárók –, valamint az informális átkelőhelyek, mint például a csendes utcák.

Két auditort alkalmaztunk annak számszerűsítésére, hogy az egyes jellemzők mennyire jelennek meg 11 mintaútvonalon. Az eredmények azt mutatták, hogy az a mód, ahogyan a kutatók számszerűsítették a gyalogutak minőségét, eltérhet az idősek véleményétől. A zöldsáv minőségét például a zöldterület és a gyalogút hosszának egymáshoz viszonyított aránya alapján mértük. Az általunk megkérdezett gyalogosok számára azonban mindegy, hogy milyen széles egy zöldsáv, hatékonynak tekintik mindaddig, amíg elválasztja őket a forgalmi sávoktól.

Gyalogosbarát városrészekre szükségünk van

Kutatásainkból kiderül, hogy mitől lesz jó egy gyalogos útvonal, de legalább ennyire fontos a környék sétálhatósága is. Ha az embereknek nincs úticéljuk, ahová elsétálhatnának, vagy az utcák nem jól csatlakoznak egymáshoz, akkor ezek a tényezők visszatarthatják őket a gyaloglástól, még akkor is, ha a gyalogút egyébként kiváló minőségű.

Ne feledjük továbbá, hogy az emberek különbözőképpen érzékelik, értékelik a gyalogutakat. Egy egészséges fiatal felnőtt járhatónak tarthat egy olyan gyalogutat is, amelyen egy idősebb ember vagy egy fiatalabb gyermek nehezen tud közlekedni.

Az viszont biztosan kijelenthető, hogy minden polgárnak egyenlő joga van a közterületek használatához és élvezetéhez – a gyalogutak kialakításának pedig tükröznie kell ezt!

A fordítást Albert Zsuzsa, Litauszki Zita és Tatai Károly, a Járókelő Közhasznú Egyesület önkéntesei készítették a The Conversation eredeti cikke alapján.

A Járókelő Közhasznú Egyesület működteti a Járókelő.hu közterületi hibabejelentő oldalt, amely segít a városlakóknak abban, hogy bejelenthessék a kátyúkat, leszakadt szemeteseket, lekopott zebrákat, összetört megállókat, az elhagyott autókat és sok más problémát, amelyet közterületen tapasztalnak. Ne menj el a problémák mellett! Jelezd nekünk, és segítünk, hogy a panaszod, a kérésed eljusson a megfelelő illetékeshez. Légy részese a megoldásnak, te is tehetsz a környezetedért!

A bejegyzés trackback címe:

https://jarokelok.blog.hu/api/trackback/id/tr9718060840

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása