A Hosszúréti-patakot mindenki ismeri Dél-Budán, Budaörsön, legalább úgy hogy az az a vízfolyás, ami átszeli a várost, vagy úgy mint a patak, ami végigvezeti a 41-es villamost az útján. A kerületek is jól ismerik a rájuk eső részét, a Fővárosi Csatornázási Művek is jól ismeri, és a Járókelőre látogatók is találkozhattak vele. 3 éve jelent meg az első cikk a patakról itt a blogon, akkor még csak egy kicsi, ámbár szembetünő problémájával foglalkoztunk, aztán rá félévre a teljes villamos szakaszt megvizsgáltuk. Mi történt azóta? Mi változott? Pál András fotós-természetjáró beszámolója.
Az ok amiért csak egy vágányon jár a villamos.
Látszik, hogy egy-egy ponton igencsak közel van a szakadék a sínhez.
Fotó: Pál András, 2019 április
2016 első felében, illetve azelőtti néhány évben a villamos egy vágányra szorult az Ifjúsági Park és Repülőtér megállók között a patak közelsége miatt.
2016 február Jeleztük a Fővárosi Csatornázási Műveknek, hogy az általuk állíttatott nyúlgát eléggé hadviselt, több homok folyik a patakba róla, mint ami rajta marad. Válaszukban jelezték, hogy tudnak a helyzetről, de míg az önkormányzatok nem tesznek valamit a patak medrét illetően, nincs más lehetőségük, mint évente újra és újra felállítgatni a gátat.
2016 júliusában a BKK gabion kosár-rendszert alkalmazva megerősítteti a patak medrét és helyreállítja a sínt, ezáltal a villamos újra két pályán közlekedik a teljes vonalon.
2017 eleje – 2018 február a BKK sebességkorlátozást vezet be (10-20km/h) a 41-es villamos patak felőli oldalán, azokon a szakaszokon, ahol a mederfal jobban leomlott.
2017 március Jeleztük a XI. kerületnek a problémát, kiemelve hogy mind a Fővárosi Csatornázási Művek, mind a BKK, mind az ottlakók várják hogy történjen valami.
2017 október március óta nem érkezett válasz a kerülettől, így a Fővároshoz fordultunk segítségül, akik 2 héten belül válaszoltak. Válaszukban bíztattak hogy ha nem is történik konkrét lépés, de megalapozzák a probléma megoldását. 2018 második negyedévére elkészül a dokumentáció, ami a meder felújításának pályáztatását teszi lehetővé.
2018. február 12. A BKK nem kockáztatja tovább, lezárja a villamosvonal szinte teljes patak felőli oldalát, kivéve ahol évekkel korábban meg lett erősítve a meder. Tájékoztatójukban vágányfelújításra hivatkoznak, de a mederfalat ismervén, és hogy az elmúlt egy évben egy csavart nem húztak meg a vágányon, egyértelmű, hogy ők is türelmesen várják, mire jut a Főváros a mederrel.
2018 június A korábban bejelentett, problémás nyúlgát megmentőre talál. Az évente a természet martalékává váló homokzsákokat, felváltja a beton és odafigyelés. Köszönjük!
2018 július Ha a megadott határidőt nézzük, elméletben ekkorra biztosan elkészült a dokumentáció a háttérben és zajlik a pályáztatás, forráskeresés.
2019. március 4. A BKV a Vízépszolg 94-el együttműködve nekilát a lezárt villamosvágány menti patakmeder megerősítésének, illetve a másik oldalt is helyreállítja a vízelvezető árkot. A kiírás alapján nehéz megmondani, meddig tart a megerősítés, de reméljük, hogy a teljes szakaszra vonatkozik.
Napjaink: Jelenleg a fonódó villamos továbbra is egy vágányra szorul, 1-1 patakmenti ház kerítése megcsúszott, bedőlt a patakba, vagy még „csak” alámossa a betontalapzatot a víz. Elküldtük újra a bejelentést a Fővárosnak, kíváncsian várjuk, hogy mi történt az elmúlt 1 évben, hol tartunk.
Így április elején még továbbra sem érkezett válasz a Fővárostól, sok kérdésre keresünk választ:
1. Jelenleg a BKV csak a vágány melletti mederfalat erősíti meg. Gondoskodni fog-e a Főváros a házak oldalának a megerősítéséről? Mert ha nem akkor a továbbiakban sok kerítést találhatunk még a patakban.
2. Mely szakaszra vonatkozik a felújítás pontosan? A kiírás alapján nehéz megmondani, így bizakodva várjuk az eredményt.
3. Mi lehet az oka annak, hogy a környéken lakók nem ismerik a problémát? Nekünk úgy tűnik, hogy nem tudnak a patak állapotáról, és egy éve a BKV vágányfelújítás címén zárta le a vágányt.
Reméljük, hogy pár hónapon belül történik konkrét előrelépés. A BKK, a Fővárosi Csatornázási Művek és a lakók mind várják a megoldást. Az eseményeket elnézve, a főként érintett XI. kerület a Fővárosi Csatornázási Művekre akarja hárítani a probléma megoldását, így marad a „nagyszülő”, a Fővárosi Önkormányzat, hogy megoldja a gondot.
Kövesd az ügyet, várd velünk a Főváros válaszát ezen a linken. (Regisztráció után nyomj a „Követem” gombra az ügy oldalán, és emailben értesítünk, ha érkezik fejlemény.)
Szerző: Pál András