Ha megosztod, megoldod.

A Járókelő csapat 2012 óta segít a városlakóknak abban, hogy
bejelenthessék a kátyúkat, letört szemeteseket, lekopott zebrákat és
egyéb közterületi problémákat a lakóhelyükön.

Milyen volt a Járókelő 2023-as éve?

Milyen volt a Járókelő 2023-as éve?

2024. február 06. - Járókelők

A Járókelő Közhasznú Egyesületnél azon dolgozunk, hogy a lakosság által jelzett közterületi problémákat eljuttassuk az önkormányzatoknak és a városi szolgáltatóknak. Erről itt olvashatsz bővebben. 2023-ban a hibabejelentő felületünk működtetésén túl az Egészséges utcák várostervezési és -fejlesztési koncepció megismertetésére is nagy hangsúly fektettünk, ezért most nem csak azt mutatjuk meg, hogy a tavalyi évben kik voltak a “legnépszerűbb” illetékesek, melyek voltak a legbosszantóbb közterületi problémák, hanem azt is, hogy milyen eseményeket, programokat szerveztünk, és hogyan szerezhettek bővebb információt az Egészséges utcákról.

jarokelo1124-3.jpg

A JÁRÓKELŐ 2023-AS ÉVE SZÁMOKBAN:

  • 21.577 új bejelentést kaptunk országosan.
  • Ez 2.500-zal több, mint 2022-ben.
  • Ebből 18.300 budapesti ügy.
  • 10.545 bejelentett probléma oldódott meg a segítségünkkel.
  • Csak augusztusban 2.137 új bejelentés érkezett hozzánk.
  • 303 különböző illetékessel vettük fel a kapcsolatot.
  • 4857 aktív bejelentőnk volt.
  • 23 településen működik a Járókelő.
  • Az Egy másik Damjanich elnevezésű placemaking projektünk 2 héten keresztül 9 programot kínált az érdeklődőnek.
  • 2 városi sétát és 1 kerekasztal-beszélgetést is szerveztünk.
  • 9 eseményen ismertettük meg a résztvevőkkel az Egészséges utcák koncepciót.
  • Az Egészséges utcák 10 indikátorával ismerkedhetsz meg a tavaly megújult weboldalunkon.
  • 20 másik civil szervezettel közösen kampányoltunk a Lánchíd tesztidőszak alatt kipróbált forgalmi rendjének véglegesítéséért.

A "LEGNÉPSZERŰBB" ILLETÉKESEK, A LEGFONTOSABB KÖZTERÜLETI TÉMÁK

A bejelentések, azaz az ügyek száma 13%-al növekedett a tavalyi évhez képest. A 2022-es rekorder májusi hónappal összevetve 2023 minden második hónapjában magasabb bejelentésszámot könyvelhettünk el, mint a tavalyi csúcstartó hónapban. Ezek közül a legintenzívebb periódus a május és szeptember közötti időszak volt, de augusztusban és szeptemberben is több, mint 2.000 új lakossági bejelentést fogadtunk. Ez nem azt jelenti, hogy egyre több a közterületi probléma, hanem legnagyobb örömünkre egyre többen használják a Járókelő ingyenes hibabejelentő szolgáltatását

A Járókelőre érkező bejelentések 85%-a budapesti ügy volt, a főváros és a környező agglomerációs települések ügyeit összegezve pedig már a bejelentések 90%-áról beszélhetünk. Önkénteseink havonta átlagosan 1798 új ügyet kezeltek, ami  körülbelül 200-zal több, mint a 2022-es évben.

ch04b.png

A korábbi évekhez hasonlóan 2023-ban is a Budapest Közút, a főváros közútkezelő társasága kapta a legtöbb lakossági panaszt, szám szerint 3416-ot, őket a Budapesti Közművek (a FŐTÁV, az FKF, a FŐKERT, a BTI és a FŐKÉTÜSZ Nonprofit Kft-ket 2022-ben egyesítő  mammutvállalat) követi 1667 üggyel. Ezer feletti ügyszámot hozott a városüzemeltetési feladatokkal is bíró Óbuda-Békásmegyer Közterület-felügyelete és a Magyar Telekom. Félezernél is többször volt érintett a Budapesti Közlekedési Központ és Újbuda Önkormányzata, illetve a Budapesti Dísz- és Közvilágítás Kft., így az élmezőny nem változott a korábbi évekhez képest. 

ch02b.png

A négy legnépszerűbb bejelentéstípus ugyanaz volt, mint 2022-ben, a sorrendjük azonban módosult: a korábbi bronzérmes Parkok és zöldterületek témában érkezett a legtöbb bejelentés, összesen 3020. A korábbi első Forgalomtechnika most ezüstérmes lett, a korábban második Szemét kategória (amely minden köztisztasággal kapcsolatos bejelentést magába foglal) pedig most a negyedik helyezést érte el, a harmadik pedig a Közművek lett. Ami viszont a korábbi tapasztalatokkal egybeesik, hogy a a Közművek és a Szemét kategóriákban érkező ügyek magasabb számban oldódtak meg. Ebben a tekintetben a legrosszabb eredményt a Parkolás kategóriában érkezett bejelentések kapcsán könyvelhettük el, az esetek mintegy 27%-át sikerült csak megoldani, például a Szemét kategóriában ugyanez az arány 67%.

A Parkok és zöldterület kategóriájába érkező bejelentések igencsak szezonálisak: ezek a problémák elsődlegesen májustól szeptemberig foglalkoztatják az embereket, mert decemberben ez már csak a nyolcadik legfontosabb téma a városlakók számára. Az októbertől januárig tartó időszakban érthető módon a Forgalomtechnika tartalmú bejelentések a listavezetők, hiszen a rövidebb nappalok mellett mindennél fontosabb a burkolati jelek megléte vagy a közlekedési lámpák működése.ch03b.png

Az összes bejelentés 49%-a sikeresen megoldódott naptári éven belül, az ügyek 16%-a pedig sajnos sikertelenül zárult (kis részüket töröltük, mert hatáskörünkön kívül eső problémákról szólt), a többi esetben viszont még folyamatban van a megoldás. A leghatékonyabb illetékesek a Magyar Telekom (89%), a Budapesti Dísz- és Közvilágítási Kft. (80%) és a BKM Budapesti Közművek (73%), míg a Budapest Közút (40%) és az Óbuda-Békásmegyer Közterület-felügyelet (39%) hozta a legkisebb eredményességet.ch01b.png2023-ban összesen 4.857 bejelentő volt aktív, ebből 2.199-en életükben először jeleztek közterületi problémát, vagyis ennyi új Járókelő-használót köszönthettünk a felületünkön. 3.152-en csak egyszer tettek bejelentést, 1.274 bejelentő legfeljebb 4 bejelentést küldött és 431 felhasználó volt annyira aktív, hogy több mint öt alkalommal indított valamilyen ügyet az év során. 

AZ EGÉSZSÉGES UTCÁK, VÁROSI SÉTÁK, ESEMÉNYEK

2023-ban a Market Építő Zrt. támogatása révén lehetőségünk volt az Egészséges utcák várostervezési és városfejlesztési koncepció népszerűsítésére. 

Két tematikus városi sétát szerveztünk. Újlipótvárosban az Egészséges utcák elméleti szempontrendszerét a gyakorlatban is felfedeztük; megvizsgáltuk, hogy a kerület mely fejlesztései biztosítanak az ott élők és közlekedők számára élhető, egészséges környezetet, és milyen hatása van ebből a szempontból egy-egy kevésbé sikeres átalakításnak. Az V. kerületben Akadálypálya a város? címmel vezettünk városi sétát, amely során a kerület utcáinak, köztereinek akadálymentességét vettük górcső alá, utunk során a Mozgássérült Emberek Önálló Élet Egyesületének néhány tagja is elkísért bennünket, és sajnos 56 cm széles járdával is találkoztunk, amin kerekesszékkel nem lehetett áthaladni. 

Az Autómentes hétvégén Hogyan közlekedik a főváros címmel kerekasztal-beszélgetést szerveztünk: Vitézy Dávid közlekedési szakértő; Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke; Ivicsics Borbála, a BKK hozzáférhetőségi referense; Irmai Krisztián a Lime Magyarország képviselője és Veress Luca a Járókelő Közhasznú Egyesület szakmai munkatársa vitatták meg, hogy milyen a budapesti közlekedési hálózat és infrastruktúra, hogyan lehetne még hozzáférhetőbbé tenni a várost mindenki számára. 

November végén egy placemaking projektet indítottunk a Damjanich utcában. Az Egy másik Damjanich egy ideiglenesen kialakított városi térként, közösségi helyként biztosított élhetőbb és egészségesebb területet, valamint szabadidős programokat (zenei programokat, kézműves workshopokat, élő társasjátékot stb.) a környéken lakók és az érdeklődők számára.

Önkénteseink egész évben különböző eseményeken, rendezvényeken jelentek meg, hogy interaktív játékokon és beszélgetéseken keresztül ismertessék meg a Járókelő tevékenységét és az Egészséges utcák koncepciót a látogatókkal.  Jártunk az Autómentes Hétvégén; a Civil Sugárúton; a VIII. kerületi CoolCo’s hűsítő ponton; a Bartók Béla úti Eleven Tavaszon; az érdi Érdkörbe kerékpáros felvonuláson; a Józsefvárosi Növényvásáron; a Soroksári Szomszédünnepen; a Sziget Fesztiválon és a Zöld Rakparton.

Ezenkívül megújítottunk az Egészséges utcák weboldalt, amelyen többek között a koncepció módszertana, magyarországi jó példák és az ingyenesen letölthető Egészséges utcák kiadvány is elérhető.

egeszsegesutcak.PNG

Részt vettünk a Lánchíd koalíció megalakulásában, 21 közlekedéssel, urbanisztikával és környezetvédelemmel foglalkozó civil szervezet közösen kampányolt azért, hogy a Lánchíd tesztidőszak alatt kipróbált forgalmi rendje véglegessé válhasson, hogy dugómentes és elsősorban a fenntartható közlekedési eszközök által használt dunai átkelő maradjon. 

Szólj hozzá!
Címkék:

A bejegyzés trackback címe:

https://jarokelok.blog.hu/api/trackback/id/tr3918314085

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása