Ha megosztod, megoldod.

A Járókelő csapat 2012 óta segít a városlakóknak abban, hogy
bejelenthessék a kátyúkat, letört szemeteseket, lekopott zebrákat és
egyéb közterületi problémákat a lakóhelyükön.

Kerékpár és tömegközlekedés: a tökéletes párosítás

Kerékpár és tömegközlekedés: a tökéletes párosítás

2022. április 07. - Járókelők

A városok közlekedéstervezői gyakran nem igazán veszik észre a kerékpározásban, mint a közösségi közlekedés értékes kiegészítőjében rejlő lehetőségeket. Ebben nyithat új távlatokat olyan városok tervezése és kialakítása, amelyekben a közösségi közlekedés és a kerékpárút-hálózat egyetlen egységes rendszerben működik. A két közlekedési mód jól kiegészíti egymást: az ingázók távolabbi úticéljukhoz a közösségi közlekedést tudják igénybe venni, míg a kerékpározás jó megoldás, ha extra rugalmasságra van szükség, vagy az utazók az otthonuktól az állomásig vagy az állomástól a munkahelyükig tartó néhány kilométert akarják megtenni.  Ha jól csinálják, ennek a tervezési folyamatnak az eredményeképpen a két közlekedési mód szimbiózisa egy jól működő, új közlekedési módot teremthet, és megreformálhatja a városi lakosok ingázási szokásait. 

A kerékpárok közösségi közlekedési eszközökön történő szállítása, biztonságos parkolásuk a buszmegállóknál és az állomásokon, vagy esetleg a közösségi bringák gyűjtőpontokon való dokkolási lehetősége csak néhány példa az integrációra. Ahhoz azonban, hogy a legtöbbet hozzuk ki ebből, már a tervezés és a kivitelezés során figyelembe kell vennünk az útvonalak összekapcsolhatóságának feltételeit, és közvetlen, biztonságos, általános hozzáférést kell biztosítani  bármilyen korú, nemű közlekedő és a fogyatékkal élők számára is.

A két hálózat integrációja számos előnnyel jár. A legfőbb haszna, hogy a közösségi közlekedés nagyobb területen és több ember számára válik elérhetővé, a közlekedők számára rugalmasságot biztosít, és a személyes igényekhez is jobban igazodik: az utazók például a számukra legmegfelelőbb állomásokon tudnak a járművekre fel- és leszállni, illetve lehetőségük van elkerülni a közlekedésben jelentkező fennakadásokat, kimaradásokat. A közlekedési hálózatok üzemeltetői szempontjából a járművek kihasználtsága is egyenletesebben oszlik el az összehangolt rendszeren belül. Az utazóknak pedig a bringázás a fizikai aktivitás lehetőségét nyújtja, ami egészségügyi előnyökkel jár.

tim-wilson-27dp_sw7mms-unsplash.jpg

Fotó: Tim Wilson, Unsplash

De hogyan is néz ki a kerékpározás és közösségi közlekedés integrációja a gyakorlatban?

Kisléptékű megoldások:

Kerékpártámaszok közterületekre való kihelyezése a leggyakoribb megoldás, így átlagosan 3-10 kerékpár tárolására nyílik lehetőség az eredetileg autóparkolásra szánt területeken. Az ún. parkletek kialakítása egy másik jó példa: ezeket utcák vagy utcarészek elkerítésével hozzák létre, és több funkciót is elláthatnak: biciklitárolókkal, padokkal ellátott vagy gyerekeknek játékra alkalmas közösségi tér válik belőlük.

parklet1.jpg

Forrás: Sandra Campos, Pinterest

A kisléptékű megoldások legfőbb jellemzője, hogy gyorsan megvalósíthatóak, illetve a használók visszajelzései és igényei szerint rugalmasan alakíthatóak, bővíthetőek vagy áthelyezhetőek.

Közepes léptékű megoldások:

Ide tartoznak a nyitott, illetve zárható kerékpártárolók mindenféle változatai és a köztereken felszerelt kerékpártámaszok. De a kerékpárparkolók nem mindig zárhatóak, illetve felügyeltek, viszont általában tereken, közlekedési csomópontokon helyezkednek el, így kényelmesen lehet váltani a  közösségi közlekedésre. A kerékpárpavilonok 90-300 kerékpár befogadására alkalmasak, és általában a közösségi közlekedés részét képezik. 

Nagyléptékű megoldások:

Többek között a tömegesen kialakított kerékpártároló állványok jelenthetik a nagyléptékű megoldást. Például a hollandiai Alkmaarban, a vasútállomáson több mint 300 kerékpár befogadására alkalmas állványsor létesült, közbringa gyűjtőponttal kiegészülve. 

bico2.jpg

Fotó: Jordi Moncasi, Unsplash

Mexikóváros például 10 ingyenesen igénybe vehető,  metróállomásokon és közlekedési csomópontokon kialakított kerékpártároló parkkal büszkélkedhet, amelyek 80-408 férőhelyesek. Ezek egyike a Pantitlán állomás, 4 metróvonal találkozásánál és egy buszpályaudvar szomszédságában, amelyet több, mint egymillió ember vesz igénybe naponta. Ez a komplexum 408 kerékpár befogadására alkalmas tárolókapacitással rendelkezik három emeleten, térfigyelő kamerákkal ellátva. Az épületben egy  kerékpárbolt, illetve egy szerelőműhely is működik, ezen felül tartozik hozzá egy kis kültéri kondipark és egy játszótér is.. 

Gigamegoldások:

Ebbe a kategóriába tartoznak a föld alatt létesített tárolók és a nagyméretű, speciálisan kerékpárok tárolásra kialakított épületek. Ezeket a megoldásokat a közösségi közlekedés “állomásainak”  kibővítésével hozzák létre , és több mint 500 kerékpár tárolására alkalmasak. 

 

A legjobb példák erre Hollandiában találhatóak: Haarlem városa például az egyik legmodernebb kerékpártároló-rendszerrel rendelkezik, míg Utrecht a világ legnagyobb kerékpártároló épületének ad otthont 12500 kerékpár dokkolására alkalmas kapacitással. Ez utóbbi komplexum Hollandia legforgalmasabb közlekedési csomópontja, Utrecht központi vasútállomása közvetlen közelében került kialakításra. Az épület csak egyike az állomáshoz kapcsolódó 5 kerékpártárolónak, ahol így összesen 22000 kerékpár biztonságos parkolására van lehetőség.  

Egy példa az összehangolt közlekedésre:  Egy tisztább és fenntarthatóbb Limáért (Peru)

A kerékpározás és a közösségi közlekedés nagy lehetőségeket rejt magában, ha az összehangolásuk történik meg, és nem versenyeznek egymással. A két közlekedési mód integrációja hatékonyabb és nagyobb tömegek számára is elérhetőbb alternatívát kínál. Bár a két rendszer összehangoltságának foka és típusa számos tényezőtől függően eltérő lehet, a legtöbb városnak mindenképpen lehetősége van bizonyos fokú integrációra. 

A Világbank által Lima és Callao területére javasolt kerékpáros stratégia és infrastruktúra-tervezet nagy hangsúlyt fektetett a biciklizés és a közösségi közlekedés összehangolására. Ezt az integrációt egy széleskörűbb, a mobilitás és az életminőség javítását célzó program részének kell tekinteni. Mint minden modern közlekedési kezdeményezés, ez is segítheti az országot az éghajlatváltozással kapcsolatos tevékenységek kezelésében és a globális klímacélok elérésében. Összességében a kerékpározás és a közösségi közlekedés integrációja lényeges lépés egy tisztább,  egészségesebb és ellenállóbb Lima felé. 

A cikket Nyíri Borbála, a Járókelő Közhasznú Egyesület önkéntese készítette a World Bank Blogs cikke alapján.

A Járókelő Közhasznú Egyesület működteti a Járókelő.hu közterületi hibabejelentő oldalt, amely segít a városlakóknak abban, hogy bejelenthessék a kátyúkat, leszakadt szemeteseket, lekopott zebrákat, összetört megállókat, az elhagyott autókat és sok más problémát, amelyet közterületen tapasztalnak. Ne menj el a problémák mellett! Jelezd nekünk, és segítünk, hogy a panaszod, a kérésed eljusson a megfelelő illetékeshez. Légy részese a megoldásnak, te is tehetsz a környezetedért!

A bejegyzés trackback címe:

https://jarokelok.blog.hu/api/trackback/id/tr6617798273

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zati 2022.04.08. 09:07:34

Magam részéről értem és támogatom a törekvést. De azt kár feltételezni, hogy egy vidékről nagyvárosba ingázó ember át fog térni autózásról tömegközlekedés+kerékpár kombinációra.
Nem akarom sorolni, de ez itthon teljességgel életképtelen ötlet. Gondolhatunk az időjárástól (esőben-szélben nem jó biciklizni...) a kerékpártárolásig (nem szívesen hagynám a biciklimet egy pesti vasútállomáson letámasztva hagyni...). A közösségi közlekedésnek háztól házig kell megoldást nyújtani, nem elég a nagyvárosi pályaudvar környékén. Márpedig ha esik az eső, fúj a szél, akkor is el kell jutni a munkahelyre, ezért sem lehet csak a kerékpárra hagyatkozni. Ez a munkába járás része.
A másik az alkalmi utazások. A megoldás nem az autósok sanyargatása és ellehetetlenítése, hanem vonzó alternatíva nyújtása. Budapest esetében az M0 körbezárása, az autópályahálózat fejlesztése, P+R parkolók kialakítása, kötöttpályás (NEM buszos!) közösségi kapcsolódásokkal.
A realitás az, hogy vidéken, kisvárosban-falun nem megoldott a tömegközlekedés, napi néhány tömött busz sosem lesz az autó alternatívája. A város körüli ipari parkokba a közösségi közlekedés szintén nem megoldott. Marad az autó...

Nancsibacsi 2022.04.08. 09:52:27

A környezetbarát közlekedés az ha nem közlekedünk. Szarrá kell adóztatni az irodaházakat, legyen 1 nm iroda ne 15, hanem 150 eur, és rögtön kevesebb ember fog napi szinten bejárni.
Másik oldalról magánban így is úgy is csak indokolt esetben használ az ember autót. És nem csak a bevásárlás az indok, de bizony az is hogy esik az eső. Ezt aki gátolja, az bizony nem lesz népszerű, és a következő választásokon el lesz hajtva, ahogy Karigeri is el lesz zavarva a francba.

takineni 2022.04.08. 10:06:03

Nekem evvel a kocsi buzulással van gondom, az már senki aki biciklivel jár. A nők szemében is eléggé választóvonal ha valakinek nincs kocsija, vagy nem törekszik rá. Hát itt az értékrendekkel hatalmas gondok vannak. Bár az meg is érdemli aki olyan nőt választ - bár soha sem fogja megtudni, hogy tényező volt a kocsi.
Szerintem leginkább az emberek fejében van a gond, hogy tényleg változás legyen, ahhoz a fejekben kéne változni.
Amennyi gond van egy autóval nem is sorolom, van aki azt az időt hasznosabban is eltudja tölteni mint állni a dugóban, parkolót keresni, idegeskedni a többi hülye miatt, a műszaki, az időjárás ... végtelen.
Ezért szerintem ez egy buzulásnak számít, ennyi időt, pénzt elbaszni egy életből, hát másja sincs lehet.
A fentiek nem a kereskedelmi szállítás miatt autóval közlekedőkre vonatkozna.
Ja egyesek annyira szeretik a kocsit, hogy a kedvéért a saját gyerekük jövőjének környezetét
is lehunyt szemmel képesek szétkrni. Betegek.

para_noir 2022.04.08. 11:51:11

Én Bp melletti településen lakom (35 km), és sokáig vonat+folding bike (aka camping) kombóval jártam be a fővárosba melózni, a covidpara idején ültem át kocsiba, mert nem akartam a sok kehes emberrel összezsúfolva utazni. Alapvetően nem váltanék vissza, mert időben nagyjából ugyanott vagyok (40-50 perc, persze lehet dugó, de a vonatnál a késés is gyakori volt), mert az autó sokkal kényelmesebb, tisztább és stresszmentesebb, de így eltapsolok a melóhelyi támogatás mellett még kb 30 ropit benzinre (ez csak a bejárás), ami viszont nem frankó, és ha majd lesz 700 forintos benya, akkor koszos, késős vonat ide vagy oda, visszatérek arra. Mondjuk ha tiszta, pontos közlekedés lenne, sokan megtennék ugyanezt, benzinár emelkedés nélkül is.

cs_dy 2022.07.02. 20:15:39

@para_noir:
Főnököm kocsival 10-15 perc alatt beér melóba, tömeggel egy 40 perc is lenne, mert hegyről járna ott meg csak busz jár megkerülve a fél világot gondolom. Azt mondja ha 800 lesz a benya akkor leszokik róla. Hahaha, jó poén, most is járhatna biciklivel, de csak a jövőben ülne rá.
Én csak robogóval érnék be hamarabb mint most tömeggel. Az autózást a dugóban nem szeretem, mert akkor passzívan hallgatnom kell valamit ami nem épít. + kifejezetten kiszámíthatatlan a beérés/hazaérés a Hungária miatt.

@takinéni: Mélyen igaz, egy kezem megtudom számolni hányszor áztam már el biciklivel pedig elég sokat voltam már vele, a nap 6%-ban utazok csak vele sokkal nagyobb az esély arra, hogy máskor esik, de érveljenek csak az autósok ezzel... Pff.
süti beállítások módosítása