Egyre több város válik gyalogosközpontúbbá a barcelonai autómentes szuperblokkoktól a hővédett dubaji sétányokig. Egy új jelentés felvázolja az elmozdulás okait és azokat az intézkedéseket, amelyeket a városok az autóközpontú világtól való eltávolodás érdekében tehetnek. A beszámoló több tucat tanulmány átfésülése után a gyalogosbarát utcák 50 előnyét sorolja fel. Cikkünk első részében 25-öt mutatunk be.
Fotó: David Vargas Carrillo, Unsplash
"Az előnyök összefüggnek egymással" - mondja James Francisco, a jelentést készítő cég várostervezője. - Vannak, akik azt szeretnék, hogy a helyi vállalkozásuk forgalma növekedjen a nagyobb gyalogosforgalom következtében”. De ehhez a tényezőhöz más előnyök is társulnak. Nemcsak a gazdaság kel életre, hanem a szociális szempontok is előtérbe kerülnek - az emberek szabadtéren töltik az idejüket, beszélgetnek, találkoznak, nem beszélve az egészségügyi előnyökről. " Egyetlen beavatkozás számos környezeti és politikai változást is eredményezhet.
Tovább élnek az emberek
Az inaktivitás világszerte a halálozás negyedik okaként szerepel ; a fizikai aktivitás az elmúlt negyven évbe naz Egyesült Államokban 32 %-kal, Kínában pedig kevesebb mint két évtized alatt 45 %-kal csökkent. A 60 év feletti emberek számára napi 15 perc séta 22 %-kal csökkentheti a halálozás kockázatát.
Segít a fogyásban
30 perc sétával 100 kalóriát égethetünk el; a napi séta az elhízás kockázatát 4,8%-kal csökkenti.
Csökkenti a krónikus betegségek kockázatát
A rendszeres gyaloglás csökkentheti olyan betegségek kockázatát, mint a 2-es típusú cukorbetegség, a szívbetegségek és a vastagbélrák. Az inaktivitás a legtöbb krónikus betegség elsődleges oka.
Boldogabbá teszi az embereket
Egy napi egy órát autóval ingázó személynek 40 %-kal kell többet keresnie ahhoz, hogy ugyanolyan boldog legyen, mint aki rövid sétával éri el a munkahelyét. Másrészt a kutatók azt tapasztalták, hogy ha valaki a hosszú ingázásról a sétára vált, akkor a boldogságszintje olyan magasra ugrik, mintha éppen szerelembe esett volna. Azok az emberek, akik napi 8,6 percet sétálnak, 33 % eséllyel számolnak be jobb mentális egészségről.
Javítja a közlekedésbiztonságot
Évente több mint 270 000 gyalogos hal meg világszerte közlekedési balesetben; a jobb útkialakítás és a sebességet csökkentő szabályozások nyilvánvalóan hozzájárulhatnak a balesetek kockázatának csökkentéséhez. Egy hosszú kereszteződés lerövidítése már 6 %-kal csökkentheti a halálos gyalogos balesetek előfordulásának lehetőségét.
Növeli a közterületeken a biztonságérzetet
Egyes országok köztéri biztonsági kamerákba fektetnek be - az Egyesült Királyság pl. 5,9 millió kamerát használ -, miközben ha több ember sétál az utcákon, sokkal többen látják, hogy mi történik, ez pedig olcsóbb módszer arra, hogy egy terület “jobban megfigyelt” legyen, illetve az utcák biztonságosabbá tételére.
Csökkenti a bűnözést
Ha az utcákat kellemesebbé tesszük a gyalogosok számára - például csökkentjük a szemét mennyiségét vagy ügyelünk a sebességkorlátozás betartására - az további előnnyel jár a bűnözés csökkentésében. Kansas City egyik negyedében a bűnözés 74% -kal csökkent, miután egyes utcák hétvégenként autómentessé váltak.
Felpezsdül a környék
A gyalogosok számára biztonságosabb és vonzóbb kialakítás arra késztetik az embereket, hogy több időt töltsenek az utcákon, ezzel felpezsdül a környék.
Jobban érzékeljük a környezetünket
Ha az emberek nem autóval haladnak át egy környéken, hanem sétálnak, jobban észreveszik, hogy mi teszi azt a területet egyedivé, és nagyobb valószínűséggel aktívabbak annak alakításában.
Növeli a kreativitást
Ha egy környék gyalogosbarát, akkor valószínűbb, hogy utcai művészek és szabadtéri rendezvények otthona lesz; a nyilvános művészeti és kulturális események pedig új embereket vonzanak a környékre.
Mindenki számára hozzáférhető
Nincs mindenkinek autója, nem tud mindenki vezetni, a gyaloglás viszont mindenki számára elérhető. A jelentés hangsúlyozza, hogy a gyalogos infrastruktúra fejlesztése a mozgásukban korlátozottak vagy az idősek számára is élvezhető közterületet jelent.
Segíti a társas kapcsolatokat
A gyalogosbarát utcák olyan embereket hoznak össze, akik egyébként nem feltétlenül találkoznának. Egy 1960-as évekbeli tanulmány szerint azok az emberek, akik olyan utcákban éltek, ahol az autós forgalom sűrűbb volt, kevésbé ismerték a szomszédaikat.
Erősíti a közösségi tudatot
Ha az emberek többet beszélgetnek az utcákon, az a közösségérzetet is erősíti. Egy írországi tanulmány szerint a gyalogosbarát környéken élő emberek 80 %-kal nagyobb „társadalmi tőkével” rendelkeznek, mint az autóközpontú területeken élők.
Összeköti a generációkat
Az Egyesült Államokban az Y generáció tagjai 12 %-kal inkább a gyaloglást részesítik előnyben a vezetéssel szemben. Egyes területeken az idősek is gyakrabban járnak gyalog vagy tömegközlekedéssel. A gyalogosbarát utcák segítenek, hogy minden korosztály - beleértve a gyerekeket is - kapcsolatba kerüljenek egymással.
Erősíti a szociális hálót
A közlekedési infrastruktúra, így például az autóutak, képesek fizikailag elkülöníteni a városrészeket; a gyalogosközpontú kialakítás mindenki számára elérhetőbbé teszi az egész várost. A legalacsonyabb jövedelmű emberek számára, akik akár a munkájukat is elveszíthetik, ha az autójuk meghibásodik, ez segíthet a szociális biztonsági háló kiépítésében.
Fellendíti a gazdaságot
A városrészek gyalogosközpontú kialakítása növeli az ott vásárlók számát. A gyalogosok akár 65 %-kal többet költhetnek, mint a járművezetők. Emellett növeli a foglalkoztatottságot is; Dublinban egy újratervezett gyalogosbarát negyed a foglalkoztatás 300 %-os növekedéséhez vezetett. Összességében a kerékpározásnak és a gyaloglásnak dolláronként 11,8 dollár a megtérülése.
Segíti a helyi vállalkozásokat
Brooklynban egy parkoló gyalogos zónává történő átalakítása 172 %-kal növelte a kiskereskedelmi forgalmat. Azok az emberek, akik egy város utcai piacait látogatják, nagyobb valószínűséggel vásárolnak a közeli üzletekben is. Minél kevesebbet vezetnek az emberek, annál több pénzt költenek helyben. Az oregoni Portland városában az emberek 20 %-kal kevesebbet vezetnek, mint az ország többi részén élők. Egy közgazdász becslése szerint ezzel több mint egymilliárd dollárt spórolnak meg, és ennek nagy részét a helyi vállalkozásoknál költik el.
Segíti a kreatívitást és produktivitást
Kutatások szerint a gyaloglás átlagosan 60 %-kal növeli a kreatív teljesítményt. Növeli a produktivitást, javítja a memóriát és a döntésképességet. A munka eredményességét is segítheti: egy vállalat belső tanulmánya azt mutatta ki, hogy az emberek energikusabbnak, koncentráltabbnak és elkötelezettebbnek érezték magukat a kültéri találkozók után.
Javítja a város imázsát
A gyalogosbarát kialakítás, az élhetőbb környezet vonzóbbá teszi a látogatók számára a várost. A 80-as évek óta a közterek javításán munkálkodó Barcelona látogatóinak száma az elmúlt két évtizedben 335 %-kal nőtt éves szinten.
Serkenti a turizmust
A turisták számára a gyaloglás az egyik legjobb módja annak, hogy felfedezzék a várost: a gyalogosbarát kialakítás több látogatót vonz. Londonban a Trafalgar téren 300 %-kal nőtt a látogatók száma, miután átadták a gyalogos forgalomnak.
Vonzza a befektetőket
Ha a városok gyalogosbarát közterületekbe fektetnek be, az további beruházásokat ösztönözhet. A New York-i High Line (2,5 km hosszú lineáris park, “zöldút”, amelyet egy korábbi vasúti nyomvonal helyén alakítottak ki) létrehozása után a környéken 2 milliárd dollárral növekedtek a magánbefektetések.
Vonzza a képzett és kreatív szakembereket
A képzett szakemberek általában gyalogosközpontú területekre költöznek; az ilyen negyedekben sokkal magasabb az egy főre jutó GDP és több a főiskolát végzett.
Növeli az ingatlanok értékét
Amikor a városrészek biztonságosabbak, hozzáférhetőbbek és élhetőbbek lesznek, az ingatlanárak emelkednek.
Javítja az utcaképet
Egy gyalogosbarát környéken ritkábbak az üresen álló üzletek, az üres kirakatok. New York városában a Union Square gyalogos terének bővítése 49 %-kal csökkentette az ilyen üzletek számát.
Csökkenti a forgalmi torlódások költségeit
Minél többen sétálnak, és minél kevesebb ember áll dugóban, az gazdaságilag annál előnyösebb. San Francisco környékén például a vállalkozások évente kétmilliárd dollárt veszítenek, mert az alkalmazottak a csúcsforgalomban vesztegelnek.
A további 25 okot egy következő blogbejegyzésünkben olvashatod majd.
A fordítást Brülik Barbara, a Járókelő Közhasznú Egyesület önkéntese készítette a Fastcompany.com eredeti cikke alapján.
A Járókelő Közhasznú Egyesület működteti a Járókelő.hu köztéri hibabejelentő oldalt, amely segít a városlakóknak abban, hogy bejelenthessék a kátyúkat, leszakadt szemeteseket, lekopott zebrákat, összetört megállókat, az elhagyott autókat és sok más problémát, amelyet közterületen tapasztalnak. Ne menj el a problémák mellett! Jelezd nekünk, és segítünk, hogy a panaszod, a kérésed eljusson a megfelelő illetékeshez. Légy részese a megoldásnak, te is tehetsz a környezetedért!