A belváros felé közlekedő megállókban 2 troli és legalább 10 másik buszjárat utasai szállnak le és fel naponta. Csúcsidőben egymást érik a járművek, a viszonylag szűk úttest miatt (egy sáv van csak az autósoknak és egy a tömegközlekedésnek) gyakran így is nagy a káosz. A bonyolult forgalmi helyzetet különös jelenség teszi még izgalmasabbá. Néhány autós nem látva jobb megoldást, egyszerűen a buszmegállóban parkol. A járdán.
Az autó a kuka mögött? Mindig itt áll. És a többiek is. Mindig parkol 4-5 jármű a megállóban.
- meséli lemondóan az egyik troli sofőrje, amikor az ott várakozó autókról kérdezem. Azt mondja, délelőtt a legrosszabb a helyzet, akkor boldog-boldogtalan itt parkol, hosszabb-rövidebb ideig. A közeli trafik alkalmazottja arra panaszkodik, hogy volt már balhé a kocsik miatt, de részleteket nem árul el. Szerinte az még a szerencsésebb eset, ha a járdára állnak, mert az úttest így is elég szűkös. Persze ezen a szakaszon nincs szabályos megoldás. Itt egyszerűen tilos a parkolás. Van ilyen.
Az utcafrontra tucatnyi üzlet nyílik. Előfordulnak itt olyanok, akik csak a dohányboltba ugranak be egy percre, de a közeli pékség és a sarki húsbolt áruszállítói is itt várakoznak. A legközelebbi lehetőség a pályaudvar parkolója, de onnan bizony sétálni kell. Legalább másfél percet.
A fuvarosokkal a sofőrök is megértőek. Hová is állhatnának, amikor élelmiszert kell kipakolniuk? A troli sofőrje azt mondja, hiába a felújítás a környéken (a 4-es metró építése miatt 2008-ban lezárt Baross teret 2014-ben adták át, a szerk.), ezt a problémát nem sikerült orvosolni. Marad a figyelmesség. Így ha látja, hogy valaki babakocsival vagy kerekesszékkel akar leszállni, igyekszik úgy megállni, hogy a kinyíló ajtó ne a buszmegállóban parkoló autók vonalába essen. 5-6 jármű esetében persze ez lehetetlen küldetésnek tűnik.
Találomra bementem az egyik üzletbe a soron, ahol a tulaj azonnal bevallotta: az egyik kocsi az övé. Mentegetőzve hozzáteszi, nincs más választása, másol nem tudná letenni, pedig nagyon félti, nehogy valaki kárt tegyen benne. Állítása szerint a kerületben aranyárban mérik a garázsokat és a parkolásért egyébként is fizetni kell. Arra kérdése, hogy miért nem jár inkább tömegközlekedéssel, néma csönd a válasz. Nem provokálom, csak annyit még, hogy bírságolnak-e, hiszen rendszeresen tilosban parkol. Választ viszont nem tőle, hanem megint csak a sofőrtől kapok:
Fél éve járok a vonalon, naponta ötször megfordulok ebben a megállóban, de közterest még nem láttam.
- mondja. Pedig a BKK számára nem ismeretlen a helyzet. Minden ilyen szituáció egyike ez annak az 1500-2000 alkalomnak, amikor a hosszabb-rövidebb ideig szabálytalanul várakozó járművek akadályozzák a tömegközlekedés járatait. Igaz, ez a szám csalóka lehet, hiszen a járművezető nem minden esetben hívja a forgalmi felügyeletet.
A cég statisztikája egyébként esetenként 15-30 perc fennakadással számol.
Ugyanakkor, ilyen esetben általában 2-3 óra szükséges a menetrendszerű közlekedés helyreállításához – azaz, hogy minden járat a számára meghatározott időben induljon –, tehát az utasok számára hosszabb ideig tartó kellemetlenséget jelentenek a szabálytalanul várakozó autók.
- írják. Szerintük mindig intézkedik a hatóság, ha ők jelzik, hogy baj van. Sőt, ha kell a katasztrófavédelem és a rendőrség is beszáll. Kérdés, hogy ez a módszer jelenthet-e hosszútávú megoldást. Miközben a tömegközlekedés sokaknak annyira sem vonzó, hogy hiába áll meg az üzlete előtt tucatnyi járat, meg sem fordul a fejében, hogy legalább ideiglenesen bérletre cserélje a jogosítványt.
a fentebbi szakaszon talán a szintkülönbség szab gátat a szabálytalan parkolásnak
Kicsit fentebb (megállók sora követi egymás ezen a szakaszon) már gátat szab a „vadparkolásnak" a járda és a megálló közötti szintkülönbség. Még akkor is, ha eredetileg nem ezért tervezték így. Hasonló átalakításra persze semmi szükség, hiszen költséges és nem feltétlenül megoldható az akadálymentesítés. A leggyorsabb és legegyszerűbb lépés talán az lenne, ha néhány poller akadályozná az utcai parkolást. (A belvárosban egyébként is túl sok került ki belőlük.) Így viszont félő, hogy az oszlop csak a járdát védi (vagy, egy másik panasz tanúsága szerint azt sem) és az úttesten megállni így is nagy csábítás lesz.