Ha megosztod, megoldod.

A Járókelő csapat 2012 óta segít a városlakóknak abban, hogy
bejelenthessék a kátyúkat, letört szemeteseket, lekopott zebrákat és
egyéb közterületi problémákat a lakóhelyükön.

Mitől lehetne egészséges a budapesti utca?

Mitől lehetne egészséges a budapesti utca?

2019. január 07. - jarokelo kata

Hogy mitől lehet egészséges egy közterület, arról elsőre talán homályos fogalmaink lehetnek. Amikor először hallottam az „egészséges utca” kifejezést, valami olyasmire gondoltam, hogy biztosan elkerülik az autósok és nincs szemét. Ennél persze egy picit árnyaltabb a fogalom, de az is biztos, hogy az alábbi bejelentések tanúság szerint látatlanban is azt mondhatjuk: akár káros, akár nem, egyszerűen rossz érzés például szemetes buszállomáson várakozni, vagy vaksötétben igyekezni hazafelé.

setalo_011.JPG

Fotó: Szöllősi Mátyás

Az egészséges utca fogalma Lucy Saunders, brit egészségügyi és közlekedési szakértőtől származik, aki a közlekedést, és egyáltalán a köztereket is szívesen látná olyannak, amiben komfortosan érzik magukat az embereket. Úgy értem, mindenki. Biciklisek, autósok, kerekesszékesek, rolleresek, kutyások, gyerekesek, görkorisok és járókelők egyaránt. Ezért kitalált egy olyan szempontrendszert, ami a legalapvetőbb, mégis ritkán teljesülő elvárásokat fogalmazza meg.  

hs_diagram.png

Forrás: Lucy Saunders, healthystreets.com

Hogy néz ez ki a gyakorlatban?

Bízva abban, hogy a különböző indikátorok talán a városüzemeltetőket is befolyásolhatják, néhány bejelentés példáján keresztül igyekszünk érzékeltetni, hogy a látszólag egyszerű elvárásoknak, sok helyen mennyire nem felelnek meg a körülmények.

A szén-dioxid kibocsátás például nyilvánvalóan rontja az indexet, de kár lenne mindent a gépjárművekre fogni. A tiszta levegő csak egyike annak a 10 szempontnak, amelyeknek jó, ha megfelel egy utca. Mert mitől lenne egészséges egy olyan járda, ahol pár lépést is nehéz biztonsággal megtenni?

És hogyan lehetne elfoglaltságot találni egy elhanyagolt játszótéren? A tíz szempont közül az egyik ugyanis éppen arról szól: legyen mit csinálni a közterületen.


Az egészséges utca a járókelők és a biciklivel közlekedők lehetőségeire is nagy figyelmet fordít. Legyen szó akár biztonságos gyalogátkelőhelyekről, akár tisztességes kerékpárutakról. A gyaloglástól vagy a tekeréstől most is sokakat visszatart, hogy egyszerűen félnek a forgalomban. Az optimális körülményeket  az úthálózat nyomvonala és minősége, a közlekedők mentalitása és a megfelelő táblák és jelzések elhelyezése együttesen garantálja. Ahogyan a jó levegőhöz sem elég csak az autóforgalmat korlátozni. Érdemes fákat ültetni és vonzóbbá, illetve fenntarthatóbbá tenni a tömegközlekedést. De nem árt odafigyelni a speciális igényű közlekedőkre is. Látássérült hangjelzőből például viszonylag is kevés van. Pedig a biztonságos átkelés sokaknak csak ezzel az eszközzel garantált.

kerekparut.jpg

kerékpárosok veszélyben - "A Pannónia út végén, az Ady Endre úti csomópontban a kerékpárosokra vonatkozó elsőbbségadás kötelező tábla kopott, le kéne cserélni." - írja a bejelentő

Annyira megszoktuk, hogy már-már észrevétlen, mégis nyilvánvaló probléma a zajszennyezés. Országosan 2 millió embert érint a jelenség, egy olyan városban mint Budapest, pedig különösen. Az autópálya bevezetőkön és a reptér közelében különösen nagy a terhelés, a belvárosban viszont az a baj, hogy a lakossághoz viszonylag közel esnek a zajforrások, a villamostól pedig aligha lehet zajvédő fallal védeni a bérházakat. Esetenként inkább a sínpályák felújítása segíthetne.

Arra viszont, hogy legyen hol megpihennie a járókelőnek, egy kis odafigyeléssel is könnyű megoldást találni. A padok rongálása persze nem a fenntartó vagy a helyi önkormányzat hibája. A pótlás és a javítás vagy cseréje viszont sok helyen sürgető lenne. A megoldásra vannak és rossz példák egyaránt.

Az otthonosság, a kényelem és a praktikum szempontjának is megfelel, ha télen-nyáron védelmet jelent a buszmegálló vagy árnyékot adnak a fák egy-egy téren vagy közparkban. Már ha ültetnek belőlük és gondozzák őket egyáltalán.

A parkolás külön cikksorozatot érdemelne. A helyhiány, a rengeteg autó, a mozgáskorlátozott helyek jogosulatlan használata, a következmények nélküli szabálytalan várakozás mind-mind fájó pontok a budapesti parkolás történetében. Hatékony megoldás hiányában a járókelő jobban jár, ha saját elvárásait igyekszik átfogalmazni egy-egy autókkal elállt járda láttán: ami elsőre lélekvesztő, lehetne inkább akadálypálya! Így eljutni A-ból B-be különleges kalandnak ígérkezik, jó néhány kerületben.

autók a járdán

További ésszerűtlen döntésekről is jócskán érkezik bejelentés a Járókelőre. Az egészséges utca modelljének szempontjai szerint a csúcstartó az a hatóság, amelyik az elektromos töltőhelyre adott engedélyt egy konténer kihelyezéséhez.


Ha tetszik az egészséges utca koncepciója, iratkozz fel a hírlevelünkre a poszt alatt. Lucy Saunders Egészséges utcák kiadványa hamarosan magyarul is elérhető lesz a Járókelő gondozásában. Ne maradj le!

A bejegyzés trackback címe:

https://jarokelok.blog.hu/api/trackback/id/tr5814437704

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása