Ha megosztod, megoldod.

A Járókelő csapat 2012 óta segít a városlakóknak abban, hogy
bejelenthessék a kátyúkat, letört szemeteseket, lekopott zebrákat és
egyéb közterületi problémákat a lakóhelyükön.

Érintse meg a képernyőt - galéria betört BKK automatákból

Érintse meg a képernyőt - galéria betört BKK automatákból

2015. június 22. - Járókelők

Már olyan elméletet is hallottunk, hogy ez egy UX, azaz felhasználói élmény kérdés az új automatáknál. Miszerint az van rájuk írva nagybetűvel, hogy "Érintse meg a képernyőt", és egyesek ezt félreértik. Valószínű, hogy az automaták lassúsága, akadozása és a félreértés együtt adja ki azt, ami alább látható.

A Járókelő csapata nagyon szomorú ezek miatt a bejelentések miatt. Kérünk mindenkit, hogy legyen türelmes az új automatákkal. A BKK-tól és a T-Systems-től pedig várjuk a jelenség kivizsgálását az alábbiak alapján:

A BKK Zrt. bízik abban, hogy a 300 új automata elegendő lesz ahhoz, hogy megfelelően szolgálja ügyfelei kényelmét, vagyis jegyüket és bérletüket az igényeik szerint megvásárolhassák.
(Hivatalos válaszlevél részlete)

Az új automaták informatikai hálózatba kerültek bekötésre, ezért az üzemeltető cég az esetleges hibákról azonnal tájékoztatást kap a rendszertől. A hibák kijavítását azok észlelése után a szerződésben rögzített határidőn belül köteles megkezdeni, ellenkező esetben a részükre kifizetendő üzemeltetési díjat csökkentjük. A rendszer monitorozását elsődlegesen a T-Systems Magyarország Zrt. végzi, de Társaságunk is felügyeli.
(Hivatalos válaszlevél részlete)

Ez pedig a BKK kérése azokhoz, akik betört kezelőfelületű automatát jelentenek be (ezt a Járókelő.hu oldalon itt lehet megtenni):

Kérjük a tisztelt járókelőket, hogy a hasonló jellegű hibák bejelentésénél adják meg az automata azonosító számát, mert az jelentősen meggyorsítja a helyreállítási folyamatot.
(Hivatalos válaszlevél részlete)

5c335d735517e1e9a3cac68543010eb774b918e1.jpg

Kálvin tér, 47-49-es megálló, 2015. március 16. (Bejelentés a Járókelőn)

8151082_a611033672edac7d4d40e0c56b25c35c_wm.jpg

Keleti pályaudvar, 7-es busz megállója, 2015. április 12. (Index olvasói fotó)

1174549350f7e4df8dc4a664a73d20544ab2369b.jpg

Astoria buszmegálló, 2015. április 20. (Bejelentés a Járókelőn)

14334094885648_small.jpg

Széll Kálmán tér, mind a négy automata üvege betörve. 2015. május 27. (Bejelentés a Járókelőn)


1bb5c6e21ded328610780817022c5bab57b76343.jpg

Astoria aluljáró, 2015. június 4. (Bejelentés a Járókelőn)

719e1c49a38dce4a210f8d2fa397dbceac507422.jpg

Puskás Ferenc Stadion metróállomás D21-es automata, 2015. június 18. (Bejelentés a Járókelőn)

64da23085b4478ca389470cbec3d1e6dc916cefc.jpgPetőfi híd budai hídfő, C12-es automata, 2015. június 21. (Bejelentés a Járókelőn)

55deb1498e51241a6894c074dff07bcb6ef7fad1.jpg

Blaha Lujza tér, B05-ös automata, 2015. június 21. (Bejelentés a Járókelőn)

 

Kattints ide, ha értesíteni szeretnéd a BKK-t egy betört üvegű automatáról!

Pristina az okos városok közé katapultálhat ezzel a húzással

Pristina az okos városok közé katapultálhat ezzel a húzással

2015. június 15. - Járókelők

A múlt héten olyan történt Koszovó fővárosában, hogy minden „smart city" szakértő a csodájára járhat.

A pristinai önkormányzat honlapján olvasható, hogy a főpolgármester és az önkormányzati közgazgatási vezető átadták az első éjjel-nappal működő automatát, amelyből darabja 1 euróért a személyi igazolvány beolvasása után

- anyakönyvi kivonatot lehet kikérni 
- a pristinai önkormányzat űrlapjait kinyomtatni
- ezeket a nyomtatványokat be lehet küldeni.

vetsherbehu4.jpg

Shpend Ahmeti főpolgármester és az 1 eurós nyomtatvány. Fotó: kk.rks-gov.net

A balkáni startupper szcénával foglalkozó Digjitale szerint Pristina önkormányzata a régióban elsőként nyújt az állampolgárok számára ilyen szolgáltatást, és a tervek szerint a kioszkokat az egész 200 ezres városra kiterjesztik majd, hogy így csökkentsék a hivatalokra nehezedő adminisztratív terheket. Az önkormányzat honlapja szerint a bővítésre a jövő évben kerülhet sor.

Az automata használat közben itt látható

Szeretném jelezni, hogy semennyire nem vagyok ismerős a koszovói városi ügyekkel kapcsolatban, így nem tudom, hogy ez mennyire látszatintézkedés, és tényleg ilyen szuper menő-e Pristina önkormányzata. Remélem, hogy igen.

Rekordgyorsasággal tűntették el a patkánytanyát a Király utcából

Rekordgyorsasággal tűntették el a patkánytanyát a Király utcából

2015. június 14. - Berd.

Hetek óta...talán már több mint egy hónapja áll egy tele kuka a Király utca Kisdiófa utca sarkán.

A minap egy patkányt láttam kimászni belőle! Se a közterületesek szemét, se a kukások szemét nem zavarja. Nyilván mindenki igen szűken értelmezi a rá kiosztott feladatot annak ellenére, hogy mindkettő nevében benne van a közterület felügyelete ill. a köztisztaság szavak

- írta dühösen egy bejelentő június 8-án. 

e42_779655c555cc1a688d637c337ffb120d08de8273.jpg

Arra talán nem is számított, hogy 10-én máris hűlt helye lesz a kukának és a patkányfészeknek. A kerület pedig jelezte a patkányokat a Bábolna Biónak.

A drogosok, vagy a kutyák felelősek a II. János Pál Pápa téri szemétért?

A drogosok, vagy a kutyák felelősek a II. János Pál Pápa téri szemétért?

2015. június 12. - Berd.

Egészen komoly konfliktusforrást jelent a 8. kerületi, felújított, alig egy éve átadott II. János Pál Pápa tér a kutyások és a nem kutyások között. A Járókelőn elindult vitába már a közterület-felügyelet ügyosztályvezetője is belefolyt.

Két olyan bejelentés is érkezett a Járókelőre (itt és itt), amiben kutyások és kedvenceik viselkedését kifogásolják: a vádak szerint a kutyusok a tiltás ellenére póráz nélkül rohangálnak fel s alá, a gazdáik pedig nem szedik össze utánuk a szemetet és az ürüléket, ezért például a gyerekes anyukák messziről elterelik a teret. Miközben a téren működik egy erre a célra épített kutyafuttató.

A közterület-felügyelet közben azt írja, hogy

A II. János Pál pápa téren a kutyatartók és kutyát nem tartók között kialakult konfliktusos helyzet nem ismeretlen a Józsefvárosi Közterület-felügyelet előtt.

Az ügy egyébként annyira komoly, hogy több tucat hozzászólás és vélemény született az ügyben. A vita odáig ment, hogy egyesek szerint nem is a kutyások, hanem a téren tartózkodó drogosok a hibások, és még az is lehet, hogy az ő ürüléküket látta a bejelentő... 

Egy lecserélt tábla

A bejelentést követő első reakció a FŐKERT részéről az volt, hogy a „Kutyát tilos bevinni" táblát „KUTYÁT A PARKBAN CSAK PÓRÁZON VEZETVE LEHET SÉTÁLTATNI" feliratúra cserélték, ami állításuk szerint azért segít, mert a kutyások a közterület-felügyelők láttán jellemzően jogkövető magatartást folytatnak és a pórázos sétáltatás törvényes.

14290099404426_small.jpg

 

De mire elég a tábla?

Az látszik, hogy a közterület-felügyelet látja a problémát és nem örül annak, hogy a lakosságban ez ellentéteket okoz, azonban - ahogy az kicsiny hazánkban lenni szokott - a helyzet bonyolultabb annál, mint ahogy sokan gondolják. Nem úgy megy az, hogy csak odaállítunk egy közterest és az majd elrendezi.

A Józsefvárosi Közterület-felügyelet folyamatos visszatérő ellenőrzésekkel törekszik a probléma megoldására, azonban végleges megoldást feltehetően csak a megfelelő jogszabályi háttér megteremtése hozhat.

- írják válaszban  és azt is, hogy március óta több mint 100 alkalommal „foganasítottak intézkedést". Ez utóbbi nem tudjuk, mit jelent, de az előbbire van hosszabb magyarázat is, a Józsefvárosi Közterület-felügyelet törvény szerinti indoklása itt olvasható.

De ami a Járókelőnek a legfontosabb ebben az ügyben, az az, hogy a vitába belefolyt kommentelőként a közterület-felügyelet ügyosztályvezetője. A Járókelő oldalt 3 éve azért indítottuk el, mert szerettük volna, ha ehhez hasonló beszélgetések alakulhatnak ki az önkormányzatok és a városlakók közt. És végre megtörtént, itt egy jófej Bajusz Ferenc, aki a kerületnek dolgozik. Utolsó hozzászólásában az ügyhöz ezt írta:

De azt is látom (és nem csak a hozzászólásokból), hogy ettől a "probléma" nem oldódott meg, én pedig erre törekszem, nem pedig arra, hogy levelekkel leszereljem a lakosokat. Mint leírtam nem tartom jó megoldásnak ha úgy teszek/teszünk, ahogy leírtam, ezért nem is teszünk így mint azt tapasztalhatják a mindennapok során. Szimplán várom az ötleteket a mindenki számára megfelelő megoldásra, mert nincs a bölcsek köve a zsebemben, lehet, hogy valaki remek megoldással tud szolgálni.

Mi is várjuk, hogy megoldódjon a helyzet. Ha még részletesebben érdekel az ügy, a bejelentéseknél olvashatsz további kommenteket, üzeneteket itt és itt.

Kattints ide, ha értesíteni szeretnéd az illetékeseket a budapesti problémákról!

Ezért ne hagyd a gyereked a kocsiban a tűző napon

Ezért ne hagyd a gyereked a kocsiban a tűző napon

2015. június 02. - Járókelők

Egy izraeli civil szervezet, a Beterem kampányfilmjében egy helyi séfceleb, Haim Cohen süt pizzát.

A kampányfilm azért készült, mert május végén 46 fokot is mértek Izraelben, és a Beterem a hőség miatt a gyerekek biztonságáért kampányol.

Izraelben 2008 és 2015 közt 349 gyereket – 84 százalékban 0 és 4 év közöttieket – felejtettek a tűző napon álló járművekben. Többségében személyautókban maradtak gyerekek, de előfordult, hogy az iskolabuszon, vagy a jeruzsálemi helyi vonaton maradt valaki.

A főzős kampányvideó egy pizza előkészítésével kezdődik, majd úgy folytatódik, hogy Haim Cohen séf beteszi a pizzát sülni az autóba...

A videó ezzel a szöveggel ér véget:

Kedves barátaim! Nyáron a kocsi olyan, mint egy sütő. Ne hagyjátok a gyerekeket egyedül az autóban egy percre sem! Minden nyáron megugrik a gyerekekkel történt balesetek száma. Osszátok meg ezt a videót, hogy megelőzzük a következő tragédiát.

Forrás: Global Voices

Nagyon sok meló egyetlen zebra felfestése

Nagyon sok meló egyetlen zebra felfestése

2015. május 29. - Berd.

A Budafoki út - Baranyai utca sarkára szeretnének zebrát a járókelők, mégsem lehet a szabályok miatt. A BKK is segítene, mégsem tud. Tudtad, hogy egy zebrához óránként 600-700 autóra és 60-100 átkelőre lenne szükség?

A rövid és lényegretörő bejelentésben az ügy:

A Budafoki út - Baranyai utca kereszteződésben meglehetősen nagy mind a gyalogos- mind az autós forgalom. Biztonságosabb lenne a közlekedés mindkét félnek, ha az átkelést zebra segítené. 
Kérem az illetékeseket ennek megfontolására.

7d31800ae8467dafb5a2ba238ff222327d24e465.jpg

A képen is jól látszik, hogy emberek császkálnak jobbra-balra az úton, jobb lenne egy zebra. Az első bejelentést aztán az illetékes hatóság félreértette, Várkonyi Ágnes a BKK-tól az egy hónappal későbbi válaszában azt írta, hogy a Budafoki útra azért nem terveznek zebrát, mert a Baranyai úttol számítva mindkét irányba körülbelül 50 méterre, az Október huszonharmadika utca és Bogdánfy Ödön utca közötti szakaszon a csomópontokban már van zebra. 

A bejelentő frissített: nem a válaszban említett útra, hanem a Baranyai utcán keresztbe szeretnének zebrát. Szintén egy hónap telt el, mire a BKK válaszolni tudott, ezúttal elég kiábrándítóan: 

A KRESZ szerint az útkereszteződésben a járda meghosszabbított vonalában a gyalogosoknak a kanyarodó járművekkel szemben elsőbbségük van, a mellékutcából kihaladó járműveknek pedig kis sebességgel kell megközelíteniük a kereszteződést, így a területről kifelé haladó gépjárművek vezetői a gyalogosok átközlekedésére jobban tudnak figyelni. 

A mellékutcában kijelölt gyalogos-átkelőhely létesítését nem támogatjuk
.

- írt vissza a BKK áprilisban.

A bejelentő ezután hosszabb levélben kérte a BKK-t, fejtse meg számunkra a rejtélyt, miért nem indokolt egy zebra felfestése egy ránézésre veszélyes kereszteződésben:

köszönöm a választ! Hadd kérdezzem meg, mi szükséges ahhoz, hogy egy hasonló keresteződésben zebrát létesítsenek? Van valami napi gyalogosforgalom határérték, amely felett indokolt a zebra, alatta meg nem? Vagy a kereszteződésbeli gyalogos-átkelés veszélyességét vizsgálják meg? 
Véleményem és tapasztalatom szerint, nagyobb forgalom esetén veszélyes is tud lenni ez a kereszteződés, ennek szemléltetésére mellékelek egy vázlatrajzot.

14293736394329_small.jpg
A képen a lilával jelölt gyalogost átengedi a Baranyai utcából jövő autó. Az úttestre lépés előtt körülnéz, látja, hogy balról megáll neki az autó, jobbról még nem akar kanyarodni senki. Ugyanakkor a Budafokin hirtelen odaér a kereszteződésbe a pirossal jelölt autó, aki balra a Baranyaiba akar kanyarodni. A Budafokin szemből jövő megáll neki, engedi bekanyarodni. Ez meglehetősen baleseveszélyes, hiszen a piros autó örül, hogy végre elengedi valaki és kanyarodhat, ugyanakkor a gyalogos már elkezdte az átkelést. 

Elég sokszor voltam már ugyanebben a forgalmi helyzetben az adott kereszteződésben gyalogosként, így tudom hogy kellemetlen gyalogosként az ilyen átkelés. Az ember megtorpan, nem tudja hirtelen, hogy átengedje a pirosan kanyarodó autót maga előtt, vagy inkább meggyorsítsa lépteit.. Főleg egy olyan gyalogos, aki nem ismeri a KRESZ-t. Egy zebra nagyban segítené a gyalogosok biztonságérzetét, és az autósok számára is egyértelműbb helyzetet teremtene. 

Kérem fontolják meg SZAKMAI szempontok alapján az adott kereszteződésben a zebra létesítését.

Lehet, hogy még a bejelentő sem számított arra, hogy a BKK válaszában tényleg kő kemény szakmai szempontok alapján indokolják majd meg, miért is nem kell oda zebra. Mégis így történt:

A mellékutcában a kijelölt gyalogos-átkelőhely létesítését azért nem támogatjuk, mert a KRESZ alapján a T alakú kereszteződés mellékágát keresztező gyalogosoknak útburkolati jel nélkül is elsőbbségük van a kanyarodó járművekkel szemben. 

Kérdésére válaszolva: a mértékadó gépjárműforgalomnak minimum 600-700 járműnek kellene lennie egy óra alatt, az útvonalat keresztező gyalogosforgalom nagyságának pedig óránként 60-100 főnek kellene lennie ahhoz a vizsgált útvonalon, hogy elkezdjük egy új gyalogos-átkelőhely létesítésének előkészítését. 

Egy új gyalogátkelőhely létesítése nemcsak az útburkolati jel felfestéséből áll, hanem egyéb feltételeket is teljesíteni kell (pl. megvilágítottság stb.), a zebra tehát egy igen hosszadalmas tervezési és engedélyeztetési folyamat eredménye. 

A Rákóczi úton több mint 20 évvel ezelőtt a járda vonalának meghosszabbításában voltak gyalogos-átkelőhelyek, de ezeket is megszüntették, hiszen a KRESZ alapján a gyalogosok elsőbbsége útburkolati jel nélkül is érvényes. 

A korábbi levelünkben foglaltak szerint szakmai szempontból lehetségesnek tartjuk a 30 km/h csökkentett sebességű övezet kiterjesztését egészen a Budafoki útig. Ugyanakkor ehhez az újbudai önkormányzat hozzájárulása is szükséges, mivel az ehhez hasonló ügyekben kizárólag a kerületi önkormányzattal egyetértésben módosíthatjuk a forgalmi rendet. 

Észrevételét köszönjük, kérjük válaszunk elfogadását.

Látszik, hogy a BKK-nak fontos az ügy és lenne hajlandósága a változtatásra, a szabályok azonban mégsem engedik. Az is látszik, hogy a válaszukra (bár jó sokat kellett várni mindre) időt szántak és nem csak odakentek valami mismásolást. A sajnálatos inkább az, hogy - ahogy a BKK is írta - egy zebra felfestése nagyon hosszadalmas engedélyezési folyamatok eredménye és az egész ügy iszonyatosan bürokratikus, miközben mindkét fél segíteni akar a helyzeten.

Kattints ide, ha értesíteni szeretnéd az illetékeseket a budapesti problémákról!

Biciklitárolók Budapesten, pünkösdi válogatás

Biciklitárolók Budapesten, pünkösdi válogatás

2015. május 24. - Járókelők

"Ismét járműparkolás-fejlesztés a gyalogos felület kárára, hova máshová. Elvégre a kereszteződés után az autók is ott parkolnak. Ott azért nem fér el a babakocsi vagy esetleg - mily eretnek gondolat - két gyalogos egymás mellett, itt ezért. Egységes parkolás és gyalogost - magasról leszaró közeledés politika" - tette közzé Facebook posztjában véleményét a Magyar Kerékpárosklub elnöke, László János.

10411878_987646774587128_775040144842409840_n.jpg

A fenti kép felvet néhány kérdést:

  • Ha ebben a parkolóban teltház lesz és lesz itt mondjuk 8-10 bicikli, elfér-e mellette egy babakocsi, vagy az anyukának majd ki kell mennie az útra?
  • Nyilván nem fér el, tehát a kérdés: egymásra kell-e haragítani a kerékpárosokat és a gyalogosokat?

Valószínűleg ez a probléma nem egyedi és a város tele lenne hasonló hülyeségekkel, ha nagyon keresnénk. Itt van például ez a pestszentlőrinci biciklitároló.

1f55e4dfbfa42ce9198dc1701ce9ec526068fbf0.jpg

A Járókelőre érkezett bejelentés szerint a fenti spirál alakú tárolót nem használják az emberek, helyette a bevásárlókocsiknak fenntartott sínek közé tolják be a bicikliket. A probléma abból is fakadhat, hogy az alacsonyabb tárolóhoz kényelmetlenebb lekötni a biciklit, valószínű, hogy nem is támasztja meg eléggé. Nem utolsósorban pedig, az elsőt, aki a bevásárlókocsik helyére kötötte a biciklijét, követte a többi. Ha ismered a helyszínt, írd meg nekünk kommentben a véleményed!

11165148_775498189233791_8932728354050458801_o.jpg

Cserébe itt egy ideális biciklitároló a csepeli Béke térről. A Magyar Kerékpárosklub Dél-pesti Területi Szervezetének fotója.

Kattints ide, ha értesíteni szeretnéd az illetékeseket a budapesti problémákról!

Nemzeti kincset gyaláztak a Margit hídon

Nemzeti kincset gyaláztak a Margit hídon

2015. május 20. - Berd.

Árpa Attila Argo 2-jében van egy jelenet, ami a fél ország felháborodását kiváltotta. Most kiderült, hogy már két éve megcsinálták ugyanazt a Margit hídon. Úgy néz ki, tényleg vannak Magyarországon olyan tuskók, mint a filmben Tyson és Bodri.

Egy 2013-as Járókelős bejelentés szerint a Margit-hidat díszítő koronákról minden oldalon letörték a kereszteket. Pont, mint a nagy felháborodást keltő Argo 2 részben, amikor Tyson szórakozik a Szent Koronával, majd azt hiszik, ők hajlították el, és Bodrira bízzák a "visszahajlítást", aminek az a vége, hogy letöri a keresztet a nemzeti kincsről. Úgy néz ki, vannak Budapesten legalább akkora tuskók, mint Bodri és Tyson:

c2375e0cff475b0b4456f67f30cec2c9854da435.jpg

ffa3ffb3bd2758ef93d93a32180a89e52f6f6628.jpg

Ezesetben az a különbség, hogy nem csak egy kellék, hanem egy valós dísz sérült meg, a BKK pedig azt is megírta nekünk, mennyibe is került a rongálás: KERESZT (anyag: 23.000,- Ft, munka: 7.500,- Ft), NAGY GÖMB (anyag: 6.660,- Ft, munka: 2.140,- Ft), KIS GÖMB (anyag: 4.240,- Ft, munka: 1.100,- Ft). Azaz összesen 44 640 adóforintba.

1379795950773_small.jpg

És aki még nem látta, a bemutató, amiben az ominózus eset is láthatható (0:50-nél a korona): 

Ja, és az eset nem egyedi. Egy 2014-es bejelentés is van, amikor ugyanez történt (egyébként ennek a helyreállításának költségeit írta meg nekünk a BKK), aminek helyreállításáról itt találhattok képet. Ez a bizonyíték, hogy rendszeres a probléma.

Figyeljünk már egy kicsit jobban oda a környezetünkre, hogy ne legyünk olyanok, amit a film is parodizál...

Kattints ide, ha értesíteni szeretnéd az illetékeseket a budapesti problémákról!

süti beállítások módosítása