A Járókelő Közhasznú Egyesületnél azon dolgozunk, hogy a lakosság által jelzett közterületi problémák fotóit és leírásait eljuttassuk az önkormányzatoknak és a városi szolgáltatóknak. Erről itt olvashatsz bővebben. Önkéntes csapatunk naponta több száz hozzánk érkező ügyet közvetít ki, és nézi át a róluk szóló levelezést. Ebben a cikkben bemutatjuk, hogy melyek voltak 2022-ben a legnépszerűbb ügytípusok, és melyek azok az illetékesek, amelyeknek a legtöbb bejelentést címeztük a Járókelő.hu szolgáltatását használó településeken.
Nézzük, hogy alakult a 2022-es év a számok terén!
- 19.000 új bejelentés országosan,
- 1.300 bejelentéssel több, mint 2021-ben,
- ebből 16.400 budapesti ügy,
- 9.700 megoldott probléma,
- csak májusban 1.840 új bejelentés,
- 350 különböző illetékes,
- 80 ügykezelő önkéntes,
- 24 település,
- 1 új település.
Kijelenthetjük, hogy hivatalosan is lecsengett a koronavírus-járvány, ami a Járókelő.hu-ra érkező bejelentések számában is jól látszik. Megtört a csökkenő tendencia, és 2022-ben 7%-kal több új közterületi hibabejelentést kezeltünk, mint a megelőző évben. Ugyan megközelítettük decemberre, de végül nem értük el a 20.000-es határt.
Nem túl meglepő módon Budapest vezeti a rangsort, itt indult el először a szolgáltatásunk, itt vagyunk a legismertebbek és a potenciális felhasználóink száma is a fővárosból és agglomerációjából kerül ki. Az összes bejelentésünk 83%-a ezen érintett területekről futott be. Mindenképpen figyelemre méltó adat, hogy a 2022-ben beküldött ügyek 51%-a megoldódott naptári éven belül, és hogy csak májusban 1.840 problémát továbbítottunk, ami kiemelkedően nagy szám, figyelembe véve, hogy havonta átlagosan 1.580 bejelentést kezelünk.
A 80 fős, országos, önkéntes ügykezelő csapatunkról se feledkezzünk meg, akik 24 településen 350 különböző illetékessel léptek kapcsolatba, hogy ezt a hihetetlen mennyiségű ügyet továbbítsák a megfelelő helyre. A városok között van egy újonc is, Diósd. A Diósdiak Diósdért csapatnak köszönhetően még a téli ünnepek előtt kapcsolódtak be a járókelős vérkeringésbe.
A korábbi évekhez hasonlóan 2022-ben is a Budapest Közút, a főváros közútkezelő társasága kapta a legtöbb lakossági panaszt, szám szerint 3.200-at, őket a Budapesti Közművek (BKM) követi 1.600 üggyel. A BKM-ről érdemes tudni, hogy ez a főváros legújabb, több korábbi közműcégét, a FŐKERT-et, az FKF-et, a FŐTÁV-ot és a Budapesti Temetkezési Intézetet egybeolvasztó városüzemeltető mammutvállalata.
2022-ben ezeken a cégeken kívül még a Magyar Telekom, a Budapest Közlekedési Központ, a Budapesti Dísz- és Közvilágítási Társaság kapott kiemelkedően sok bejelentést. Az önkormányzatok közül pedig Óbuda, illetve Újbuda Önkormányzata került fel a listára. Ha ezeknél a szervezeteknél a városüzemeltetést és a közterület-felügyeletet egy kalap alá vennénk, még "jobban" szerepeltek volna.
Az országos top 10-be egyetlen vidéki település önkormányzata vagy közműszolgáltatója sem került be, ezért nekik egy külön rangsort állítottunk fel olyan szervezetekből, akik vagy Budapesten kívül tevékenykednek, vagy országos hatáskörrel bírnak mint például a MÁV. Közülük a Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft. végzett az első helyen, megerősítve a települési adatokat, miszerint Szegeden is sok lelkes, tenni akaró városlakó él. Emellett a listán feltűnnek a legnagyobb közműszolgáltatók a villamosenergia, a távközlési és a közlekedési szektorból egyaránt.
És végül ejtsünk néhány szót arról, hogy melyek azok a tipikus hibák, amelyek legtöbbször zavarják a városlakókat, és az adatok alapján a döntéshozóknak ezekre kellene a legjobban figyelniük!
Majdnem 3.000 bejelentés érkezett a Forgalomtechnikai kategóriában. Ide olyan ügyek tartoznak mint a lekopott zebrák, a sérült vagy hiányzó parkolásgátló elemek, sérült KRESZ táblák, nem működő forgalomirányítási lámpák.
Mögötte szoros holtverseny alakult ki a második helyért a Szemét és a Parkok és zöldterületek kategóriái között. Talán pontosabb, ha szemét helyett a köztisztaság kifejezést használjuk, mert jobban körülírja, hogy milyen típusú bejelentések tartoznak ide. Legyen szó ürítetlen szemetesekről, illegális hulladéklerakásról, takarítatlan közösségi közlekedési megállókról, az embereket egyértelműen zavarja, hogy a szolgáltatók az elvárható szint alatt teljesítenek. Legnagyobb örömünkre az látszik az adatokból, hogy a legtöbb bejelentés megoldják.
Ami a zöldterületi kérdést illeti, sokszor találkozunk azzal, hogy elhanyagoltak a parkok, zöldsávok, a fasorfenntartásra sem jut kellő forrás, így előfordul, hogy olyan fák kidőlését is megvárja egy-egy illetékes, amelyek kapcsán a lakók akár már hónapokkal korábban jeleztek rajtunk keresztül.
Negyedikként a Közművek kategóriát kell kiemelnünk. Ez a gyűjtőneve azoknak a problémáknak, amelyek a városainkat és mindennapi életünket kiszolgáló hálózatok hibáival kapcsolatban futnak be az illetékesekhez. Leggyakrabban a járdákba épített fedlapok sérülnek meg, de gyakori, hogy megsérült villamos szekrényeket, leszakadt vezetékeket szúrnak ki a vásor lakói és használói. Mivel ezekben sokszor elektromos áramot vezetnek, nem veszélytelen ezeket megközelíteni.