Ha megosztod, megoldod.

A Járókelő csapat 2012 óta segít a városlakóknak abban, hogy
bejelenthessék a kátyúkat, letört szemeteseket, lekopott zebrákat és
egyéb közterületi problémákat a lakóhelyükön.

Járókelősnek lenni pedig egyszerűen menő!

Járókelősnek lenni pedig egyszerűen menő!

2022. július 27. - Járókelők

Ghira Zsófi többszörösen is erősíti a Járókelő csapatát; ügykezel és fordít, de a vele készült interjúból kiderül, hogy emellett elképesztően sok dolgot csinál még: urbanisztikát tanul, doktorit ír, kutat, fordítói képzésre jár, nyári egyetemen vesz részt, európai díjat nyer, maratont fut, ezek egy részét szerinte vonatozás közben is lehet, mert azt is imádja.

Zsófi, te hogyan találkoztál a Járókelővel?

Pontosan nem is emlékszem, hogy mikor és hogyan találkoztam először a Járókelővel. Arra emlékszem, hogy az első bejelentésem egy hiányzó díszítő elem volt a Fővám téren, ami annyira speciális volt, hogy végül nem tudták pótolni. Bekövettem a Járókelő Facebook-oldalát, és egy önkéntes felhívásra jelentkeztem. Ebben az időszakban külföldön éltem, ezért sajnos nem tudtam csatlakozni a csapathoz, mert az önkéntes csapattal való személyes találkozás is prioritás volt a Járókelőnél. Ez a Covid idején megváltozott, hiszen az önkéntes találkozók is online zajlottak, úgyhogy 2020 óta ügykezelek, később a fordítói csoporthoz is csatlakoztam. 

zso_fi3.jpg

Az első bejelentésnél még Magyarországon tanultál, most egy olasz egyetemen doktorizol, de Barcelonában élsz, és ott írod a disszertációdat, ugye?

Igen, a Corvinuson kezdtem az egyetemi tanulmányaimat pénzügy-számvitel szakon, itt vált gyanússá, hogy a leginkább engem érdeklő tárgyak a fenntartható fejlődéssel és regionális gazdaságtannal foglalkozó választhatók voltak. Ezért a mesteren már a regionális és környezeti gazdaságtan szakon folytattam, ahol a városfejlesztés, és ennek társadalmi, gazdasági kérdései fogtak meg. Most egy olasz egyetemen folytatok doktori tanulmányokat, ahol olyan utcaléptékű bevatkozásokat vizsgálok, amelyek a hőadaptációt segítik a sérülékeny csoportok körében. Októbertől egy kutatási projektben vettem részt Barcelonában a Barcelona Lab for Urban Environmental Justice and Sustainability nevű szervezetnél, ahol több kutatásba is beleláthattam, például a Refugis Climàtics vagy a FEMPUBLICBNC projektek. Ez utóbbi során azt vizsgáltuk, hogy a Covid hatására hogyan változott a közterek megítélése és azok használata, valamint hogy ez a változás milyen hatással volt a nők egészségére és jólétére Barcelona két különösen érdekes városnegyedében, Barceloneta és Sant Antoni városrészekben.

Nemrég egy díjat is nyertél, illetve nyertetek egy háromfős csapattal. Az Európai Bizottság által kezdeményezett New European Bauhaus díjat a "Prioritising the places and people that need it the most" kategóriában. Milyen projekttel neveztetek?

A CoolCo’s nevű projektünk lett díjazott Brüsszelben, amely szorosan kapcsolódik a doktori kutatásomhoz, s az egyre növekvő gyakoriságú és intenzitású hőhullámokhoz való alkalmazkodást segíti, különösen a sérülékeny csoportok körében. Lényege, hogy részvételi folyamatokat követően ülőalkalmatosságot, árnyékot adó szerkezetet, ivó lehetőséget, futónövényeket és virágokat helyezünk ki közterületekre, így hűsítő szigetek, a hőség előli menekülőpontok jönnek létre, nem utolsósorban pedig a levegőminőség is javul ezeknek köszönhetően. A részvételi folyamatok során a sérülékeny csoportok praktikus tudást kaphatnak arról, hogy mely tevékenységek segíthetik az egyéni adaptációjukat, míg a sarkok és folyosók kialakításával a projekt fizikai eredményei is szemmel láthatóvá válnak.

ghira_zsofi.jpg

A díjig milyen út vezetett?

2020-ban vettem részt az EIT Climate-KIC által szervezett The Journey nyári egyetemen, ami egy teljes hónapig tartó kurzus. A foglalkozásokat Európa három különböző városában tartják meg, ahova az egy hónap alatt elkalauzolják a diákokat, de sajnos 2020-ban a Covid ezt is felülírta, így otthonról kapcsolódtam be az előadásokba, és itt dolgoztuk ki a projektünket is. A városi kihívások és a klímaigazságosság volt az a két fő pillér, aminek mentén egymásra találtunk Jasminnal, akivel ekkor leraktuk a CoolCo’s alapjait. Az Új Európai Bauhaus kezdeményezést (New European Bauhaus - NEB) az Európai Bizottság hívta életre, célja, hogy befogadó, fenntartható és esztétikus megoldások jöjjenek létre városi és nem városi környezetben. A projekttel 2021-ben egy szintén EIT szervezésű programon a Jumpstarteren vettünk részt. Itt sikerült anyagi támogatást nyernünk, aminek köszönhetően egy építész, Imola is segítette a munkát, és az ő rajzaival, terveivel pályáztunk a díjra, és nyertünk. Most azon dolgozunk, hogy egy pilot program megvalósulhasson, amire Józsefváros nyitott volna, de anyagi forrásra van szükségünk hozzá. Fontos kiemelni, hogy a projekt elsődleges célja nem a zöldítés, nem egy városi parkról van szó, sokkal inkább komfortnövelő kis szigetek megteremtése. A fizikai elemek kihelyezése mellett egy a lakosság bevonásán alapuló folyamat is a projekt része, így a résztvevők ismeretekre is szert tehetnek a témában, a tudásmegosztás tehát fontos része a programnak. 

A Járókelőnél önkéntes ügykezelőként és a fordítói csoport tagjaként is segíted a munkánkat. Melyik feladat áll hozzád közelebb?

A fordítás nekem teljesen új világot jelentett! Ennek során sok izgalmas külföldi példát, jó gyakorlatot lehet megismerni. Annyira megtetszett ez a tevékenység, hogy a Budapesti Műszaki Egyetem műszaki gazdasági és társadalomtudományi szakfordítói képzésére is járok távképzésben magyar-olasz nyelvpárral. Alapvetően reál beállítottságú vagyok, és a fordítás, a szövegek alakítása olyan képességeket, kreativitást is igényel, ami nekem fejlődési, tanulási lehetőséget hozott.

Te miben látod a Járókelő értékét, és számodra milyen pluszt ad?

A Járókelő egyik legnagyobb értéke, hogy a bejelentések által a városlakó, a járókelő valódi formálójává válik a város működésének. A bejelentők valamilyen szinten tehermentesítik az illetékeseket, hiszen több száz szempár pásztázza nap mint nap a városokat, a hiányosságokat és a fejlesztési lehetőségeket jelezve. Emellett segíti a lakosok és a hivatalos szervek között létrejövő kommunikációt, hiszen a Járókelő egy nyilvános platform, ahol az illetékes reakciója is megjelenik, a járókelők pedig egymás bejelentéseit is megtekinthetik. Fontos jelzés lehet az is, ha az illetékes forrás- vagy kapacitáshiányról ír a válaszában, így ezek a strukturális problémák a bejelentő számára is világossá válhatnak. Nekem személy szerint jó érzés, hogy jobbá tehetem a világot, tehetek valamit a környezetemért, ráadásul a számomra nagyon fontos rugalmasságra: az időbeli és térbeli kötöttségek nélküli önkéntességre is lehetőségem van.  Járókelősnek lenni pedig egyszerűen menő! Büszkeséggel tölt el a csapat részesének lenni, azt mondani baráti társaságban, hogy járókelős vagyok, mert tudom, hogy van mögötte érték és elismerendő munka.

Úgy tudom, a szabadidődben sem vagy tétlen, és nem csak tanulsz, önkénteskedsz, de sokat mozogsz, utazol is.

Igen, a sport egész eddigi életem során elkísért egészen pici korom óta. Most a fókuszban a röplabda és a strandröplabda áll, de áprilisban a félmaratont is sikerült lefutni Barcelonában. Emellett a vonatozás is nagyon feltölt: a Barcelona-Budapest távot szinte mindig vasúttal teszem meg, nagyon szeretem, hogy gyönyörű tájakat látok, új embereket és történeteket ismerek meg az utazás során, de a munkahatékonyságom is magas út közben. Legutóbb besegített a kétkerék is, ugyanis vonattal és bicajjal érkeztem Budapestre, kb. 700 km van a lábaimban, elképesztő helyeken tekertem Spanyolországban, Franciaországban és Svájcban, a tavak útján. A sport mellett pedig varrok és horgolok, a környezetem legnagyobb örömére.

zsofibringa.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://jarokelok.blog.hu/api/trackback/id/tr1517887223

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása