Ha megosztod, megoldod.

A Járókelő csapat 2012 óta segít a városlakóknak abban, hogy
bejelenthessék a kátyúkat, letört szemeteseket, lekopott zebrákat és
egyéb közterületi problémákat a lakóhelyükön.

“Mindenhol vannak problémák, itt is, de így gyorsabban megoldódnak”

“Mindenhol vannak problémák, itt is, de így gyorsabban megoldódnak”

2023. július 04. - Járókelők

A Járókelő Közhasznú Egyesületnél azon dolgozunk, hogy a lakosság által jelzett közterületi problémák fotóit és leírásait eljuttassuk az önkormányzatoknak és a városi szolgáltatóknak, akik a megoldásban érintettek. Erről itt olvashatsz bővebben. Budapesten kívül 22 vidéki városban, köztük Érden is működik a Járókelő. A vidéki településeken helyi önkéntesek foglalkoznak az ügyekkel, intézik a levelezést, keresik a megoldást. Az érdi csapat idén ünnepelte az 5. születésnapját. Ismerjétek meg őket: Balla Imrét, Bukros-Fási Tamarát, Hegymegi-Barakonyi Bálintot, Süle Zsoltot, Úri Mátét!

1_12.jpg

Hegymegi-Barakonyi Bálint, Süle Zsolt, Kutyina Olga (budapesti csapat), Úri Máté és Balla Imre az Érd Körbe eseményén

Hogyan született az érdi Járókelő ötlete? Ki vagy kik az alapítók közületek?

Balla Imre: Nem volt túl vadregényes, de sima ügynek sem mondanám. Alapvetően tetszett a Járókelő maga, meg amit képvisel, de főleg a webes felület egyszerűsége és hasznossága. Zsolttal beszélgettünk a rendszerről, nézegettük, néha rácsodálkoztunk egy bejelentésre vagy éppen egy megoldásra. 2018 elején próbáltuk felvenni a kapcsolatot a csapattal, akkor a technika ördöge nem engedte: visszajött az email, hogy a megadott cím nem létezik, ezért direktben próbálkoztunk, megkerestük Le Mariettát, a Járókelő alapítóját és akkori vezetőjét, és vele beszéltük le a részleteket. Március végén végleg elszántuk magunkat, bejelentkeztünk érdi ügykezelői csapatnak. Összeszedtük a különféle kategóriák felelőseit a városban, elolvastunk minden anyagot a Járókelőről, majd egy online és egy személyes találkozó után tényleg elindultunk. Kaptunk hozzáférést az ügykezelői felülethez, a tudásanyagokhoz, felkerült Érd a városok listájára, az egyesület értesítette az önkormányzatot, hogy most már ránk is számíthatnak, és május 5-én mi magunk megtettük az első bejelentést.

Többiek, ti mikor csatlakoztatok és hogyan?

Úri Máté: Én egy helyi Facebook csoportban olvastam egy posztot, amiben további önkénteseket kerestek az érdi csapatba, és jelentkeztem. Igazából elsősorban azért, mert érdekelt, hogy egy ekkora rendszer hogyan működik belülről, hiszen addig csak kívülről volt rálátásom a Járókelő működésére. Magát az oldalt már ismertem korábban is, míg Budapesten éltem, találkoztam a plakátjaikkal a városban, illetve online is belefutottam az oldalba. Innentől már csak egy beszélgetés választott el, attól, hogy aktívan is bekapcsolódjak a munkába, a többi meg már történelem.

Bukros-Fási Tamara: 2020. februárjában csatlakoztam a Járókelő budapesti csapatához. Édesapám már ügykezelőként a dunaújvárosi csapatot erősítette, tőle hallottam a szervezetről, sokat mesélt róla, és azt éreztem ennek én is a részese szeretnék lenni. Az év végével egy év szabadságra mentem. 2021-ben költöztünk Érdre Budapestről, az év decemberében tértem vissza a Járókelőhöz a szabadságról, és a helyzet változása miatt már nem a budapesti, hanem az érdi csapat tagjaként folytattam.

Hegymegi-Barakonyi Bálint: Mátéval egy időben csatlakoztam a Járókelőhöz. Imit és Zsoltot már régebb óta ismertem személyesen, amikor Imi megmutatta a Járókelőt, egyből megszerettem, annyira megtetszett, hogy az érdi kezdés után néhány hónappal beálltam a budapesti ügykezelő csapatba is.

Idén ötéves a csapat. Mik az eddigi tapasztalatok?

Bálint: Vegyesek a tapasztalataim. A legtöbb ügyet sikerül eljuttatnunk az illetékeshez és végül megoldani, de van néhány szolgáltató, amelyik nem veszi komolyan a Járókelőn keresztül érkező bejelentéseket. Ez főleg a válaszadási hajlandóságukon látszik, a bejelentett ügyet ugyan "meghallják", és ha úgy gondolják jónak, meg is oldják, viszont soha nem jeleznek vissza. Ez akkor probléma, ha nem tudjuk, hogy csak türelmesen kell várnunk a megoldásig, vagy épp nem a megfelelő illetékesnek küldtük a bejelentést és emiatt nem számíthatunk semmilyen megoldásra.

Melyek a legjellemzőbb problémák Érden, és mi az, amivel szinte soha sincs gond, ami nagyon jól működik a városban?

Máté: Magasan a legnagyobb esetszámú a Kátyú és a Szemét kategóriák. Az előbbi annak köszönhető, hogy Érden az infrastruktúra fejlődése sajnos az utóbbi 10-15 évben nem tudta követni a város fejlődését. Nagyon sok még a burkolatlan utca, illetve a burkoltak is sok helyen rossz állapotban vannak. Szerencsére a város partner a változásban, a bejelentések több mint 60%-a megoldott, illetve gőzerővel zajlik az utcák burkolása, aminek köszönhetően a jövőben talán kevesebb hasonló bejelentés lesz. A szemetelés szerintem nem érdi specifikum, országosan probléma. Itt is 50% feletti a megoldott bejelentések aránya, és a közösség maga is igyekszik kivenni a részét az illegálisan elhelyezett szemét eltakarításában. Hogy mi az, amivel nincs gond, azt nehéz megmondani. Az, hogy valamivel kapcsolatban nem születik bejelentés, nem jelenti azt, hogy nincs probléma. Például a kerékpáros infrastruktúrát illetően egy bejelentés van csak, ami viszont annak “köszönhető”, hogy nem nagyon van kerékpáros infrastruktúra a városban.

Inkább úgy fogalmaznék, hogy mindenhol vannak problémák, itt is, de az oldal és a város illetékes szervei segítségével ezek gyorsabban megoldódnak, mint korábban, és minél inkább megismerik és használják ezt a lehetőséget a lakosok, ez annál inkább így lesz.

Úgy tudom, többen a Járókelőn kívül is aktívan tesztek a városért valamilyen módon…

Bálint: A Járókelő ügykezelő önkéntes munkája mellett az Érdi Környezetvédő és Városszépítő Egyesület, röviden ÉrdKöVE tagja is vagyok. Helyi környezetvédőként a fő tevékenységem a városi légszennyezettség-mérő szenzorok telepítése és karbantartása, illetve az ehhez kapcsolódó adatgyűjtés. Emellett többek között részt vettem az Érden kijelölt első turistaút - a LevenDuna túraösvény - nyomvonalának kijelölésében, a dunaparti Beliczay-szigeten levő Tőzike tanösvényhez kapcsolódó tábla felállításában, és persze rendszeresen részt veszek az egyesület által szervezett eseményeken mint a szemétszedések, parkrendezések, faültetések vagy a szervezett egyesületi túrák. 

Imre: 2019 óta önkormányzati képviselőként is tevékenykedem. Kicsit tudathasadásos az állapot, hogy civil is vagyok, meg nem is, “névtelenként” is segítem a várost és a lakóit, és arccal is kiállok ügyekért. Teljesen más a hangulata, a feladatok és a lehetőségek, ha az ember képviselő vagy éppen civil, próbálom mindkettőből a legjobbat kihozni. Informatikusként szeretem technikával megtámogatni a dolgokat, és sokszor egy-egy hobbi projektből városi szinten használható alkalmazás lesz. Így indult a képviselőkereső, ami a címed alapján megadja a képviselőd elérhetőségeit, majd ezt továbbgondolva a háziorvosod, gyerekorvosod és körzetes fogorvosod adatait is megkaphatod. Régebben jártam a lakossági fórumokat, és a Facebookon, illetve a blogomon tudósítottam, vagy részletes emlékeztetőket írtam. Jelenleg a blogomra felkerülnek a közgyűlések időbélyegzős közvetítései is, hogy mindenki ahhoz a napirendi ponthoz tudjon ugrani a videóban, ami érdekli. Időnként szintén a blogomon körbejárok egy-egy közérdekű témát, ami kapcsán jellemző a félretájékoztatás vagy kevés az információ. Készítettem egy hírlevelet, ami a helyi Vízművek weboldalát figyeli, és ha jeleznek egy csőtörést, akkor elküldöm a részleteket a feliratkozóknak. Ezt később megfejeltem azzal, hogy az így gyűjtött adatokat térképre is viszem, ami akár alapja is lehetne egy felújítási tervnek, ha eljutunk addig. Minden évben összegyűjtöm az adó 1%-ra jogosult érdi szervezetek listáját és közzéteszem a blogomon, pár hetes Facebook hirdetéssel is megtámogatom a listát, hogy minél több emberhez eljusson. Készítettem egy videósorozatot a város publikusan elérhető térinformatikai rendszeréről, mert nagyon hasznos, sok mindennek utána lehet nézni, de sajnos még így is kicsi a látogatottsága, mert vagy nem tudják a lakók, hogy létezik ilyen, vagy nem értenek hozzá.

A bejegyzés trackback címe:

https://jarokelok.blog.hu/api/trackback/id/tr8918159858

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása