Ha megosztod, megoldod.

A Járókelő csapat 2012 óta segít a városlakóknak abban, hogy
bejelenthessék a kátyúkat, letört szemeteseket, lekopott zebrákat és
egyéb közterületi problémákat a lakóhelyükön.

Hogyan készítsük el egy város gyalogos stratégiáját?

Hogyan készítsük el egy város gyalogos stratégiáját?

2022. június 07. - Járókelők

Nem könnyű feladat gyalogosbaráttá tenni egy várost. Kell, hogy legyenek támogató irányelvek, kell, hogy legyen egy stratégia, amely pontosan felvázolja, hogy mit szeretnénk elérni, és milyen lépéseket kell tenni a gyalogos közlekedés növelése érdekében. De mit kell szem előtt tartani a gyalogos stratégia kialakításakor?

Sok város rendelkezik fenntartható mobilitási tervvel, amely konkrét célkitűzéseket és irányelveket határoz meg a fenntartható közlekedési módok fejlesztésére. Ezek közül sok együtt kezeli a gyaloglást és a kerékpározást, a gyaloglás önmagában ritkán kerül szóba. Mi ezzel a gond?

gyalogosok1.jpg

Egyszerűen fogalmazva, a gyaloglás olyan tevékenység, amelyet mindannyian végzünk. Ez a fenntartható közlekedés legegyszerűbb formája; nem igényel mást, csak lábakat és esetleg egy mozgást segítő eszközt. Mégis, a keskeny gyalogutak és az autók előnyben részesítése ezt a legegyszerűbb közlekedési módot is megnehezíti.

A járókelőkre összpontosító gyalogos stratégiák az ötleteket irányelvekké alakíthatják, ha azokat a város vezetősége alkalmazza. És ezek az irányelvek valóban hozzájárulhatnak egy gyalogosan járható környezet kialakításához. A gyalogos stratégiába ideális esetben beletartoznak a gyalogutak, zöldterületek és közterek, valamint a közösségi közlekedés is, annak érdekében, hogy a településeknek, a politikusoknak és az önkormányzatoknak legyen egy útmutatójuk, hogy hogyan alakíthatják városaikat gyalogosbaráttá.

A gyalogos stratégia kidolgozása nem könnyű feladat. Van néhány tanácsunk arra, hogy hogyan érdemes nekikezdeni, és mit érdemes szem előtt tartani.

A gyalogos stratégia megalkotása

Vonjuk be a közösséget: gyűjtsünk adatokat és visszajelzéseket!

Mielőtt elkezdjük a gyalogos stratégia kialakítását, adatokat és visszajelzéseket kell gyűjtenünk a város lakóitól – azoktól az emberektől, akik érintettek a kérdésben. Nézzük meg, hol sétálnak, gyülekeznek és hol kelnek át az utcákon az emberek! Kérdezzük meg őket, hogy min szeretnének változtatni! José Besselink várostervező és Rotterdam gyalogos stratégiájának főmunkatársa elmondja, hogy „a helyi közösségek bevonása nagyon fontos. Össze kell kapcsolni a szakértelmet a városi rendelkezésekkel, és be kell vonni a lehető legtöbb embert, hogy jelentős dolgokat hozzunk létre a városunkban.” 

Ugyancsak kulcsfontosságú, hogy lépésről lépésre haladjunk. Próbáljuk ki, mi működik és mi nem – figyeljünk a lakosok visszajelzéseire! Ezt tette a gyalogos stratégiáért felelős csapat Trondheimben is. Birgit Hoyland, aki Miljøpakkenben (Zöldebb Trondheim) számos gyalogos projektért felelős, azt mondja: “A város gyalogos stratégiájának megalkotása azért kezdődött, mert volt néhány kísérleti projektünk, amelyek nagyon elgondolkodtatóak voltak, és felnyitották a szemünket.” 

Ne másoljunk – csak csipegessük fel, ami a városunkhoz illik!

Minden város más. Minden várost másképp terveztek és építettek, ugyanez vonatkozik az ott élő közösségre és az igényeikre is. Ezért nem másolhatjuk le csak úgy egyszerűen egy másik város gyalogos stratégiáját. Azt azonban megtehetjük, hogy ihletet merítünk belőle. „Mindig ki kell emelni néhány olyan összetevőt, amelyeket valóban fel tudunk használni a városunk kapcsán! Pont ezért olyan érdekes mindig figyelemmel kísérni a különböző típusú városokat és a különböző típusú stratégiákat” – állítja José.

Kérjük szakértő véleményét!

Inspirációért nyugodtan kérjünk segítséget másoktól. Ami Rotterdamot illeti, a 2019-es Walk21 konferencia megrendezése lehetőséget nyújtott arra, hogy „keressünk a szervezeten kívül valamit, ami segít felgyorsítani az eseményeket”. Ehhez azonban nem szükséges egy teljeskörű konferencia: akár egy szakértőt is meghívhatunk a téma tudományos megközelítéséhez. A konferencia nem csak gyorsított a folyamaton, hanem jó lehetőség volt arra is, hogy népszerűsítse a gyalogos stratégia szükségességét: „A Walk21 egy olyan eszköz volt, amellyel betettük a bogarat a kollégáink fülébe, és utána mindezt a hasznunkra fordíthattuk.”

Legyen átfogó a megközelítés!

A gyaloglás szépsége egyben a gyalogos stratégia nehézségét is jelenti vagy inkább annak az összetettségét. A gyaloglásnak nagyon sok előnye van, és sok különböző kérdést kapcsol össze – és ezek mindegyikének tükröződnie kell a stratégiában. José szerint „integrált megközelítést kell alkalmaznunk. Nem összpontosíthatunk csak a mobilitásra.” Rotterdam gyalogos stratégiája például „a közterületi beavatkozásokra és a mobilitásra egyaránt összpontosít. De nagyrészt a hozzáállásról, az egészségről, valamint a sportról és az akadálymentességről szól." A gyalogos stratégiának szükséges kapcsolódnia más meglévő stratégiákhoz, hogy hasznos és megvalósítható legyen. Beágyazhatjuk a stratégiát más törekvésekbe, valamint együttműködhetünk a különböző részlegekkel. Hozzunk létre egy munkacsoportot különböző hátterű és szakterületű emberekből, az egészségügyi és az oktatási szektortól a közlekedési és pénzügyi területig vonjunk be szakértőket! Hamarosan látni fogjuk, mennyi mindent elérhetünk, ha különböző kompetenciákkal rendelkező emberek próbálnak meg együttdolgozni.

Támogatás kiépítése

Az sem meglepő, hogy támogatásra van szükségünk ahhoz, hogy a gyalogos stratégiát érvényesítsük a tényleges szabályozásban. Ennek érdekében fontos, hogy üzenetünket a megcélzott hallgatósághoz igazítsuk. Ide tartozhatnak a városvezetésben résztvevő emberek, például a közlekedési mérnökök, a várostervezők, a képviselők, a politikusok vagy az egészségügyi szakértők. Ezeket az embereket azonban a miénktől eltérő vélemények is befolyásolhatják, amelyek jöhetnek családoktól, ingázóktól, kereskedőktől vagy idős emberektől. Ezt is tartsuk szem előtt, amikor amellett érvelünk, hogy miért van a városunknak szüksége gyalogos stratégiára! Az egyik kihívást az jelenti, hogy az emberek a gyaloglást normális, rendszeres tevékenységnek tekintik, nem pedig közlekedési formának. Ezt szem előtt tartva sorakoztassuk fel érveinket!

Célkitűzések

Fontos, hogy a gyalogos stratégiánk világosan megfogalmazott célokat tartalmazzon, amelyek tükrözik általános elképzeléseinket. Bécs 2014-es gyalogos stratégiája például azt a célt tűzte ki, hogy a közlekedési balesetek áldozatainak számát évente 5%-kal csökkenteni fogja, és növeli a gyalogos közlekedés arányát a városi forgalomban. Ezekhez a célokhoz rövid és hosszú távú intézkedéseket kell társítani, amelyek összhangban vannak a város éves költségvetésével. A lehetséges intézkedések közé tartoznak az infrastrukturális változások, valamint az oktatás és tájékoztató intézkedések.

Célok és értékelés

Végül soha ne felejtsünk el olyan célokat kitűzni, amelyek alapján a későbbiekben értékelhetjük és felülvizsgálhatjuk a gyalogos stratégiánkat! Fontos, hogy az eredmények meghatározottak, mérhetők, elérhetőek, relevánsak és időszerűek legyenek.

Gyalogosbarát megoldások

Az infrastrukturális változtatásokba és megoldásokba itt részletes betekintést kaphatunk. A konkrét intézkedések meghozatalakor mindig tartsuk szem előtt, hogy a gyaloglás minden más közlekedési módban jelen van: a gyalogosbarát megoldásoknál figyelembe kell venni a más közlekedési módokhoz való kapcsolódást is, és átfogó megközelítést kell alkalmaznunk!

A legkézenfekvőbb változtatások mellett – például a járda kiszélesítése vagy az autók azokon történő parkolásának tiltása – gondolni kell a (nyáron árnyékot biztosító) növényzet megfelelő kialakítására, a közvilágítás biztosítására és jelzőlámpák kihelyezésére!

Vizsgáljuk meg, hogy más közlekedési módokban tett változtatások hogyan befolyásolják az utcák és a városok gyalogosbarát jellegét! Például az autós közlekedés sebességkorlátozása óriási hatással lehet a gyalogosok biztonságára.

Összefoglalva dióhéjban

Összességében a gyalogos stratégia megvalósítása nem könnyű feladat. Szükségünk van hivatalos támogatásra, és ami talán még ennél is fontosabb, a közösség bevonására és támogatására. Hasznos, ha kapunk külső szakértői támogatást, de ne másoljunk le más gyalogos stratégiákat! A stratégiánk akkor éri el a legnagyobb hatást, ha figyelembe veszi a lakók igényeit, és olyan integrált megközelítést alkalmaz, amely különféle nézőpontokat tartalmaz.

Jó példa a Victoria Walks útmutatót arra, hogy hogyan állítsuk össze a gyalogos stratégiánkat lépésről lépésre. Végül soha ne felejtsük el: erőfeszítések megtétele nélkül a gyalogos stratégia csak egy szép papírköteg marad! Ne hagyjuk, hogy a polcunkon porosodjon. Cselekedjünk!

A cikket Váradi Hajnalka, a Járókelő Közhasznú Egyesület önkéntese készítette a CityChangers.org cikke alapján.

A Járókelő Közhasznú Egyesület működteti a Járókelő.hu közterületi hibabejelentő oldalt, amely segít a városlakóknak abban, hogy bejelenthessék a kátyúkat, leszakadt szemeteseket, lekopott zebrákat, összetört megállókat, az elhagyott autókat és sok más problémát, amelyet közterületen tapasztalnak. Ne menj el a problémák mellett! Jelezd nekünk, és segítünk, hogy a panaszod, a kérésed eljusson a megfelelő illetékeshez. Légy részese a megoldásnak, te is tehetsz a környezetedért!

A bejegyzés trackback címe:

https://jarokelok.blog.hu/api/trackback/id/tr3517840201

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kiskisutca 2022.06.09. 16:00:36

Ki szeret gyalogolni (kutyagolni)?

Bringázni, e-rollerezni, e-egykerekűzni, azt már igen!

Szerintem inkább erre kellene tervezni.

A nagy autókat inkább kint tartani, a kisautókra és a tehertriciklikre valami támogató szabályozást kidolgozni.
süti beállítások módosítása