Több mint 5000-en látták azt a videót, amin egy autó elgázol egy babakocsit toló nőt a Ferencvárosban. A Főváros és a hatóságok tétlenül nézik, hogy járókelők tömege kénytelen balesetveszélyes helyeken közlekedni.
Egy pillanatra elhitted, hogy valódi a gázolás? Ez a felvétel csak illusztráció, de hasonló helyzet bármelyik nap előfordulhat. Ezen a helyen, a Budapesti Corvinus Egyetem szomszédságában, a Vámház körúti Vásárcsarnok mögött, a Sóház utcában hiába kérték az egyetem polgárai, hogy fessék fel a zebrát a biztonságos átkelés érdekében, a Budapest Közút elutasította a megkeresést.
Rosta Miklós, a Corvinus Egyetem oktatója a Járókelőn keresztül kereste meg a hatóságot, de nem járt sikerrel.
Ezért úgy döntöttünk, hogy a következő hetekben két másik helyszínt is megjelölve, kampányt indítunk három új gyalogátkelőhely létesítéséért a fővárosban.
Ez pedig az első helyszín, ahol Rosta Miklós elmondta:
Mi abban hiszünk, hogy nem a közlekedőknek kell alkalmazkodniuk a hatóság terveihez, hanem a hatóságnak a felhasználók igényeihez.
Csapatunk hetedik éve közvetíti a lakosság panaszait a városi szolgáltatók és önkormányzatok felé, legyen szó elhanyagolt parkokról, rosszul működő közlekedési lámpákról vagy akár hiányzó zebrákról. Az évek alatt országossá vált szervezet több tucatnyi tagot számlál, és napi több száz lakossági jelzést, hozzászólást és hivatalos tájékoztatást kezel önkéntesek segítségével. A Járókelő.hu ugyanakkor jóval több egy online bejelentő felületnél. A Járókelő olyan tudatos állampolgárok közössége, akik abban érdekeltek, hogy az új dolgok létrehozása mellett a már meglévő értékeink fenntartására is fordítsunk figyelmet. Közösségünk abban hisz, hogy a lakókörnyezetünk állapotért mi magunk is felelősséggel tartozunk. Felületünk mindenki számára korlátlanul hozzáférhető. Egy-egy panasz útja pedig az oldalon is átláthatóan nyomon követhető.
A “Legyen itt egy zebra” című kampányban olyan különösen nagy forgalmú helyszíneket választottunk ki, ahol más civil csoportok hiába próbálták elérni, hogy létesítsenek zebrát. A Járókelő oldalára havonta tucatnyi bejelentés érkezik lekopott, hiányos vagy más módon balesetveszélyes átkelőhelyekről, de az sem ritka, hogy zebra létesítését kérik az illetékesektől az oldalon keresztül. Csak szeptemberben már 25 jelzés érkezett hozzánk zebrahiánnyal, az átkelők környékével kapcsolatban. Az évek során azonban azt tapasztaljuk, hogy a legtöbb ilyen ügy sajnos megoldatlanul zárul. Legfeljebb a lekopott festést javítják, hosszú idő elteltével. Az általunk kiválasztott három helyszín, megítélésünk szerint nem várhat.
A “Legyen itt egy zebra” kampányban ezért mostantól három héten keresztül publikálunk majd egy-egy újabb videót az érintett helyszínekről és megmutatjuk, hogy milyen a helyzet testközelből és mit mondanak azok, aki nap mint nap arra járnak.
A Járókelő egyik legfontosabb küldetése, hogy a gyalogosan közlekedők érdekeit minden eszközzel támogassa. Egyebek mellett erre szolgál a brit közlekedési hatóság, a Transport for London által elfogadott és érvényesített keretrendszer, magyarul az Egészséges utcák koncepció, amit a Járókelő hazai viszonyokra adaptált és bárki számára hozzáférhetővé tett egy kézikönyv formájában.

A tíz indikátorból álló szempontrendszer egyik legfontosabb célja: a közlekedésbiztonság megteremtése a gyalogosan közlekedők számára is! Az “Egészséges utca” egyik jellemzője, hogy egyszerű átkelni az úttesten. Sajnos úgy látjuk, a fővárosban ezzel szemben egyelőre az autóval közlekedők szempontjai kapnak megkülönböztetett figyelmet. Talán jól jelzi mindezt az is, hogy egyelőre még ott tartunk, hogy zebrán is 440 esetben gázoltak el gyalogost 2018 első félévében. Ez ugyanakkor nem teszi feleslegessé a zebrák létesítését. Sőt, éppen azt mutatja, hogy nagy szükség van a kijelölt gyalogátkelőhelyek felfestésére és hatékonyabb védelmére.