Ha megosztod, megoldod.

A Járókelő csapat 2012 óta segít a városlakóknak abban, hogy
bejelenthessék a kátyúkat, letört szemeteseket, lekopott zebrákat és
egyéb közterületi problémákat a lakóhelyükön.

Legyen itt egy zebra: Budapesti Corvinus Egyetem, Sóház utca

Legyen itt egy zebra: Budapesti Corvinus Egyetem, Sóház utca

2019. szeptember 20. - Járókelők

Több mint 5000-en látták azt a videót, amin egy autó elgázol egy babakocsit toló nőt a Ferencvárosban. A Főváros és a hatóságok tétlenül nézik, hogy járókelők tömege kénytelen balesetveszélyes helyeken közlekedni. 

Egy pillanatra elhitted, hogy valódi a gázolás? Ez a felvétel csak illusztráció, de hasonló helyzet bármelyik nap előfordulhat. Ezen a helyen, a Budapesti Corvinus Egyetem szomszédságában, a Vámház körúti Vásárcsarnok mögött, a Sóház utcában hiába kérték az egyetem polgárai, hogy fessék fel a zebrát a biztonságos átkelés érdekében, a Budapest Közút elutasította a megkeresést.

Rosta Miklós, a Corvinus Egyetem oktatója a Járókelőn keresztül kereste meg a hatóságot, de nem járt sikerrel.

Ezért úgy döntöttünk, hogy a következő hetekben két másik helyszínt is megjelölve, kampányt indítunk három új gyalogátkelőhely létesítéséért a fővárosban.

Ez pedig az első helyszín, ahol Rosta Miklós elmondta:

Mi abban hiszünk, hogy nem a közlekedőknek kell alkalmazkodniuk a hatóság terveihez, hanem a hatóságnak a felhasználók igényeihez.

Csapatunk hetedik éve közvetíti a lakosság panaszait a városi szolgáltatók és önkormányzatok felé, legyen szó elhanyagolt parkokról, rosszul működő közlekedési lámpákról vagy akár hiányzó zebrákról. Az évek alatt országossá vált szervezet több tucatnyi tagot számlál, és napi több száz lakossági jelzést, hozzászólást és hivatalos tájékoztatást kezel önkéntesek segítségével. A Járókelő.hu ugyanakkor jóval több egy online bejelentő felületnél. A Járókelő olyan tudatos állampolgárok közössége, akik abban érdekeltek, hogy az új dolgok létrehozása mellett a már meglévő értékeink fenntartására is fordítsunk figyelmet. Közösségünk abban hisz, hogy a lakókörnyezetünk állapotért mi magunk is felelősséggel tartozunk. Felületünk mindenki számára korlátlanul hozzáférhető. Egy-egy panasz útja pedig az oldalon is átláthatóan nyomon követhető.screenshot_2019-09-17_ja_ro_kelo_hu_ha_megosztod_megoldod.png

A “Legyen itt egy zebra” című kampányban olyan különösen nagy forgalmú helyszíneket választottunk ki, ahol más civil csoportok hiába próbálták elérni, hogy létesítsenek zebrát. A Járókelő oldalára havonta tucatnyi bejelentés érkezik lekopott, hiányos vagy más módon balesetveszélyes átkelőhelyekről, de az sem ritka, hogy zebra létesítését kérik az illetékesektől az oldalon keresztül. Csak szeptemberben már 25 jelzés érkezett hozzánk zebrahiánnyal, az átkelők környékével kapcsolatban. Az évek során azonban azt tapasztaljuk, hogy a legtöbb ilyen ügy sajnos megoldatlanul zárul. Legfeljebb a lekopott festést javítják, hosszú idő elteltével. Az általunk kiválasztott három helyszín, megítélésünk szerint nem várhat. 

A “Legyen itt egy zebra” kampányban ezért mostantól három héten keresztül publikálunk majd egy-egy újabb videót az érintett helyszínekről és megmutatjuk, hogy milyen a helyzet testközelből és mit mondanak azok, aki nap mint nap arra járnak. 

A Járókelő egyik legfontosabb küldetése, hogy a gyalogosan közlekedők érdekeit minden eszközzel támogassa. Egyebek mellett erre szolgál a brit közlekedési hatóság, a Transport for London által elfogadott és érvényesített keretrendszer, magyarul az Egészséges utcák koncepció, amit a Járókelő hazai viszonyokra adaptált és bárki számára hozzáférhetővé tett egy kézikönyv formájában.

hs_diagram_2.png 

A tíz indikátorból álló szempontrendszer egyik legfontosabb célja: a közlekedésbiztonság megteremtése a gyalogosan közlekedők számára is! Az “Egészséges utca” egyik jellemzője, hogy egyszerű átkelni az úttesten. Sajnos úgy látjuk, a fővárosban ezzel szemben egyelőre az autóval közlekedők szempontjai kapnak megkülönböztetett figyelmet. Talán jól jelzi mindezt az is, hogy egyelőre még ott tartunk, hogy zebrán is 440 esetben gázoltak el gyalogost 2018 első félévében. Ez ugyanakkor nem teszi feleslegessé a zebrák létesítését. Sőt, éppen azt mutatja, hogy nagy szükség van a kijelölt gyalogátkelőhelyek felfestésére és hatékonyabb védelmére. 

A bejegyzés trackback címe:

https://jarokelok.blog.hu/api/trackback/id/tr3715137084

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bmw 2019.09.22. 10:02:03

Talán meg kéne tanítani a gyalogosokat hogy kell átkelni az úttesten. Ha van zebra, ha nincs.

AlexAston 2019.09.22. 10:16:53

Egy ilyen helyen, ahol nem percenként 30 autó közlekedik, gond nélkül lehet közlekedni. Csak akarni kell.

Fülig José 2019.09.22. 10:26:55

@Bmw: ja. a magyar "b"- katos, (úgyis mint "BIRKA", béjemvével súlyosbítva "BELSŐSÁV") a legalja entitás az univerzumban. alanyi jogon kapott vezetői engedéllyel a galaxis császárainak képzelik magukat, 0, azaz NULLA képességgel a járművezetés iránt. (érdemes megtekinteni a városi közlekedést egy mm eső esetén...hogy hóról ne is beszéljünk)
szóval az úrvezető pont olyan fogalmatlan, ostoba fasz mint a gyalogos, csak még beképzelt is és másfél tonnával (béjemvé esetén kettőésfél) több kárt tud okozni.

Fikalnyik Eugén 2019.09.22. 12:21:38

"zebrán is 440 esetben gázoltak el gyalogost"

Aminek a fele a piroson átrohanás a villamoshoz, a másik fele pedig, amikor nem bizonyosodik meg arról, hogy megadták nekik az elsőbbséget.
Olyan meg végképp nincs, hogy autósok meg gyalogosok. Közlekedők vannak, akik egy adott pillanatban egyik vagy másik módszerrel haladnak. A folyamatos uszítás és egymás ellen kijátszás miatt nem lesz soha változás a közlekedésben sem.
A zebraépítést támogatom, de az összes útburkolati jel felfestésével és tábla kihelyezéssel ér valamit.

Sir Galahad 2019.09.22. 13:16:44

Érdemes lett volna azt is leírni, milyen indokkal utasították el az igényt - lehet, hogy van benne logika.

humorpalanta 2019.09.22. 17:32:41

@Fikalnyik Eugén: "Aminek a fele a piroson átrohanás a villamoshoz, a másik fele pedig, amikor nem bizonyosodik meg arról, hogy megadták nekik az elsőbbséget."

Ezt a marhaságot honnan szoptad ki? Nagyon érdekelne a forrásod.
Amit én látok, az az, hogy az autósoktól úgy kell kikönyörögni mindenki másnak, hogy közlekedhessen. Zebrán átengedés még hagyján (még így is rendkívül sok a szabályos zebrahasználó elgázolása), de ott van a parkolás a JÁRDÁN, ami miatt a gyalogos rákényszerül az útra, amiért meg pattog az első Bömis.
Busz elengedéséről pedig ne is beszéljünk. Szinte esélytelen.

humorpalanta 2019.09.22. 17:34:36

@Sir Galahad: Nincs. Éveken át használtam én is ezt az átkelőt. A probléma az, hogy a hídról a Soroksári útra erre lehet menni és ezt nem akarják megszüntetni, pedig előbb-utóbb kényszer lesz. Addig pedig marad az, hogy bízz abban, hogy 10 embert csak nem fog elütni.

Sir Galahad 2019.09.22. 18:21:43

@humorpalanta: Nem haragszol meg, ha továbbra is azt mondom, még mindig kíváncsi volnék az elutasító határozat indoklására, és az, hogy "nincs", önmagában nem győzött meg?

Fikalnyik Eugén 2019.09.22. 19:50:14

@JTU:
"az milyen kategória hogy nem győződött meg róla hogy megadták neki az elsőbbséget?"

Az konkrétan a seggfej kategória. Egyre több ilyen van, akivel nincs szemkontaktus, csak nyomul, gondolom autista.
Az összes. Vagy keménykedik, hogy 2 tonna vigyázban áll előtte.
A probléma ezzel, hogy a százzal érkező BMW-s kap 2 évet felfüggesztve, ő viszont zacskóba kakál élete végéig. Ha tud még járni.
Jut eszembe:
1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól
21§(6) A gyalogos az úttestre akkor léphet, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről. Az úttestre váratlanul nem léphet, köteles az úttesten késedelem nélkül átmenni és tartózkodni minden olyan magatartástól, amely a járművek vezetőit megzavarhatja vagy megtévesztheti.

Ez ugye azért sem mellékes, mert ha munkaképtelenné válik a gyalogos, akkor még polgári perben sem tud kicsikarni jelentős összeget, ráadásul a biztosító is pár kanyival szúrja ki a szemét.

Bmw 2019.09.22. 19:55:27

@Fülig José: Ez így nem teljesen igaz, máshol is sok a birka. Azért kéne hogy a gyalogos is figyeljen, pl: azt a sávot figyelje ahová lelép ne a túloldalit, nem kéne közben telefonálni stb. A zebra nem véd meg.

Fikalnyik Eugén 2019.09.22. 19:59:40

@humorpalanta:
"Ezt a marhaságot honnan szoptad ki?"

Hmmm, legyen, hogy rendőr alezredes vagyok, akkor rendben lennénk? :P
Be van dobva egy szám, ami az összes zebrán történt személyi sérüléses eset.
Ez pontosan ugyanaz a kategória, mint a hány kerékpárost ütöttek el tavaly című siralom, aminek aztán végképp többsége kocsmából hazafelé tekergő jómadár láthatósági nélkül, meg erőszakos városi f@sz, aki háromkerekűre se ülhetne. Ez persze nem jelenti azt, hogy a gépjárművet vezetők 2/3-ának nem kéne azonnal elvenni a jogsiját, annyira közveszélyesek.

Fülig José 2019.09.22. 20:05:31

@Bmw: nem értünk egyet öregem, én úgy látom, hogy az átkelés egyetlen módja ha nagy lendületet veszel. nem vagyok eddie hall de kilátszom a földböl; sokat jártam egy időben az idióta sajtó által "halálzebrának" nevezett átkelőn. volt, hogy rendes tömeg állt az átkelésre várva, a birkák meg csak mentek, mentek, mentek, oda se b.szott egyik se.... lelépsz, körül se nézel, majd megáll...megállt. ha szájalt, leköptem, egyszer egy furgonos józsi dobozára ráb.sztam, kiszállt...aztán elnézést kért. mostanság napi 30 km-t tekerek, minden nap van egy -két balfácán, aki súrolja a kormányvéget. komolyan. mert ő nem kerül ki... na. ez a "b" kategória. amíg ezeket nem tanítják meg vezetni, csak az erőszak segít. sajnos nem tudom, örrganyám hogy csinálja, de nekem megy. meg örömet is okoz... ;-)

élhetetlen 2019.09.22. 22:52:34

@Fikalnyik Eugén: “Az konkrétan a seggfej kategória. Egyre több ilyen van, akivel nincs szemkontaktus, csak nyomul, gondolom autista.”. Bezzeg a tökéletes autós. Nem ezen a terepen történt, hanem Angyalföldön, de ez mindegy. Igen elnéztem balra, elég messze jött egy kocsi, leléptem, és a zebra közepén voltam, mikor a merőleges útról a stop tábla ellenére kijött agy kocsi. Lehet, hogy vetett balra is egy pillantást előtte, de ő is a neki jobbról jövő kocsit nézte, hogy befér-e, balra kanyarodott, és elgázolt. Még akkor is azt hittem, hogy megúszhatom, felhúztam a lábamat, hogy ne gyűrje maga alá a kocsi, ha akkor lassít, legfeljebb lecsúszok a motorház tetőről. Észre sem vette, hogy elgázolt! A felsége szólt neki, erre blokkolt, és én repültem. A törött sípcsontom roncsolta a térdemet, ugyan nem zacskóba kakálok, de járni nem igazán tudok. Adalék, az az autós, aki nekem balról jött, már hívta a mentőket, és a rendőrséget. A rendőrök megállapították, hogy a gázoló a hibás, nem ismerte el, a rendőrség indított eljárást. Én voltam a biztosító orvosánál is, és az igazságügyi orvosszakértőnél is. Maradandó sérülés. Aztán egy tárgyalás, ahol csak tanúként vehettem részt, nem hallottam, ki, mit mond. Aztán megjött a jegyzőkönyv, ahol az orvosszakértő azt mondta, hogy e térdem sérülése nem keletkezhetett a balesetnél. A gázoló megúszta 60 eft büntetéssel. Polgári per? Az orvosszakértőt is beperelhettem volna a szakvéleménye, és a tanúvallomása közötti eltérésért, csak nem maradt rá energiám. De ez csak azért történt, mert seggfej vagyok, esetleg autista. Kívánom, hogy soha ne történjen veled olyan rossz, amiről nem tehetsz, de azért gondold át a dolgokat.

humorpalanta 2019.09.23. 18:38:52

@Fikalnyik Eugén: Értem, tehát szájalsz mindenféle forrás és adat nélkül :)

Sir Galahad 2019.09.24. 08:58:03

@humorpalanta: Parádés mellébeszélés :)

törzsmókus 2020.02.20. 10:03:58

@Bmw:
> Talán meg kéne tanítani a gyalogosokat hogy kell átkelni az úttesten. Ha van zebra, ha nincs.

Igen; meg kell tanítani, hogy a zebrán elsőbbségük van, épp úgy, mintha platós ifával jönnének a főúton, az autónak meg háromszöge lenne. Érdekes módon utóbbi esetben valahogy képesek megadni a platós ifának az elsőbbséget. Amíg ugyanennyire természetes reflex nem lesz a kresz „úgy kell a gyalogosátkelőt megközelíteni, hogy HA érkezik gyalogos, meg tudd adni az elsőbbséget” rendelkezésének általános betartása (ahogy az sok, nálunk civilizáltabb helyen alap – volt szerencsém ilyen városban élni a hanyatló nyugaton), addig keményen kell küzdeni – ilyen akciókkal éppúgy, mint az elsőbbséget meg nem adó autók megrugdosásával, stb.
süti beállítások módosítása