Fullasztó autóforgalom, a parkoló autóktól elakadó trolik, kiforduló járólapok, szemét, hányás a sarokban, sütőport kokainként áruló csalók... Tömegturizmus? A budapesti hatóságok megtalálták a megoldást! Rendőrség vitte el azokat, akik felhívják a problémákra a figyelmet.
Tegnap a rendőrség eljárást indított a Szimpla két munkatársa ellen, akik krétaspray feliratokkal hívták fel a figyelmet a turistákat vegzáló csalókra. Egyikük, Német G. Dániel, a Night Embassy of Budapest vezetője, a másikuk pedig Molnár Bence, aki a Szimpla munkatársaként évek óta dolgozik azért, hogy a VII. kerületi Kazinczy utca és környéke élhetőbb legyen.
Molnár Bence egyesületünk, a Járókelő Közhasznú Egyesület egyik alapító tagja is. A mi álláspontunk az, hogy a csalókkal szembeni békés fellépés és figyelemfelhívás, amiben egyesületi tagunk részt vesz, felszólítás arra, hogy a döntéshozók végre valós intézkedéseket tegyenek a bulinegyed problémáinak megoldására. Az világos, hogy nem a földre felfújt krétafesték feliratok okozzák a VII. kerület problémáit.
Ezzel a blogposzttal abban szeretnénk segíteni, hogy a VII. kerület polgármestere és önkormányzati képviselői emlékezzenek arra, milyen problémákat kellene megoldani. Az itt felsorolt ügyek nagyrésze a Jarokelo.hu oldalon jelent meg, a lakosság által beküldött közterületi problémákról van szó. Ezeket böngészve olvasóink azt gondolhatják, hogy egy-egy szemetes vagy kátyú ügye apróság, ezzel szemben éppen arról van szó, hogy a bulinegyed túlhasználata folyamatos bosszúságot okoz az ottlakóknak és azoknak is, akik a turizmusból, vendéglátásból fenntartható módon szeretnének megélni. Minden probléma arra hívja fel a figyelmet, hogy rendszerszintű megoldásokra van szükség. A listánk a VII. kerületre fókuszál, különös tekintettel a Kazinczy utcára, de ne feledjük, ezek a jelenségek az V., a VI., a VIII. és lassan már a IX. kerület lakóit is hasonlóan érintik.
Az autók – különösen a taxik – megeszik a kerületet
Folyamatosan érkeznek jelzések arról, hogy a kerékpártárolókat kidöntik a parkolóhelyekért küzdő sofőrök. A kidőlt helyeket irtózatosan nehéz visszaszerezni, ezt mutatja ez a példa is a Kazinczy utcából, de hasonlóan járt egy tároló a Wesselényin és a Dob utcában is.
A belső VII. kerületet hétvégente és a nyári szezonban terhelő taxiforgalommal szemben eddig hathatós intézkedés nem történt.
Fotó: Somodi Dániel
A BKK korábbi válasza az ügyben
Köszönjük megkeresését, melyre szakterületünk azt válaszolta, hogy tudnak a hétvégi nagyobb belvárosi (Akácfa/Király utcai) taxisforgalomról, éppen ezért gyakoribbak ott az ellenőrzések. Hozzátették, hogy a hétvégi nagyobb forgalmat nem a megrendelt taxik okozzák, hanem az utcákon cirkáló, megálló, utasra váró taxik, amelyek között szép számmal vannak független szolgáltatók is.
Tavaly nyáron többszöri megkeresés után a területileg illetékes VII. kerületi közterület-felügyelet arról tájékoztatott minket, hogy helyszíni ellenőrzésük során tapasztaltak sorképződést, ami taxis jelek következménye, de a sor nem áll túl sokáig egy helyben. Hozzátették, a hosszabb ideig megálló autó szabálysértést követ el, ami a körülményeket figyelembe véve adott esetben tolerálható. A hatóság szerint a bejelentőink által tapasztalt dudáláson nehéz rajtakapni a taxisokat. Végül azt is közölték, hogy végső soron a rendőrség és a városi közútkezelő tud hatékonyan fellépni a súlyosabb problémák esetén
A Magyar Kerékpárosklub tett javaslatot a bulinegyed forgalomcsillapítására, ezt itt olvashatjátok.
A „képtelenség megoldani” szimbóluma
Nem vicc, lassan tíz éve már megvan, hogy várja a megoldást ez a pad a Dohány utca és a körút sarkán a „Blaha Lujza tér M” trolimegállóban. Az első Google utcaképhez képest a pad rozsdásabb lett, és pár éve már hiányoznak elemei. Azt is lehet tudni, hogy a pad javítása vagy eltávolítása a kerület dolga lenne.
Szemét és mocsok mindenütt
A kerület belső részein rendszeresek a széteső vagy fájóan hiányolt szemetesekről szóló jelzések. Itt a Kazinczy utca hiányzó szemetese, a Wesselényi utca hiányzó szemetese. Hetente kell takarítani a Madách téri fák és bokrok cserepeiről (planténereiről) a graffitit, firkát, de a bulinegyed nem mulatozásra használt épületeit is érik rongálások. Ne feledjük, hogy a társasházak és a vendéglátóhelyek ugyanúgy érintettek és felelősek a belső VII. kerület rendbentartásában. A társasházakról sokan nem tudják, hogy az ingatlanok tulajdonosának vagy kezelőjének kötelező a ház előtti terület rendbentartása. Jóllehet a VII. kerületi önkormányzat végeztet kisméretű gépekkel takarítást ezeken az utcákon, hathatós megoldást csak az hozhat, ha az összes érintett kiveszi a részét a fenntartásból. Erre hívta fel egyébként a figyelmet a Night Mayor Budapest kezdeményezés is. Illusztrációként még ide kattintva megnézhettek egy tavalyi hányást a Dob utcából, aminél a kerület munkatársa idézi az előbb említett jogszabályt is.
A Király utca (is) egy vicc
A Király utca méltatlanul hullik szét, folyamatosan jelezni kell a gondozásában érintett két kerületnek és a Budapest Közútnak a problémáit. A korábbi felújításkor lerakott lapok folyamatosan kátyúsak a járdán, állványzatokat kell kerülgetni, és biztos hogy egy budapestinek sem kell bemutatni ezeket a márvány kőbabákat, amik szanaszét hevernek, már ahol még megvannak.
Kazinczy utca
Az utca Király utcai végén repedezett járdát a Magyar Kétfarkú Kutyapárt passzivistái festették le figyelemfelhívásként, majd meg is újították azt miután lekopott a festék. A kerület munkatársai nem érezték az iróniát, mikor a repedt járda festéséről kaptak bejelentést, megírták, hogy ők nem festik újra, így a Kutyapárt tagjai megtették. A Kazinczy utca hullámzó díszburkolata szintén egy évek óta ismert probléma. A járdaszegély széthullik egyes részeken. Minden alkalommal felmerül az a kérdés is, hogy miért nem sétáló utca még a Kazinczy utca? A Kazinczyutca.hu oldalról idézünk:
Hosszú távú álmunk egy, az V. kerültből már jól ismert süllyedő oszlopos megoldás, mely lehetővé tenné, hogy a helyi lakosok szabadon behajthassanak és használják a mélygarázsokat és parkolóudvarokat, valamint természetesen utat engedne a megkülönböztető jelzéssel közlekedő autóknak is - ezek telepítési és működtetési költségeit az Élő Erzsébetvárosért Egyesület magára vállalja, nem terhelve tovább a kerületi- és államkasszát.
Legyen itt egy zebra
Utolsóként egy felhívás, ami szintén a Kazinczy utcából indult ki. Kössük össze egy zebrával a Kazinczyt és a Szentkirályit, legyen végre közvetlen átjárás a VII. és VIII. kerület között. Jellemző módon a kérés létjogosultságát a hatóságok évekkel ezelőtt elismerték, a megvalósításra viszont csak a Blaha Lujza tér felújítása során kerülHET sor.
A Kazinczy utca mindennapjait itt tudod követni.