Egy kátyú olyasmi, ami érzelmeket vált ki az emberekből. Komolyan. Néha egész útikalauzok, néha lakonikus jelzések vannak a Járókelő.hu-ra érkezett bejelentésekben. Vannak bejelentéseink késő templomóráról, dülöngélő virágládákról és nehezen értelmezhető közlekedési táblákról is.
A 2012 októbere és 2015 júniusa közt érkezett és lezárt (megoldott, vagy megoldatlan) közterületi problémák bejelentéseit a Precognox munkatársai elemezték abból a szempontból, hogy milyen arányban tartalmaznak pozitív és negatív véleményt, vagy alapérzelmeket (pl. bánat, undor, öröm) a szövegek. Van-e különbség a megoldott és megoldatlan ügyek aránya közt, ha az ember „érzelmes”, vagy éppen udvarias bejelentést küld egy önkormányzatnak.
Körülbelül 6000 budapesti bejelentés volt alkalmas arra, hogy számítógépes nyelvi elemzéseket készítsenek belőlük. A megoldott és megoldatlan bejelentések között nem volt igazán nagy az eltérés, de látható egy olyan tendencia, hogy a megoldatlanok közt inkább vannak érzelmes szövegek. Ez látszik a bánatot, dühöt, félelmet, vagy undort kifejező szavakat tartalmazó bejelentések megoldási arányát mutató ábrákon. Balogh Kitti adatelemző elmondta, az örömnél érdemes észben tartani, hogy a szöveg (különösen egy kátyúbejelentés esetében) nem biztos, hogy igazi örömre utal, inkább kárörömről lehet szó.
Érdekesség, hogy az ismeretlen szót tartalmazó bejelentések valamivel nagyobb eséllyel oldódnak meg, itt gondolhatunk arra például, hogy valaki ismerte a probléma javításához szükséges technológia nevét. Az egyébként gyakran előfordul elő, hogy az illetékesek válaszaiból ismerünk meg szakszavakat, vagy márkákat. Például a nagy virágláda neve planténer, az újfajta csúszásmentesítő szóróanyag (útszóró só helyett) neve zeolit, a villamossíneket pedig Nicro TC 1200 FL EP nevű anyaggal kenik Budapesten.
A vizsgálat tárgya volt még, hogy segít-e, ha az ember a bejelentésbe ír olyan udvariassági kifejezéseket, mint kérem, szeretném, legyen szíves. Az ábra azt mutatja, jobban járunk, ha így teszünk, mert nagyobb eséllyel oldódik meg a közterületi probléma. Mindamellett, hogy általános érvényű szabály: olyan levelet ne írjunk az önkormányzat munkatársának, amit mi sem olvasnánk szívesen. Főleg, ha az a cél, hogy kijavítsák a kátyút az utcánkban. Hasznos lehet még javaslatot is tenni, hiszen a városüzemeltetés, vagy a szolgáltató munkatársa nem feltétlen ismeri a környéket, és azt, mi okozza a bejelentett problémát. A konkrét javaslatok leírása is segíthet abban, hogy egy bejelentés végül megoldottként záruljon.
Az elemzést és az ábrákat a Precognox munkatársai, Balogh Kitti és Varjú Zoltán készítették.
***
Ha megosztod, megoldod. Jelentsd az illetékeseknek a közterületi problémákat a Járókelő.hu-n.