A vakoknak 4000 forintért kell távirányítót venniük ahhoz, hogy használni tudják a hangjelzéses kereszteződéseket.
A Vakok és Gyengénlátók Közép-magyarországi Regionális Egyesületének XI. kerületi csoportja hívott meg minket egy akadálymentességgel foglalkozó workshopra szerdán, ahol a vakok és gyengénlátók városi közlekedése volt a téma.
Ne akarjunk mindenáron segíteni
Nemes Szabolcs előadása. Fotó: Balog Árpád.
A látássérültségnek több fokozata van, a teljesen vak, alig látó és gyengén látó, és ezeken belül is vannak alcsoportok. Más segítségre való igényük van, és az akadálymentesítés is mást jelent számukra – ezt Nemes Szabolcs mondta el, aki teljesen vak. 29 évesen vesztette el a látását.
Szerinte, ha az emberek meglátják a fehér bottal, akkor mindenáron segíteni próbálnak neki, vonszolják, a hátizsákjánál fogva rángatják, egyszer pedig a buszra felszállás közben a bottal tapogató karját rántották meg úgy, hogy elesett és vérzett a lába.
Kérdezzük meg, hogy szükség van-e segítségre! – mondja, és ebben az esemény többi résztvevője is egyetért. Olyannak például, aki vakvezető kutyával jár, lehet, hogy azért sincsen szüksége kísérőre, mert a kutya tudja már a hazautat.
Vakon kelni át az úton
Nemes Szabolcs korábban kérte a BKK-tól, hogy az Etele út-Tétényi út gyalogosátkelőn valósítsák meg az akadálymentesítést. Ez egy nagyon forgalmas kereszteződés több járdaszigettel, nincs hangjelzés, se taktilis kő (olyan burkolat, amit a vakok tapogatás révén tudnak követni). A kérése nem valósult meg, de a levelezés során tudta meg 2013 novemberében, hogy
1023 lámpás csomópontból 137 van ellátva hangos lámpákkal Budapesten. 2014 és 2017 közt további 100 lámpa meghangosítását tervezik.
Ez elég rosszul hangzik, főleg miután a beszélgetésbe csatlakozó érintett hallgatóság Nemes Szabolccsal egybehangzóan állítja, hogy a meglévő hangjelzéses kereszteződések nem megbízhatók több okból sem.
A vakok 4000-4200 forintos összegért vehetnek egy távirányítót, amellyel az átkelőknél a lámpák hangjelzését, buszmegállókban a Futárt, a 4-es metróállomásokon a mozgólépcsőnél a csipogást lehet aktiválni. Teljesen hihetetlenül többen is azt mondják, azt kommunikálták nekik, hogy azért van szükség az aktiválással működő jelzésre, hogy „ne zavarják a környzetüket". Hogy ki és mikor mondta, vagy írta ezt, az nem derül ki. Közben felvetődik a kérdés, hogy más nagyvárosokban miért nem okoz problémát, ha a kereszteződés mindig jelez, hiszen ez a látóknak is segít, akkor is, ha ők nem elsősorban erre támaszkodnak.
Aztán jönnek a rémtörténetek, a mindössze 15-20 fős résztvevő társaságban sorra mondják el a rossz tapasztalatokat a távirányítóval. Például azt, hogy a kereszteződések sok helyen nagyon hangosak, ha több jelzéses átkelőhely van, akkor előfordulhat, hogy a gomb megnyomására az egész kereszteződés csipogni kezd. Dóri, egy vakvezető kutyával közlekedő lány szerint Zuglóban, a kereszteződésnél, ahol ő lakik, nem tudja garantálni, hogy nem zavar senkit. Ha megnyomom a kapcsolót, az egész kereszteződés megszólal – mondja.
Fotó: Balog Árpád.
Futár rendszer is akadálymentesítést segítő tényezőként jelenik meg, hiszen bemondja, melyik busz hány perc múlva érkezik. De kiderül, a vakoknak azért mindig meg kell kérdezniük, hányas busz jött végül. A Futár sem tévedhetetlen. (A rendszer hibáinak bejelentéséről a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége tett közzé információkat.)
A távirányítót használók szerint a rendszer nem egységes, így akinek a budapesti lámpákhoz van távirányítója, az nem tud más magyar városban ugyanezzel a távirányítóval közlekedni.
Karó a vakvezetősávban
A Járókelőn gyakran kapunk bejelentéseket olyan helyekről, ahol a taktilis sávban van elhelyzve parkolásgátló oszlop. Erről megkérdeztük a XI. kerületi csoportot, hogy tényleg olyan nagy probléma-e a vakok számára. Kiderült, hogy a vélemények megoszlanak: van, aki szerint rossz az oszlop, mert neki lehet szaladni lágyékkal, van, aki azt mondja, hogy kevésbé forgalmas kereszteződésekben nem lehet az autók hangjára támaszkodni, ezért a karó jelzi azt, hogy hol kezdődik az úttest.
***