Ha megosztod, megoldod.

A Járókelő csapat 2012 óta segít a városlakóknak abban, hogy
bejelenthessék a kátyúkat, letört szemeteseket, lekopott zebrákat és
egyéb közterületi problémákat a lakóhelyükön.

A karbantartás miért nem megy? - problémák a Széll Kálmán téren

A karbantartás miért nem megy? - problémák a Széll Kálmán téren

2024. július 02. - Járókelők

Hat éve, hogy átadták a felújított Széll Kálmán teret. A munkálatok közel másfél évig tartottak, és bár rengeteg pozitív változás történt, akkoriban hideget és meleget is kapott a megújult terület. Az azonban már röviddel az átadás után kiderült, hogy nem minden lesz örökéletű a téren. A szökőkút vízellátó rendszerét az átadást követően két nappal már cserélni kellett, a burkolatba süllyesztett LED-csíkok ugyancsak pár napig bírták, mostanra kiderült, soha nem is fognak már világítani, sokáig probléma volt a digitális órával, és a 180 elültetett fa egy része is kiszáradt a talaj vízáteresztő képességének problémái miatt. De ez csak a kezdet volt, a problémák idővel halmozódtak és halmozódnak tovább, ennek számos bizonyítékát megtalálhatjuk a Járókelő.hu felületére érkező bejelentések formájában.

szell_kalman_ter.jpg
Fotó: Wikimedia Commons

Sokszor hallhatjuk panaszkodni a város lakóit, hogy Budapesten valahogy nem megy a karbantartás: tervezünk, fel- és megújítunk, átalakítunk, aztán elhasználódik, lerohad, szétesik, meghibásodik, és végül úgy marad. 

Mi az oka annak, hogy bizonyos problémák nehezen vagy egyáltalán nem oldódnak meg? Közterületek tervezésekor gyakran olyan újszerű megoldásokat, egyedi köztéri elemeket, utcabútorokat terveznek és telepítenek, amelyek rendkívül látványosak és összességében különleges és sajátos hangulattal gazdagítják a közterületeinket, azonban éppen az egyediségük miatt sokszor nehézkes, költséges és hosszadalmas a pótlásuk vagy ami még rosszabb, egyáltalán nem megoldott. Sajnos az is előfordul, hogy a strapabíróságuk, vagyis az ún. városállóságuk sincs megfelelően tesztelve. Kevésbé bírják a „gyűrődést”, hamarabb elromlanak, amortizálódnak, így idővel egy terület díszeiből, ékességeiből a területet leginkább elcsúfító darabokká válnak.

A Széll Kálmán tér esetében a másik probléma, hogy a karbantartási, az üzemeltetési és a rendészeti feladatok számos illetékes (Budapest Közút, BKK, BKV, Budapesti Közművek, FÖRI és kerületi közterület-felügyeletek stb.) között oszlanak meg, a koordinációhoz, az együttműködést igénylő beavatkozásokhoz pedig a Fővárosi Önkormányzat közreműködése szükséges. Ez a működési rendszer azonban a bejelentések alapján nem tűnik sem gyorsnak, sem igazán hatékonynak. Bár a Városüzemeltetési Főosztály felügyeli és számonkéri a divíziókat, a munka összehangolása, a tér megfelelő üzemelésének közös végiggondolása úgy tűnik, hogy sokszor elmarad vagy hiányt szenved. Szükséges volna egy gyors, határozott központi koordináció, plusz forrás biztosítása és kiemelt figyelem a karbantartásban, hiszen nagyon nagy átmenő forgalmat bonyolít a tér.

Nézzük meg, mi mindennel van probléma!

PADOK, UTCABÚTOROK, SZEMÉTTÁROLÓK

A téren található utcabútorok az elmúlt években nem a legelőnyösebb oldalukat mutatták. Sok közülük szétesett, elkorhadt, nem bírta az időjárás viszontagságait, a mindennapos használatot, az is kérdés, hogy a megszokott tisztítási módokra mennyire készültek fel ezek a felületek.

Galériánkban néhai padokat, lepusztult ülőalkalmatosságokat láthattok, amelyek javítása, cseréje nagyon sokára vagy a mai napig sem történt meg:

A Széll Kálmán téri utcabútorok állapotáért a Budapest Közút a felelős, sajnos a legtöbb esetben forráshiányra hivatkozva nem adnak konkrét választ azzal kapcsolatban, hogy mikorra várható az utcabútorok javítása: „(…) a Társaságunk üzemeltetésében lévő pad javítását, balesetveszély megszüntetését előirányozzuk a fenntartási feladataink közé, azonban tájékoztatjuk, hogy az illetékességünkbe tartozó üzemeltetési, fenntartási feladatokat a rendelkezésre álló források erejéig, a műszaki és gazdaságossági szempontok alapján, kapacitási lehetőségeinkhez mérten tudjuk elvégezni. A városszerte rendkívül nagy számban jelentkező javítási igény miatt, a kivitelezés időpontjával kapcsolatban nem tudunk információval szolgálni.” 

Széll Kálmán téri szeméttárolók az utóbbi évekből:

A Széll Kálmán téri szeméttárólók üzemeltetése a Budapesti Közművek (BKM) FKF Köztisztasági Divíziójának a feladata. A bejelentésekre adott válaszukból kiderül, hogy az eredeti mmcité NANUK fantázianevű szemetesei hiába voltak egyedeik és dizájnosak, „a gyűrődést nem bírták”: (…) a Széll Kálmán téren és környékén hamarosan sor kerül a térfelújítás alkalmával kihelyezett köztéri hulladékgyűjtő edények cseréjére. Sajnálatos módon rendkívül sok szándékos rongálás éri ezeket az edényeket, így szükségessé vált olyan edények kihelyezése, amelyek ennek jobban ellenállnak" - írta válaszként az FKF.

Az is nehezíti a karbantartást, hogy az FKF-nek sem a karbantartásra, sem a cserére, de még csak az ürítésre sincs megbízása, legalábbis ez derül ki egy megrongálódott szemetessel kapcsolatos bejelentésre érkezett válaszból: "(...) a Széll Kálmán tér és a környező közterületek felújítása, átépítése során egyedi kivitelezésű, az arculathoz illeszkedő fém hulladékgyűjtőket helyeztek ki, melyek nem kerültek Társaságunk tulajdonába, kezelésébe, de ürítésüket - bár erre nincs jogszabályi, vagy szerződéses kötelezettségünk - elvégzik munkatársaink. Tartalék edényzet, alkatrészek, a javításukhoz szükséges eszközök és
szakképzett munkaerő nem áll rendelkezésünkre. A bejelentésben megjelölt helyszínen a megrongálódott hulladékgyűjtőt eltávolították, helyette az eredetitől nem messze, a sarkon egy saját tartályt kihelyeztek munkatársaink. A fém edény tartóoszlopának a díszburkolatban rögzített csonkjának eltávolítására nincs lehetőségünk." 

De nemcsak a szemetesekkel, hanem a szeméttel és a köztisztasággal is akadnak gondok.

KÖZTISZTASÁG

Szembetűnő, hogy sok minden nem a gyűjtőkben landol, a tér különböző pontjain bukkanak fel a különféle hulladékok:

Úgy tűnik, hogy a BKM FKF Köztisztasági Divíziójának kapacitásai, erőforrásai nem elegendőek, szükség volna a tér használóinak tudatosabb magatartására is: „Társaságunk a Közszolgáltatási Szerződése alapján, az abban meghatározott gyakoriság szerint és finanszírozási keretek között gondoskodik a Széll Kálmán tér takarításáról. Ezen túlmenően havonta koncentrált nagytakarítást végzünk a területen társvállalatok bevonásával. Társaságunk anyagi és emberi erőforrásainak lehetőségeihez mérten mindent megtesz a tér tisztántartásáért. Azonban ez önmagában nem oldja meg a problémát, illetve nem helyettesíti a felelős lakossági magatartást.” De hosszú távon a képeken látott állapotokat nem indokolhatja az, hogy az embereknek kellene másképp viselkedniük. A bejelentések alapján úgy tűnik, a takarítások száma jelenleg nem elegendő, növelni kellene a gyakoriságukat. 

Az utcabútorok, köztéri elemek állapota és a köztisztaság kapcsán is azért érdemes megemlíteni a tér használóinak felelősségét, ahogyan erre az FKF is utalt, hiszen a Széll Kálmán téren előfordult és előfordul rongálás, közterületi alkoholfogyasztás vagy szemetelés is, amelyek meggátolásában fontos szerepe volna a FÖRI-nek (Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság), illetve a három érintett kerület (I., II. és a XII. kerület) közterület-felügyeletének, és persze a rendőrségnek is. A jelenlétük és a tevékenységük hatása azonban nem igazán érezhető sem a téren, sem a környező területeken. Ebből a hiányból fakadóan még egy jelentős problémát tapasztalhatunk a Széll Kálmán tér peremén: a tilosban parkolást.

PARKOLÁSI PROBLÉMÁK

Fizikai akadályok, parkolásgátló elemek, illetve a közterület-felügyelet és a rendőrség jelenlétének hiánya az alábbi helyzeteket eredményezi:

Sajnos a Budapest Közút a fizikai elemek telepítését visszautasítja: ,,A felújított Széll Kálmán téren városépítészeti okokból sehol nem helyeztek ki parkolásgátló oszlopokat, így a tér ezen részén sem kívánunk ilyen eszközöket telepíteni.” A kerületi közterület-felügyelet szerint pedig ,,a rendőrség mellett a kerületi Városrendészet is folyamatosan ellenőrzi és bünteti a szabálytalanul várakozókat a kerületben.” Ennek ellenére a szabálytalankodók egy részét sajnos nincs lehetőségük tetten érni.

Összességében sok mindenre volna szükség ahhoz, hogy a Széll Kálmán tér a tervezők által korábban megálmodott hangulatos hely legyen: fizikai parkolásgátlásra, állandó és hathatós rendészeti jelenlétre, strapabíróbb utcabútorokra, köztéri elemekre; a takarítások számának növelésére. Most nem mindig kellemes a téren tartózkodni vagy akárcsak átsétálni rajta, de az alapvető funkciók zavartalan ellátása sem mindig teljesül.

A bejegyzés trackback címe:

https://jarokelok.blog.hu/api/trackback/id/tr6818437057

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása