Ha megosztod, megoldod.

A Járókelő csapat 2012 óta segít a városlakóknak abban, hogy
bejelenthessék a kátyúkat, letört szemeteseket, lekopott zebrákat és
egyéb közterületi problémákat a lakóhelyükön.

Kölcsönözz vagy oszd meg a sajátodat! - megosztáson alapuló közlekedési módok Budapesten

Kölcsönözz vagy oszd meg a sajátodat! - megosztáson alapuló közlekedési módok Budapesten

2021. december 15. - Veress Luca

Budapesten a megosztáson alapuló közlekedés viszonylag új, először 7 évvel ezelőtt jelent meg a MOL Bubi közbringa-szolgáltatás bevezetésével. De mit is értünk megosztáson alapuló közlekedés alatt? Ez általában egy “felszerelés alapú” közlekedési rendszer: a felhasználók nem birtokolnak saját járműveket, hanem csak a tényleges utazási idő erejéig veszik igénybe azokat. A járművek tehát a szolgáltatást nyújtó cégek tulajdonában vannak, a felhasználók pedig egy appon keresztül kölcsönzik ezeket. 

Mint nagyon sok nagyvárosban, Budapesten is aktuális probléma a légszennyezettség, az állandó dugók és a parkolóhelyek hiánya. Azok, akik a megosztáson alapuló közlekedési szolgáltatásokat veszik igénybe,  jó eséllyel multimodális közlekedők, tehát utazásuk céljához igazítják a közlekedés módját, eszközét, illetve kombinálják azokat. Így ha elsősorban a fenntartható módokat választják, és csak a legszükségesebb esetben az autóval történő utazást, akkor ez ideális alternatíva lehet az előbb felsorolt városi problémák mérséklésére. 

A fővárosban a levegő rossz állapota többek között a közlekedési eszközök; főként privát autók szén-dioxid kibocsátásának köszönhető. Azzal, hogy a járművek birtoklása helyett azok megosztásos kölcsönzését helyezzük előtérbe, jelentősen csökken a város területén közlekedő gépkocsik száma. Egy Lisszabonban elvégzett kísérlet alapján azt is feltételezhetjük, hogy ha teljes mértékben kiszorítanánk a saját járműveket, és az utazások a megosztáson alapuló közlekedésre és a metróhálózatokra támaszkodának, a légszennyezettség a kétharmadára csökkenne. Ez jól illusztrálja, hogy ez a közlekedési forma hogyan lehet segítségünkre a klímaváltozás mérséklésében a szén-dioxid szennyezés drasztikus csökkentésén keresztül.

A megosztáson alapuló közlekedési eszközök növelésének következménye a forgalom mérséklődése és a belvárosi parkolóhelyek felszabadulása. A dugók csökkenésével a közlekedés gyorsabb, kényelmesebb és környezetbarátabb lesz. A parkolóhelyek megüresedésével pedig rengeteg hely szabadul fel a városban, amit sokkal hatékonyabban lehet felhasználni. Ahogy az Egészséges utcák koncepció is hangsúlyozza, a városok, városi közterek kialakításnál elsődleges szempont kell legyen az emberek egészségi állapotára való hatása. A közlekedés átalakulása révén felszabadított területeket például jól lehet hasznosítani a gyalog-, kerékpárral vagy más mikomobilitási eszközökkel közlekedők számára. Ez pedig élhetőbb, biztonságosabb, fenntarthatóbb várost jelent. 

Megosztáson alapuló közlekedési formák Budapesten 

A fővárosban négyféle megosztásos közlekedési forma létezik: bicikli, autó, e-roller, és e-robogó. Némelyik kifejezetten új, idén nyáron vagy ősszel került bevezetésre, de az első megosztáson alapuló közlekedési eszköz is csak 2014-ben jelent meg a budapesti piacon. 

Az összes szolgáltatás hasonló alapon működik: mobilalkalmazáson keresztül tudsz egy profilt létrehozni, ahol általában percdíjat fizetsz a használatért. A járművet általában egy QR- kód beolvasásával veheted fel vagy az appban lévő lakat gomb megnyomásával indíthatod el. Ha rendszeres használó vagy, akkor sok esetben lehetőség van bérletek, csomagok vásárlására, amelyekkel jelentős kedvezményhez juthatsz. 

Bicikli

A MOL Bubi közbringarendszer, a BKK közösségi közlekedési szolgáltatása 7 évvel ezelőtt indult. Népszerűségének köszönhetően az év elején megújult, hogy kényelmesebb, egyszerűbb legyen a használata. A szolgáltatást inkább rövid távú igénybevételre találták ki, elsősorban a 30 perc alatti, hagyományos közösségi közlekedést kiegészítő utazások kiváltása a cél. Ha veszel egy havi/éves bérletet, akkor 500 vagy 5000 forintért az utazás első 30 perce minden egyes alkalommal díjmentes a bérlet érvényességi ideje alatt, utána a normál 20 forintos percdíjért közlekedhetsz vele tovább. Az okoslakat funkció, a 158 gyűjtőállomás, a mintegy 1500 kerékpárból álló flotta és a kedvező árak egy mindenki számára nonstop elérhető, ezzel kényelmes közszolgáltatást biztosítanak. 

mol_bubi2_optimized.jpg

A Donkey Republic bringakölcsönző rendszer 2017-ben jelent meg a fővárosban. Ez inkább a hosszabb utazások alkalmával lehet jó választás, minél tovább használod, annál kedvezőbb díjat fizetsz érte. Például 15 perc 500 forint, de egy nap 4150 forintba kerül. Létezik a havi tagság opció is, ezzel a hosszabb utak kerülnek kevesebb pénzbe. 

Autó 

Budapesten három cég nyújt megosztáson alapuló autós közlekedési lehetőséget. Ezek igénybevételéhez mindig szükséges egy érvényes jogosítvány bemutatása, amit az appon keresztül lehet feltölteni. Mindhárom szolgáltatásnál az autók indítása/lezárása az alkalmazáson keresztül történik,  limitált ideig foglalhatod az autót a tényleges használatot megelőzően, fontos a sérülések ellenőrzése indulás előtt, és előnye, hogy a saját zónákon belül ingyenes parkolást is biztosít.

A MOL Limó 450 járműből álló flottáján keresztül egyaránt lehetőséget nyújt elektromos és benzines, valamint automata és manuális autók kölcsönzésére. A havi előfizetés 990 forintba kerül, ekkor 60-73 forintot fizetsz percenként típustól függően, azonban a napi maximum nem haladhatja meg a 9999-19999 forintot. Alkalmi felhasználóként 75-129 forintos percdíjat számolnak fel, és a maximum költség is valamivel magasabb, 12499 és 24999 forint között mozog. Mindkét esetben 100 kilométer feletti használat után kilométerdíjat számolnak fel, és maximum 72 óráig használhatod az járművet. 

A GreenGo car-sharing szolgáltatás 2016-ban indult el a fővárosban, és most már 320 elektromos autóból álló flottával működik. Csomagtól függően 80, 65 vagy 45 forintos percdíjat számolnak fel, és a napidíj hasonlóan limitált,  személyautók esetén 9490 és 13999 forint között mozog. Havidíjat is a csomag alapján fizetsz, ami 0, 990 vagy 4990 forint lehet. A szolgáltatás előnyei közé tartozik, hogy bónuszperceket kaphatsz, ha például meghívod egy ismerősödet, vagy 80% feletti töltöttségen hagyod az autót. 

greengo2.jpg

A harmadik szolgáltatás a ShareNow (korábban DriveNow), ahol órákért vagy napokért fizetsz a használat során, és egy maximális közlekedési távot is meghatároznak. Például 4 órányi vezetés esetén nem lépheted túl az 50 km-t. Ennek a csomagnak az ára egyébként 8390 és 12590 forint között mozog. Alkalmi felhasználásért 79-129 forintot számolnak fel autótípustól függően. A ShareNow-nál 350 autó van forgalomban, egy részük elektromos, egy részük pedig benzines. 

E-roller 

A legelső elektromos roller szolgáltatás, a Lime 2019-ben indult, akkor még csak tesztüzemben. Hamar népszerű lett, és azóta már széleskörűen elérhető. A többi eszközhöz hasonlóan egy mobilalkalmazáson keresztül vehető igénybe. A roller felvétele 250 forintba kerül, majd 55 forintot számol fel percenként a használatért. Egyenlőre egyáltalán nincs Budapest egész területe lefedve mikromobilitási pontokkal, azonban az utóbbi két évben több területen tesztelték ezek kialakításának lehetőségeit. A XI. kerületben a Cities 4 People projekt keretén belül négy mikromobilitási pont működik állandó jelleggel. Idén nyáron a rakparton is kijelöltek ilyen területeket, amely a megosztott használatú és a saját eszközök parkolását egyaránt segíti. Ezen felül a Budapesti Közlekedési Központ jelenleg 28 ún. virtuális gyűjtőpontot működtet az I. kerületben, és a város más részein is hamarosan várható új mikromobilitási pontok kialakítása, így például a Nagykörút területén. 

A Bird és a Tier e-roller szolgáltatás csak pár hónapja jelent meg a fővárosban, így még kevés tapasztalatunk van a budapesti működésükről. Az utóbbi egy teljesen karbonsemleges vállalkozás, ami azt jelenti, hogy a gyártási, működési, szállítási folyamatok is környezetbarát módon történnek, illetve a szén-dioxid kibocsátást más, zöld ügyekbe való beruházással ellensúlyozzák. A Bird, a Lime-hoz hasonlóan maximum 25 km/órás sebességgel közlekedik, így biztonságos mind a felhasználók, mind a járókelők számára. 

Mindhárom e-roller szolgáltató céget alkalmazottak segítik az eszközök rendben tartásában és az utcai logisztikában. 

E-robogó

Budapesten az egyetlen elektromos robogó szolgáltatást a Blinkee.city nyújtja. Itt is szükség van egy érvényes vezetői igazolványra a jármű használatához. A normál ár 65 forint percenként, de diákként 58 forintért is igénybe veheted, és az autózáshoz hasonlóan a maximum napi összeg nem lépheti túl a 7400 forintot. A szabályos közlekedés érdekében a szolgáltatás sisakot is biztosít, ami a csomagtartóban található. 

Telekocsi

Létezik egy másfajta megosztásos közlekedésen alapuló rendszer is, ez Magyarországon az Oszkár telekocsi szolgáltatás. Ebben az esetben nem egy külső vállalkozás gondoskodik a járművek biztosításáról, hanem a lakosok privát autójuk szabad helyeit ajánlhatják fel megosztásra a közös utazás erejéig. A weboldalon keresztül tudsz autósként vagy utasként hirdetést feladni. Autósként és utasként is megéri: autósként előnyös, mert nem egyedül fizeted a benzinköltséget, utasként pedig nincs szükséged saját autóra. Az oldalukon is nagyon jól látszik, hogy milyen előnyökkel jár, ha kevesebb, de utassal teli kocsi közlekedik az utakon, ugyanis megjelenítik a megspórolt pénz és szén-dioxid mennyiségét számokban. Összességében ez egy pénztárca- és környezetbarát megoldás. 

oszkar.png

A bejegyzés trackback címe:

https://jarokelok.blog.hu/api/trackback/id/tr2916775244

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnight coder 2021.12.16. 13:21:44

Alapvetõen ez az egész megosztásos történet csak a sûrûn lakott területeken, jellemzõen a belvárosban mûködõképes. Ahhoz, hogy ez mûködhessen az kellene, hogy a környezetedben garantáltan legyen mondjuk 500 méteres közelben egy megosztható jármû - ellenkezõ esetben a dolog mint közlekedési eszköz nem alternatíva, mert Pl. egy munkába járás nem alapulhat azon, hogy mennyire van szerencséd és találsz-e megosztható jármûvet a közelben. Aztán az is vicces lenne, amikor mennél haza de az összes járgányt elvitték a melóhelyed közelébõl.

Ráadásul igazából túl sokat nem is lehetne nyerni vele, mert jellemzõen a legtöbb jármû vagy a munkahelyek elõtt parkolna, vagy a polgárok háza elõtt, mert hogy a városon belüli közlekedés 90%-át ez adja.

Igazából a városon belül a közlekedés okozta környezetszennyezést egy dolog csökkentheti: a homeoffice. Ha a polgár nem utazik naponta két órát a munkahelyi és az otthoni laptopja között, máris drasztikusan csökkent a forgalom. Nyilván nem minden munkahelyen lehet ezt megtenni, mert Pl. homeoffice-ból a TESCO árufeltöltõ nem tud melózni, de ahol lehet ott durva környezetvédelmi adót kellene rátenni arra a melóhelyre ami mégsem ezt a modellt támogatja.

Irbisz 2021.12.16. 16:33:42

én a GreenGo-t szoktam használni, remek alkalmi utakra be a Belvárosba, mert bárhol ott lehet hagyni az elég tekintélyes parkolási dij nélkül. Hazafelé meg egy másikat, igen praktikus, olcsóbb mint a saját ótóval bemenni oda. De mint a fentebbi kolléga is irta, munkábajárásra elég kevéssé alkalmas, csak elég speciális viszonylatokon.
Azzal viszont nem értek egyet, hogy annyinak kell lenni belőle, hogy 500 méteren belül legyen. Már miért kéne?? Egy mozgássérültnek, rozzant állapotú 70+ évesnek, csecsemős anyukának igen, egy egészséges ember ne legyen már képtelen 8-10 percet gyalogolni, úgy is annyi tohonya túlsúlyos ember van, csak haszna van ha gyalogol valaki néha 800 métert.

A tények kedvéért jegyezzük meg, az Oszkáron rengeteg vállalkozó van, abból élnek, hogy járatnak ott jópár 8 üléses kishaszonjárművet lényegében menetrendszerűen. Persze ez nem baj, aki ezzel jár, legalább számithat rá, hogy el is jut ahová akar (persze jellemzően a nagyobb városok között), nem attól függ ez, egy másik gipsz jakab éppen megy-e a neki megfelelő útvonalon.
süti beállítások módosítása