Birmingham önkormányzata a városi gépkocsiforgalmat egy körgyűrűre terelné és ezzel egyidőben a közösségi közlekedést is fejlesztené.
Fotó: Francisco Gomes, Unsplash
Birmingham ismertette a városi közlekedés átalakítására vonatkozó tervét, amely gépkocsiközpontú városból csökkentett forgalmú övezetté változtatná a várost. A város tisztviselői abban reménykednek, hogy lezárásokkal, környezetbarát városi buszok bevezetésével és újabb kerékpárutak létrehozásával csökken majd az átmenő forgalom, és egy élhetőbb város teremthető.
A nagysebességű vasúti hálózat (HS2) megépítésével, a nemzetközösségi játékoknak (Commonwealth Games) jövőre otthon adó város munkáspárti többségű közgyűlése azon a véleményen van, hogy a város virágzásához elengedhetetlen az átmenő forgalom megszüntetése. „A mi városunk a legrégebbi motorizált városok egyike” – mondta Waseem Zaffar, Birmingham közlekedéséért felelős tisztviselő. Majd hozzátette, hogy más hasonló városokkal ellentétben Birminghamben túl magas a gépjárművet egyedül használók aránya.
Zaffar kiemelte továbbá, hogy a gépjárműhasználók körében az egy mérföldnél (1,5 km) rövidebb utazások aránya 25% a városban. Annak érdekében, hogy a környezetbarátabb és az egészségre veszélytelenebb közlekedés kerüljön előtérbe, a várost (a belvárossal együtt) hét övezetre osztják és az övezetek közötti közvetlen összeköttetés helyett a gépjárműforgalmat az A4540 körgyűrű felé terelik.
A városi közlekedési terve kitér arra is, hogy egy világvároshoz illően a magántulajdonban lévő gépjárművek helyett a közösségi közlekedés, valamint az egészséget megőrző és környezetkímélő közlekedési formák kapnak majd elsőbbséget a jövőben.
Birmingham a belváros újabb részeit teszi gyalogos övezetté, ugyanakkor csökkenti a parkolásra alkalmas helyek méretét és számát, jelentősen emeli a parkolási díjakat, és fokozott figyelmet fordít a járdákon történő parkolás visszaszorítására is.
Az Egyesült Királyság második legnépesebb városának 1,2 millió lakosa mellé az előrejelzések szerint újabb 150000 csatlakozhat majd az elkövetkező két évtizedben. Az önkormányzat szerint most, a lakosságnövekedés előtt kell megfelelő megoldást találni a terjeszkedéssel és az éghajlatváltozási vészhelyzettel kapcsolatos problémákra. Az önkormányzat szeretne megbirkózni az egészségkárosodással, szeretné csökkenteni a forgalmi dugókat és felpezsdíteni a befektetéseket.
„Rövidebb utak alkalmával az egészséget megőrző és környezetkímélő közlekedési formáké a jövő” – ígéri a terv, amiről a képviselők októberben vitáztak.
A közlekedési tervezetet 2020 során lakossági egyeztetés követte, és Zaffar szerint a benyújtott végső tervezet legalább annyira forradalmi, mint a korábbi. „Az alapelvek ugyanazok, a lakosság változásokat szeretne” – mondta. A munkáltatók támogatták a munkahelyi parkolókra kivetett illetéket, a lakosság pedig nagy örömmel fogadta a biztonságosabb kerékpárutakra tett ígéreteket. „A kerékpársávok kialakítása volt valószínűleg a legközkedveltebb önkormányzati döntés évek óta” – mondta Zaffar, aki Lozzels (a város egyik leginkább nélkülöző térsége) munkáspárti képviselője.
A cukorbetegségben szenvedő Zaffar korábban autómániás volt, de ma már az egészséget megőrző és környezetkímélő közlekedési módokra váltott. „Négy évvel ezelőtt arra sem tudtak volna rávenni, hogy kiszálljak az autómból” – mondta. „Inkább kocsikáztam, még rövidebb távokon is, egyetemista koromban használtam buszt utoljára és 2018 előtt egyáltalán nem is kerékpároztam” – tette hozzá. Ma kerékpárral közlekedik, elektromos rollert használ és rendszeresebben tervez tömegközlekedéssel utazni. „Sétálnom is többet kellene” – mondta.
Mielőtt politikus lett, Zaffar a taxisofőrök szakszervezeti képviseletét látta el. Ma viszont már látja az életvitelszerű gépjárművezetés egészségkárosító hatásait. „Gyakran beszélgetek a város taxisaival a többórás ülés és a környezetszennyezés egészségügyi hatásairól. A tervezet az ő egészségüket érintő egyenlőtlenség visszafordítására is kitér.” Zaffar számára a közlekedés átalakításának terve személyes ügy. „Apám taxis volt Birminghamben, de 2019 során, 54 évesen hirtelen meghalt. Naponta gondolok a volán mögött végzett munkája és a korai halála közötti összefüggésekre.
Zaffar kemény csatára számít a gépjárművezetőkkel az övezeteket kialakító munkálatok elkezdése után. Már most készül a fenyegetésekre és a sértegetésekre. „De én nem azért lettem politikus, hogy közkedvelt és népszerű legyek, hanem hogy jobbá tegyem az életeket” – tette hozzá.
„Büszke vagyok a városunkra, a gyermekeim is itt fognak felnőni. A jövő érdekében az önkormányzatnak gyökeres változásokat eredményező, merész és bátor lépéseket kell megtennie – a közlekedés átalakításának terve egy ilyen lépés.”
A fordítást Horváth Kávai Árpád a Járókelő Közhasznú Egyesület önkéntese készítette a The Guardian eredeti cikke alapján.
A Járókelő Közhasznú Egyesület működteti a Járókelő.hu közterületi hibabejelentő oldalt, amely segít a városlakóknak abban, hogy bejelenthessék a kátyúkat, leszakadt szemeteseket, lekopott zebrákat, összetört megállókat, az elhagyott autókat és sok más problémát, amelyet közterületen tapasztalnak. Ne menj el a problémák mellett! Jelezd nekünk, és segítünk, hogy a panaszod, a kérésed eljusson a megfelelő illetékeshez. Légy részese a megoldásnak, te is tehetsz a környezetedért!