Ha megosztod, megoldod.

A Járókelő csapat 2012 óta segít a városlakóknak abban, hogy
bejelenthessék a kátyúkat, letört szemeteseket, lekopott zebrákat és
egyéb közterületi problémákat a lakóhelyükön.

New York-iak kérik a közterületek, az utcák egyenlőbb újrafelosztását

New York-iak kérik a közterületek, az utcák egyenlőbb újrafelosztását

2021. május 01. - Járókelők

Danny Harris véleménycikke márciusban jelent meg a Thomson Reuters Foundation oldalán.

Jelenleg is zajlik éppen a közterületek újragondolása. Eljött az idő, hogy a vezetők, köztük New York vezetői is, visszaszolgáltassák az utcákat az embereknek. Gondoljunk csak New York köztereire! Mi jut eszünkbe? A Central Park? A Times Square? Vagy Coney Island? Miközben New York nem szűkölködik ikonikus közterekben, a közterületek legnagyobb részét az utcák teszik ki.  Ezek háromnegyedét jelenleg az autós közlekedés számára és a gépjárművek tárolására tartjuk fenn. 

new_york.jpg

 Fotó: New York, Daryan Shamkhali, Unsplash  

New York városának 6300 mérföldnyi útja és 3 millió szabad parkolóhelye van. New York 8,6 millió lakosának az élete keskeny járdákra szorul. Egy városban, ahol kevesebb mint a lakosok felének van csak autója, hogy lehetne ez fair?

Alaposan át kell gondolnunk tehát, hogy kiknek adunk elsőbbséget ezeken az utakon, és miért!

Ahogy most használjuk az utcákat, az teljességgel méltatlan!  Éppen ezért egy több mint 120 pártfogói csoportból álló szövetség követeli, hogy New York következő polgármestere tervezze újra az utcáinkat, és az autókkal ellentétben az embereket állítsa a tervezés fókuszába. Arra szólítjuk fel New York új polgármesterét - akit ebben az évben fognak megválasztani,  hogy foglalja vissza a jelenleg parkolásra és autós közlekedésre használt területek 25%-át. Ezek helyén buszsávokat, bicikliutakat, padokat, parkokat, játszótereket, közösségi kerékpárállomásokat, szélesebb és biztonságosabb járdákat alakíthatunk ki.

A félintézkedések ideje lejárt! Annak van most itt az ideje, hogy a városok visszaadják az utcákat az embereknek. És annak, hogy a már meglévő utakat jól hasznosítsuk, ne csak egy kötelesség legyen a kezelésük, amikor épp egy pandémiából lábalunk ki, és szembe kell néznünk a klímaválsággal, azzal, hogy a közlekedés nagy számban okoz baleseteket, illetve az egyre növekvő társadalmi egyenlőtlenségekkel.

New Yorkban a 14 év alatti gyermekek körében sérülés révén bekövetkezett halálesetek oka a legtöbb esetben valamilyen közlekedési baleset, és ez a második leggyakoribb halálozási ok a 65 évesek és az idősebbek körében is. A közlekedési eszközök járulnak hozzá legnagyobb mértékben a légszennyezettséghez is, amely minden évben a New York-i halálesetek 6 %-áért felelős. Csőlátásunk csak addig terjed, hogy a rendelkezésünkre álló véges tereinket autóknak adjuk alternatív közlekedési eszközök, például buszsávok és biciklisávok helyett. 

Pedig az utaink újratervezése politikailag is jó döntésnek ígérkezik. A Siena College Research Institute felmérése szerint az utcák gyalogos- és kerékpárosbarát átalakításának gondolata a New York-i szavazók széles körében népszerű. Minden kerületben,  szinte minden korosztály, származástól és anyagi helyzettől függetlenül támogatja az elképzelést,  még úgy is, hogy ez kevesebb parkolóhelyet jelentene.

A világ számos országában láthattuk már, milyen sikeres lehet az utak hasznosításának újragondolása.  Tavaly Párizs olyan ikonikus belvárosi utcákat mint a Rue di Rivoli ideiglenesen autómentessé tett, majd végleg kitiltotta az autókat onnan. London kerékpáros útvonalai már 90 km-rel hosszabbak, ezzel közvetlen utat biztosítanak a dolgozóknak a munkahelyeikre. Mexikóváros autósávjait buszsávokká alakították, ami 142 millió dollárral megegyező időmegtakarítást jelentett az ingázók számára.

central_park.jpg

Fotó: Central Park, Alex Simpson, Unsplash  

A városok belátják, hogy a múlt tervezési hibái nem kell, hogy a jövőnket is meghatározzák. Most itt az idő, hogy még több vezető, köztük New York-é is, e sikerekre építve biztosítsa az emberek elsőbbségét az utakon az autókkal szemben. Képzeljük el, milyen egy olyan városban élni, amelyben egy 10 éves gyermek teljesen biztonságosan biciklizhet az iskoláig! Ahol a buszok nem a dugóban vesztegelnek, maximum 5 percre van tőlünk valamilyen zöldterület, ahol egy helyi üzletnek extra területe lehet. Egy város tiszta levegővel, gazdasági lehetőségekkel, gyorsabb, biztonságosabb és környezetkímélőbb közlekedéssel. Ez jelentené azt, hogy a köztereink valóban a közt szolgálják, hogy nem kell metróra szállni és elmenni a Central Parkig, a Coney Islandig vagy a Time Square-ig, csak ki kell lépnünk az ajtónkon. Csupán annyi választ el bennünket ettől, hogy a vezetőink az emberi életet fontosabbnak tartsák  a tárgyaknál, vagyis az autóknál.

A fordítást és az eredeti cikk kivonatát Tibold Nóra, a Járókelő önkéntese készítette.

Ne feledkezz meg az adód 1%-áról! Segíts, hogy a környezeted élhetőbb, szebb, tisztább, egészségesebb legyen! Támogasd a Járókelőt! Az 1% felajánlásához segítséget és további információkat a weboldalunkon találsz. Kattints ide! Járókelő közhasznú Egyesület, adószámunk: 18627239-1-41

jarokelo_ado1_cover-2.png

A bejegyzés trackback címe:

https://jarokelok.blog.hu/api/trackback/id/tr8816510224

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása