Ha megosztod, megoldod.

A Járókelő csapat 2012 óta segít a városlakóknak abban, hogy
bejelenthessék a kátyúkat, letört szemeteseket, lekopott zebrákat és
egyéb közterületi problémákat a lakóhelyükön.

Egy város úton az autómentesség felé

Egy város úton az autómentesség felé

2021. április 23. - Járókelők

Miközben az autógyártók azt ígérik, hogy hamarosan felfüggesztik a belsőégésű motorok alkalmazását, Heidelberg inkább maguktól az autóktól szabadulna. Eckhart Würzner, Heidelberg polgármestere azon munkálkodik, hogy városát mentesítse a károsanyag-kibocsátástól, és nincsen lenyűgözve a General Motors, a Ford és a többi nagyobb autógyártó cég fosszilis üzemanyagok feladásáról szóló ígéreteitől.

heidelberg.jpg

Fotó: Ruben Hanssen, Unsplash

Nem mintha Würzner az elektromos autók ellen ágálna. Heidelberg 1000 euróig terjedő támogatást biztosít azon polgárainak, akik elektromos akkumulátorral működő járművet vásárolnak, valamint újabb 1000 eurót kínál számukra, ha emellett még otthoni elektromos töltőállomást is létesítenek.

Würzner elsődleges célja, hogy az autókra való rászorultságot általánosságban csökkentse, függetlenül attól, hogy milyen üzemanyag működteti őket. Heidelberg városa éppen most ruház be egy hidrogénhajtású buszflottába, a külvárosi kerületek kerékpárút hálózatának kialakítását végzi, és olyan lakóövezeteket tervez, ahol a gyaloglás lesz az elsőrendű közlekedési forma. Azon lakosok, akik feladják az autózást, egy évig ingyen vehetik igénybe a helyi tömegközlekedést.

“Ha autóra van szükséged, vedd igénybe a közösségi autózást, ha erre nincs lehetőséged, mert esetleg a közlekedési csomópontoktól távol laksz, használd az autód, de csak a helyi vasútállomásig utazz vele, ne a városközpontba!” – javasolja Würzner.

Annak ellenére, hogy a lakosságnak mindössze 20 %-a autózik, a városban általánosak a forgalmi dugók, még a pandémia idején is. Az elektromos autók drágák, az alacsony jövedelműek számára jelenleg elérhetetlen kiadást jelent a beszerzésük. De nem csak ezzel van gond. Az elektromos járművek ugyan nem szennyezik a levegőt, de ugyanannyi helyet foglalnak, mint a hagyományos modellek. Ahhoz hogy az autóforgalmat kiiktassák, Heidelbergben olyan kerékpáros hidakat terveznek, amelyek elkerülik a forgalmas csomópontokat, ahol a bicikliseknek általában “meg kell küzdeniük” a helyért az autósokkal.

“Ugyanennyire fontos az épületek szerepe is. Heidelberg az utóbbi évtizedben az iskolák és más közintézmények károsanyag-kibocsátását a felére csökkentette, ami nem kis teljesítmény, figyelembe véve, hogy ezen épületek jó része több száz éves. 2009-ben indult meg Heidelberg Bahnstadt nevű városrészének széleskörű fejlesztése. A kihasználatlan rozsdaövezeti telek megfelelő alapot biztosított egy klímasemleges lakónegyed létrehozásához. A modern épületek, amelyek építészetileg a barokk óváros ellentétei, jól szigeteltek, gyakorlatilag minimális fűtési energiát igényelnek. Amire mégis szükség van, azt egy helyi, fahulladékkal működő erőmű biztosítja.

Az autók ugyan nincsenek kitiltva Bahnstadtból, de szinte egyáltalán nincs autós közlekedés. A legtöbb utca zsákutca. Az épületeket széles, játszóterekkel ellátott terek és sétálóutcák kötik össze. Az egyetlen úton, ami átszeli a városrészt, mindössze 30 km/óra a megengedett sebesség és a kerékpárosoknak elsőbbségük van. A városrésznek van saját óvodája, általános iskolája, közösségi háza, két nagy élelmiszerboltja, több péksége és kávézója, két bicikliboltja és hat autómegosztó pontja, pontonként két elektromos autóval. Heidelberg fő vasútállomása és villamosmegállója egy rövid sétára van egymástól, a kerékpárutak a régi vasútvonal mentén futnak a városközpontba. Bahnstadtban jó néhány irodaépület is létesült, így a munkalehetőség is biztosított. “Az elképzelés az, hogy visszanyúlunk a város eredeti kialakításához, ahol a munka és a szabadidő szervesen összefonódott” – mondja Ralf Bermich, a heidelbergi környezetvédelmi hivatal vezetője.

Dieter Bartmann 2012-ben az elsők között költözött be Bahnstadtba. Ugyan autótulajdonos, de úgy számítja, talán ha 20 kilométert vezetett ez év januárjában, azt is élelmiszerboltba, ahol nagyobb mennyiségű árut vásárolt, amit kerékpárján már nem tudott volna hazaszállítani. Ugyan Bartmann szerint Bahnstadt már most is meglehetősen idilli, azért akad egy-két probléma. A legtöbb épületben vannak ugyan mélygarázsok, de ezek az elektromos járművek számára nem praktikusak, mert töltőállomásokat nem mindenhol alakítottak ki. A városrészt átszelő központi sétány szerinte nem elég széles, és ez sokszor a biciklisek és a gyalogosok közötti konfliktushoz vezet.  Ugyanakkor azt is hozzáteszi: “Ez inkább már csak szőrszálhasogatás a részemről. Azért legyünk reálisak!”

A polgármester ambiciózus terve, hogy Heidelberget 2030-ig klímasemlegessé teszi. A város célkitűzése, hogy energiaszükségletét saját szélerőművei és napelemei segítségével állítja elő. Jelenleg installálják az első hidrogéntöltő-állomást, ami egy 42 tagú hidrogénhajtású buszflottát szolgál majd ki. “A város eredetileg szeretett volna több száz buszt rendelni, de a buszgyártók egyelőre meglehetősen lassan reagálnak a kibocsátásmentes közlekedés kihívásaira” – panaszolja Würzner.

A polgármester tisztában van vele, hogy nem minden város lenne képes megvalósítani egy olyan programot, mint amelyik Heidelberget a környezetbarát tervezés egyik húzónevévé tette. A Heidelbergi Egyetem, Németország egyik legpatinásabb felsőoktatási intézménye, rengeteg kutatóintézet megalakulását segítette, és biztosította az infrastruktúrájukat, amelyek aztán adóikkal jelentős bevételt biztosítanak a város számára.

“Kétségtelen, hogy a városunk jó anyagi helyzetben van. De azt mindannyian belátjuk, hogy a városoknak ebbe az irányba kell tartaniuk, a kérdés csak az, hogy milyen ütemben.” 

A fordítást Nyíri Borbála, a Járókelő önkéntese készítette a The New York Times cikke alapján.

Ne feledkezz meg az adód 1%-áról! Segíts, hogy a környezeted élhetőbb, szebb, tisztább, egészségesebb legyen! Támogasd a Járókelőt! Az 1% felajánlásához segítséget és további információkat a weboldalunkon találsz. Kattints ide! Járókelő közhasznú Egyesület, adószámunk: 18627239-1-41

jarokelo_ado1_cover-2.png

A bejegyzés trackback címe:

https://jarokelok.blog.hu/api/trackback/id/tr9616501106

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

]{udarauszkasz 2021.04.24. 06:07:14

Na, arra kivancsi leszek, hogy a nemet eghajlati viszonyok mellett telen hanyan fognak naponta bringazni,meg gyalogolni...
azonkivul, aki meg a kornyekrol ingazik be, az mit csinal, teleportalni fog?

bontottcsirke 2021.04.24. 09:40:18

csak gratulálni tudok, itt a magyar szürkemarhák országában sajnos ez kivitelezhetetlen dolog, mert mindenki dízelszarral akar a harminc méterre levő kisboltba 2 zsömléért elmenni,valamint a kiskölköknek nálunk levágták a lábát, anyataxival kell iskolába menni.

antiindex 2021.04.24. 10:54:04

@bontottcsirke: Németországban ez még inkább így van, a blogger csak egy naiv hülye, aki beszopott egy propaganda-anyagot.

antiindex 2021.04.24. 11:00:01

A kép egyébként Heidelberg főtere, nem a Bahnstadt. Még erre a főtérre is be lehet hajtani autóval, és egy kevésbé naiv, nem annyira idilli képen, rögtön van is a képen vagy 3-4 autó. És ez úgy nagyjából a leginkább autómentes övezet egy német városban. A Marktplatz.

https://www.google.de/maps/@49.4123527,8.7105771,3a,75y,148.67h,76.42t/data=!3m8!1e1!3m6!1sAF1QipO22qgOnGmbCLYSS1Mk3vkXZddwvHZKaqArhoER!2e10!3e11!6shttps:%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2Fp%2FAF1QipO22qgOnGmbCLYSS1Mk3vkXZddwvHZKaqArhoER%3Dw203-h100-k-no-pi-0-ya61.583794-ro-0-fo100!7i8704!8i4352

Der Piefke 2021.04.24. 12:31:52

1.) [Egy helyi, bahnstadti lakos] "úgy számítja, talán ha 20 kilométert vezetett ez év januárjában" - Biztosan megvan ennek a jóembernek is az, hogy januárban zárva volt a kisfaszom is, a Covid miatt<, alapvető cikkeket árusító üzéeteken kívül semmi sem volt nyitva. Se szórakozás, se múzeum, se látnivalók, se hotelek, se éttermek - ugyan hova is ment volna autóval? Ez majdnem annyira reprezentatív adat, mintha én azt mondanám, hogy álmomban sosem szoktam autóba ülni.:)

2.) Heidelberg egy szűk völgyben van, amelyet meredek hegyoldalak vesznek körül - ez okozza az időnkénti dugókat, nem az őrült forgalom.

3.) Csak egyszer robbanjon fel egy hidrogénes busz - majd mindjárt magyarázhatja a polgármestesm miylen fasza is az alternatív hajtás!

4.) Amit a hulladékfás erőműről ír, az sima propaganda. Egyébként Bahnstadt egy tömbházas, sivár hely, tipikus szociális lakásos negyed.

5.) Általánosságban röhejes az, ha egy német politikus ki akarja szorítani az autókat - azokat az autókat, amelyek gyártása a német gazdaság alapja.

Járókelők 2021.04.24. 12:35:03

@b48: Szerintünk a cikkből és már annak a címéből is egyértelműen kiderül, hogy nem a fűtésről van szó, hanem az autók által kibocsátott károsanyagokról.

Járókelők 2021.04.24. 12:36:28

@antiindex: Nem blogger írta a szöveget, a szöveg alján láthatod, hogy ez egy a The New York Times által közétett cikk fordítása.

Enit 2021.04.24. 12:36:48

Vicces. Megint egy 3 perc alatt bejárható területet propagálnak, mint a világmegmentő zöldélet legnagyobb vívmánya.
Majd ha mindent megtermelnek maguknak ott a városfal tövében akkor lehet ugatni, amíg máshol szennyez az életükhöz szükséges termék, eszköz, bármi, addig kuss van.

Járókelők 2021.04.24. 12:44:35

@antiindex: Nem is jeleztük, hogy a képen a Bahnstadt volna, Heidelberget illusztráló kép szerepel a cikkben, de köszönjük, hogy erre felhívtad az olvasók figyelmét, ha esetleg valakit megtévesztett volna, akkor ez így most már egyértelmű. Mivel a cikk általában a városról és nem csak a Bahnstadtról szól, úgy gondoltuk, hogy belefér, ha Heidelberg egyik talán beazonosításra alkalmas közterével illusztráljuk a szöveget.

Járókelők 2021.04.24. 12:49:27

@]{udarauszkasz: Azok talán elektromos autóval járnak, aminek a vásárlását, használatát a fenti szöveg szerint támogatja a város. Esetleg tömegközlekedéssel vagy közösségi autóval, ahogyan ezt a szövegben is olvashatod. De itt idézzük is neked az erre vonatkozó részt: "Ha autóra van szükséged, vedd igénybe a közösségi autózást, ha erre nincs lehetőséged, mert esetleg a közlekedési csomópontoktól távol laksz, használd az autód, de csak a helyi vasútállomásig utazz vele, ne a városközpontba!”

Járókelők 2021.04.24. 13:04:52

@Der Piefke: Mi úgy tudjuk, hogy ezek a tömbházak passzív házak, és a Bahnstadtot ábrázoló fotókon zöldfelületek sokasága látszik, számunkra azért nem tűnik sivárnak, ahogyan te írod. A szövegből pedig ezeken az előnyökön kívül az derül ki, hogy nem kell messzire utazni, mert helyben megtalálható sok minden. Ezenkívül a javítandó dolgokról is szó esik. Senki sem állítja, hogy ez egy tökéletes hely, csupán azt, hogy sokféle környezetvédelmi szempont érvényesült a létesítése során. Építészetileg pedig kinek tetszetősek ezek a tömbházak, kinek nem, nyilván az költözik ide, aki számára ez a stílus megfelelő. A fahulladékkal működő erőmű kapcsán kíváncsiak vagyunk, hogy mennyiben propaganda. Ha van kedved, oszd meg velünk az információidat. Köszönjük előre is!

eßemfaßom meg áll 2021.04.24. 13:09:02

@Járókelők: Ezek szerint nem értsez egyett a szöveggel? Mert ez nincs jelezve sehol. Ha meg egyetértesz vele és a nevedben lehozod akkor simán belefér a "a blogger csak egy naiv hülye, aki beszopott egy propaganda-anyagot." meghatározásba.

Járókelők 2021.04.24. 13:13:55

@Enit: Ha a Bahnstadtra gondolsz (a teljes cikk az egész városról szól egyébként), akkor nem hivatkozik rá a szöveg világmegmentőként, csak szó esik arról, hogy hogyan lehet érvényesíteni új építésű lakónegyedek esetében a környezetvédelmi szempontokat. Ez az egy város és ez a lakónegyed nem fogja megváltani a világot, és nem is állítja ezt senki, ez csupán egy környezetvédelmi és energiafelhasználás szempontjából tudatosabb építkezési, tervezési mód. Kis lépés egy(!) városon belül. Szerintünk nem baj, ha az épületek, városnegyedek tervezői gondolkodnak ezeken a kérdéseken, és a környezeti szempontokat is figyelembe veszik.

eßemfaßom meg áll 2021.04.24. 13:22:57

https://www.google.com/maps/@49.401369,8.6658721,3a,75y,71.75h,86.99t/data=!3m8!1e1!3m6!1sAF1QipNh_fcnUhHDLI33cYRTcTomNChlH2Kq3GaEbGbE!2e10!3e11!6shttps://lh5.googleusercontent.com/p/AF1QipNh_fcnUhHDLI33cYRTcTomNChlH2Kq3GaEbGbE=w203-h100-k-no-pi-0-ya161.56671-ro0-fo100!7i10240!8i5120

Kádár elvtárs szélesen elmosolyodik a dolgozók modern lakásai láttán. Biztos még színes televízió és autómata mosógép is van bennük.

Komolyan a rövid streetview link tiltva van, csak ilyen borzalmat lehet betenni?

Járókelők 2021.04.24. 13:24:03

@eßemfaßom meg áll: Mi egy egyesület vagyunk, nem bloggerek, utánanézhetsz a tevékenységünknek a weboldalunkon. Igen, azzal egyetértünk, hogy a közlekedésszervezés és a várostervezés során környezetvédelmi szempontokat beépíteni fontos, hogy a károsanyag kibocsátás csökkentése fontos a városokban. Hogy ennek mi a legjobb módja, azt nem mi fogjuk megítélni, hanem az idő fogja megmutatni. Mi igyekszünk olyan példákat hozni, amelyeken lehet gondolkodni, és lehet vitatkozni vagy beszélgetni arról, hogy milyen módszer, eszköz, koncepció a legmegfelelőbb. Szerintünk érdemes körülnézni a világban, hogy ki hol tart ezekben a folyamatban.

eßemfaßom meg áll 2021.04.24. 13:27:16

Persze ez a link meg nem oda visz

Járókelők 2021.04.24. 13:28:45

@eßemfaßom meg áll: Újépítésű lakóparknak nevezik ezeket mostanság, igen, de hát nem állította a cikk, hogy családi házakról volna szó. Budapesten vagy bárhol máshol is találkozhatsz ilyenekkel, szerintünk ebben nincs semmi különös. :) Miért jelent ez problémát?

eßemfaßom meg áll 2021.04.24. 13:29:44

@Járókelők: Aki blogot ír az blogger, ki ne kérd már magadnak ha annak neveznek a blog.hu-n a Járokelők blogon.

eßemfaßom meg áll 2021.04.24. 13:32:09

@Járókelők: Nevezhetik csillámpóni-itatónak is attól még ez egy lakótelep. Nekem nem jelent porblémát csak ténymegállapítás volt. Mindemellett úgy tűnik neked pozitív példa egy ilyen modernkori kaptár.

antiindex 2021.04.24. 14:32:54

@Járókelők: aha, tehát olyan szövegeket szoktál önszorgalomból lefordítani és publikálni, amelyekkel nem értesz egyet. Ritka perverzió.

fifibá55 2021.04.24. 17:24:31

Nincs addig gond, amíg nem tiltják meg, hogy az ember elköltözzön egy élhető városba.

Der Piefke 2021.04.24. 18:16:10

@Járókelők: Az erőműről itt lehet informálódni: www.swhd.de/holz-heizkraftwerk - a kontaktszemély, Ellen Frings elérhetősége is ott van alul.

A "passzívház" az évtized parasztvakítása, ui. a megtérülése és a valóságos energiamérlege legalább is kérdéses - nem beszélve az életminőség-komfortjáról. (Ebben édestestvére a másik "divatcikknek", az elektromos autónak.) Hogy kik költöznek hasonló negyedekbe? Egyfelől, akik ezzel menőznek ("Passzívházban lakom és bringával jövök-megyek!" - régen ezek mentek remetének), másfelől pedig akiknek ezt dobja a Hartz-IV.

...Annyi jó hírem azért van nektek, hogy a múlt vasárnapi heidelbergi utunkkor a 9 éves kisfiamnak bejöttek a tiszta, modern formák (az autópálya felől a belvárosi parkolóházba menet a Bahnstadt mellett vezet az út, akkor látta) - de maradjunk annyiban, hogy a turisták nem emiatt fognak Heidelbergbe látogatni!:)

Zionnépe 2021.04.24. 20:14:42

@ight: @antiindex: Ugyan mi kicsivel a nagy pandémia előtt voltunk Heidelbergben, de autóval, és kicsit sem tűnt kevesebbnek, mint bárhol Németo-szerte. Tekintve, hogy parkolót is alig találunk egy november eleji kissé esős napon

Járókelők 2021.04.24. 22:01:01

@antiindex: Kedves antiindex! Bár én válaszolok neked, de nem én fordítok, ezt a feladatot önkéntesek végzik az egyesületünknél, akik fordítóként névvel szerepelnek a szöveg alján. A közzétett szövegekkel kapcsolatban egy korábbi kommentben olvashattad, hogy miért kerülnek fordításra. Igyekszem még egyszer összefoglalni. :) Olyan szövegeket fordítunk, mutatunk meg a blogon, amelyeket érdekesnek tartunk. Ebben az esetben megoldásokról olvashatsz, amelyekkel a károsanyag-kibocsátást próbálják csökkenteni egy városban. Hogy tiszta legyen az álláspontunk a konkrét szöveg kapcsán: a károsanyag-kibocsátás csökkentésével, a környezetvédelmi szempontok érvényesítésével egyetértünk. Szerintünk az jó, ha egy város levegője nem egészségkárosító. Azzal is egyetértünk, hogy ez részben a motorizált közlekedési eszközök használatának csökkentésével és alternatív közlekedési módok használatával oldható meg. Hogy ezt milyen módon a legjobb elérni, arra meg mutatunk példákat, és azt gondoljuk, hogy ezek vitaindító, gondolkodásra serkentő példák. Nektek is, nekünk is. Nagyon sokféle koncepciót valósítanak meg a világ különböző országaiban, sokféle eszközt, megoldást próbálnak ki. Hogy melyik lesz a legcélravezetőbb? Ki fog derülni idővel. Mi fontosnak tartjuk, hogy beszámoljunk ezekről, láthatóvá tegyük, hogy más országok, városok mit csinálnak, hogyan tervezik a közlekedésüket, a városaikat. Szerintünk ezeket az intézkedéseket minden esetben érdemes befogadóan, ugyanakkor kritikával szemlélni, és akár azon is elgondolkozni, hogy mit érdemes átvenni, mi az, ami idegen számunkra, de fontosnak tartjuk, hogy aki eredetiben nem tud olvasni ezekről a tervekről, annak is elérhető legyen magyarul. Számunkra sokkal érdekesebb, hogy az olvasók mit gondolnak ezekről a tervekről. Használnának-e autómegosztó szolgáltatásokat, fontos-e számukra, hogy Budapest ne legyen szmogos, mit gondolnak az elektromos járművekről, váltanának-e tömegközlekedésre, mit gondolnak a klímasemleges épületekről stb. A te kommentjeidből pl. nem derül, ki mit gondolsz ezekről a kérdésekről. Más képet tettél volna ki, illetve propagandának tartasz valamit. Ennyit írtál, ha jó látom, pedig érdekes volna, ha te is elmondanád, hogy mi a véleményed.

Járókelők 2021.04.24. 22:10:50

@Der Piefke: Nagyon kösz az infókat! :) A német szöveget fordítanunk kellene, de ha segítesz, hogy miről szól, azt nagyon megköszönjük. :)
Neked van arról infód amúgy, hogy egy passzív ház mennyi idő alatt térül meg? Mondjuk, ha már új építésű, akkor talán jobb megoldás, mint a nem passzív ház. Az elektromos autókról sokféle hír van. Sokan nem tartják jó megoldásnak pl. az akkumlátor miatt, ami ugyanúgy károsítja a környezetet, csak más módon. Itt is az a cél hosszú távon, hogy inkább alternatív eszközökre váltsanak az utazók.
Akkor ezek szerint van, akinek tetszenek a modern formák. :) Mi úgy vettük ki a szövegből, hogy nem a turistákat célozzák meg, hanem a helyi lakosokat, úgyhogy talán ez nem is szempont.

Járókelők 2021.04.24. 22:17:08

@Zionnépe: Köszi a helyi tudósítást! Nagyon szuper, hogy megosztottad velünk ezeket. :)
Az autókkal kapcsolatosan ez egy terv, amiről nem tudjuk, hogy mikorra valósul meg, és ebben hol tartanak most. A cél, hogy 2030-ig legyenek klímasemlegesek, ennek egyik része a motorizált járművek használatának csökkentése.
Az nagyon érdekes infó, hogy más városok még magasabb összegeket fizetnek, ha elektromos autóra váltanak a lakosai. Ezek szerint ez Németországban egy bevett, általánosan alkalmazott gyakorlat, te így tapasztaltad?

eßemfaßom meg áll 2021.04.25. 17:05:21

@Járókelők: "Neked van arról infód amúgy, hogy egy passzív ház mennyi idő alatt térül meg?"

Egy BME-s dolgozatot olvastam, ott a srác 32 évre számolta ki hogy megtérül a passzívház egy jól hőszigetelt hagyományoshoz képest (tervezett egy házat normál és passzívház kivitelben).

Zionnépe 2021.04.28. 22:09:41

@Járókelők: Átfogó képem nincs így erről, de élből adnak most ahogy írtam max 11000 eurot kormányzatilag elektromos autókra. Persze nem max összeget mindegyikre, nem ismerem még a szempontokat. Mindenesetre mi is tervezzük már.
Az tuti, hogy itt nálunk a város max 4000 euroval mégk szóval kár kihagyni. És egyré több E (a rendszám utolsó karaktere) autót látok magam körül. Persze ez csalós, mert benne vannak a "kamu" bmw-k, mercik stb is amikbe ugye csak a környezetvédelmi besorolás miatt tettek némi elektromos hajtást.

Irbisz 2021.05.26. 11:20:52

@eßemfaßom meg áll:
aki megengedhet magának egy passzívházat, azok jó része nem a megtérülés miatt választja (32 év megtérülés nem túl jó biznisz :)), hanem nevezzük ideológiai oknak (környezettudatosság, zöld gondolkodás), ha rosszhiszeműek vagyunk akkor hívhatjuk rongyrázásnak, státsuszszimbólumnak.
DE! ez itthoni viszonyokra igaz, egy Németországban és általánosaaágban a fejlett Nyugaton sokkal többen engedhetik meg maguknak és sokkal többen környezettudatosak. És többnyire sokkal jobban, mint aki itthon az.
süti beállítások módosítása