Ha megosztod, megoldod.

A Járókelő csapat 2012 óta segít a városlakóknak abban, hogy
bejelenthessék a kátyúkat, letört szemeteseket, lekopott zebrákat és
egyéb közterületi problémákat a lakóhelyükön.

Újra kell indítanunk városaink működését. De ehhez mindenképpen változtatásokra van szükség.

Újra kell indítanunk városaink működését. De ehhez mindenképpen változtatásokra van szükség.

2020. április 14. - lukacs.mate

A washingtoni The Brookings Institution cikke a koronavírus megjelenése nyomán hosszú távon szükségessé váló változtatások bevezetésére hívja fel a figyelmet. Hosszútávú küzdelemre kell berendezkednünk a koronavírussal szemben. De vannak intézkedések, amelyeket már most meg tudunk lépni, és meg is kell lépnünk, hogy lezárt városainkat felkészítsük  a jövő kihívásaira.

A rettegett koronavírus villámgyors terjedésével a világ metropoliszai és kisebb-nagyobb települései egymás után álltak le és zárkóztak be, valódi szellemvárosokká változtatva a korábban nyüzsgő üzletközpontokat és külvárosi bevásárlóközpontokat. Településeinket azonban nem tarthatjuk időtlen időkig lezárva. A gazdasági károk - nem beszélve azokról a negatív hatásokról, amelyek a társadalmunkat és a mentális egészségünket érintik - egész egyszerűen pusztítóak. De nem tudunk ebből a helyzetből egy gombnyomással kijutni, és ott folytatni mindent, ahol abbahagytuk. Ez a járvány, mint minden más korábbi világjárvány, újabb és újabb hullámokban fog ránk támadni az elkövetkezendő 12-18 hónap során, amíg az emberiség meg nem találja a vakcinát, vagy ki nem alakul a nyájimmunitás. Annak ellenére, hogy a városok jelenleg minden egészségügyi erőforrásukat és kapacitásukat a járvány első hullámának megfékezésére fordítják, fontos hangsúlyozni, hogy a jövőre való felkészülés legalább ennyire fontos kell hogy legyen.

A szerző felsorol néhány olyan kulcsfontosságú változtatást és intézkedést, amelyet minden országnak és városnak, kormánynak és polgármesternek be kellene vezetnie és be kellene tartania ahhoz, hogy kilábaljunk a járványból.  

Először is szükség lesz számos változtatásra a közlekedésben. A közlekedési rendszer a gazdaság egyik alapköve, ez biztosítja a piac vérkeringését. A repülőterek nem csak összekötik a világ városait és biztosítják a személyek és az áruk mozgását, de egyben a világvárosok kulcsfontosságú kapcsolódási pontjai és a gazdaság mozgatórugói. Ebből kifolyólag pedig nem lehet határozatlan ideig szüneteltetni a szerepüket. A repülés olyan szintű újraindítására lesz szükség a közeljövőben, mint a 2001. szeptember 11-ei terrortámadások után. További szigorításokkal kell kiegészíteni az eddigi biztonsági ellenőrzéseket, valamint alap egészségügyi vizsgálatokkal, lázméréssel. Ezzel egyidejűleg csökkenteni kell a járatok késésének lehetőségét, és az ezzel részben összefüggű tumultusok kialakulását a reptereken. Szükség van fizikai terelőelemekre és padlóra ragasztott tájékoztató jelekre, amelyek felhívják az utasok figyelmét a szükséges fizikai távolságtartás fontosságára a várókban. Továbbá maszkokat és kézfertőtlenítési lehetőséget kell biztosítani mindenkinek. A légitársaságoknak csökkenteniük kell a maximális utaslétszámot, üresen hagyva a középső székeket a gépeiken.

repcsi.jpg

Fotó: Allie Smith - Unsplash

A legtöbb embert buszok, metrók és vonatok szállítják a munkahelyeikre. Amint újraindul az élet és a közlekedés, a közlekedési vállalatok rendkívüli anyagi támogatása mellett - amire a járvány első hulláma miatt visszaeső utasszámok miatt van szükség -, olyan fontos lépéseket kell megtenni, amelyek változást hoznak a járművek üléseinek elrendezésében és a megállók kialakításában. 

metro_1.jpg

Fotó: Liam Burnett-Blue - Unsplash

A közterületek újragondolására és újrafelosztására is szükség van. A járvány közepette New York állam kormányzója, Andrew Cuomo arra szólította fel az illetékeseket, hogy tegyenek meg mindent a város utcáinak sétálhatóbbá tétele érdekében, így biztosítva a WHO által is javasolt fizikai távolságtartást a városlakók között. A változások egy része, mint ez is, állandóvá válhatna. A városi kerékpárút-hálózatot bővíteni kellene és a gépjárműforgalomtól jobban védeni, továbbá célszerű lenne a jelenlegi bringa- és rollerbérlő rendszereket is bővíteni, gondolva az olyan esetekre, amikor a közösségi közlekedés valamilyen okból ellehetetlenül. A járdákat pedig, főként azokat, amelyek zsúfolt üzleti és kereskedelmi negyedeken vezetnek keresztül, szükséges lenne kiszélesíteni a fizikai távolságtartás betarthatósága és betartása érdekében.

utca.jpg

Fotó: Mick De Paola - Unsplash

Másodsorban stratégiákat és eljárásrendeket kell kidolgoznunk, hogy hogyan használjuk a jövőben az olyan nagyméretű közösségi tereket és épületeket mint a stadionok, arénák, konferenciaközpontok, előadóművészeti központok, egyetemek és iskolák.  Mivel ezek az épületek tömegeket vonzanak, magas kockázatot hordoznak a fertőzés további terjedése szempontjából, amíg a vírust meg nem állítjuk. A városoknak mindent meg kell tenniük annak érdekében, hogy ezeket az intézményeket, amennyire csak lehet, vírusmentessé tegyék. Az iskolákban az osztályok, a színházakban pedig a közönség létszámát kell csökkenteni, mégpedig úgy, hogy lehetőleg egy üres szék legyen mindenki között. Ezzel együtt szükséges, hogy mindenki maszkot viseljen, illetve rendszeres lázmérést végezzünk a nagy tömegben megjelenteknél. Minél gyorsabban tudjuk újranyitni ezeket a nagy befogadóképességű intézményeket, annál gyorsabban fog a gazdaságunk is helyreállni.

armadszor, határozott és proaktív lépéseket kell tennünk a helyi gazdaságok megóvása érdekében. A városközpontok főutcái hatalmas veszteségeket szenvednek el nap mint nap a kényszerű zárva tartások miatt. Bizonyos előrejelzések szerint a vendéglátóhelyek és a családi tulajdonú vállalkozások közel háromnegyede megy csődbe a járvány első hullámának elvonultával. Rövid távon szükségszerű, hogy ezek a kis vállalkozások, amelyek olyan sok munkahelyet biztosítanak, és a lakóhelyünk karakteréhez hozzátartoznak, életben tudjanak maradni. Minden olyan támogatásra szükségük van, amit megkaphatnak, legyen az jelzálog-, bérlet- és adófizetési felmentés, kamatmentes hitel vagy bármi egyéb. Középtávon a városoknak fel kell készülniük arra, hogy támogatást és tanácsot tudjanak adni ezeknek a vállalkozásoknak az újranyitáskor.

A kreatív ipar intézményei és szereplői; a művészeti galériák, múzeumok, színházak és koncerttermek a művészekkel, színészekkel, zenészekkel együtt ugyanúgy a tönk szélére kerültek. Az önkormányzatoknak össze kell fogniuk a központi kormányzattal, a magánszektorral és a mecénásokkal a finanszírozás és a szakmai segítségnyújtás kapcsán, hogy a kulturális színtereinket életben tarthassuk. Amint ezek az intézmények újra kinyithatnak, nekik is szükségük lesz közép- és hosszú távú változtatásokra a működési rendjükben. A város vezetőinek tanácsokat kell adniuk és segítséget kell nyújtaniuk a kulturális élet szereplői számára a legszükségesebb eljárások (testhőmérés, nagyobb székközök kialakítása stb.) kidolgozásában és elindításában a biztonságos újrakezdés érdekében.

washyourhands.jpg

Fotó: Joshua Reddekopp - Unsplash

Negyedszer, biztosítani kell azoknak a szakembereknek a biztonságos munkakörülményeket, akik nap mint nap hozzájárulnak a társadalom és a gazdaság életben tartásához. Most jött el az ideje annak, hogy felértékeljük az első vonalban dolgozók  munkáját, megfelelő védelmet, magasabb fizetést és több juttatást biztosítva számukra. 

Ugyan a cikk amerikai szerző tollából született, de világviszonylatban is elmondható, hogy a munkavállalók közel fele alacsony bérezésű, a szolgáltató szektorban dolgozik, és jelentős részük a frontvonalban küzd a járvánnyal. Az ő támogatásuk az egész társadalom érdeke a jövőbeni járványok leküzdése érdekében.

A többiek számára pedig biztosítanunk kell a távmunka lehetőségét. A járványhelyzet következtében egy óriási távmunka kísérlet közepén találtuk magunkat, aminek a gyakorlati tapasztalataiból rengeteget tanulhatnak a városok és a munkaadók azzal kapcsolatban, hogy hogyan lehet támogatni és információval ellátni a munkavállalókat. Nem mellékesen pedig jó példája annak, hogy hogyan tudják bizonyos városok magukhoz csábítani az agglomerációba kiköltözött munkavállalókat.

Nem szabad megfeledkeznünk egy fontos tényről, ami már ismerős számunkra a történelemből! A szegénység koncentrálódása, a gazdasági egyenlőtlenség, valamint a faji és gazdasági szegregáció nemcsak erkölcsileg igazságtalan, hanem termékeny talaja a járványok megtelepedésének és elterjedésének.

Látni azért némi fényt az alagút végén. Remélhetőleg a városaink néhány hónapon belül kiszabadulnak a bezártságból, és 1-2 éven belül minden visszatérhet a normális kerékvágásba. Legvégül pedig mindannyian visszatérünk a tanulás és a munka világába, gyerekeinket közösségbe engedjük, étterembe, színházba és sporteseményekre  járunk. Idővel a nagyvárosok ismét növekedni fognak, mint minden nagy egészségügyi válság és járvány után.

Magától azonban semmi sem fog történni, ezért szükségünk van kész tervre, hogy a városaink és a közösségeink visszaállhassanak a járvány előtti működésre. A cselekvés ideje pedig most van! Amit most viszünk véghez az elkövetkezendő 12-18 hónapban, az fogja igazából meghatározni a városaink biztonságát, a munkavállalók közegészségügyi helyzetét és a gazdaság fellendülését.


Forrás: Citylabs 

A bejegyzés trackback címe:

https://jarokelok.blog.hu/api/trackback/id/tr7015612626

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Boar. 2020.04.15. 09:52:43

Várható volt, hogy ezt az ürügyet is felhasználja a kerékpáros lobbi a kerékpárutak újabb bővítéséhez.
Meg a lófaszt... Egy intenzíven lélegző kerékpárosnál lényegesen nagyobb távolságtartásra van szükség mint a gyalogosoknál, erre pedig nincs hely.
Persze, nyilván lesz rövidesen valami "tudós" aki ezt megcáfolja...

haXXor 2020.04.15. 09:53:32

Segítek: semmi nem fog változni. Felesleges utópisztikus hippi képzelgés, hogy a közel száz éve növekedésre épülő gazdaságunkat két-három hónapnyi izoláció lenullázza.

Közlekedő tömegközlekedő 2020.04.15. 10:09:48

@Boar.: Ja, klassz lenne vissza 1872-be, oszt mindenki járjon gyalog. Momentán az autóm messze izoláltabb mint a szutyok BKV. Nyáron meg bringázzon öltönyben az az akinek megengedi a munkája (polc rakodó, beosztott 30. senki, stb.).
Amúgy bringázzanak a busz sávban meg a villamos sínen. Ott úgyse zavarnak senkit, aki bkv-val jár, annak úgyis mindegy mikor ér célba...

Larrikin 2020.04.15. 10:28:48

Kissé kritikus leszek: erősen inkonzisztens cikk, emiatt részben nettó hülyeség, a másik részében nettó spanyolviasz. Ha 2 hónapja jelenik meg, talán érdekes, de most?

Pirx 2020.04.15. 10:34:17

Csak felhívnám a figyelmet arra, hogy anno a pestis járványok után is legfeljebb egy oszlopot emeltek, remélve, hogy legközelebb nem jön el a járvány. Aztán pesze eljött, és emeletek egy újabb oszlopot. Elhiszem, hogy vannak egyesek akik a sajáét hülyeségüket akarják a többiekre erőltetni, és most ezt a járványt is fel akarják haszálni rá, de azért, egy kicsit logikusabban kelene felépíteni. Ráadásul, én se megyek a szomszédba a hülyeségért:
qubit.hu/2020/04/09/a-futoknak-biciklizoknek-2-meternel-joval-nagyobb-tavolsagot-kell-tartaniuk-egymastol
Erről ennyit. Sokkal károsabb a kerékpározás a járvány szempontjából, mint a gyaloglás, vagy az autózás, ahol senkivel nem érintkezek.
Ja! És ki fertőtleníti a bérbringákat?
Van itt baj bőven. Szerintem alapvetően át kellene gondolni azt, hogy mennyiben kéne a kerékpározáést favorizálni az egyéni közelekedéssel szemben!

Közlekedő tömegközlekedő 2020.04.15. 11:09:09

@Boar.: Lófaszon
Mondjuk Vitéz Kalácska bevállalja

lenörd hofstadter 2020.04.15. 11:52:12

"amelyek változást hoznak a járművek üléseinek elrendezésében és a megállók kialakításában. "

Hipszterbuzikám, ha kivágják vagy távolabb pakolják az üléseket, akkor több álló lesz. Vagy buszonként maximált létszámot akarsz? Oszt mekkora arcod lesz ha a csekély agyaddal rájössz, hogy a kevesebb utas / busz több beállított buszt igényel, magasabb szennyezéssel, nagyobb dugókkal?
Megállót hogyan akarod átalakítani? Busz teljes oldala nyílik? Minden oldalon, elöl hátul ajtó? Méterenként ajtó?
Agyaljatok még, ez a tömény ömlengés baromságok tömkelege aminek a megvalósulási ideje is minimum évtizedben mérhető, a vírus meg ha nem tűnt volna fel folyamatosan fertőz.

halaloszto 2020.04.15. 11:53:55

@haXXor: előbb utóbb mindenkinek lesz ismerőse, aki a járványban halt meg. És ők jódarabig óvatosabbak lesznek. Amíg ez a generáció el nem megy, a többség sokkal óvatosabb lesz.

halaloszto 2020.04.15. 11:55:08

@lenörd hofstadter: és mi van, ha sokkal kevesebb utas lesz?

Közlekedő tömegközlekedő 2020.04.15. 11:56:00

@Pirx: Maszkot a nyeregre, kotont a kormányra (ribbed praktikusabb)

Közlekedő tömegközlekedő 2020.04.15. 12:07:22

@halaloszto: Akkor be lehet zárni a BKV-t, ami most a szilárd fűtés mellett a legnagyobb szennyező Bpen. Én pl. a XIIben minden nap az amúgy viszonylag üres Istenhegyin legelább két szenvedő, füstokádó BKV busz mögött szívom a dízel füstöt. Igaza van Vitézynek, a zöld környezetbe még több kék busz kellene fekete füsttel.

Most épp fel kellene számolni a buszsávokat, visszaállítani a jelzőlámpákat és gyorsítani a forgalmat.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.04.15. 12:16:22

Ahogy egy ország teljes működését nem lehet a háborús viszonyokra alapozni, úgy a járványra sem lehet. A kerékpárt erőltető fanatikusok meg... na inkább nem is írom le, mit tegyenek, mert csúnya lenne.

Pirx 2020.04.15. 12:22:16

@halaloszto: Nem lesz előbb utóbb minden családban koronívírusos halott. De viszont előbb utóbb lesz olyan, akinek nem lesz munkája, aki a hülye ötletek miatt szívja meg.

Közlekedő tömegközlekedő 2020.04.15. 13:00:54

Más, hasonló témájú pamfletekre írt kommentjeimben már kérdeztem, de ismét:
Mi a ferde f@szért nem kérdezik meg az adott település (kerület, stb.) közlekedőit, hogy mit akarnak? Buszt, villamost, gyaloglást, bicikli, vagy autó? Oszt olyan közlekedést kellene megvalósítani.

Az a baj, hogy a munkaerő piacon alkalmatlan szerencsétlenek politikusok tanácsadóiként akarnak önmegvalósítani és a jóságukat ránk mérni.
Lehet, hogy kiderülne, hogy a kutya se tart igényt a bicikli sávokra (meg busz sávokra, etc.)? Ettől félnek?

kvadrillio 2020.04.15. 13:02:26

NA..., SZTEM MOST LETT ELÉG A KAPITALIZTMUSBÓL MEG SEMJÉNBŐL !!!
Semjén Zsolt benyújtotta a törvényjavaslatot, ami 20 ezer embert fosztana meg a közalkalmazotti státusztól 6 százalékos emelés a kulturális szférában, az Emmi szerint nekik jó, hogy nem lesznek közalkalmazottak

A szakszervezet szerint ez a kultúra utolsó vacsorája, a következő már a kivégzés lesz.

Bunkóné Barom Ildikó 2020.04.15. 13:31:39

@Közlekedő tömegközlekedő: Sztem a reggeli csúcs idején hamarabb beérek kötött pályás tk.-val, mint te a nyolc éves Suzukiddal a dugóban léptetve.

Pirx 2020.04.15. 13:41:20

@Közlekedő tömegközlekedő: Én attól kapok lábrázást, hogy egyrészt logikátlan dolgokat erőltetnek a közlekedés terén, másrészt az "élhető" jelző azt jelenti, hogy mindenütt bicikliző kismamák tolják a babakocsit a fák között. Úgyanígy kiver a víz a "közösségi" jelzőtől is. A vírus is jól mutatja, milyen hamar, milyen könnyen lehullik a közösségi máz, ha kell bagettel verik agyon a másikat a WC papírért. És persze este meg álságosan tapsolnak az erkélyen.

Persze, hogy kell a bringasáv, kell a buszsáv. Számomra egyértelmű, hogy például a tömegközlekedésé(nem közösségi közlekedés) az elsőbbség. Jómagam eszerint közlekedek. De épp ezért nem értem a bringák buszsávba engedését például a Soroksári úton. A reggeli dugóban a busz ott araszol a harcos bringás mögött 100+ emberrel. Miért nem lehet elfogadni, hogy vannak helyek, ahol bizonyos közlekedési eszközök nem kívánatosak? Én se bosszankodok azon, hogy nem tudok felmenni az ősember barlanghoz autóval Szilvásváradon. Ott nincs helye az autónak.

A bringa néhány ember számára, néhány esetben alternatíva. A helyén kell kezelni. És a tömegközlekedést olyan szintre hozni, hogy érdemes legyen használni. Meg szélesebb járdákkal... Persze. A szkafander jobb megoldás lenne.

Pirx 2020.04.15. 13:48:43

@Bunkóné Barom Ildikó: Biztos van ilyen is, de azért a 18. kerületből Óbudára valószínűleg hamarabb érek a 3 éves opelemmel, mint tömegközlekedéssel. Ez van. Viszont ha a belvárosban van dolgom, tömegközlekedek. Mindegyiknek van létjogosultsága, és előnye. A saját autómban viszonylag ritkán tüsszentenek nyakon. Például.

Bunkóné Barom Ildikó 2020.04.15. 13:57:43

@Pirx: Láttam csúcsforgalmi idős tesztet a tv-ben is. Az autós lett az utolsó.A bringás egy kicsit verte meg a tk.-s gyalogot.Viszont utóbbi nem izzadt meg.

Bunkóné Barom Ildikó 2020.04.15. 15:25:22

@Közlekedő tömegközlekedő: Ez kb. olyan, mint mások elé beállni a sorba, csak utóbbi esetben nagyobb eséllyel vágnak pofán.

Közlekedő tömegközlekedő 2020.04.15. 15:27:32

Ja, erre a célra (biciklisek) a gázspray jobb, mint a pofán vágás, mert ez utóbbi garázdaság lenne meg testi sértés, a spray meg orvosilag semmi. Csak életvezetési tanácsként.

Pirx 2020.04.15. 15:40:35

@Bunkóné Barom Ildikó: Én nem tesztet láttam, hanem szinta naponta megteszem, és tapasztalom. Mentem már tömegközlekedéssel, másfél óra, és autóval 1 óra, 1 óra 10 perc- Persze lehet ámítani, kitalálni életszerűtlen dolgokat , ez tény. Ja! És én is láttam a tesztet. Ha a bringás betartotta volna a szabályokat, akkor később ért volna oda. Ha én is mehetnék autóval szembe a forgalommal, mehetnék át a piroson, és járdázhatnék, akkor azzal is hamar odaéárnék.

törzsmókus 2020.04.15. 16:22:38

@Közlekedő tömegközlekedő: képzeld, megkérdezték a Zembereket, és a többség szeretne biciGlizni, és ebben az infrastruktúra fejlesztése segítene nekik a legtöbbet: kerekparosklub.hu/kerekparoskutatas_2018

miaferdefaszért kell azt hinni, hogy ha te és néhány trolltársad utálja a biciGliseket, akkor ez a közvélemény?

törzsmókus 2020.04.15. 16:25:23

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
„A felnőtt lakosság 70%-a szokott kerékpározni, 38% hetente többször biciklire ül. (...) a felnőtt lakosság 84%-a fér hozzá működőképes kerékpárhoz, és 67% rendelkezik is ilyennel” (forrást lásd az előző kommentemben)

mindenki biciGlifanatikus, csak te vagy helikopter

Pirx 2020.04.15. 16:25:41

@törzsmókus: Mondjuk a kerékpáros klub kutatása túl sokat nem ér. A dárgalátos Sinya szerint ne viseljenek az emberek sisakot a bringán, mert még azt hiszik veszélyes. Inkább haljon meg néhány ember, de nehogy rosszfényt vessenek a bringázásra. (égéstér, visszahallgatható) . Ezekután ennek a szerveztenek még akérdéseit se hiszem el, nemhogy a közvéleménykutatásait.

törzsmókus 2020.04.15. 16:29:19

@Pirx:
> a kerékpározáést favorizálni az egyéni közelekedéssel szemben!
WTF, a kerékpározás is egyéni közlekedés.
a qubites cikk meg egy félkész kutatás feltételezéseire alapoz. meg nyilván nem annyira a közlekedési céllal nyugodtan bicikliző ember köpköd sokat, hanem aki edzeni megy (lásd még: futó vs sima gyalogos)

Pirx 2020.04.15. 16:31:29

OK! Sinyára nem tudsz mit mondani?
Amúgy téged idézlek, kicsit megváltoztatva:
miaferdefaszért kell azt hinni, hogy ha te és néhány trolltársad utálja a nem biciGliseket (autós, gyalogos, metró, repülő, léghajó), akkor ez a közvélemény?

törzsmókus 2020.04.15. 16:32:39

@Pirx:
> a kerékpáros klub kutatása
A kutatást 2018 júliusában 3000 fős, Magyarország felnőtt lakosságára reprezentatív, online mintavétellel a Magyar Kerékpárosklub megbízásából, az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatásával a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet végezte.

nyilván a Sinya megvette kilóra a Mediánt :D

egyébként Sinyának személy szerint pont igazat adok abban, hogy a sisakviselés nem hoz annyi előnyt mint hátrányt, de a MK sose kampányolt a sisakviselés ellen.
az MK elnöke nem véletlenül a Kükü és nem a Sinya. (a Critical Mass pont attól tudott jól működni h a Kükü mint higgadt családapa és a Sinya mint lázadó punk együtt tolták. de kezdünk nagyon off lenni.)

Pirx 2020.04.15. 16:33:51

@törzsmókus: Nem. Sinya nem vette meg a mediánt, csak legfeljebb hazudik.

törzsmókus 2020.04.15. 16:36:52

@Pirx:
két gond van a „kicsit” megváltoztatott állításoddal:
– nem utálom a nem biciGliseket. sőt, szerintem (és a kutatás számai szerint! 70% közlekedik néha biciklivel, a jogosítvánnyal rendelkezők 73%-a szokott kerékpározni, a legalább hetente kerékpározóknak pedig 69%-ának van jogosítványa) *nincs* olyan hogy biciGlis, csak a fejetekben. emberek vannak, akik a saját lehetőségeiktől, a céltól és az infrastuktúrától függően választanak közlekedési eszközt.
én pl az elmúlt évben rengeteget vezettem, sokat villamosoztam és bicikliztem, a napi munkábajárást gyalog toltam. akkor én most biciGlis vagy nembiciGlis vagyok?
– én nem a saját véleményemet tekintem közvéleménynek, hanem közvéleménykutatást idéztem

törzsmókus 2020.04.15. 16:41:02

@Közlekedő tömegközlekedő:
> Akkor be lehet zárni a BKV-t, ami most a szilárd fűtés mellett a legnagyobb szennyező Bpen. Én pl. a XIIben minden nap az amúgy viszonylag üres Istenhegyin legelább két szenvedő, füstokádó BKV busz mögött szívom a dízel füstöt. Igaza van Vitézynek, a zöld környezetbe még több kék busz kellene fekete füsttel.

Pont most nyilatkozott a Vitézy, hogy a régi Ikarusok kb 2-3 éven belül eltűnnek, legkésőbb a metrópótlás végén.
De addig is egy füstokádó dízelbusz még mindig kevesebb károsanyagot bocsát ki, mint ha mindenki aki rajta ül, egy dízelautót vezetne.

törzsmókus 2020.04.15. 16:48:46

@Közlekedő tömegközlekedő:
> bringázzon öltönyben az az akinek megengedi a munkája (polc rakodó, beosztott 30. senki, stb.)

Amszterdamban is biztos a beosztott 30. senkik járnak így:
www.ski-epic.com/amsterdam_bicycles/po1b_amsterdam_bicycle_suit.jpg

(ott is kellett egy olajválság hogy elbiciglisedjenek, előtte autóbuzi volt Amszerdam is: pbs.twimg.com/media/Ceecb6VWAAA3iW6?format=jpg )

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.04.15. 16:57:48

@Bunkóné Barom Ildikó:

"Láttam csúcsforgalmi idős tesztet a tv-ben is. Az autós lett az utolsó.A bringás egy kicsit verte meg a tk.-s gyalogot.Viszont utóbbi nem izzadt meg."

A teszt inkompetens és félrevezető volt.
A tesztben hány ember utazott a tömegközlekedéssel és hány a kerékpáron? Vegyünk mondjuk 100 kerékpárost és 2 autóbuszt, mert a két buszban is kb. 100 utas utazik. Indítsuk el a két autóbuszt és a 100 kerékpárost. Biztos, hogy így is megveri a kerékpáros a tömegközlekedést? Persze nem úgy, hogy ráengedik a 100 kerékpárost a buszsávra.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.04.15. 16:59:55

@Közlekedő tömegközlekedő:

"a spray meg orvosilag semmi."

Orvosilag lehet, hogy semmi, de jogilag ugyanúgy testi sértés.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.04.15. 17:02:38

@törzsmókus:

Ugye nem veszed tőlem rossz néven, ha nem feltétlenül veszem készpénznek a kerékpárosklub közvélemény-kutatását?

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.04.15. 17:05:11

@törzsmókus:

Mindez nem feltétlenül jelenti azt, hogy a (bel)város zsúfolt és nem bővíthető utcáiban kell plusz keréskpársávokat kialakítani.

Abból ui., hogy x% azt mondja, hogy szokott hetente többször is kerékpározni, messze nem következik, hogy a Thököly úton is kerékpárral akar közlekedni csúcsidőben.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.04.15. 17:17:43

@törzsmókus:

"mindenki biciGlifanatikus, csak te vagy helikopter"

Ugye tudod, kivel személyeskedj?

ZBR 2020.04.15. 19:41:08

Ezt a posztot egy óvodás írta?

Bunkóné Barom Ildikó 2020.04.16. 12:34:20

@Pirx: Azon a villamosvonalon, amelyet rendszeresen használok csúcsidőben, vonalfelújítás idején 10 perc helyett 27 percet utaztam, és ugye a villamospótló busz -buszsáv hiányában- az autóforgalommal együtt haladt. Ez meg az én személyes tapasztalatom.

Bunkóné Barom Ildikó 2020.04.16. 12:36:22

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Mondjuk engem a bringás pont nem érdekel. A tesztben az autós csúcsidőben jelentős időkéséssel érkezett meg a tömegközlekedő gyaloghoz képest.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.04.16. 12:58:01

@Bunkóné Barom Ildikó:

Akkor most ez esetben is vedd figyelembe azt, hány ember utazik a buszon és hányan az autóban. A buszon utaznak csúcsidőben átlagban min. 40-en, az autóban átlag 2 személy. Az autóbusz menetidejét 20 autó menetidejével kellett volna összehasonlítani (20 autó többnyire át sem jut egy zöldnél), így még nagyobb lett volna az autós lemaradása.

Bunkóné Barom Ildikó 2020.04.16. 21:49:26

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Hát én bizony nagyon sok egyedül autózót látok a forgalomban.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.04.17. 09:48:45

@Bunkóné Barom Ildikó:

Persze. De az átlag 2 körül van. Biztos lehet erre is adatokat találni a neten, de ezek megbízhatósága erősen függ attől, ki volt a felmérés megrendelője.

Fentebb pl. valaki hivatkozott erre:

kerekparosklub.hu/kerekparoskutatas_2018

Ez persze a kerékpározást mérte fel, de ha elolvasod, látod, milyen tendenciózus a felmérés maga, de a tálalás is.

Ráadásul a kedves kerékpárbarátok szeretik elfelejteni, hogy sok autós egyben kerékpáros is. Pl. én is. Kertvárosban, kisvárosban, falun adódik a kerékpár. Viszont bevásárolni még itt falun is biztos csak akkor megyek kerékpárral, ha kevés dolgot veszek, különben az autó. És csak a vérfanatikusok fognak a Rákóczi úton vagy a Körúton kerékpárral közlekedni - márpedig a plusz kerékpársávok épp itt rontanák még inkább a közlekedést, beleértve a tömegközlekedést is. De ugyanígy említhetném Budapest legtöbb forgalmas utcáját is.

Sajnos az utcák szélessége olyan, amilyen, a házakat nem lehet egymástól távolabbra húzni. Az meg épp a kerékpárosok egy részének fegyelmezetlensége, sőt felelőtlensége miatt nem megy, hogy a járdán közlekedjenek - más kérdés, hogy így is gyakran megteszik, mert ők a szent kerékpárosok. Engem is lökött már fel a Szent István körúton a járdán kerékpáros. Meg sem nézte, mi bajom esett, továbbhajtott. Képzeld el, hogy ezt egy kisgyermeket a karján tartó anyával teszi. Vagy egy idős emberrel, aki emiatt combnyaktörést szenved, és pár héttel később belehal.

Még egy gyalogos is képes fellökni egy másik gyalogost, ha szerencsétlenül ütköznek. Haladjon a kerékpáros csak 15km/h-val, a gyalogos meg 3km/h-val (nem siet, csak sétál). Ha a kerékpáros hátulról éri a gyalogost, akkor hozzá képest a mozgási energiája 16-szoros, ha szemből, akkor 36-szoros. És akkor még nem számoltam hozzá a kerékpár mozgási energiáját, nem tudom, hány kg egy átlagos kerékpár.
süti beállítások módosítása