Ha megosztod, megoldod.

A Járókelő csapat 2012 óta segít a városlakóknak abban, hogy
bejelenthessék a kátyúkat, letört szemeteseket, lekopott zebrákat és
egyéb közterületi problémákat a lakóhelyükön.

Mit tanulhat Budapest a kitaposott ösvényekből?

Mit tanulhat Budapest a kitaposott ösvényekből?

2020. február 25. - szaszl

Városszerte sokfelé találkozunk kitaposott ösvényekkel. Ilyenkor felmerülhet bennünk a kérdés, hogy ki a hibás: a gyalogos, aki szándékosan nem a kijelölt úton megy és barbár módon letapossa a füvet, vagy a tervező, aki nem oda tervezte a járdát, ahol a gyalogosok mozogni szeretnének. Az angol nyelvű szakirodalomban “desire path” néven emlegetett jelenségre számtalan példát láthatunk ebben a gyűjtésben. Szász László építészmérnök írása.

274548-5df2a632eb5f3.jpg

A gyalogosok mozgása viszonylag kiszámítható: általában vannak jól meghatározható kiinduló- és célpontjaik (például egy buszmegálló és egy irodaház bejárata, vagy egy metrómegálló és egy lakótelep), a két pont között pedig igyekeznek a lehető legrövidebb úton mozogni. Ha ezt a tervezés során figyelembe veszik, akkor nagy eséllyel ott lesz burkolt felület, ahol valóban szükség van rá.

A Járókelőre is érkeznek bejelentések ilyen kitaposott ösvényekkel kapcsolatban. Ezek alapján azt látjuk, hogy az illetékesek csak a legritkább esetben tudnak foglalkozni járdák, ösvények utólagos kiépítésével, mert forrásaik szinte csak a balesetveszélyes hibák javítását teszik lehetővé. Van azonban, ahol mégis sikerül változást elérni. Jó példa erre a Pöttyös utca, ahol a metrópótló megállójából a József Attila lakótelepre igyekvők inkább lemásztak a sáros ösvényen és a támfalon, minthogy kerülőt tegyenek. Itt szeptemberben épült egy lépcső, amit rögtön birtokba is vettek az emberek.

Ez a módszer akár tervezési eszközzé is válhat: például ha nem szeretnénk kitaposott ösvényekkel teli parkot látni, akkor még az átépítés előtt, vagy egy közbenső fázisban megfigyelhetjük, hogy merre mozognak az emberek, merre van kitaposva a fű. Valószínűleg nem követ el nagy hibát a tervező, ha oda tervez sétautat. Ezzel együtt az is kiderülhet, hogy ahova korábban tervezte, ott nincs is szükség burkolt felületre. A módszert a Széna tér átépítése kapcsán is lehetne alkalmazni, hiszen a buszállomás és a bódék elbontásával új helyzet állt elő, a gyalogosok most bárhol átszelhetik a teret.

A módszernek van egy közúti megfelelője is, ami a klímaváltozás miatt sajnos egyre ritkábban alkalmazható. Ehhez ugyanis hóra van szükség. Az angolul “sneckdown” (vagy “snowy neckdown”) néven ismert módszer lényege, hogy a havas, latyakos utakon látszanak az útkereszteződésekben azok a felületek, amik az autóforgalom számára fölöslegesen vannak kijelölve, az autósok ugyanis nem használják ezeket. Így kiderül, hogy valójában a szükségesnél jóval nagyobb területet foglalnak el a gépjárművek, míg a gyalogosok kerülőre kényszerülnek, vagy balesetveszélyes módon kelhetnek át az úton. A keréknyomok segítenek abban, hogy a csomópontok élhetőbbé és biztonságosabbá válhassanak: az áttervezés során szűkíthetők a gépjárműforgalom vélt igényei szerint kialakított útpályák, új zebrák és középszigetek épülhetnek, járdaszélesítéssel és növénytelepítéssel élhetőbbé tehető a környezet és megakadályozható a szabálytalan parkolás.

Ha ti is találkoztok a városban olyan kitaposott ösvényekkel, ahova járdát szeretnétek, jelentsétek be a Járókelőn! Havazásban pedig figyeljétek az útkereszteződéseket, és fotózzátok le, hogy mennyi fölösleges területet birtokolnak az autók!

A bejegyzés trackback címe:

https://jarokelok.blog.hu/api/trackback/id/tr9015475600

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ekat 2020.02.25. 15:49:53

Hát akkor elmondom, hogy a Pillangó parkban eredetileg láthatóan a desire path-ok lettek valamikor lekövezve, vagy legalábbis lekockakövezve. Ésszerűen.
Most az áttervezéskor mindet felszedték, és helyette leraktak kerülőúton futó utakat, azokat is lehetőleg úgy, hogy fának menjenek neki több helyen. Mert nem akarták kivágni, mondták.... pedig előtte sem mentek neki a régi utak fának, de gondolom azok meghagyásáért nem járt volna pénz, át kellett tervezni úgy, hogy most nekimenjenek. :)
Szóval kerülőutakat raktak le, a metróhoz, vagy onnan hazafele igyekvő embereknek...
Hát meg is lehet nézni... a régi ösvények helye egyre inkább ki van taposva.

honnanhova 2020.02.25. 19:41:45

A XI. kerületben az Office Garden irodaházait is sikerült olyan jól megtervezni, h. egyrészt a sokezer ott dolgozót kényszerítik kerülőkre, másrészt a dohányzásra kijelölt helyeket konkrétan a bejáratokhoz vezető utakra rakták, a tábla 5 méterre van a bejárattól, de a tábláig vezető 20 méteren van, h. 30-an dohányoznak. Ez persze nem olyan látványos probléma, mint a fű kitaposása, a vágyösvények ellen meg is lett gyorsan a megoldás: bokorsövénnyel szegélyezik az efféle vágyak kibontakozását lehetővé tevő füves területeket, úgyhogy marad a járda v. a home office

utasbarát 2020.02.27. 09:44:45

A kitaposott ösvényt nem kell feltétlenül drága térkővel burkolni! Elég, ha sóderrel vagy hasonló por-és sármentesítővel megszórjál. Esetleg olcsóbb járólap hézagosan lerakva.

Budapest a kutyaszar városa 2020.02.27. 18:25:40

Nyugaton már sok-sok éve így csinálják.
süti beállítások módosítása