Ha megosztod, megoldod.

A Járókelő csapat 2012 óta segít a városlakóknak abban, hogy
bejelenthessék a kátyúkat, letört szemeteseket, lekopott zebrákat és
egyéb közterületi problémákat a lakóhelyükön.

A cél: egy új demokráciához adni útmutatót

A cél: egy új demokráciához adni útmutatót

2019. július 14. - jarokelo kata

A Social Design Cookbook tucatnyi sikeres projektet vizsgálva szeretne segédletként szolgálni azoknak, akik közösségeket hoznának létre, egy számukra fontos társadalmi ügy érdekében.

Hogy mi a közös a Múzeumok Éjszakájában, a Critical Massben, a Restaurant Day-ben és a Járókelőben? Két dolog: elszánt emberek csinálják és a pénz helyett a jó cél jelenti a legnagyobb motivációjukat. A könyvet szerkesztő Bujdosó Attila legalább is így látja. A működőképes társadalmi csoportok receptjeinek megszállottja, aki egyébként építész, a kultúra és a technológia megszállottja is egyben, azt mondja: minden a néptánckörrel indult.

Az egyetemen szerveztem egy néptánckört, amihez a tartalmat nem én hoztam. Én csak az voltam, aki összehozta a közösséget. Szerveztem helyszínt, hívtam embereket, zenészeket és táncosokat. Egy receptet jól megcsinálni nem triviális.

– meséli a könyv bemutatóján, a VIII. kerületi Lumen Kávézóban. És a recept itt egy olyan séma, amiben tetszőleges ügy mellett legyártható egy közösségi projekt, legyen szó egy zenei fesztiválról vagy akár egy gyerekzsúrról, mondja Bujdosó.

Szerinte tetszőlegesen bővíthető a társadalmi receptkönyv tartalomjegyzéke, de igyekezett a legnagyobb hatású mozgalmakat kiemelni és leírni főleg európai és amerikai példákat alapul véve. Azt a szempontot sem elhanyagolva, hogy később mennyire volt képes az adott ötlet vagy szerveződés kanonikus rangra emelkedni. Egyszerűbben szólva mennyire vált általános termékké az adott formátum. Az éjszakai múzeumlátogatás napja például nemzetközi szinten is elterjedt és sokféle egyedi változó mellett is adaptálható az adott országra. De ilyen például a Járókelő ötlete is. Bárhol működik (példádul Angliában vagy Szlovákiában is), ahol van egy maroknyi ember, akiknek fontos a városuk, működik az internet és azok az eszközök, amelyekkel lefotózható egy közterületi probléma. A formátum pedig rendkívül egyszerű: egy online felület, ami bárki számára elérhető és ami közvetítő szerepet tölt be a lakosság és a városvezetés között.

A Járókelőről szóló interjúból is ezt emeli ki látványos, de nem tolakodó megoldással a könyv grafikusa, Tóth Lilla:

a Járókelő arra tanítja az embereket, hogy van beleszólásuk, ha a demokratikus részvételről van szó.

A Social Design Cookbook kellemes könyvtárgy, a hiányzó gerinc és az egyedi betűtípus különösen vagánnyá teszi. Igaz, a könyv mint formátum egyetlen indoka talán az lehet, hogy a szerkesztő, mégoly haladó elképzelései ellenére is, megszállottan vonzódik a hagyományos dolgokhoz, így a könyvekhez is. 

Eredetileg dokumentumfilmet akartam készíteni a sikeres társadalmi szerveződésekről, de ahhoz egyrészt nem értek, másrészt a könyv számomra szent és sérthetetlen.

– vallott a kötet keletkezéséről Bujdosó, aki egyébként jelenleg is egy nagyvállalatnál dolgozik és saját bevallása szerint a módszer, amit a receptkönyv leír, a multis közegben is jól működik. Elég megnézni a táblázatot, ami célok, eszközök és résztvevők szerint csoportosítja az adott mozgalmat, ez a séma pedig bármilyen törekvésre ráolvasható. Igaz, egyelőre csak angol nyelven elérhető. De tervezik a magyar nyelvű folytatást.

A most megjelent példányból a Járókelő Csapata is kisorsol egy darabot. A részletekért figyeljétek a Facebook oldalunkat és a Járókelő Instát!

A bejegyzés trackback címe:

https://jarokelok.blog.hu/api/trackback/id/tr6714933594

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása