Ha megosztod, megoldod.

A Járókelő csapat 2012 óta segít a városlakóknak abban, hogy
bejelenthessék a kátyúkat, letört szemeteseket, lekopott zebrákat és
egyéb közterületi problémákat a lakóhelyükön.

Hogy teljesít a felújított hármas metró?

Hogy teljesít a felújított hármas metró?

2019. május 14. - jarokelo kata

Körülbelül másfél hónapja hasít a metró a megújult északi szakaszon, de máris több tucatnyi panasz érkezett a Járókelőhöz. A legtöbb egyelőre válaszra vár. De néhány esetben már a megoldást is beígérték.

Utóbbi leginkább azt jelenti, hogy a megrendelő felszólította a kivitelezőt a slendrián munka javítására. Főként az akadálymentesítés és a tájékozódást segítő elemek terén vannak hiányosságok. Sőt, a kettőre együtt jó példa, hogy a metrókocsikban kihelyezett vonalcsíkos térképeken nem jelölték az akadálymentes megállókat. Kérdés, hogy akadálymentesnek nevezhető-e az Árpád híd vagy Újpest-központ metróállomás, hiszen mindkét helyen vannak liftek, az átszállás mégis tizenhat percbe telhet a babakocsis vagy mozgáskorlátozott utasoknak. Átpörgetve a Járókelő.hu oldal felhasználóinak fotóit, leginkább talán az lehet az érzésünk, hogy egyszerűen összecsapták az egészet. Felmerül a kérdés: hogyan lehetett átvenni egy ilyen munkát? És egyáltalán, milyen javítást lehet várni a kivitelezőtől ezek után? De nézzük a konkrétumokat! 

eleje.jpg

Félrevezető feliratok

Számolatlanul érkeznek a bejelentések a megállókban felejtett matricákról és feliratokról, amelyek az átadással aktualitásukat vesztették. Ez csak azoknak nem félrevezető, akik naponta használják metrót, de feltehetően számosan akadnak olyanok is, akiknek jól jönne a megfelelő tájékoztatás. A jó szándékot nem akarjuk elvitatni, a Deák téri peronon például A/4-es lapokra nyomtatott plusz információkkal igyekeztek frissíteni a táblákat. Nem csoda, hogy az egyik utas filctollat ragadott és egyszerűen felírta a lapra, hogy

Talán át kéne javítani.

De nem csak a hármas vonalán mulasztották el frissíteni az infókat. A reptér felől érkezők ugyancsak számíthatnak meglepetésekre, de 2-es és a 4-es metró állomásain is a régi metró térképek vannak kint. A 3-as villamos megállóiban, és az  1-es villamos Óbuda felé tartó Árpád hídi megállójában lévő utastájékoztató elemek jelentős része pedig úgyszintén nem vesz tudomást arról, hogy az M3-as metró északi szakaszát átadták, és jelenleg a déli szakaszon van pótlás.

Innen nézve az a legkevesebb, hogy néhány aluljáróban a pótlóbuszokhoz navigáló tábla is feleslegesen maradt a falon március 30. után. Az Árpád hídi aluljáró esetében a Budapest Közút állt elő némi magyarázattal. Azt írták: a pótlásra vonatkozó tábla azért maradt kint, mert

az aluljáró utastájékoztató tábláinak grafikái kidolgozás alatt vannak.

Vagyis nem készültek el az átadásra. Jó hír viszont, hogy néhány esetben sikerült orvosolni a problémát. Nincs mit tenni. Valószínűleg az illetékesek további egy-két hónap csúszással számoltak, és maguk is meglepődtek, hogy március végén sikerült átadni az északi szakaszt.

Burkolati hibák

Alapvető kivitelezési problémát jelent viszont, hogy az egyik felhasználónk szerint a taktilis burkolati elemeket hiányosan vagy következetlenül helyezték el több állomáson is. A burkolati jelek sok helyen nem vezetnek el a lépcsőkig, ahol mégis, ott hiányzik a lépcső előtti veszélyt jelző sáv. Újpest-városkapunál például teljesen következetlen jelzésrendszert alkalmaztak. Nem irigyeljük azokat a gyengénlátókat, akiknek erre vezet az útjuk. Egy másik helyen, a Forgách utcai megállóban pedig az átadást követő egy hétben egyszerűen felpúposodott a burkolat.

Tényleg csak kötekedésnek tűnhet, hogy ide soroljuk még a foltos vagy mintázatban egymástól elütő kőlapokat, de összességében nézve sajnos ez is beleillik általános benyomásaink sorába, hogy tudniillik ezt a munkát bizony elkapkodták. Vagy eleve rosszul tervezték meg a dolgokat, hiszen Újpest-városkapu egyik kijáratánál már az első tavaszi esőzések megmutatták, hogy nincs megoldva a vízelvezetés, a Dózsa György útnál pedig feltehetően a felújítás során sérült a burkolat.

Általános elhanyagoltság

A Gyöngyösi utcai metrólogó önmagában is metaforája lehetne ennek a bámulatos szedett-vetettségnek. A hatalmas M betű ugyanis egyszerűen lefittyedt. Ugyanitt, a felszínen viszont olyan jelenség is akad, aminek nem pusztán esztétikai tétje van. Nem igazán értjük, hogy milyen céllal, de a készítők azt látták jónak, ha pont másfél elem széles taktilis sávokat helyezzenek el a metróhoz vezető járdán.

Ahogy egyik felhasználónk fel is veti, ezzel biztosan spóroltak valamennyit, de a gazdaságosságnak ez a formája nem biztos, hogy indokolt. Egy másik utas arról érdeklődött a Járókelőn keresztül, hogy miért nem inkább releváns információkat közvetít a metrókocsik kijelzője a teljesen érdektelen dolgok helyett. Olyanokra gondolt, hogy mennyi a pontos idő vagy melyik oldalon fog nyílni az ajtó a soron következő megállóban.

193812-5cac62bdd9ea2.jpg

Végül az állomásokon lévő utastájékoztató rendszer: ami hetekig csak a célállomást és az „Utastájékoztató teszt üzem” feliratot jelenítette meg – megjegyeznénk, a tesztüzem szó egybeírandó. Ezután történt egy kisebb változás, az alsó sorban a hétköznap esedékes pótlási rendről szóló tájékoztatás kapott helyet. A visszaszámláló továbbra sem működik, és ez várhatóan a felújítás végéig így is marad. Információink szerint azért, mert az automatikus visszaszámlálás csak akkor működik, ha a metrók a teljes vonalon közlekednek. Ezt az elavult biztosítóberendezés cseréjével lehetett volna orvosolni, ami a százmilliárdos nagyságrendű metrófelújítási projektnek nem része. Hiába, ne legyünk telhetetlenek!

Szerző: Ludmán Katalin, Szász László
A bejegyzéshez szükséges kutatómunkában Fónai Kende is segített.

A bejegyzés trackback címe:

https://jarokelok.blog.hu/api/trackback/id/tr8614822820

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

techgirl 2019.05.15. 09:51:43

Azt nem említették, hogy továbbra is előfordulnak vészfékezések - hirtelen megállások, amiről azt mondták, hogy a felújítás után megszűnnek...

Csaba121 2019.05.15. 09:53:02

Már miért ne lehetne külön írni azt, hogy TESZT ÜZEM, legfeljebb így egy olyan gyárat jelent, amely éppen tesztelés alatt áll...

wrstjnethn 2019.05.15. 09:59:29

"Felmerül a kérdés: hogyan lehetett átvenni egy ilyen munkát?" Úgy, hogy senkinek nem érdeke a tisztességes munka. A poszt-kommunista szellemben csak az számít, hogy legyen kész határidőre, mert Tarlósnak szalagot kell vágni. Tudja ezt a kivitelező is, ezért tesz magasról a minőségre.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2019.05.15. 10:48:50

Az automatikus vonatvezető-rendszert nem csak a pénz miatt maradt. Úgy lehetett csak a Metrovagonmashtól rendelt elavult vonatokat kedvezőbbnek hazudni, hogy úgy számoltak, hogy az AVR lecserélése nem szükséges.

Novák Aircraft Ferencné 2019.05.15. 10:56:50

@Comandante en Jefe: Prágában is felújított orosz szererelvények közlekednek..

Terézágyú 2019.05.15. 11:13:54

Mer itt vannak a migráncsok.

chrisred 2019.05.15. 11:34:12

@Novák Aircraft Ferencné: Csak azt nem az oroszok, hanem a Skoda csinálta.

Szergej Szergejevics Szergejev 2019.05.15. 11:45:09

A fanyalgóknak még a szar sem elég büdös.

Örülnétek inkább, hogy megcsinálták, amit már Demszky alatt el kellett volna kezdeni (vagy legalábbis a pénzt elkülöníteni rá)...

Novák Aircraft Ferencné 2019.05.15. 11:48:37

@chrisred: Nem hinném, hogy nagy lenne a különbség. Mindenesetre a felújított prágai orosz szerelvényekben sincs légkondi..;)

NaMajdEn 2019.05.15. 11:48:48

A Dozsa Gyorgy uti kepet nem teljesen ertem.
Ott az aluljarot nem ujitottak fel, igy a kivezeto lepcsoket sem.
Viszont magan az allomason van egy par kivitelezoi hiba. Tenyleg osszecsapott a munka.
A metrohoz levezeto lepcso meg szerintem egyenesen eletveszelyes, nem latni hogy a koztes "pihenoknel" hol folytatodik a lepcso, hiaba a sarga csik.

cso zsi 2019.05.15. 12:13:07

@techgirl: Oszt készen van e a felújítás? Mármint a teljes vonalon, mert a rendszer csak akkor lesz üzembehelyezhető.

Novák Aircraft Ferencné 2019.05.15. 12:14:45

@techgirl: Még nincs kész teljesen a felújítás. Nemrég kezdődött meg a második szakasz délen, ezután jön a harmadik a vonal középső szakaszán..

cso zsi 2019.05.15. 12:14:53

@Terézágyú: Ez esetben ez nem vicc. Amilyen alakok “dolgoztak” a felújításon, a “bármi is” helytálló. A védősisak különböztette meg a csövestől, mikor a szemközti kocsmapultnál álltak.

cso zsi 2019.05.15. 12:21:24

@Szergej Szergejevics Szergejev: Örülni annak lehet, amit megcsináltak. Ezt nem megcsinálták, hanem összebszták.

————

Az aluljárók annak idején együtt készûltek a metróval. Tehát ugyanannyi idősek.
Aki szerint azt nem kell, vagy nem akkor kell felújítani, annak vagy nincs szüksége rá, vagy nem lát.
Árpád hídnál az utolsó napokban kitermelték a mozgólépcsőket, azóta se munkálat, se mozgólépcső.

A Ferenciek tere aluljárót mikor is adták át? Ott két hete valami munkálat, egy lejáró lezárva, meló nincs.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2019.05.15. 12:30:12

Lehet nem szóltak a metrólogót tervezőnek, hogy az új logó dizájnjának már nem része a metrólejáróra mutató nyíl.
@techgirl: Ezt a szakmabeliek már akkor sem hitték el, amikor tudni lehetett, hogy marad az AVR. Az igazán szép az, hogy állítólag még romlott is a helyzet, mert a sugárzókábel nem viselte jól, hogy felszedik és tisztítás után visszateszik.
@Novák Aircraft Ferencné: Skoda villamosokat azért elég sokfelé látni, szerintem pusztán összeszerelési minőségből vernék az orosz felújítást. Ez mondjuk inkább a Pandák szégyene, hogy mennyire botrányosan igénytelenül vannak összerakva.

chrisred 2019.05.15. 12:42:22

@Novák Aircraft Ferencné: Mert a metróalagút szellőzőrendszerével tudják hűteni járatrendszert.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2019.05.15. 12:44:36

@SomiTomi: *tervezőnek" helyett "felszerelőnek"

Novák Aircraft Ferencné 2019.05.15. 13:07:19

@chrisred: Nálunk is ez lesz a felújítás után..

Novák Aircraft Ferencné 2019.05.15. 13:08:03

@SomiTomi: Én nem tapasztaltam lényeges különbséget.

ac07 2019.05.15. 14:12:57

És akkor még hozzá, hogy a Váci úton végig kinnmaradt a terelőcsík az úttesten, sokszor okozva gondot. Az első pár hétben az átadás után még a buszokat segítő át- és besoroló terelések is kint voltak hagyva, nem aktualizálták a sebességkorlátokat sem. Mintha meglepődtek volna, hogy elkészült a szakasz.

Novák Aircraft Ferencné 2019.05.15. 15:00:41

@chrisred: Miért lenen más? A surlódásii hő problémája felújított szerelvényeken megoldott, (már eleve lehetett volna így a 80-as években, de Kádárék nem tartották fontosnak), és új átszellőztetőturbinák kerülnek az alagútba.Teljesen felesleges így a légkondi. A föld alatt nem hűtünk, alagutat nem fűtünk..:)

Laszlo Kola 2019.05.16. 18:02:20

Olvasom: "A visszaszámláló továbbra sem működik,..." "...így is marad." "Ezt az elavult biztosítóberendezés cseréjével lehetett volna orvosolni..."
Nem világos, hogy mi köze van a biztosító berendezésnek a visszaszámláláshoz? Remélhetőleg mostanában ezen a csökkentett szakaszon is működik a biztosító berendezés! Tehát akkor a visszaszámlálónak is működnie kellene, hiszen a felújítás előtt működött mindkettő!
süti beállítások módosítása