Körülbelül másfél hónapja hasít a metró a megújult északi szakaszon, de máris több tucatnyi panasz érkezett a Járókelőhöz. A legtöbb egyelőre válaszra vár. De néhány esetben már a megoldást is beígérték.
Utóbbi leginkább azt jelenti, hogy a megrendelő felszólította a kivitelezőt a slendrián munka javítására. Főként az akadálymentesítés és a tájékozódást segítő elemek terén vannak hiányosságok. Sőt, a kettőre együtt jó példa, hogy a metrókocsikban kihelyezett vonalcsíkos térképeken nem jelölték az akadálymentes megállókat. Kérdés, hogy akadálymentesnek nevezhető-e az Árpád híd vagy Újpest-központ metróállomás, hiszen mindkét helyen vannak liftek, az átszállás mégis tizenhat percbe telhet a babakocsis vagy mozgáskorlátozott utasoknak. Átpörgetve a Járókelő.hu oldal felhasználóinak fotóit, leginkább talán az lehet az érzésünk, hogy egyszerűen összecsapták az egészet. Felmerül a kérdés: hogyan lehetett átvenni egy ilyen munkát? És egyáltalán, milyen javítást lehet várni a kivitelezőtől ezek után? De nézzük a konkrétumokat!
Félrevezető feliratok
Számolatlanul érkeznek a bejelentések a megállókban felejtett matricákról és feliratokról, amelyek az átadással aktualitásukat vesztették. Ez csak azoknak nem félrevezető, akik naponta használják metrót, de feltehetően számosan akadnak olyanok is, akiknek jól jönne a megfelelő tájékoztatás. A jó szándékot nem akarjuk elvitatni, a Deák téri peronon például A/4-es lapokra nyomtatott plusz információkkal igyekeztek frissíteni a táblákat. Nem csoda, hogy az egyik utas filctollat ragadott és egyszerűen felírta a lapra, hogy
Talán át kéne javítani.
De nem csak a hármas vonalán mulasztották el frissíteni az infókat. A reptér felől érkezők ugyancsak számíthatnak meglepetésekre, de 2-es és a 4-es metró állomásain is a régi metró térképek vannak kint. A 3-as villamos megállóiban, és az 1-es villamos Óbuda felé tartó Árpád hídi megállójában lévő utastájékoztató elemek jelentős része pedig úgyszintén nem vesz tudomást arról, hogy az M3-as metró északi szakaszát átadták, és jelenleg a déli szakaszon van pótlás.
Innen nézve az a legkevesebb, hogy néhány aluljáróban a pótlóbuszokhoz navigáló tábla is feleslegesen maradt a falon március 30. után. Az Árpád hídi aluljáró esetében a Budapest Közút állt elő némi magyarázattal. Azt írták: a pótlásra vonatkozó tábla azért maradt kint, mert
az aluljáró utastájékoztató tábláinak grafikái kidolgozás alatt vannak.
Vagyis nem készültek el az átadásra. Jó hír viszont, hogy néhány esetben sikerült orvosolni a problémát. Nincs mit tenni. Valószínűleg az illetékesek további egy-két hónap csúszással számoltak, és maguk is meglepődtek, hogy március végén sikerült átadni az északi szakaszt.
Burkolati hibák
Alapvető kivitelezési problémát jelent viszont, hogy az egyik felhasználónk szerint a taktilis burkolati elemeket hiányosan vagy következetlenül helyezték el több állomáson is. A burkolati jelek sok helyen nem vezetnek el a lépcsőkig, ahol mégis, ott hiányzik a lépcső előtti veszélyt jelző sáv. Újpest-városkapunál például teljesen következetlen jelzésrendszert alkalmaztak. Nem irigyeljük azokat a gyengénlátókat, akiknek erre vezet az útjuk. Egy másik helyen, a Forgách utcai megállóban pedig az átadást követő egy hétben egyszerűen felpúposodott a burkolat.
Tényleg csak kötekedésnek tűnhet, hogy ide soroljuk még a foltos vagy mintázatban egymástól elütő kőlapokat, de összességében nézve sajnos ez is beleillik általános benyomásaink sorába, hogy tudniillik ezt a munkát bizony elkapkodták. Vagy eleve rosszul tervezték meg a dolgokat, hiszen Újpest-városkapu egyik kijáratánál már az első tavaszi esőzések megmutatták, hogy nincs megoldva a vízelvezetés, a Dózsa György útnál pedig feltehetően a felújítás során sérült a burkolat.
Általános elhanyagoltság
A Gyöngyösi utcai metrólogó önmagában is metaforája lehetne ennek a bámulatos szedett-vetettségnek. A hatalmas M betű ugyanis egyszerűen lefittyedt. Ugyanitt, a felszínen viszont olyan jelenség is akad, aminek nem pusztán esztétikai tétje van. Nem igazán értjük, hogy milyen céllal, de a készítők azt látták jónak, ha pont másfél elem széles taktilis sávokat helyezzenek el a metróhoz vezető járdán.
Ahogy egyik felhasználónk fel is veti, ezzel biztosan spóroltak valamennyit, de a gazdaságosságnak ez a formája nem biztos, hogy indokolt. Egy másik utas arról érdeklődött a Járókelőn keresztül, hogy miért nem inkább releváns információkat közvetít a metrókocsik kijelzője a teljesen érdektelen dolgok helyett. Olyanokra gondolt, hogy mennyi a pontos idő vagy melyik oldalon fog nyílni az ajtó a soron következő megállóban.
Végül az állomásokon lévő utastájékoztató rendszer: ami hetekig csak a célállomást és az „Utastájékoztató teszt üzem” feliratot jelenítette meg – megjegyeznénk, a tesztüzem szó egybeírandó. Ezután történt egy kisebb változás, az alsó sorban a hétköznap esedékes pótlási rendről szóló tájékoztatás kapott helyet. A visszaszámláló továbbra sem működik, és ez várhatóan a felújítás végéig így is marad. Információink szerint azért, mert az automatikus visszaszámlálás csak akkor működik, ha a metrók a teljes vonalon közlekednek. Ezt az elavult biztosítóberendezés cseréjével lehetett volna orvosolni, ami a százmilliárdos nagyságrendű metrófelújítási projektnek nem része. Hiába, ne legyünk telhetetlenek!
Szerző: Ludmán Katalin, Szász László
A bejegyzéshez szükséges kutatómunkában Fónai Kende is segített.