Ha megosztod, megoldod.

A Járókelő csapat 2012 óta segít a városlakóknak abban, hogy
bejelenthessék a kátyúkat, letört szemeteseket, lekopott zebrákat és
egyéb közterületi problémákat a lakóhelyükön.

Budapest, Bem rakpart. Élhető város vízió

Budapest, Bem rakpart. Élhető város vízió

2018. június 27. - Járókelők

Nemrég Budapest Főváros kikérte a lakosság véleményét a Duna jobb parti élhetőségéről, közlekedési kihívásairól. Ennek kapcsán közüljük Biczók Péter közlekedéstervező javaslatait a Batthyány tér környékének élhetőbbé tételéről.

1_9dhh1xhpmxwo6qf40nydpw.jpeg

Szilágyi Dezső tér — Buda kedvenc tere lehetne

Első fázis

A minap Budapest Főváros kikérte a lakosság véleményét a Duna jobb parti élhetőségéről, közlekedési kihívásairól. Mindez a Cities4People EU-s projekt keretében történt és a Batthyány-tér környéke volt a projekt hat megállójából a második.

Ha valaki ismeri a környéket, tudja, hogy forgalmas gyalogosan (mely növekszik a Lánchíd és a Batthyány irányában) és forgalmas kerékpáron, hiszen a város egyik fő kerékpár útvonaláról van szó.

Mégis az autós forgalom a legszembetűnőbb, ami vagy

áll  – parkol,
áll  –  dugóban,
vagy a kettő között száguld a magyar autós kultúra jegyében.

Ez utóbbiban valószínűleg az is közrejátszik, hogy a Fő utca, illetve Bem-rakparton felfestett kerékpársáv szélesíti az autós tér érzékét, ezáltal invitálva a nagyobb sebességet.

Hogyan növelhetjük az utak biztonságát és a közterek nem-közlekedési használatát az úticélok elérhetőségének egyidejű növelésével?

Ez a DumaPart és a C4P projekt általános kérdése, amelynek megválaszolásával a város jobb egészségügyi, társadalmi és gazdasági környezetet alakíthat ki a lakosság számára. A közelmúlt közlekedés stratégiája általánosságban azt a gazdasági elvet tekintette mérvadónak, hogy mindenhova gyorsan lehessen eljutni, azonban a modern társadalom- és gazdaság kutatók, szakemberek már nem kérdőjelezik meg a jelenlegi rendszer negatív hatásait. Az autó központú közlekedési rendszer lehet, hogy a leggyorsabb két pont között egyéni szinten, viszont a közösség szintjén már lassú, hiszen mindenki ( saját érdekének megfelelően) a legkényelmesebbet, leggyorsabbat kívánja magának és családjának, ezért autóval próbál eljutni A-ból B-be, ami dugót okoz.

Ez egy olyan ördögi kör, amely további életteret kíván alternatív tér-funkcióktól. Mire gondoljunk? Az ötvenes években még lehetett az utcán focizni, kávézni esetleg dolgozni, írni, olvasni. Az autó használat – vagy passzív használat (parkolás) – viszont elvette a városi tereket és mostmár senkinek eszébe nem jut a Bem rakparton focizni, vagy az irodájával péntek délelőtt ideiglenesen kiköltözni.

Az ördögi kör egy magasabb szinten is megfigyelhető: a lakosoknak elegük lett az állandó dugókból, ezért a külváros zöldjébe költöznek, aztán mivel a külvárostól minden távolabb van, ezért még több és még hosszabb utat kell megtenniük, úgyhogy még inkább rávannak szorulva gépjárműre, tovább növelve a dugók és balesetek számát. Ez a folyamat hosszabb távon olyan városokat eredményez, ahol a köztereket másra már nem is lehet használni, csakis az autóban ücsörgésre (példaul az Észak-amerikai vagy a brit városokban,  pár szerencsés kivételtől eltekintve). Az egyének szintjén, hosszabb távon az eredmény: gépjármű-függőség, ingerültség, bizalmatlanság, mozgáshiány, elhízás, cukorbetegség és így tovább.

Mindeközben vannak olyan városok, illetve országok – például Hollandia –, ahol sokkal kevesebb hely jut közlekedésre, viszont annál több beszélgetésre, focizásra, játszótérre, kávézásra, sörözésre  – akármire.

A hollandok egészségesebben és tovább élnek (még a holland konyha ellenére is, ami köztudomásúlag nem túl érdekes, se nem egészséges) mint a velük szomszédos németek.

Mit csinálnak másként hollandok a németekhez képest?

Lehetőséget adnak. Lehetőséget az utasnak, hogy maga válassza ki az utazás módját. Ha csak az autóútra kap lehetőséget, a racionális döntés az autóvásárlás lesz. Viszont, ha van alternatíva, akkor racionális döntés a rövidebb utakat a gépjárműnél kényelmesebb eszközzel megtenni ,  például kerékpárral.

A kerékpár azért is fontos, hiszen – a gépjárművel ellentétben – elérhető gazdagoknak és szegényeknek, fiataloknak és időseknek, sőt a mozgás korlátozottak nagyobb százalékának is (tricikli, kerekesszékek, satöbbi).

Ha valakit esetleg hidegen hagyna a társadalmi egyenjogúság vagy hátrányos helyzetű embertársaink némileg könnyebb boldogulása, még mindig figyelembe veheti mérnöki szempontot:  a függőség felszámolása az extra utazások csökkenésével jár (a gondozók, szülők kitérő utakat kénytelenek választani, hogy eljuthassanak például az iskolához, ezzel is növelve a forgalmat).

Váltakozó irányú gépjármű forgalom

Lánchíd

A kérdés nagyon aktuális, hiszen a Lánchíd közelgő felújítása alkalmat adhat a környék revitalizására.

  1. Mi lenne, ha az autóforgalom a Fő utcára koncentrálódna és hasonlóan ahhoz, ahogy a Bem rakpart építése közben történt, két irányban haladna az autós közlekedés?

  2. Az átmenő (autós) forgalom tiltása érdekében a Bem rakpart egyirányúvá válna, minden saroknál váltakozó irányba (lásd a fenti ábrát). Azaz minden utca ugyanúgy elérhető lenne gépjárművel is, sőt parkoló helyet sem kell elvenni a lakosoktól, üzletektől.

  3. A kerékpáros-gyalogos konfliktus megoldása lehet a kerékpárosok számára vonzóbb alternatíva felkínálása a Bem rakparton, hiszen a kerékpáros forgalom mehetne a gépjárműveknek jelölt iránnyal szemben is.

Várható eredmény?

Csökkenő (gépjármű) forgalom, csendesebb, biztonságosabb Bem-rakpart.

Több gazdasági és társadalmi tevékenység: például a helyi kiskereskedők, éttermek teraszt nyithatnak a Bem-rakpart útfelületén; a gyerekek játszhatnak a Szilágyi Dezső téren; a lakók közösségi tereket, teraszokat alakíthatnak ki maguknak; a látogatók élvezhetik a kilátást!

Második fázis: Groningen

A Clark Ádám-tér felújítása további lehetőségeket ad majd, hogy növeljük a környék elérhetőségét, viszont csökkentsük az átmenő forgalmat. Ha valaki ismeri Groningen, vagy Gent városát sejtheti mi a cél: Minden cím elérhető legyen, viszont az út köztes pontjai ne érjék ennek kárát. Mit értek ez alatt?

A gépjármű közlekedés legnagyobb előnye (az utazó szempontjából) az, hogy bármely A pontból el lehet jutni bármely B pontba. Ugyanakkor a gépjármű közlekedés legnagyobb hátránya (a lakosság szempontjából), hogy bármely A pontból el lehet jutni bármely B pontba, azaz A és B között minden egyes pontnak azonos elérhetőséggel kell rendelkeznie (az utazó kényelme szerint) mint A és B. Azaz a gépjármű közlekedési rendszer olyan autópályát igényel mindenhova, amelyen bárhol meg lehet állni és bárhol lehet élni. Ez egy olyan axioma, amit még az automata autó sem old meg, ezért a fent említett városok bevezették, hogy az egyik zónából csakis a külső útgyűrűn keresztül lehessen gépjárművel átmenni a másik zónába – ez a belső átmenő forgalom teljes megszűnését eredményezte.

Clark Ádám-tér — Fő utca átmenő gépjármű forgalmának csökkentése, és más alternatívák erősítése

Víziváros földrajzi adottságai tökéletesek egy ilyen zóna kialakítására, mivel a környék két természetes határa van: a Duna és a Budai vár. A Clark Ádám-tér a zóna háromszögének fontos csúcsa, mely redukálhatja az átmenő forgalmat kelet-nyugat és észak-dél irányban is. Természetesen előfordulhat, hogy a környékbeli lakosok és az irodák még nincsenek felkészülve arra, hogy csak a Margit-híd felé közlekedhetnek gépjárművel, viszont az a saját érdekük, hogy élhetőbb és attraktívabb körülmények között neveljék gyerekeiket vagy kínáljanak munkalehetőségeket.
Ez a beavatkozás természetesen nem történhet meg egy magasabb szintű város fejlesztési koncepció kialakításával, például hasonló beavatkozás a nagykörút egészére való kiterjesztésével.

 

Szerző: Biczók Péter, közlekedéstervező, Bicyclize

A bejegyzés trackback címe:

https://jarokelok.blog.hu/api/trackback/id/tr6714033908

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

S=klogW 2018.06.28. 01:30:45

A hegyes-völgyes Budára hollandus biciklis párhuzamot erőltetni baromság.

Budán az autóforgalmat elektromos vagy metános minibuszhordával kell kiszorítani.
Lásd 102es busz.
süti beállítások módosítása