A Járókelő csapat 2012 óta segít a városlakóknak abban, hogy bejelenthessék a kátyúkat, letört szemeteseket, lekopott zebrákat és egyéb közterületi problémákat a lakóhelyükön.
Nemrég Budapest Főváros kikérte a lakosság véleményét a Duna jobb parti élhetőségéről, közlekedési kihívásairól. Ennek kapcsán közüljük Biczók Péter közlekedéstervező javaslatait a Batthyány tér környékének élhetőbbé tételéről.
Szilágyi Dezső tér — Buda kedvenc tere lehetne
Első fázis
A minap Budapest Főváros kikérte a lakosság véleményét a Duna jobb parti élhetőségéről, közlekedési kihívásairól. Mindez a Cities4People EU-s projekt keretében történt és a Batthyány-tér környéke volt a projekt hat megállójából a második.
Ha valaki ismeri a környéket, tudja, hogy forgalmas gyalogosan (mely növekszik a Lánchíd és a Batthyány irányában) és forgalmas kerékpáron, hiszen a város egyik fő kerékpár útvonaláról van szó.
Mégis az autós forgalom a legszembetűnőbb, ami vagy
áll – parkol, áll – dugóban, vagy a kettő között száguld a magyar autós kultúra jegyében.
Ez utóbbiban valószínűleg az is közrejátszik, hogy a Fő utca, illetve Bem-rakparton felfestett kerékpársáv szélesíti az autós tér érzékét, ezáltal invitálva a nagyobb sebességet.
Hogyan növelhetjük az utak biztonságát és a közterek nem-közlekedési használatát az úticélok elérhetőségének egyidejű növelésével?
Lánchíd
A kérdés nagyon aktuális, hiszen a Lánchíd közelgő felújítása alkalmat adhat a környék revitalizására.
Mi lenne, ha az autóforgalom a Fő utcára koncentrálódna és hasonlóan ahhoz, ahogy a Bem rakpart építése közben történt, két irányban haladna az autós közlekedés?
Az átmenő (autós) forgalom tiltása érdekében a Bem rakpart egyirányúvá válna, minden saroknál váltakozó irányba (lásd a fenti ábrát). Azaz minden utca ugyanúgy elérhető lenne gépjárművel is, sőt parkoló helyet sem kell elvenni a lakosoktól, üzletektől.
A kerékpáros-gyalogos konfliktus megoldása lehet a kerékpárosok számára vonzóbb alternatíva felkínálása a Bem rakparton, hiszen a kerékpáros forgalom mehetne a gépjárműveknek jelölt iránnyal szemben is.
Több gazdasági és társadalmi tevékenység: például a helyi kiskereskedők, éttermek teraszt nyithatnak a Bem-rakpart útfelületén; a gyerekek játszhatnak a Szilágyi Dezső téren; a lakók közösségi tereket, teraszokat alakíthatnak ki maguknak; a látogatók élvezhetik a kilátást!
Második fázis: Groningen
A Clark Ádám-tér felújítása további lehetőségeket ad majd, hogy növeljük a környék elérhetőségét, viszont csökkentsük az átmenő forgalmat. Ha valaki ismeri Groningen, vagy Gent városát sejtheti mi a cél: Minden cím elérhető legyen, viszont az út köztes pontjai ne érjék ennek kárát. Mit értek ez alatt?