Klasszikus tervezési hiba? Vagy a kerékpárosok túlérzékenyek megint? Nézd meg ezt a kereszteződést, és döntsd el, kinek van igaza!
Fotó: Péter Benjámin
Budapesten, a Szent János Kórház közelében van ez a síneken átvezetett kerékpárút. Péter Benjámin jelezte, hogy az átvezetés ebben a formában balesetveszélyes:
A sín jelentősen kiemelkedik a bringaútból és ráadásul srégen keresztezi azt. Sorban repülnek a biciklisek, múlt héten mentő is volt kint. A közelben lakom, és látom, hogy kb. minden nap elesik valaki, mert megcsúszik a kereke a sínen. Vékonyabb kerekű biciklikkel szinte lehetetlen gurulva áthaladni.
A helyszínről Virágh Áron készített videót:
Péter Benjámin a problémára ezt a választ kapta a BKK-tól:
Köszönjük megkeresését, melyről egyeztettünk a probléma megoldásában illetékes BKV Zrt.-vel, és azt a választ kaptuk, hogy a Szent János kórház villamos-végállomáson szakszolgálatuk ez év júliusában javította a villamosvágányokat és a burkolatot a jelzett helyen. A burkolatszint-csatlakozásokat a vonatkozó műszaki előírások szerint végezték el. Kérik a kerékpárosokat, hogy fokozott figyelemmel haladjanak át a villamossíneken a balesetek elkerülése érdekében.
Egy ennél gyilkosabb átvezetés miatt készített tanulmányt Chris Cherry, aki az amerikai Knoxville-ben esett el a síneken. A feleségével együtt bicikliztek egy futballmeccsre, és mindketten fennakadtak a síneken. Cherry és kollégái végül kutatást végeztek a problémáról, konkrétan egyetemi munkahelyük ablakában helyeztek el egy kamerát, ami az átvezetésre nézett, és több mint 50 balesetet rögzítettek 2 hónap alatt.
A legfontosabb, amire rámutathattunk, hogy 60 fok után azaz, ha a kerékpár a sínekkel legalább 60 fokot bezárva halad át, akkor nem történik egyáltalán baleset. És tényleg csak kevés, kisebb esést láttunk 30 és 60 fok között, így ha az illetékes be tud szuszakolni egy 30 fokos átkelést, akkor már elég sokat tett a problémák megoldása érdekében.
- mondta el Cherry a CityLabnek, hozzátéve, hogy
Őszintén szólva szerintem olyan infrastruktúrát kell kiépíteni, amin a hülyék is át tudnak kelni - ahogy a sznob biciklis mondaná. A legtöbben azzal jönnek, hogy ehhez csak józan paraszti ész kell, de megnézed a videót és úgy tűnik, hogy az emberek harmada tapasztalt kerékpáros, és még a legtapasztaltabb kerékpárosok is elcsúszhatnak ezen a próbán.
Az esettel kapcsolatban megkerestük a Magyar Kerékpárosklubot is, akik szerint
A tanulmány megállapítása pontos, minimum 45, de inkább 60 fokos keresztezéshez kellene teret biztosítani. Az persze alapvető dolog lenne, hogy a sín egy szintben legyen az aszfalttal, mint bárhol máshol.
A Streetfilms egyébként videót is készített arról, hogyan kell biztonságosan áthaladni a síneken kerékpárral. A videóban látható átvezetésnél végül felfestették a kerékpárosoknak az ideális áthaladási szöget, a CityLab szerint Knoxville-ben is ez volt az első lépés a balesetek elkerüléséhez.
Megpróbáltunk utánajárni, hogy hány balesetről tud az Országos Mentőszolgálat, a rendőrség vagy a BKK a Szent János Kórháznál található átvezetésnél.
A BKK-tól annak ellenére, hogy Péter Benjámin bejelentése 2017-es volt, ezt a választ kaptuk:
2017 évben egyetlen egy bejelentés sem érkezett a BKK Zrt.-hez a jelzett helyszínen történt kerékpáros balesetekkel kapcsolatban. Kerékpáros balesetből eredő villamos forgalmi akadálya a BKK Zrt.-nek nem volt az elmúlt évben. Ettől függetlenül lehetett itt olyan baleset, amellyel kapcsolatban az intézkedés nem a BKK Zrt. illetékességébe tartozott, így hozzájuk bejelentésre sem került.
A rendőrség balesettérképén nem találtunk hasonló ügyet, a Mentőszolgálatnak pedig nincsen helyszínre vonatkozó baleseti statisztikája.