2 év alatt 1000 közterületi problémát jelentett be a fővárosban Bardócz Csaba, a Járókelő csapat csepeli tagja. Csaba környezetvédelmi technikusi, valamint természetvédelmi és települési környezetvédelmi szaktechnikusi végzettséggel rendelkezik, kedvenc hobbija pedig a biciklizés. Az 1000. bejelentése kapcsán készült vele írásban interjú.
Mi volt az első bejelentésed?
Az első bejelentésem egy kátyú volt a Járókelő oldalon, ami egy olyan útvonalon volt, ahol gyakran járok és mindig belementem a kerékpárommal. Kíváncsi voltam, hogy egyáltalán működik-e az oldal, és tényleg megtörténik a bejelentés feldolgozása. A válaszadás után gyorsan megtörtént a javítás is az illetékesek részéről. A pozitív eredménytől lelkesedve pedig születtek sorban az újabb és újabb megoldásra váró bejelentéseim.
Mit szoktál figyelni, amikor járod a várost?
Ha kerékpárral vagyok, akkor általában a KRESZ-táblákra, jelzőlámpákról hiányzó fényterelőkre, zebrák, útburkolati jelek kopottságára, nem működő közvilágítási lámpák, bicikliutak állapotára figyelek fel.
Gyalogosan a járdák hibájára, eldugult vízelnyelőkre, betört üvegű telefonfülkékre, hiányzó utcanévtáblákra, kidőlt pollerekre, kiszáradt fákra, sérült hulladékgyűjtő edényekre, játszóterek állapotára.
Tömegközlekedéssel utazva is figyelem a környezetet, kezdve a busz felmérésével, ha hiányzó lengőkapaszkodót, rossz leszállás-visszajelző lámpát, hibás kijelzőket, halk utastájékozatást tapasztalok, jelentem a BKK-nak a Járókelőn keresztül. A buszra várva pedig a megrongált utasvárókat, hiányzó menetrendeket, betört kijelzőjű jegyautomatákat figyelem. Olyan is van, hogy a buszról szúrom ki a problémákat, melyekhez később visszakerékpározom és bejelentem őket.
Egyszóval mindent, nagyon sokrétű a bejelentési köröm.
Te mit látsz Budapest legnagyobb gondjának?
Az emberek homokba dugják a fejüket, nem figyelnek egymásra, többségüket nem érdekli a környezete, simán szemetelnek az utcán, a problémák megoldását másoktól várják, holott ők maguk is lehetőségeikhez mérten tehetnének érte.
Némelyik hivatal az állampolgári bejelentéseket nem kívánt feladatnak veszi, csak púpnak érzi a hátán, holott ők azért vannak, működnek, hogy ezeket a problémákat megoldják, élhetőbbé tegyék a várost.
Már jó ideje ügykezelő (admin) is vagy a Járókelőnél, mi a legfontosabb feladatod ebben a szerepben?
A szombati bejelentéseket én szoktam kezelni, valamint videókat is szerkesztek a Járókelőnek.
Volt olyan eset, aminél kifejezetten csalódott voltál?
Igen, volt. Van egy járdaszegély a Boráros téren, amit már lassan két éve képtelenek lesüllyeszteni, hogy akadálymentessé tegyék. Nemrég felszedték a szegélyeket is, de ugyanúgy rakták őket vissza. Remélem, azért egyszer sikerül megvalósítani a süllyesztést…
Fotó: Bardócz Csaba
Gratulálok az 1000. bejelentésedhez! Mesélj egy kicsit arról hogyan sikerült ezt összehozni!
Sikereket elérni csak kemény, kitartó munkával lehet! Kezdetben mindennap elmentem este kerékpározni, és gyűjtöttem a bejelentéseket, később aztán már rutinszerűen mindenre felfigyeltem, és már nem kellett külön keresni, megtaláltak maguk a hibák. :) Az utolsó 50 bejelentést egyetlen nap alatt gyűjtöttem össze, és másnap reggel be is jelentettem őket.
Az 1000 bejelentés pontosan 2 év és 84 nap alatt jött össze.
Van kedvenc önkormányzatod, vagy céged, ami a fővárosban dolgozik?
A JCDecaux-t emelném ki, ők azok, akikkel tavaly vettük fel a kapcsolatot, azóta mennek nekik közvetlenül az utasvárós bejelentések, és mindig válaszolnak, még képet is csatolnak az elkészült munkáról. Ha ők az illetékesek egy bejelentésben, szinte mindig biztos vagyok benne, hogy meg is oldják azt.
Mit javasolsz az illetékeseknek a Járókelő tapasztalatai alapján, mi az, amit jól csinálnak, mi az, amin javítsanak?
Mindenképp azt javaslom, hogy elsősorban foglalkozzanak a bejelentett problémával. Fontosnak tartom a kommunikációt a bejelentő felé, lehetőleg mindig válaszoljanak a bejelentésre, ha hosszabb időt vesz igénybe egy feladat megoldása, akkor pedig tájékoztassanak a probléma megoldásának várható időpontjáról.
A pdf-ben érkezett válaszoktól egyenesen a falramászom, szerintem senki sem szeret pdf-eket letöltögetni, majd megnyitni, jobb az oldalon elolvasni. A Budapest Közút gyakorlatát hoznám fel példának, akik rengeteg bejelentést kapnak, és közvetlen feltöltik a Járókelőre a választ (a Járókelő külön közvetlen válaszadási lehetőséget biztosít az illetékeseknek, a szerk.), így nem kell várni, míg mi feldolgozzuk.