Számos bejelentést kapunk veszélyes útszakaszok akadálymentesítésének hiányáról, illetve nem megfelelő megvalósításáról (járdaszegély, híd, gyalogosátkelő, villamosmegálló). Magyarországon a népesség 2%-a (forrás: KSH) él fogyatékkal, akiken kívül a nehezen mozgó időseket és a babakocsis kismamákat is könnyen szobafogságra ítélheti a végletekig nehezített közlekedés.
Budapesten az akadálymentesítés terén messze elmarad a legtöbb európai fővárostól, a vidéki helyzetbe pedig jobb bele se gondolni.
Gyalogos közlekedés – kerekesszékkel vagy látássérültként
A látássérülteket segítő taktilis burkolati jelzések (vagy vezetősáv) és a mozgáskorlátozottakat segítő felhajtó rámpák hiánya akadályozza az érintettek mozgását. Sajnos sok esetben előfordul, hogy a felújított útszakaszokon elfelejtik (?) visszahelyezni a domború burkolati jelzéseket, vagy csak sokáig csúszik a helyreállítás. Akadályok kihelyezésében jobban jeleskedünk, ahogy ezt tavaly októberi bejegyzésünk is bizonyítja.
A BKK járataira feljutni se nagyon lehet
Vizsgáljuk meg kicsit a tömegközlekedést is.
Busz: Ezen a téren az időtényező a legkritikusabb: az 5-10 percenként közlekedő normál járatokkal szemben akadálymentesített (alacsonypadlós, mechanikusan lehajtható rámpával ellátott) kocsik átlag félóránként indulnak. Pozitívum viszont, hogy az összes vonalon közlekedik akadálymentes busz.
Villamos: A villamossal nem állunk ennyire jól, ugyanis jelenleg csak 4 vonalon (3, 4/6,17/19 és nemrégiben az 1-es) sikerült megoldani az akadálymentesítést. A villamos-peronok azonban több kívánnivalót hagynak maguk után ezen a téren.
Metró: A 3-as metró felújításával kapcsolatban már röviden kitértünk az akadálymentesítés hiányára. Ami a legtragikusabb a történetben, hogy a tervezett felújítására szánt költségvetésből a liftek és a rámpák fognak először kikerülni, kizárva ezzel a mozgássérülteket a leggyorsabb budapesti közlekedési eszközről. Most az 1-es metró vonalán egy sem, a 2-es és a 3-as metróén összesen 5 akadálymentesített megálló van. A BKK részben párhuzamos buszjáratokat javasol, amelyek menetideje feltehetően sokszorosa a metróénak. Az újonnan épített 4-es metró már megfelel az európai kívánalmaknak, de a másik 3 átalakításáról még nem érkeztek bíztató hírek.
Troli: Az akadálymentesítési „verseny” egyértelmű győztese a troli: az összes vonalon jár akadálymentes kocsi, átlag 15-20 percenként .
Egy magyar startup applikációja segít a fogyatékkal élőknek
A magyar fejlesztésű Route4U segítséget nyújt a mozgássérülteknek az akadálymentes útvonal megtervezésében. A telefonos applikáció az aktuális közlekedési információkat és a mozgást esetlegesen akadályozó tényezőket (pl. túl keskeny járda) figyelembe véve találja meg a legmegfelelőbb útvonalat, ezzel gyorsítva az érintettek mindennapos ügyintézését.