Ha megosztod, megoldod.

A Járókelő csapat 2012 óta segít a városlakóknak abban, hogy
bejelenthessék a kátyúkat, letört szemeteseket, lekopott zebrákat és
egyéb közterületi problémákat a lakóhelyükön.

Hogy lehet az autómentes közlekedés szórakozás?

Hogy lehet az autómentes közlekedés szórakozás?

2022. április 14. - Járókelők

A séta és a kerékpározás jót tesz az egészségünknek és a bolygónak is. De nem mindenki van arra felkészülve, hogy felhagyjon az autózással.  Az Egyesült Királyság több városában is új ösztönzőt találtak, hogy rávegyék az embereket arra, hogy szakítsanak ezzel a szokással.

walking.jpg

Fotó: Alexas_Fotos, Pixabay

Mit lenne, ha pontokat vagy jutalmat kapnál csak azért, mert gyalog vagy kerékpárral mész iskolába vagy munkába?

Ez történik most országszerte az Egyesült Királyság különböző városaiban, ahol már több mint egymillió ember vesz részt ebben az újfajta vetélkedőben, amely az autózásnál  egészségesebb és környezetbarátabb alternatívára  ösztönöz. Sokan az autót választják a városi közlekedéshez, még akkor is ha tudjuk, hogy a több autó nagyobb dugóhoz, légszennyezettséghez és klímaváltozáshoz vezet. Angliában például csak minden harmadik felnőtt indul útnak havonta legalább kétszer gyalog vagy kerékpárral. Vajon gyakrabban tennék ezt, ha szórakoztatóbb lenne? Ez a kérdés indította el a Beat the Street elnevezésű újfajta játék fejlesztését.

„A legunalmasabb feladatok is ellenállhatatlanná válnak, ha ranglisták, jelvények és csillogó animációk színesítik.”

A testmozgás népszerűsítésére szakosodott Intelligent Health elnevezésű cég által fejlesztett Beat the Street a gamification erejét használja. A mindennapi tevékenységeket pontokkal és jutalmakkal járó játékká alakítják. A legunalmasabb feladatok is ellenállhatatlanná válhatnak ranglistákkal,  kitűzőkkel és azokkal a kis csillogó animációkkal, amelyek a kedvenc telefonos játékaidnál szoktak gratulálni.

A Beat the Street már 30 városban "üzemel" az Egyesült Királyságban. Nézzük csak, hogyan is működik! Először is több tucat érintésmentes kártyaérzékelőt tartalmazó kis dobozt szerelnek fel gyalogátkelőhelyeknél és lámpaoszlopokra. A helyi lakosok speciális kártyákat kapnak, amelyeket a dobozokhoz érintve igazolhatják, hogy ott jártak. Ahhoz, hogy pontot kapjanak, a játékosoknak meg kell érinteniük két dobozt, ezzel jelezve, hogy gyalogoltak, kerékpároztak, robogóztak vagy kerekeszékkel közlekedtek a megjelölt helyek között. Az emberek játszhatnak egyedül vagy iskolai illetve munkahelyi csapat tagjaként is.

bringa_3.jpg

Fotó: Igor Lypnytskyi, Unsplash  

A végén a legmagasabb pontszámot elérőket különböző díjakkal jutalmazzák, többek között sportfelszerelési utalványokkal, kézműves tárgyakkal és könyvekkel. A csapatok jótékonysági szervezeteket is támogathatnak, amelyek 500 font (226000 Ft) adományt kapnak, ha a csapat elér egy bizonyos számú pontot.

Ha valaki mégsem venné komolyan a játékos közlekedés gondolatát, nézze csak meg az eredményeket! 2019-ben a londoni Hounslow városrészben egy hathetes Beat the Street játékról készült tanulmány kimutatta, hogy összesen 28000 ember csatlakozott az akcióhoz, vagyis majdnem minden tizedik ember a kerületből. A résztvevők együttesen közel 160000 kilométert tettek meg, és 638000 érintést rögzítettek a 161 kihelyezett dobozon. Az ország más városaiból is több mint egymillióan csatlakoztak a játékhoz.

Azok, akik részt vettek a játékban elismerték, hogy a játék motiválta őket arra, hogy többet mozogjanak, és a hounslowi próba végére többen mozogtak rendszeresen. A kutatók azt is megállapították, hogy a projekt ideje alatt jelentősen csökkent a gépjármű forgalom a városrész egy forgalmas útján.

Nehéz kihívásnak bizonyult a városvezetők számára, hogy minél többen gyalogoljanak és kerékpározzanak, mivel az emberek ragaszkodnak az autóikhoz. Annak ellenére, hogy mindannyian tudjuk, hogy felhagyni az autózással  és többet mozogni, jó ötlet. A vezetés kényelmét – nem is beszélve az autó státuszszimbólumként betöltött szerepéről – azonban nehéz elengedni.

„Az egyik résztvevő elmondta, hogy a gyermekei már nem hajlandóak autóval menni az iskolába.”

A gamification (játékosítás) erre kínál megoldást: ahelyett, hogy megnehezítené vagy drágítaná az ingázást az autóhasználat miatt, inkább szórakoztató alternatívát ajánl.

A projektben résztvevők visszajelzései azt sugallják, hogy ez egy jó lépés volt. Egy nő azt mondta: „Inkább a hosszabb hazautat választottam, csak hogy szerezzek néhány pontot”. Egy hatvanas éveiben járó férfi elmondta, olyan helyeket fedezett fel, ahol még soha nem járt, pedig egész életében a környéken élt. Egy másik résztvevő pedig azt mondta, hogy a gyerekei már nem hajlandóak autóval menni iskolába.

A napi ingázás hamarosan talán egy olyan játékká alakul, amelyet mindannyian alig várunk majd.

walking_street_1.jpg

Fotó: Jose Antonio Gallego Vázquez, Unsplash

A cikket Váradi Hajnalka, a Járókelő Közhasznú Egyesület önkéntese készítette a fivemedia.com cikke alapján.

A Járókelő Közhasznú Egyesület működteti a Járókelő.hu közterületi hibabejelentő oldalt, amely segít a városlakóknak abban, hogy bejelenthessék a kátyúkat, leszakadt szemeteseket, lekopott zebrákat, összetört megállókat, az elhagyott autókat és sok más problémát, amelyet közterületen tapasztalnak. Ne menj el a problémák mellett! Jelezd nekünk, és segítünk, hogy a panaszod, a kérésed eljusson a megfelelő illetékeshez. Légy részese a megoldásnak, te is tehetsz a környezetedért!

A bejegyzés trackback címe:

https://jarokelok.blog.hu/api/trackback/id/tr3717806507

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása