Shane Topley a koronavírus járvány alatt bérelt egy elektromos biciklit, hogy ezzel is hozzájáruljon a városi levegő megtisztításához.
A Treehugger (fenntarthatósági témákkal foglalkozó weboldal) tervezési szerkesztője Lloyd Alter, részletesen tanulmányozta a teherbiciklik üzleti felhasználásának történelmét, majd feltett egy érdekes és kritikailag releváns kérdést: “Kíváncsi vagyok, hogy a parkolási nehézségek, magas benzinárak és dugódíjak miféle kombinációja tenné ezt az üzleti stratégiát újra életképessé.” Feltehetőleg erre a válasz szimplán annyi, hogy „akármit is csinálnak Londonban”, mert a teherbiciklik (és leginkább az elektromos biciklik) látványa egyre inkább megszokott Nagy-Britannia fővárosában.
Ezután került elő a vízvezeték-szerelő Shane Topley története Nyugat-Londonból, aki elektromos biciklit bérelt a COVID által okozott lezárás közepén, hogy ezzel is segítsen megtisztítani a város levegőjét. A történetét elsőként a Transport for London (TFL) osztotta meg, hogy ezzel rávilágítson arra, milyen sok vállalat hasznosíthatja az elektromos kerékpárokat.
Ami számomra lebilincselő ebben a videóban, az az, hogy Topley mennyi időt tölt azzal, hogy személyes és üzleti szempontból is magasztalja ezt a döntését.
A videóra kattintva a videó mellett megtalálod az elhangzottak fordítását is.
Ez kevésbé áldozat vagy „jó tett” részéről, mint inkább egy logikus eszköz egy nagyon specifikus munkához. És egyértelmű, hogy Topley maga is meglepődött, milyen hasznosnak bizonyult a váltás.
Topley ezt nyilatkozta a Treehuggernek: „Arra számítottam, hogy a munkám 50-60%-át fogom biciklivel elvégezni, de rájöttem hogy a valóságban majdnem a 95%-át tudom elvégezni vele. Minden alkalommal, amikor felszállok rá, elkápráztat."
Telefonos beszélgetésünk során megállapítottuk, hogy az ő szakmája kapcsán elsőre semmiképpen sem jutna eszünkbe, hogy ideális biciklivel végezni. Habár 100%-osan egyetértett velünk, megismételte, hogy ő maga is meglepődött, milyen ritkán van szüksége tehergépjárműre. „Ez egy igazi megvilágosodás – és tanulás – volt, rájöttem, hogy a munkámnak milyen nagy része elvégezhető kerékpárral” - magyarázta Topley. „Egyedül akkor van szükségem furgonra, amikor nagy és nehéz létrákat kell vinnem. Jobban belegondolva, akár bérelhetném is ezeket és kiszállíttathatnám, így akár majdnem teljesen el is hagyhatnám a furgont.
Természetesen a furgonról kerékpárra váltás nem egyszerű, egy az egyben csere. Topley szerint jobban meg kell terveznie a napjait, és többször is haza kell mennie, hogy újabb alapanyagokat vegyen fel. De ez is lehet előny, hiszen így gyakrabban lehet otthon, akár ebédre is.
„Az első lezárás óta - amikor beszereztem az első elektromos biciklim - egy-két alkalommal használtam csak a furgont” - nyilatkozta Topley a TFL videójában. „Mindkét alkalommal komoly csalódás ért: egyszer legalább 40 percbe telt, hogy parkolót találjak, a másik alkalommal dugóba kerültem. Azt kell mondjam, hogy elég önelégülten hajtok el az egymás mögött álló autók mellett.”
Topley-t váltásában a londoni központú civil szervezet, a CarryMe Bikes támogatta, akik segítettek megtalálni a megfelelő kerékpárt, amely ideális a munkájához. Egyértelmű, hogy sok hasonló szolgáltatásra lesz szükségünk, ha nagy volumenben képzeljük el a cégek elektromos és teherbicikli alapú üzleti modellre váltását.
Míg az elektromos autókra és a tehergépjárművekre a legtöbbször adójóváírások és egyéb kedvezmények vonatkoznak szerte a világon, addig a biciklik esetében ez alig merül fel. Mikor megkértük, hogy ossza meg velünk, milyen segítséget – ha volt bármilyen – kapott a helyi önkormányzattól vagy az államtól a teher- vagy elektromos biciklire történő váltás során, Topley őszintén nyilatkozott: „Az igazat megvallva, nem tudok semmiféle adójóváírásról vagy kormányzati támogatásról. Létezik pár „biciklizz a munkába” adózási séma, de ez legtöbbször inkább a munkavállalók és munkáltatók számára lehetőség” - mondta. „Nem találkoztam olyan vállalkozások számára is elérhető támogatással, mint amilyen az én cégem is. Ugyancsak nem látom, hogy a cégek vagy a biciklis szervezetek figyelmet fordítanának erre. Minden cikk és marketingmegjelenés, amit teherbiciklikkel kapcsolatban látok, gyerekes családokat céloznak. Senki sem hirdeti ezeket olyan emberek számára, mint én, és ez őrület! Ez egy rendkívül hatékony eszköz körbejárni a várost.”
Topley megjegyzi, hogy a szakmája “híres” arról – megérdemelten vagy sem – hogy sokszor késve érkeznek. Topley viccesen megjegyzi, hogy a kerékpáros közlekedéssel nincs több kifogás a késésre.
Ennek ellenére nem minden csak a pedálozásról és az akadály nélküli, könnyű haladásról szól. Topley megjegyzi, hogy a biztonságos parkolók hiánya, és a kerékpárlopások számának növekedése erős korlátja a teherbiciklik elterjedésének. A “tiszta közlekedés” szakértője, a Fare City, közzétett egy érdekes elemzést rengeteg irányelvvel és infrastruktúra ajánlással, amelyek segíthetik a teherbiciklik használatát mind a vállalkozások, mind a személyes felhasználók esetében. Ezeknek része az utcai parkolás megoldása mint fő feladat, de kiemelik azt is, hogy szükség van a kötelezettségvállalás nélküli teherkerékpár-kölcsönzési programok támogatására is, amelyek segíthetnek ennek a komoly pénzügyi kockázattal járó döntésnek a meghozatalábani. „Sokunknak a végső döntés, a teherbicikli vásárlása előtt, egy hosszútávú bérlés lehet a legfőbb próba, ami egy szolgáltató vagy a város által kínált kezdeményezés révén valósulhat meg. A CarryMe Bikes £500 értékben ajánl különböző teherbicikli bérlési lehetőségeket, ez később beszámítható a kerékpárvásárlásba. A Nyugat-Londonban élő Bori partnerséget kötött a richmondi önkormányzattal és egy gyártóval, a Peddle My Wheels-szel, hogy tesztelje a teherbiciklit £90/hónap áron 3 hónapig. Ha Bori úgy dönt, hogy megtartja a kerékpárt, akkor egy kamatmentes részletfizetési szerződéssel élhet, ha viszont nem tart igényt tovább a kerékpárra, akkor visszaadhatja azt.
Korábban, amikor Koppenhágában éltem, ahol a teherbiciklik már a 90-es években igen elterjedtek voltak, láttam, hogy mi történik, amikor a használatuk eléri a csúcspontot és hétköznapi eszközzé válnak. De Koppenhágának hosszú időbe telt, hogy eljusson ide, és a világ többi részének időre van szüksége, hogy utolérje.
Az olyan vállalkozásoknak, mint Topley-é, a teherbicikli irányelv egy olyan biztonságos út lehet, amibe a kormányzatnak és a helyi önkormányzatnak érdemes pénzt fektetni az óriási közösségi, egészségügyi és életminőséget javító előnyei miatt. Nem csak a levegő tisztítását és a forgalom mérséklését segítheti, de ahogy Topley tapasztalatai is sugallják, hatalmas egészségügyi és életminőségi előnyt is jelent.
„Én a szabadidőmben egy őrülten lelkes hegymászó vagyok, de a pandémia alatt erre nem nagyon volt lehetőségem” - mondja Topley. „A teherkerékpárral való közlekedés, ami egyben a munkám része, jó módja lett az edzésnek, lehetőség, hogy kijussak a levegőre, illetve hogy élvezhető és új perspektívából lássam Londont.”
A fordítást Pál András, a Járókelő Közhasznú Egyesület önkéntese készítette a Treehugger eredeti cikke alapján.
A Járókelő Közhasznú Egyesület működteti a Járókelő.hu közterületi hibabejelentő oldalt, amely segít a városlakóknak abban, hogy bejelenthessék a kátyúkat, leszakadt szemeteseket, lekopott zebrákat, összetört megállókat, az elhagyott autókat és sok más problémát, amelyet közterületen tapasztalnak. Ne menj el a problémák mellett! Jelezd nekünk, és segítünk, hogy a panaszod, a kérésed eljusson a megfelelő illetékeshez. Légy részese a megoldásnak, te is tehetsz a környezetedért!