Képzeljünk el egy prémium vasútállomást, amihez kapcsolódik egyebek mellett szabadidőközpont, szálloda és közpark is. Ráadásul könnyedén megközelíthető villamossal, metróval vagy akár biciklivel is. Hát persze, hogy senki nem a Keleti pályaudvarra gondol. Pedig létezik egy fiatal tervezők által megálmodott vízió, amelyik éppen ilyennek látja a most inkább csak romjaiban is impozáns épületet és környékét.
A 2019-es Várostervezési Napokra készült pályamunka voltaképpen egy teljesen új arculatot tervezett a Keleti pályaudvar által uralt városrésznek. A koncepció azonban jóval túlmutat a ráncfelvarráson és alapjaiban igyekszik újragondolni a fővároshoz kapcsolódó vasúti közlekedést.
S bahn koncepció alakul ki Budapesten, új megállókkal bővül a metro, a vasutak keresztezési pontjaiban A Déli-és Nyugati Pályaudvar összekötése által, az elővárosi vonatok nem fejpályaudvarokon állnak meg, hanem átmenő szerelvények lehetnek. Egyedül a Keleti marad fejpályaudvarnak, ami a nemzetközi és az IC vonatokat fogadja, egyfajta prémium állomásként. A körvasút az autós tranzit forgalmat eltereli. Új hidak alakulnak és létrejöhet a pesti fonódó villamos. A kettes metró új megállót kap, melyet bekötünk a Keleti pályaudvarba, így közvetlen lesz a kapcsolat a vonatokkal és új közlekedési eszközökkel.
Olvasható a pályázatban.
Pályaudvar és környéke a XXI. században.
A metróállomás átalakítása egyúttal arra is lehetőséget adna, hogy a vágányok a mostaninál hátrébb kezdődjenek. A csarnok egy része így felszabadulna és közösségi térként funkcionálna az építész hallgatók szerint. A látványtervek ezen a részen egy, a madridi Atocha állomás egyik részében helyt kapott arborétumhoz hasonló zöldterületet mutatnak be. Továbbá – nagyon helyesen – a biciklis infrastruktúrát és a kerékpározáshoz kapcsolódó szervizpontok számát is bővítenék.
Felszámolnák a közelben éktelenkedő Récsei Centert és helyette a járműjavítóban hoznának létre piacot, a pályaudvar fedett részén pedig üzletsort. A verseny utcai posta épületet szállodává alakítanák át, aminek szomszédságában, a két mozdonykarbantartó csarnokból szabadidős központot csinálnának. Szóval lenne itt minden. Ha érheti kritika ezeket a terveket, az leginkább talán arról szólna, hogy kicsit túlságosan is ambiciózusak. Persze lehet, hogy csak a jelen állapotok képe bénítja meg az embert, amikor a Keletiről próbál nagyot álmodni.