Ha megosztod, megoldod.

A Járókelő csapat 2012 óta segít a városlakóknak abban, hogy
bejelenthessék a kátyúkat, letört szemeteseket, lekopott zebrákat és
egyéb közterületi problémákat a lakóhelyükön.

Mi kell egy új gyalogátkelőhöz ma Budapesten?

Mi kell egy új gyalogátkelőhöz ma Budapesten?

2018. október 09. - Somodi Dániel

Rengeteg zebrával kapcsolatos ügyet lehet böngészni a Járókelő honlapján – ezek közül mi most az új zebrák létesítésével foglalkozunk.

143322-5b9b627d151dc.jpg

Felújított gyalogátkelő, Krisztina krt. Budapest

A zebrákkal kapcsolatban leggyakrabban a megkopott felfestésről és táblákról, valamint a nem megfelelő akadálymentesítésről érkeznek bejelentések a Járókelőre, amiket jobbára megoldanak, bár nem mindig gördülékeny a folyamat. Sok száz ilyet lehet találni az adatbázisban, egészen a kezdetektől. Szép számmal akadnak olyanok is, ahol új gyalogátkelő létesítését kezdeményezik bejelentőink (bár akad olyan zebra is, aminek régóta nem is szabadna léteznie, illetve végleg el kellett volna már tűnnie). Úgy ítélik meg, hogy például a nagy gyalogos átkelő-forgalom, iskola vagy óvoda közelsége, veszélyes csomópont indokolttá teszi egy új zebrát azon a helyen.

Ezekre a bejelentésekre a leggyakrabban illetékes Budapest Közút sokszor válaszol az új zebra létesítésének feltételeivel:

A gyalogos-átkelőhely az út fokozottan veszélyes konfliktuspontja. Ezért előírás szerint ott lehet kijelölni, ahol a járművek száma illetve a gyalogosok száma eléri az előírásban megadott értéket.

Gyalogos-átkelőhely létesítéséhez jogszabályi előírás alapján, szilárd burkolatú járda és előírás szerinti megvilágítás is szükséges. Ahol e feltételek nem állnak fenn, ott gyalogos-átkelőhelyet nem szabad kijelölni.

Többször olvasható reakció még:

Gyalogátkelőhely kijelölése az átkelést kétségtelenül megkönnyítené. Az itt jellemző jármű- és gyalogosforgalom-nagyság mellett gyalogátkelőhely kijelölhető. Gyalogátkelőhely létesítése azonban nem csak a burkolati jelek felfestését és a jelzőtáblák kihelyezését jelenti. A gyalogátkelőhely kialakításához szükségesek építési beavatkozások is, mint például a járdacsatlakozás kiszélesítése a gyalogátkelőhely szélességére szegélysüllyesztéssel együtt, látássérülteket vezető taktilis burkolat építése, megállóhely hátrébb helyezése, valamint szükséges erősített megvilágítás kiépítése és hatósági eljárás lefolytatása.

Előfordult már, hogy kevés, az adott szakaszon átkeléssel próbálkozó gyalogost számláltak az illetékesek és ezért megalapozatlannak találták az új zebrát kérelmező bejelentést. Vagy éppen a helyi önkormányzatot ítélte illetékesnek a Budapest Közút és nekik továbbították az ügyet (ennek a fordítottjára is akad persze példa). Olyan ügyet is találni, ahol feltételes módban egyetértőek voltak a hatóságok, ám a szűkös anyagi lehetőségekre hivatkozva kevés reménnyel kecsegtettek. Egyes esetben megállapították ugyan, hogy jogosak az azzal a bizonyos útszakasszal kapcsolatos problémák, ám zebra helyett alternatív eszközökkel igyekeznek azokat orvosolni.

screen_shot_2018-10-06_at_17_03_27.jpg

Gyalogátkelővel kapcsolatos bejelentések a Járókelőn. Kattints a képre vagy ide a teljes listához.

De vegyük azt az eshetőséget, hogy az illetékes fél egyet ért a bejelentéssel, szükségesnek találta azt – ilyen esetekben néha akár egy vagy két, esetleg 11 hónap alatt elkészül és használható az új gyalogátkelő.

A végül megoldott Bimbó úti ügyről érdemes kicsit részletesebben megemlékezni: az eredeti bejelentés 2012 decemberében érkezett. A II. kerület 5 hónappal későbbi válaszából kiderült, hogy évek óta tudnak a problémáról (közeli iskola és így tovább), tervezték a megoldását, de a Közlekedési Felügyelet nem adott rá engedélyt, volt már viszont egy új zebra 150 méterrel arréb, és arra kérték a lakosságot, hogy használják inkább azt. Majd’ másfél évvel később, 2014 szeptemberében reagált az ügyre a Közlekedési Felügyelet (akik időközben szintén megkapták a bejelentést): folyamatban van a dolog. És tényleg, pozitív elbírálást kapott a projekt és végül 2016 májusában, 3 és fél évvel a bejelentés után el is készült az új zebra.

Van viszont egy csomó olyan megalapozott kérelem, amire az a válasz érkezik, hogy mivel az új átkelő létesítése komoly és forrásigényes dolog, az majd csak az adott útszakasz felújításának, átépítésének lesz része – felvetődik a kérdés, hogy nem lenne-e érdemes elgondolkozni addig is ideiglenes gyalogátkelőket létesíteni mondjuk ragasztott útjelekkel és mozdítható talapzatú táblákkal. Van ugyanis ezek között olyan kérelem, amely évek óta vár megoldásra.

Az egyik ilyen például a Kazinczy utca-Szentkirályi utca közti átkelő a Rákóczi úton, amihez a helyi civilek a mai napig gyűjtik az aláírásokat. A BKK-nál még 2014-ben készültek tervek a Kossuth Lajos utca felújítására, aminek a része lenne/lett volna(?) egy új átkelőhely a Kazinczy-Szentkirályi közt. Ez a mai napig nem valósult meg.

Forrás: BKK Kossuth-Rákóczi tengely látványterv 2014-ből

A fentiekből sok minden következik, például az is, hogy óvjuk, gondozzuk és becsüljük meg a már meglévő budapesti zebrákat.

A bejegyzés trackback címe:

https://jarokelok.blog.hu/api/trackback/id/tr3314244221

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

törzsmókus 2020.02.20. 10:13:07

Olyan is van, hogy az illetékes valótlan dolgokat állít, úgy hárít :(
Pl: jarokelo.hu/bejelentesek/budapest/12050/zebra-az-iskolaba-vezeto-utra-veszelyes-keresztezodesbe (érdemes lenne újraküldeni az új, gyalogosbarátabb vezetésnek)
süti beállítások módosítása