Ha megosztod, megoldod.

A Járókelő csapat 2012 óta segít a városlakóknak abban, hogy
bejelenthessék a kátyúkat, letört szemeteseket, lekopott zebrákat és
egyéb közterületi problémákat a lakóhelyükön.

A közúti forgalom a zajszennyezés legnagyobb forrása Európában

A közúti forgalom a zajszennyezés legnagyobb forrása Európában

2021. október 13. - Járókelők

Európa-szerte nagyságrendileg 100 millió emberre van káros hatással a zajszennyezés, amelynek messze a legnagyobb forrása a közúti forgalom – derült ki az Európai Környezetvédelmi Ügynökség (EEA) új felméréséből.

Az EEA  A zaj ártalomkezelése Európában című tájékoztatója arra vonatkozóan nyújt naprakész, becsült adatokat, hogy Európában mennyi ember van kitéve zajnak. A dokumentumban megtalálhatók azok a frissített információk is, hogy milyen intézkedéseket hoztak az EU tagállamok a zajjal kapcsolatos problémák megoldására.

zajszennyezes.jpg

Fotó: Kathy, Unsplash

A zajszennyezés továbbra is jelentős egészségügyi probléma Európában, amelynek fő okozója a szállítmányozási szektor.  A közúti forgalom zaja az egyik legfőbb forrása annak, hogy az emberek napközben 55 dB, éjszaka pedig 50 dB zajszintnek vannak kitéve, amely értékek meghaladják a zajártalmi kitettség EU által meghatározott küszöbértékét. Az EEA 33 tagállamában nagyjából 100 millió embert érint a közúti forgalom zajának 55 dB-t meghaladó szintje. Ezek közül 32 millióan nagyon magas zajszintnek vannak kitéve (65 dB fölött). A vasút a második legnagyobb zajforrás – 55 dB-nél magasabb zajszintje 55 millió ember számára kockázati tényező. A nagyobb repülőterek körüli légi közlekedés zaja a harmadik legnagyobb forrás, amely 4.1 millió embert érint, ezt az ipar követi a külvárosokban 1 milliós kitettséggel.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) adatai szerint a közúti forgalom önmagában a második legkárosabb környezeti stresszhatás Európában a légszennyezés mögött. A zaj káros hatása abból a stresszreakcióból származik, amit az emberi testben okoz, amely még alvás közben is kifejtheti ártalmas hatását. Ez korai halálhoz, szív- és érrendszeri megbetegedéshez, kognitív zavarhoz, alvászavarhoz, magas vérnyomáshoz és nem utolsósorban bosszúsághoz vezethet.

A zajszennyezés kezelése az EU-ban

Az Európai Unió lépéseket tett a probléma megoldására a 2002-es Környezeti Zaj Irányelv útmutatásai szerint.  Az uniós jogszabályok előírják a tagállamoknak, hogy készítsenek zajtérképeket, amelyek bemutatják, hogy mennyire eredményesek a káros hatásokat csökkentő és megelőző akciótervek. A beszámoló ugyancsak tartalmaz egy naprakész összegzést arról, hogy az egyes országok milyen intézkedéseket alkalmaztak a zaj csökkentésére. A cselekvések széles skálán mozognak: van, ahol a forrászajt csökkentik pl. alacsony zajszintű útburkolat használatával, halkabb légi és vasúti járműparkkal; máshol a városterven módosítanak, hogy csökkentsék a járműforgalmat; továbbá korlátozzák a lakóingatlan fejlesztéseket a fokozottan zajos területeken.  

A tájékoztató az EAA Zaj Európában 2014-es beszámolójának az utánkövetése,  közzététele pedig egybeesett a Brüsszelben április 24-én tartott Zaj Európában konferenciával és a zajvédelem nemzetközi napjával, ami április 26-ára esik. A tájékoztató alapját a tagországok által bejelentett legfrissebb adatok szolgáltatták az EU Környezeti Zaj Irányelvének megfelelően. A tájékoztatást a tagországok frissített adatlapjai és egy új webfigyelő rendszer egészíti ki, amely a zajszennyezés frissített adatait mutatja Európa-szerte.

A fordítást Váradi Hajnalka, a Járókelő Közhasznú Egyesület önkéntese készítette a European Environment Agency eredeti cikke alapján.

A Járókelő Közhasznú Egyesület működteti a Járókelő.hu közterületi hibabejelentő oldalt, amely segít a városlakóknak abban, hogy bejelenthessék a kátyúkat, leszakadt szemeteseket, lekopott zebrákat, összetört megállókat, az elhagyott autókat és sok más problémát, amelyet közterületen tapasztalnak. Ne menj el a problémák mellett! Jelezd nekünk, és segítünk, hogy a panaszod, a kérésed eljusson a megfelelő illetékeshez. Légy részese a megoldásnak, te is tehetsz a környezetedért!

A bejegyzés trackback címe:

https://jarokelok.blog.hu/api/trackback/id/tr616710170

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Medgar 2021.10.13. 17:26:03

El kell költözni az erődbe

eßemfaßom meg áll 2021.10.13. 17:56:22

ki kell húzni a fejből az agybadugós fülest

midnight coder 2021.10.13. 18:08:40

Mondjuk ha azokat a motorosokat akik a város közepén kiiktatják a kipufogót hogy egykeréken menjenek elõre vagy 300 métert a legközelebbi piros lámpáig kiiktatnák, már közelebb jutnánk egy picit a dologhoz.

erol 2021.10.13. 18:42:30

@Medgar: Kinek? A zajongóknak? Szegény állatok.

cousin333 · http://magyaropera.blog.hu 2021.10.13. 19:09:45

Ez ugyanaz az EU, ami kötelezővé tette a villanyautók számára a 20km/h alatti tempónál a az akusztikus hangjelzést? villanyautosok.hu/2019/07/02/kotelezo-a-hanggenerator-beepitese-a-villanyautokba/

jozsef_121 2021.10.13. 20:58:16

1) befogod a füled
2) veszel zajvédőt
3) elköltözöl Hajdúbazdmegre

de komolyan, nekem soha nem volt bajom a túl hangos közlekedéssel. túl hangos emberekkel az ablak alatt inkább.

és végül, lényegében álproblémát püffölsz, vezsel mindenkinek elektromos autót, azzal az a gond, hogy túl halk.

erol 2021.10.13. 21:07:34

@jozsef_121:
1)biciklivel vagy e-autóval közlekedsz
2)kerülöd a lakott területeket
3)nem mész sehova

Komolyan agyrém, hogy egy forgalmas út mellett saját szavadat sem érted. Mé' nem lehet kussban közlekedni?

Gyorgy007 2021.10.13. 21:22:21

Magyarországon divat a sportkipufogó, abból is a decibel killert eltávolítják, hogy jó hangos legyen. Sajnálatos módon az impotens hatóságok nem foglalkoznak a jelenséggel.

Másik új probléma a levegő hőszivattyúk és fűtésre használt klímák. Hatalmas süvítő kültériegység, amit utca frontra szokás rakni (jó magasra), vagy a ház mögé a szomszédudvarára. 3-5 milla elköltése után szembesülnek, hogy zajos, karbantartásigényes.

jozsef_121 2021.10.13. 22:43:14

@erol: miért nem tudsz kussban kommentelni?

erol 2021.10.13. 22:54:26

@jozsef_121: Tudok, tök csendben írtam amit írtam.

erol 2021.10.13. 22:56:03

@jozsef_121: Te egyébként szereted a zajt?

jozsef_121 2021.10.14. 09:14:35

@erol:

Nem, nem szeretem a Zait, de Orbánt még jobban utálom.:)

Nem tudom, mit nem sikerült abból felfogni, hogy nem szeretem a hangos járókelőket. Az idióta részegeket, akik éjjel randalíroznak. Az autót, motort bőgető hülyéket. A dudálókat, az esküvői meneteket. Stb.

Az átlagod fogalommal magával viszont nincs bajom.

jozsef_121 2021.10.14. 09:15:24

@erol: és az idióta bloggerek és kommentelők zaját se szeretem.

eßemfaßom meg áll 2021.10.14. 11:10:03

@Gyorgy007: "3-5 milla elköltése után" 4db nagyteljesítményű -30ig működő fűtős klíma felszerelve 1,5 milla. Télen a maxon járó kültérije hallható ha egyébként csend lenne de szerintem olyankor kevesen alszanak nyitott ablaknál.

Billy Hill 2021.10.14. 11:13:53

(Az sem ártana, ha nem lenne ennyire penetránsan hangos néhány kékfényes jármű.)

CSOKKI MÁLNA 2021.10.14. 19:13:44

@JogszaBye aLex:

E rendelet csendet teremtene. Egy remete sem kereshetne szebb helyet!
süti beállítások módosítása