Ha megosztod, megoldod.

A Járókelő csapat 2012 óta segít a városlakóknak abban, hogy
bejelenthessék a kátyúkat, letört szemeteseket, lekopott zebrákat és
egyéb közterületi problémákat a lakóhelyükön.

A teherbiciklik nemcsak környezetkímélőbbek, de gyorsabbak is, mint a teherautók

A teherbiciklik nemcsak környezetkímélőbbek, de gyorsabbak is, mint a teherautók

2021. szeptember 23. - Járókelők

A házhozszállítás egyre népszerűbb, a teherbiciklik pedig csökkenthetik a városok zsúfoltságát és szennyezésettségét.  

teherbringa.jpg

Fotó: Ben Kerckx, Pixabay

Egy tanulmány szerint az elektromos kerékpárok 60%-kal gyorsabban tudnak közlekedni a belvárosban, mint a furgonok. A kerékpárok magasabb átlagsebességgel közlekednek, és óránként 10 csomag kézbesítésére képesek, míg a furgonok csupán 6 küldeményt juttatnak házhoz ugyanannyi idő alatt. 

A jelentés szerint a kerékpárok a dízelüzemű furgonokhoz képest 90%-kal, az elektromos furgonokhoz képest pedig harmadával csökkentik a szén-dioxid-kibocsátást.

A házhozszállítás mértéke folyamatosan növekszik az utóbbi években, amit az online vásárlás népszerűségének és a koronavírusnak is köszönhetünk. A furgonok a teherbringáknál nagyobb sebességgel tudnak haladni az akadálymentes útszakaszokon, de a torlódások és a parkolóhely keresése lassítja őket, időt veszítenek. A teherbringák ezzel szemben megkerülik a forgalmi dugókat, mivel a gépjárművek elől lezárt utcákba is be tudnak hajtani, és ezzel rövidebb útvonalakat választhatnak, valamint egyenesen az ügyfelek ajtajáig közlekednek.

 

A közlekedésből származó szén-dioxid-kibocsátás az elmúlt évtizedben alig csökkent, és jelentős kihívást jelent az Egyesült Királyság számára az éghajlati válság leküzdése érdekében kitűzött célok teljesítésének szempontjából. A kormány nemrégiben jelentette be, hogy 30%-kal növeli a kerékpározás és a gyaloglás megkönnyítésére szánt finanszírozást. A jelentés szerzői szerint a kormánynak fontolóra kellene vennie a teherbicikli-szállítások áfakulcsának csökkentését, és lehetővé kellene tennie a nagyobb teljesítményű e-biciklik használatát.

„Egy friss európai becslés szerint a városi teherszállítás 51%-át ki lehetne váltani teherbiciklikkel” – mondta Ersilia Verlinghieri, a tanulmány egyik szerzője a Westminsteri Egyetem Aktív Utazási Akadémiáján. „Figyelemre méltó, hogy ha ennek a változtatásnak akár csak egy része is megvalósulna Londonban, az nemcsak a CO2-kibocsátás drámai csökkenésével járna együtt, hanem hozzájárulna a légszennyezés és a közúti balesetek kockázatának jelentős csökkentéséhez is, miközben hatékony, gyors és megbízható városi árufuvarozási rendszert biztosítana.

Hirra Khan Adeogun, a Possible éghajlati jótékonysági szervezet munkatársa elmondta: "Láttuk, hogy a Covid-zárlatok idején a házhozszállítások mennyisége az egekbe szökött, és ez a tendencia valószínűleg folytatódni fog. Sürgősen be kell húznunk a féket, és újra kell gondolnunk, hogyan “utaznak” a csomagok a városainkon keresztül. A teherbiciklire történő váltás az egyik olyan megoldás, amelyet támogatni kell."

A tanulmány a Pedal Me teherbiciklis cég GPS adatait használta fel, a cég London központjának 15 km-es sugarában szolgáltat.  A kutatók 100 véletlenszerűen kiválasztott nap kiszállításait hasonlították össze azokkal az útvonalakkal, amelyeket a furgonok tettek volna meg. Megállapították, hogy a teherbringások ebben az időszakban közel négy tonna CO2-t takarítottak meg, még akkor is, ha a kutatók figyelembe vették a kerékpárosok által elfogyasztott élelmiszereket is.

„Ez nem csak Londonban érhető el: Európa-szerte 2018 és 2020 között 100 000 teherbiciklit kezdtek el használni, amelyek segítségével havonta olyan mennyiségű CO2 megtakarítás érhető el, amely 24 000 ember London-New York oda-vissza repülőútját fedezné” – olvasható a jelentésben. Más kutatások kimutatták, hogy kisebb csomagok és szállítási távolság esetén a teherbiciklik még költséghatékonyabbak is, mint a furgonok.

Egy másik alternatíva, az elektromos furgonok használata, amelyek egyre elterjedtebbek, de még mindig elenyésző részét teszik ki a forgalomban lévő 4 millió furgonnak.Ezek 96%-a dízelüzemű volt 2019-ben. A furgonok és teherautók 2015 és 2017 között Londonban minden harmadik halálos kimenetelű balesetben is szereplők voltak.

Steve Gooding, az RAC Alapítvány (közlekedéspolitikai és kutatási jótékonysági szervezet) igazgatója elmondta: "Amikor legutóbb a furgonhasználatot vizsgáltuk, arra jutottunk, hogy bár a szállítójárművek a furgonflottának csak kis részét teszik ki, aránytalanul sok kilométert tesznek meg.

"Bár a vállalkozásokat a profit vezérli, egyre inkább felelniük kell a környezetvédelmi és biztonsági teljesítményükért is. Mint ahogy a szállított csomagok listáját, úgy ezen elvárásokat is segítenek teljesíteni a teherbiciklik azzal, hogy a csomagokat célba juttatják a zsúfolt városi utcákon keresztül, és segítenek mindannyiunknak fellélegezni."

A fordítást Ghira Zsófia Anna, a Járókelő Közhasznú Egyesület önkéntese készítette a The Guardian eredeti cikke alapján.

A Járókelő Közhasznú Egyesület működteti a Járókelő.hu közterületi hibabejelentő oldalt, amely segít a városlakóknak abban, hogy bejelenthessék a kátyúkat, leszakadt szemeteseket, lekopott zebrákat, összetört megállókat, az elhagyott autókat és sok más problémát, amelyet közterületen tapasztalnak. Ne menj el a problémák mellett! Jelezd nekünk, és segítünk, hogy a panaszod, a kérésed eljusson a megfelelő illetékeshez. Légy részese a megoldásnak, te is tehetsz a környezetedért!

A bejegyzés trackback címe:

https://jarokelok.blog.hu/api/trackback/id/tr7516694954

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kiskisutca 2021.09.23. 15:53:49

Lenne rá állami/önkormányzati támogatás, biztosan elterjedne.

kpetya 2021.09.24. 14:14:39

ja, lenne 2 raklap csempe meg egy raklap cement. mikorra hozod?

fifibá55 2021.09.24. 15:33:03

@kpetya: Nyilvánvalóan azoknál a csomagoknál használnák/használják, amelyek szállítására alkalmas.
Viszont közel sem olyan gyors, mint a sima kerékpáros kiszállítás, mert a rászerelt csomagtartó miatt az araszoló járművek között nem fér el. Vagy ott kell várakoznia neki is a sorban, vagy kerülhet a járdán, de annak csúnya verés lehet a vége.

Az igazi Trebics 2021.09.24. 15:37:45

Ezek a marha nagy járgányok Londonban biztos nagyon jól használhatóak a kiépített kerékpárutakon, itthon csak az úton (akkor viszont nem gyorsabb az autónál, mert a mérete miatt nem tud úgy cikázni) vagy a járdán tudnak közlekedni - na attól mentsen meg minket a jóisten.
Amíg kézbesíti a csomagot, addig hol parkol azzal a batárral? Ugyanúgy parkolóhelyet keres, mint egy autó? Vagy a járdán? Amíg pár darab van, addig oké, de ha állandóan ezeket kell kerülgetni, akkor köszi, nem kell.

BölcsÉsz 2021.09.24. 15:39:55

@kpetya: Láttam már egy raklapnyi cementet nem elektromos, normál pedálos triciklin. Igaz, nem Pesten, hanem Sanghajban, és 86-ban.

steery 2021.09.24. 16:27:44

Innen már csak lépés a taxi autók lecserélése riksa biciklikre. Előnye a dolognak, hogy a rengeteg képzetlen bevándorlót sokkal könnyebb betanítani a biciklizésre, mint jogosítványt szerezni nekik. Hátránya a bicikliknek, hogy szakadó esőben, szélviharban, hóviharban lényegesen megnehezíti a sofőr dolgát. És nem árt zárható rakteret rakni a tehertriciklikre, hogy amíg a sofőr a házban intézi az átadást-átvételt, ne lehessen olyan könnyen ellopni az árut.

GyMasa 2021.09.24. 16:29:31

Szeretném megkérdezni a cikk fordítóját, hogy látott-e már teherautót?

GyMasa 2021.09.24. 16:36:09

@Az igazi Trebics:
Ez is elvérzik a felsős matekon, mint az összes, ilyen progresszív "világmegváltó ötlet", úgy általában...
Még azon az utánfutós batáron sem hiszem, hogy 200kg-nál több cucc van, AZ pedig szerintem kb egy 3,5 tonnás KISteherautó, kb 2 tonnás kapacitásának a tizede.
Ahogy nézem, a helyfoglalása pedig max az 1/3-a...
És, azzal mondjuk a belvárosban érdemben haladni nem nagyon lehet, ahogy azt mások is megírták.
Plusz mi van, ha esik?
Biztos nagyon jót tesz a 85"-oa TV-nek, ha egy csatakosra ázott kartondobozban érkezik meg?
És, akkor a demagóg kérdés az az, hogy vajon az egy db sofőr, vagy a 10 db futár fingik-e több metánt a légkörbe?

GyMasa 2021.09.24. 16:39:01

@BölcsÉsz:
Ennek fuss neki még egyszer...
Egy zsák cement az 25 kg. és egy raklapon van kb 40 zsák. Az egy tonna.
Az tutira semmilyen triciklire nem pakolod fel.
Felsős matek...

BölcsÉsz 2021.09.24. 16:47:07

@GyMasa: Bármilyen hihetetlen így volt. Lehet, hogy nem volt egy egész tonna, de nem sok hiányzott. A triciklis állva hajtott, hogy ellásson a zsákok fölött.

GyMasa 2021.09.24. 16:57:04

@BölcsÉsz:
Értem.
Még, ha az, akkor úgy is volt, MA Budapesten ez teljességgel nem alternatívája egy 7,5 tonnás teherautónak.

GyMasa 2021.09.24. 17:08:08

De, itt van egy teherszállító tricikli:
www.viszikli.eu/tricikli.htm
600kHUF + ÁFA és 100kg a terhelhetősége.
Ebből, akkor 75 darab kellene, amivel kiválthatsz egy 7,5 tonnás teherautót.
75x600kHUF= 50+millió HUF

GyMasa 2021.09.24. 17:09:20

MOst nem azt mondom, hogy nnics létjogosultséguk a tehebicikliknek, de arra, amit a cikk javasol, ténylegesen is alkalmatlanok.

BölcsÉsz 2021.09.24. 17:44:22

@GyMasa: Természetesen, akkor sem volt, pedig akkor enyhébbek voltak a munkavédelmi szabályok.

BölcsÉsz 2021.09.24. 17:46:29

@b48: Lehet, hogy a távlat megtéveszt, de mint írtam, úgy meg volt pakolva, hogy csak állva lehetett a zsákok fölött átlátni.

Ekrü 2021.09.24. 22:24:54

Biztos élvezetes lehet Budán fel-le tekerve árut szállítani...Mondjuk napjában többször...

para_noir 2021.09.25. 06:55:44

@GyMasa: a posztbéli ötlet valóban vérzik pár sebből, de azt hozzátenném, hogy ahányszor rendelek valamit, mindig azt látom, hogy a bazi nagy dobozos furgonban annyi cucc van, ami egy Swift csomagtartójában is elférne. A napi rohangálós furgonos futárok jellemzően nem hűtőket meg gázkazánokat visznek ki, hanem aprószarokat. Arra nem lenne hülyeség a cargos kiszállítás, hogy részben tehermentesítsék a furgonokat, egy teherbingára renegeteg ruha, cipő egyéb aprócikk rendelés felfér, és egyébként dugóban is lehet vele közlekedni, elfér az autók mellett. Kiváltani nem fogja az autós kiszállítást, de részben helyettesíthetné.

BölcsÉsz 2021.09.25. 08:21:24

@b48: Természetesen tudom, de láttam a triciklit, és láttam, hogy az ember mennyire erőlködött.

arthurthedent 2021.09.25. 10:53:21

"Egy tanulmány szerint az elektromos kerékpárok 60%-kal gyorsabban tudnak közlekedni a belvárosban, mint a furgonok."

frankó... kérnék három köbméter sódert meg 12 zsák cementet. nem vagyok messze a belvárostól, kocsival 15 perc... :D végig emelkedő, de csak 1-2%-os;)

arthurthedent 2021.09.25. 11:00:30

@BölcsÉsz: "Bármilyen hihetetlen így volt. Lehet, hogy nem volt egy egész tonna, de nem sok hiányzott."

Nézd meg ezeket milyen kerekeik vannak:
viarent.hu/berelheto-jarmuvek/kisteherautok/

Na ezek cirka egy tonnásak.

GyMasa 2021.09.25. 11:20:42

@para_noir:
EZt én mind megértem.
Nézz majd be ugyanabba a csomagtartóba karácsony előtt!
Nálunk, itt, Németországban amúgy a DHL furgon egyenlő a postai furgonnal, ami minden nap kijön, még akár egy levélért is.
Onnan meg ugye már mindegy, hogy egy levelet hoz ki, vagy 100 kg csomagot.
De ehhez egy postás kell.
Ezenkívül én megnézném, hogy hogyan szállítasz házhoz egy 65"-oa TV-t biciklivel...
A cikkben kifejezetten a teherautók alternatívájaként akarták bemutatni, ami kapásból egy ordas nagy kamu.
Semmilyen tekintetben nem tudnak gazdaságosak/környezetkímélőbbek/olcsóbban vagy gyorsabbak lenni.
Akkor meg nem értem, miért is kellene erőltetni a használatukat.

taffer 2021.09.25. 19:05:40

Úgy kommentel itt mindenki, mintha azon hőbörögnének, mekkora hülyeség egy ló nélküli jármű. Bakker azért itt nem egy példa nélküli őrült ötletről van szó.

Németország tele van ilyeneken járó postásokkal meg kézbesítőkkel. Elektromosak, vígan feltekernek vele az emelkedőkön is, ráadásul jóval nagyobb pakkot kihordanak egy fordulóval, mint a kézzel húzott batyukkal.

szltzs 2021.09.26. 09:48:12

"a parkolóhely keresése lassítja őket"

Mi, az elakadásjelző megnyomása?? Mert az ilyenek parkolóhellyel ugyan nem bajlódnak, kár hogy nem Krazzal közlekedek, mert akkor én se bajlódnék a kikerülésükkel.

szltzs 2021.09.26. 09:49:30

"A teherbringák ezzel szemben megkerülik a forgalmi dugókat"

És az emelkedőn mit csinálnak, visszagurulnak?

szltzs 2021.09.26. 09:54:20

"Egy friss európai becslés szerint a városi teherszállítás 51%-át ki lehetne váltani teherbiciklikkel"

Hol, Hollandiában? Ahol azt se tudják mi az az emelkedő? Próbálják meg ugyanezt Svájcban! :D

szltzs 2021.09.26. 09:57:30

@GyMasa: Mondjuk az ilyeneket leginkább a kihasználatlan tgk-k alternatívájának szánják, azért a kiflis kiszállító se csak akkor indul el, ha megvan a 7.5 tonna kifli a csomagban.

szltzs 2021.09.26. 10:02:23

@fifibá55: Azért megnézem amint a hajtás pajtás elindul 2 mikróval a hóna alatt... Amúgy az ilyeneket én is leginkább fagyis vagy főttkukorica árúsként tudnám elképzelni a strandon.

fifibá55 2021.09.26. 11:29:08

@szltzs: Azért írtam, hogy alkalmas küldeményekhez.

Emelkedő: az véletlen, hogy a közismerten hatalmas kiterjedésű Benelux országok követelik legharciasabban, hogy Németországban vezessék be a 120-as sebességkorlátozást.

foramaxx 2021.09.26. 17:09:57

51%??? Ugyanmár!
2019-ben Magyarországon 312M tonna, 2020-ban 287M t árut mozgattak meg. Ennek kb. 60%-a közúti szállítás. (forrás: KSH, www.ksh.hu/kereses?q=Helyzetk%C3%A9p+a+sz%C3%A1ll%C3%ADt%C3%A1si+%C3%A1gazat)
Nem találtam adatot arra, hogy ebből mennyi a budapesti, de mondjuk elosztom 5-tel, azaz évi 36 millió tonna közúti szállítás, napi 100.000 t áru. Ennek 51%-a kb. 50.000t/nap.
1 bicikli egyszerre el tud vinni 50-60kg-ot, de legyen 100kg, naponta mondjuk 5x. Az 500kg/bicikli/nap, azaz 100.000 teherszállító bicikli kellene naponta. Nonszensz.

GyMasa 2021.09.26. 19:56:59

@taffer: Nem, Németországban 2 kerekű elektromos biciklik vanna a postások alatt.
Meg speciális elekrtomos autók csomagkihordáshoz.
De, mostanra kiderült, hoyg az elektromos autók is zsákutca voltak.

GyMasa 2021.09.26. 19:58:29

@szltzs:
Aztán, ezt honnan tudod?
Szerintem igenis, reggel a 7.5 tonnás teherautó indul el a pékségből (kenyér gyárból) kihordani a cuccot a boltokba.

GyMasa 2021.09.26. 20:00:11

@foramaxx:
Jaja, ugyem ilyen az, amikor a progresszív, világmegváltó szupcsi ötletekkel szembejön a valóság, meg a felsős matek :-D

törzsmókus 2021.09.28. 08:24:32

@szltzs: Jó a mikrós példád, a minap épp elromlott a mikrónk és teherbiciklivel vittem le a media marktba becserélni, faszán belefért az egyébként inkább gyerekek szállítására optimalizált, kétkerekű babboe teherbiciklibe. Kettő egyszerre épphogy nem fért volna bele, de egy bullittel (az van a hajtás pajtásnakl vagy egyéb csomagszállításra tervezett teherbiciklivel valszeg simán vihető

törzsmókus 2021.09.28. 08:29:22

@szltzs: Az emelkedőn bekapcsoljuk az elektromos rásegítést. XII. kerületben lakom és teherbiciklivel járok, tudom miről beszélek

törzsmókus 2021.09.28. 08:32:25

@GyMasa: „A cikkben kifejezetten a teherautók alternatívájaként akarták bemutatni” – nemtom te milyen cikket olvastál, ebben itt fent a kis fehér furgonok alternatívájaként mutatják be, nem pedig a nagy teherautókéként

törzsmókus 2021.09.28. 08:37:34

@fifibá55: „közel sem olyan gyors, mint a sima kerékpáros kiszállítás, mert a rászerelt csomagtartó miatt az araszoló járművek között nem fér el” – ezt tapasztalatból cáfolnám, a kétkerekű long john típusú (kétkerekű) teherbiciklivel majdnem olyan jól lehet manőverezni mint egy átlag városi biciklivel (a csomagtartó nem szélesebb mint a kormány, tehát az egész bicikli ugyanolyan széles, csak hosszabb)

spillermeister · www.spederferenc.blog.hu 2021.10.02. 16:45:40

Mindig mosolyogva olvasom a szövegértelmezési gondokkal, és sorok közt olvasás hiányával bíró autósok kommentjeit (támadás előtt, két autóm, két bringám van, és nem félek őket használni).
Nem 100%-os kiváltásról van szó, semelyik cikk a témában nem mond ilyet. Egyszerűen csak működik a teherbringa, kisebb csomagokat fürgébben juttat el a célba, pl a zsúfolt, autók számára sok helyen egyirányúsított városrészekben. Nem cementet szállítanak (na jó Indiában tuti...) hanem könnyebb csomagokat. Aki pedig valaha tekert forgalmas városban bármilyen bringával, az tudja, hogy az autó alulmarad sebességben, és itt nem az éjszakai üres, sárgalámpás utakra kell gondolni.
Az arányok rosszak, aki ezt nem érti, az makacs, demagóg, és nyámnyila, ha már az esőre és hasonló időjárási eseményekre hivatkozás is előkerült.
süti beállítások módosítása