A házhozszállítás egyre népszerűbb, a teherbiciklik pedig csökkenthetik a városok zsúfoltságát és szennyezésettségét.
Fotó: Ben Kerckx, Pixabay
Egy tanulmány szerint az elektromos kerékpárok 60%-kal gyorsabban tudnak közlekedni a belvárosban, mint a furgonok. A kerékpárok magasabb átlagsebességgel közlekednek, és óránként 10 csomag kézbesítésére képesek, míg a furgonok csupán 6 küldeményt juttatnak házhoz ugyanannyi idő alatt.
A jelentés szerint a kerékpárok a dízelüzemű furgonokhoz képest 90%-kal, az elektromos furgonokhoz képest pedig harmadával csökkentik a szén-dioxid-kibocsátást.
A házhozszállítás mértéke folyamatosan növekszik az utóbbi években, amit az online vásárlás népszerűségének és a koronavírusnak is köszönhetünk. A furgonok a teherbringáknál nagyobb sebességgel tudnak haladni az akadálymentes útszakaszokon, de a torlódások és a parkolóhely keresése lassítja őket, időt veszítenek. A teherbringák ezzel szemben megkerülik a forgalmi dugókat, mivel a gépjárművek elől lezárt utcákba is be tudnak hajtani, és ezzel rövidebb útvonalakat választhatnak, valamint egyenesen az ügyfelek ajtajáig közlekednek.
Our high capacity e-cargo bikes like this @trioBike "Cargo Big" allow us to quickly move hundreds of pounds of products around Toronto while fitting in spaces that vans can't
— nrbi (@DeliveredByBike) September 14, 2021
Learn more about what we can do for your business at https://t.co/JWqrCshGVj#LastMile #ShopLocal pic.twitter.com/AaPPAdGYjd
A közlekedésből származó szén-dioxid-kibocsátás az elmúlt évtizedben alig csökkent, és jelentős kihívást jelent az Egyesült Királyság számára az éghajlati válság leküzdése érdekében kitűzött célok teljesítésének szempontjából. A kormány nemrégiben jelentette be, hogy 30%-kal növeli a kerékpározás és a gyaloglás megkönnyítésére szánt finanszírozást. A jelentés szerzői szerint a kormánynak fontolóra kellene vennie a teherbicikli-szállítások áfakulcsának csökkentését, és lehetővé kellene tennie a nagyobb teljesítményű e-biciklik használatát.
„Egy friss európai becslés szerint a városi teherszállítás 51%-át ki lehetne váltani teherbiciklikkel” – mondta Ersilia Verlinghieri, a tanulmány egyik szerzője a Westminsteri Egyetem Aktív Utazási Akadémiáján. „Figyelemre méltó, hogy ha ennek a változtatásnak akár csak egy része is megvalósulna Londonban, az nemcsak a CO2-kibocsátás drámai csökkenésével járna együtt, hanem hozzájárulna a légszennyezés és a közúti balesetek kockázatának jelentős csökkentéséhez is, miközben hatékony, gyors és megbízható városi árufuvarozási rendszert biztosítana.
Hirra Khan Adeogun, a Possible éghajlati jótékonysági szervezet munkatársa elmondta: "Láttuk, hogy a Covid-zárlatok idején a házhozszállítások mennyisége az egekbe szökött, és ez a tendencia valószínűleg folytatódni fog. Sürgősen be kell húznunk a féket, és újra kell gondolnunk, hogyan “utaznak” a csomagok a városainkon keresztül. A teherbiciklire történő váltás az egyik olyan megoldás, amelyet támogatni kell."
We’ve been frantically recruiting and training so that we can help feed as many people as possible! If you wanna join in, Tower Hamlets good bank and others could use your aid �#cargobikedelivery #pedalmetrailer pic.twitter.com/VKksVSygCk
— Pedal Me (@pedalmeapp) September 16, 2021
A tanulmány a Pedal Me teherbiciklis cég GPS adatait használta fel, a cég London központjának 15 km-es sugarában szolgáltat. A kutatók 100 véletlenszerűen kiválasztott nap kiszállításait hasonlították össze azokkal az útvonalakkal, amelyeket a furgonok tettek volna meg. Megállapították, hogy a teherbringások ebben az időszakban közel négy tonna CO2-t takarítottak meg, még akkor is, ha a kutatók figyelembe vették a kerékpárosok által elfogyasztott élelmiszereket is.
„Ez nem csak Londonban érhető el: Európa-szerte 2018 és 2020 között 100 000 teherbiciklit kezdtek el használni, amelyek segítségével havonta olyan mennyiségű CO2 megtakarítás érhető el, amely 24 000 ember London-New York oda-vissza repülőútját fedezné” – olvasható a jelentésben. Más kutatások kimutatták, hogy kisebb csomagok és szállítási távolság esetén a teherbiciklik még költséghatékonyabbak is, mint a furgonok.
Egy másik alternatíva, az elektromos furgonok használata, amelyek egyre elterjedtebbek, de még mindig elenyésző részét teszik ki a forgalomban lévő 4 millió furgonnak.Ezek 96%-a dízelüzemű volt 2019-ben. A furgonok és teherautók 2015 és 2017 között Londonban minden harmadik halálos kimenetelű balesetben is szereplők voltak.
Steve Gooding, az RAC Alapítvány (közlekedéspolitikai és kutatási jótékonysági szervezet) igazgatója elmondta: "Amikor legutóbb a furgonhasználatot vizsgáltuk, arra jutottunk, hogy bár a szállítójárművek a furgonflottának csak kis részét teszik ki, aránytalanul sok kilométert tesznek meg.
"Bár a vállalkozásokat a profit vezérli, egyre inkább felelniük kell a környezetvédelmi és biztonsági teljesítményükért is. Mint ahogy a szállított csomagok listáját, úgy ezen elvárásokat is segítenek teljesíteni a teherbiciklik azzal, hogy a csomagokat célba juttatják a zsúfolt városi utcákon keresztül, és segítenek mindannyiunknak fellélegezni."
A fordítást Ghira Zsófia Anna, a Járókelő Közhasznú Egyesület önkéntese készítette a The Guardian eredeti cikke alapján.
A Járókelő Közhasznú Egyesület működteti a Járókelő.hu közterületi hibabejelentő oldalt, amely segít a városlakóknak abban, hogy bejelenthessék a kátyúkat, leszakadt szemeteseket, lekopott zebrákat, összetört megállókat, az elhagyott autókat és sok más problémát, amelyet közterületen tapasztalnak. Ne menj el a problémák mellett! Jelezd nekünk, és segítünk, hogy a panaszod, a kérésed eljusson a megfelelő illetékeshez. Légy részese a megoldásnak, te is tehetsz a környezetedért!