Iskolások nyújtottak segítséget a biztonságos közlekedés kialakítása érdekében Kerpenben, Németországban. Évente 1,35 millió ember hal meg az utakon világszerte, és további 20-50 millió sérül meg súlyosan a WHO adatai szerint. Az áldozatok többsége gyerek – az 5-29 év közötti fiatalok halálozásának legfőbb oka közlekedési baleset. Vannak olyan országok, ahol sok gyerek iskolába menet válik baleset áldozatává.
A probléma leküzdésére irányuló erőfeszítések között sok olyan megfizethető és hétköznapi kezdeményezés is megtalálható, mint a fényvisszaverő csíkokkal ellátott iskolatáskák, az olyan úttestbe épített jelzőrendszerek, mint például a fekvőrendőr, továbbá jelzőoszlopok és átkelőhelyek az iskolák közelében.
„Egyszerű intézkedések nagy eredményeket hozhatnak” - jelentette ki Volker Noeske, a DEKRA technológiai központjának vezetője a Nemzetközi Közlekedési Fórum csúcstalálkozóján Lipcsében 2019-ben, a biztonsággal és a legsérülékenyebb úthasználókkal foglalkozó panel ülésén. A német DEKRA vállalat tevékenységi körébe az autós tesztelések, ütközéssel kapcsolatos vizsgálatok és kutatások tartoznak. „Ez nem űrkutatás. Oktatást kell nyújtanunk a gyermekeknek.”
Fotó: note thanun, Unsplash
A DEKRA „2019-es Gyermekek az utakon című Közúti Biztonsági Beszámolója” rendszeresen kínál fel olyan elérhető kezdeményezéseket az iskolás gyermekek számára, amelyek növelik a biztonságot, a fényvisszaverő piros sapkáktól kezdve - amelyek javítják a jól láthatóságot - az olyan oktató programok megszervezéséig, amelyeken a helyi rendőrség ismerteti a közlekedés veszélyeit. „Burgonyát tesznek egy autóbusz kereke alá, hogy megmutassák mi történhet a lábakkal egy balesetnél” - mondta Noeske a Forbes-nak egy telefonos interjúban. A program különböző intézkedések – oktatás, képzés, infrastrukturális fejlesztések – összekapcsolása.
Saul Billingsley, a bizottság másik tagja hangsúlyozta a biztonsági rendszerek szükségességét, olyan infrastruktúra tervezését, amely azt veszi alapul, hogy az emberek tévedhetnek. „Másfajta megközelítésre van szükség, képeznünk kell a mérnökeinket” - mondta Billingsley, a londoni székhelyű FIA Alapítvány ügyvezető igazgatója. „Gyermekek halnak meg. A sebesség csökkentését kell megterveznünk.” „A kulcs a tervezés, a tervezés és a tervezés.”
Általános iskolások terveznek körforgalmat gyermekek részére
Amikor 15 évvel ezelőtt ráébredtek a nyugat-németországi Kerpen lakói, hogy a hasonló nagyságú városokhoz viszonyítva náluk magasabb a gyermekeket is érintő balesetek száma, nekikezdtek a város újratervezésének. „Megvizsgáltuk a környezetet és az infrastruktúrát, és felhívást intéztünk a közösség felé,” mesélte a Forbes-nak Guido Ensemeier, a kerpeni közlekedési és városfejlesztési osztály vezetője és a bizottság tagja. „Megkérdeztük az iskolákat, a gyermekeket és a szülőket, hogy mely helyeket találják veszélyesnek.” A város szervezett egy buszkirándulást az általános iskolás gyermekek részére, akiket arra kértek, hogy jelezzék a problémás területeket. „Kiderült, hogy volt egy hely, ahol nagyon nehéz átkelni az úton, ahol túl nagy sebességgel haladt a forgalom” - mondta Ensemeier. „Nem tudtuk, hogy mi lenne a jó megoldás a problémára. Biztonsági szakértőket is alkalmaztunk, de aztán arra gondoltunk, hogy dolgozzunk gyerekekkel.”
A helyi általános iskolások voltak azok, akik végül megoldásokat kínáltak. Félnapos munkamenetekben „számos lehetőséget kínáltunk a gyermekeknek, de végül ők döntötték el, hogy az ötleteik alapján hogyan alkalmazzák ezeket.” 2012-ben valósult meg ennek az eredménye: élénk színű gyerekbarát jelölések, gyalogátkelők és egy körforgalom, melyeket a gyermekek terveztek és nagyrészt ők is festettek.
Kerpenben azóta nem volt halálos közúti baleset” - mondta Ensemeier. A város 2016-ban elnyerte a DEKRA Vision Zero díját, mivel 2009-2016 között nem történt halálos baleset a város utcáin. “Kerpen egyike volt annak a maroknyi európai városnak, amelyek ilyen jól szerepeltek” - mesélte Ensemeier. „A gyerekek körforgalma csak egy a sok közül, amely javítja a gyalogosok és a kerékpárosok biztonságát városunkban.”
Bár nem volt iskolás gyermeket érintő halálos baleset a körforgalom megépítése előtt, de a lassabb forgalomnak köszönhetően a halálesetek megelőzésén túl is számos előny származott az átalakításból. Példa erre, hogy a szülők aggódván gyermekük biztonsága miatt gyakran autóval vitték őket iskolába – jegyezte meg Ensemeier. „Jelenleg több gyerek sétál vagy kerékpározik az iskolába. Ez jót tesz az egészségüknek, kevesebb parkolóhely szükséges és kisebb a légszennyezettség is. Társadalmilag is előnyösebb” - mondta. „Így a gyerekek beszélgetnek egymással iskola előtt.”
“És működik – hangsúlyozta Ensemeier –, mivel ez nem csak egy körforgalom, hanem az ő körforgalmuk.”
A fordítást a Forbes eredeti cikke alapján Váradi Hajnalka, a Járókelő Közhasznú Egyesület önkéntese készítette.
A Járókelő Közhasznú Egyesület működteti a Járókelő.hu közterületi hibabejelentő oldalt, amely segít a városlakóknak abban, hogy bejelenthessék a kátyúkat, leszakadt szemeteseket, lekopott zebrákat, összetört megállókat, az elhagyott autókat és sok más problémát, amelyet közterületen tapasztalnak. Ne menj el a problémák mellett! Jelezd nekünk, és segítünk, hogy a panaszod, a kérésed eljusson a megfelelő illetékeshez. Légy részese a megoldásnak, te is tehetsz a környezetedért!