Ha megosztod, megoldod.

A Járókelő csapat 2012 óta segít a városlakóknak abban, hogy
bejelenthessék a kátyúkat, letört szemeteseket, lekopott zebrákat és
egyéb közterületi problémákat a lakóhelyükön.

50 ok, amiért a gyalogosbarát utcák sokkal jobbak - 2. rész

50 ok, amiért a gyalogosbarát utcák sokkal jobbak - 2. rész

2021. június 02. - Járókelők

Egyre több város válik gyalogosközpontúbbá a barcelonai autómentes szuperblokkoktól a hővédett dubaji sétányokig. Egy új jelentés felvázolja az elmozdulás okait és azokat az intézkedéseket, amelyeket a városok az autóközpontú világtól való eltávolodás érdekében tehetnek. A beszámoló több tucat tanulmány átfésülése után a gyalogosbarát utcák 50 előnyét sorolja fel. Cikkünk második részében 25-öt mutatunk be. Az első 25 szempontról pedig korábbi bejegyzésünkben olvashatsz.

walking_street.jpg

Fotó: Jose Antonio Gallego Vázquez, Unsplash  

"Az  előnyök összefüggnek egymással" - mondja James Francisco, a jelentést készítő cég várostervezője. - Vannak, akik azt szeretnék, hogy a helyi vállalkozásuk forgalma növekedjen a nagyobb gyalogosforgalom következtében”. De ehhez a tényezőhöz más előnyök is társulnak. Nemcsak a gazdaság kel életre, hanem a szociális szempontok is előtérbe kerülnek - az emberek szabadtéren töltik az idejüket, beszélgetnek, találkoznak, nem beszélve az egészségügyi előnyökről. " Egyetlen beavatkozás számos környezeti és politikai változást is eredményezhet.  

Költséghatékonyabb a sétálható utcák megépítése és a karbantartása

Míg az utak építése és karbantartása drága - az USA-nak nagyjából 3,6 billió dollárjába kerül a meglévő infrastruktúra üzemben tartása -, a járdák megfizethetőbbek. Megéri járdákba fektetni, hiszen az egészségre és a levegő minőségére gyakorolt hatása kétszer annyit ér, mint a megépítés költsége.

Csökkenti az egészségügyi költségeket

A testmozgás hiánya komoly egészségügyi kiadásokhoz vezet. Az USA-ban 190 milliárd dollárt költenek csak az elhízással összefüggő betegségekre.

Csökkenti a nem megújuló erőforrásoktól való függőséget

Szakértői becslések szerint a világnak már csak 56 évre elegendő olajkészlete van; az autók a elhasznált üzemanyagnak csak kis részét hasznosítják. Ezzel szemben a sétálás energiát termelhet, ha a nagyvárosok járdái energiagyűjtő burkolatot kapnak.

Kisebb területi igénye van

A járdák és a kerékpárutak sokkal kevesebb helyet foglalnak, mint az úttestek; megkönnyítik az emberek életét a sűrűbb lakónegyedekben is, szemben a hagyományos, autóközpontú külvárosokkal.

Csökkenti a légszennyezettséget

2015-ben Párizsban egyetlen autómentes napon a szmog 40%-kal csökkent a város egyes részeiben. A gyalogos közlekedés hosszú távon javíthatja az egészséget, mivel a levegő tisztább lesz, és csökken a városok szén-dioxid kibocsátása.

Csökkenti a környezeti zajszintet

Ha kevesebb autó közlekedik, a városok csendesebbé válnak. Párizs első autómentes napján a főutak zajszintje 3 decibellel lett kevesebb. A növények és a fák amellett, hogy alkalmasabbá teszik az utcákat a sétálásra, csökkentik a zajszintet is.

Segíti a mikroklímák javulását a városokban

Míg a kövezett utak nagyban felelősek a hősziget hatásért, még forróbbá téve a városokat, addig az árnyékos, növények övezte járdák elősegíthetik, hogy a lakónegyedek hőmérséklete jelentősen alacsonyabb legyen.

Javíthatja a vízvédelmet

Azok a járdák, amelyek vízáteresztő felszínnel rendelkeznek, nagyobb esőzés esetén elősegíthetik a víz elnyelését, ezzel csökkentve az áradás veszélyét.

Szebbé teszi a városokat

A közterületek nagy részét jellemzően utak és járdák foglalják el a nagyvárosokban, Chicagóban például 70%-ot tesznek ki. Azzal, hogy a közterületeket gyalogosbarátabbá teszik - tereprendezéssel, köztéri művészettel és egyéb beavatkozásokkal - látványosabbá is válnak.

Növeli a hely aktív kihasználását

A gyalogosbarát lakónegyedekben az emberek hajlamosak többet használni a parkokat és a köztereket. Megháromszorozódott azoknak az embereknek a száma Koppenhágában, akik kint ülnek a téren, vagy a város egyéb kültéri lehetőségeit használják. Ez annak köszönhető, hogy az elmúlt néhány évtizedben a város gyalogosbarátabbá vált.

Elősegíti a hely jobb kihasználását

Azok az utcák, amelyeket gyalogosbaráttá alakítanak át, gyakran az egyébként kihasználatlan út menti területeket is magukba foglalják a felújítás után. Egy tanulmány szerint New Yorkban 700 mérföldnyi kihasználatlan közterületet találtak magas építmények alatt.

Arra ösztönzi az embereket, hogy kevesebbet vezessenek

Amikor Koppenhága főutcáját sétálóutcává alakították, az első évben 35%-kal nőtt a gyalogos forgalom. Sok városban a kiruccanások nagy része a környékre korlátozódik. Egy rendezettebb élőhelyen valószínűbb, hogy az emberek inkább sétálnak vagy kerékpároznak.

Támogatja a tömegközlekedést is

A ingázóknak el kell jutniuk a metróig vagy a buszig - és ha ez az út egy kellemes séta, akkor az emberek nagyobb eséllyel fogják a tömegközlekedést választani az autóval szemben.

Növeli az utak átjárhatóságát

A sétálható városok átjárhatóbbak, ezáltal létrejön egy olyan gyalogos úthálózatot, amelyen sokkal könnyebb közlekedni, mintha ugyanezt autóval tennénk. 

Átível az akadályok fölött

A gyalogos infrastruktúra újra összeköthet olyan városrészeket, amelyeket a régebbi infrastruktúra választott szét. Rotterdamban például egy közösségi finanszírozású gyalogoshíd nyúlik át egy forgalmas út és egy régi vasúti pálya fölött.

Felkapottabbá teszi a városokat

Az átjárhatóság közvetlenül kapcsolódik az élhetőséghez. Amikor Melbourne belvárosát újratervezték a járókelők szempontjait szem előtt tartva, a lakosok száma ezen a területen 830%-kal megnövekedett és a The Economist hetilap a világ legélhetőbb városaként értékelte 5 egymást követő évben.

Növeli a politikai támogatottságot

Miután a spanyol Pontevedra polgármestere 1999-ben az autómentesség mellett döntött, az emberek imádták érte: az ötödik ciklusát tölti.

Növeli a lakóhely iránti elkötelezettséget

Mivel az emberek több időt töltenek a szabadban a lakóhelyeik közelében, sokkal inkább magukénak érzik azt, és szívesebben kötelezik el magukat arra, hogy aktív részesei legyenek a város fejlesztésének. Sok városban egyre gyakoribbak a közösség által finanszírozott projektek.

Részvételre ösztönzi az érdekelteket

Minden tíz percnyi plusz ingázás 10%-kal csökkenti a közösségi részvételt. Los Angelesben, ahol az ingázók évente 64 órát vesztegetnek el a forgalomban, a városvezetés ösztönzi a közösségi részvételt: támogatja a szomszédokat, hogy a kihasználatlan utakat gyalogos zónákká alakítsák.

Ösztönzi a polgári felelősségtudatot

Az utcák sétálhatósága összehozza az embereket egy közösségen belül, ez pedig növeli a felelősségérzetet. Mexico City önjelölt gyalogos „szuperhőse” - aki megvédi a járókelőket a város utcáin - később segített politikai támogatást szerezni ahhoz, hogy a város elkötelezze magát a közlekedési balesetek megszüntetése mellett.

Elősegíti a fenntartható magatartást

Egy kanadai tanulmány rámutatott arra, hogy ha az emberek heti egy nappal kevesebbet vezetnek, a károsanyag-kibocsátás 3,8 millió tonnával csökkenhet éves szinten. Az, hogy a városok egyre gyalogosbarátabbá válnak, elősegítheti, hogy az emberek az autózás helyett inkább gyaloglás felé forduljanak. Bár a riport nem említi, de egy fenntartható cselekedet maga után vonhat többet is.

Ellenállóbbá teszi a városokat

Ha a gyalogos közlekedés könnyűszerrel megoldható, egy tömegközlekedési leállás vagy üzemanyaghiány nem okoz akkora felfordulást. A gyalogosbarát kialakítás ellenállóbbá teszi a városokat a katasztrófákkal szemben.

A városi megújulás eszköze

A városrészek gyalogosbarát kialakítása elindíthatja a város megújulását. Madridban a folyó mentén kialakított sétáló övezet maga után vonta új sportlétesítmények, terek, kávézók kialakítását, és történelmi nevezetességek felújítását.

Rugalmas mikro megoldásokat tesz lehetővé

Egy autómentes sétálóutcában nagyobb valószínűséggel fognak megjelenni a pop up beavatkozások vagy más olcsó, egyszerű DIY megoldások.

Támogatja a kulturális örökséget

Ha a kulturális nevezetességek környékét forgalommentessé teszik, az megnövelheti a látogatók számát, és elősegítheti a nevezetességek megőrzésére tett erőfeszítéseket. Ahogy Peking gyorsan modernizálódott, a városvezetés elhatározta, hogy számos régi, keskeny utcáját gyalogos övezetté alakítja; ezzel új látogatókat vonzottak, és megőrizték a városnak azt a részét, amely egyébként jó eséllyel eltűnt volna.

A fordítást Váradi Hajni, a Járókelő Közhasznú Egyesület önkéntese készítette a Fastcompany.com eredeti cikke alapján.

A Járókelő Közhasznú Egyesület működteti a Járókelő.hu köztéri hibabejelentő oldalt, amely segít a városlakóknak abban, hogy bejelenthessék a kátyúkat, leszakadt szemeteseket, lekopott zebrákat, összetört megállókat, az elhagyott autókat és sok más problémát, amelyet közterületen tapasztalnak. Ne menj el a problémák mellett! Jelezd nekünk, és segítünk, hogy a panaszod, a kérésed eljusson a megfelelő illetékeshez. Légy részese a megoldásnak, te is tehetsz a környezetedért!

A bejegyzés trackback címe:

https://jarokelok.blog.hu/api/trackback/id/tr2416571440

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2021.06.02. 19:39:13

Nagyon sok az átfedés és az ismétlés, ugyanazt a 20 okot sorolja fel több szemszögből.

Serény Vélemény 2021.06.03. 20:52:17

És a méhlegelők? Azok mennyire használnak a gyalogosoknak?
süti beállítások módosítása