Ha megosztod, megoldod.

A Járókelő csapat 2012 óta segít a városlakóknak abban, hogy
bejelenthessék a kátyúkat, letört szemeteseket, lekopott zebrákat és
egyéb közterületi problémákat a lakóhelyükön.

50 ok, amiért a gyalogosbarát utcák sokkal jobbak - 1. rész

50 ok, amiért a gyalogosbarát utcák sokkal jobbak - 1. rész

2021. május 24. - Járókelők

Egyre több város válik gyalogosközpontúbbá a barcelonai autómentes szuperblokkoktól a hővédett dubaji sétányokig. Egy új jelentés felvázolja az elmozdulás okait és azokat az intézkedéseket, amelyeket a városok az autóközpontú világtól való eltávolodás érdekében tehetnek. A beszámoló több tucat tanulmány átfésülése után a gyalogosbarát utcák 50 előnyét sorolja fel. Cikkünk első részében 25-öt mutatunk be.

david-vargas-carrillo-a-k8tm1z7g4-unsplash.jpg

Fotó: David Vargas Carrillo, Unsplash

"Az  előnyök összefüggnek egymással" - mondja James Francisco, a jelentést készítő cég várostervezője. - Vannak, akik azt szeretnék, hogy a helyi vállalkozásuk forgalma növekedjen a nagyobb gyalogosforgalom következtében”. De ehhez a tényezőhöz más előnyök is társulnak. Nemcsak a gazdaság kel életre, hanem a szociális szempontok is előtérbe kerülnek - az emberek szabadtéren töltik az idejüket, beszélgetnek, találkoznak, nem beszélve az egészségügyi előnyökről. " Egyetlen beavatkozás számos környezeti és politikai változást is eredményezhet.  

Tovább élnek az emberek

Az inaktivitás világszerte a halálozás negyedik okaként szerepel ; a fizikai aktivitás az elmúlt negyven évbe naz Egyesült Államokban 32 %-kal, Kínában pedig kevesebb mint két évtized alatt 45 %-kal csökkent. A 60 év feletti emberek számára napi 15 perc séta 22 %-kal csökkentheti a halálozás kockázatát.

Segít a fogyásban

30 perc sétával 100 kalóriát égethetünk el; a napi séta az elhízás kockázatát 4,8%-kal csökkenti.

Csökkenti a krónikus betegségek kockázatát

A rendszeres gyaloglás csökkentheti olyan betegségek kockázatát, mint a 2-es típusú cukorbetegség, a szívbetegségek és a vastagbélrák. Az inaktivitás a legtöbb krónikus betegség elsődleges oka.

Boldogabbá teszi az embereket

Egy napi egy órát autóval ingázó személynek 40 %-kal kell többet keresnie ahhoz, hogy ugyanolyan boldog legyen, mint aki rövid sétával éri el a munkahelyét. Másrészt a kutatók azt tapasztalták, hogy ha valaki a hosszú ingázásról a sétára vált, akkor a boldogságszintje  olyan magasra ugrik, mintha éppen szerelembe esett volna. Azok az emberek, akik napi 8,6 percet sétálnak, 33 % eséllyel számolnak be jobb mentális egészségről.

Javítja a közlekedésbiztonságot

Évente több mint 270 000 gyalogos hal meg világszerte közlekedési balesetben; a jobb útkialakítás és a sebességet csökkentő szabályozások nyilvánvalóan hozzájárulhatnak a balesetek kockázatának csökkentéséhez. Egy hosszú kereszteződés lerövidítése már 6 %-kal csökkentheti a halálos gyalogos balesetek előfordulásának lehetőségét. 

Növeli a közterületeken a biztonságérzetet

Egyes országok köztéri biztonsági kamerákba fektetnek be - az Egyesült Királyság pl. 5,9 millió kamerát használ -, miközben ha több ember sétál az utcákon, sokkal többen látják, hogy mi történik, ez  pedig olcsóbb módszer arra, hogy egy terület “jobban megfigyelt” legyen, illetve az utcák biztonságosabbá tételére.

Csökkenti a bűnözést

Ha az utcákat kellemesebbé tesszük a gyalogosok számára - például csökkentjük a szemét mennyiségét vagy ügyelünk a sebességkorlátozás betartására -  az további előnnyel jár a bűnözés csökkentésében. Kansas City egyik negyedében a bűnözés 74% -kal csökkent, miután egyes utcák hétvégenként autómentessé váltak.

Felpezsdül a környék

A gyalogosok számára biztonságosabb és vonzóbb kialakítás arra késztetik az embereket, hogy több időt töltsenek az utcákon, ezzel felpezsdül a környék.

Jobban érzékeljük a környezetünket

Ha az emberek nem autóval haladnak át egy környéken, hanem sétálnak, jobban észreveszik, hogy mi teszi azt a területet egyedivé, és nagyobb valószínűséggel aktívabbak annak alakításában. 

Növeli a kreativitást

Ha egy környék gyalogosbarát, akkor valószínűbb, hogy utcai művészek és szabadtéri rendezvények otthona lesz; a nyilvános művészeti és kulturális események pedig új embereket vonzanak a környékre.

Mindenki számára hozzáférhető

Nincs mindenkinek autója,  nem tud mindenki vezetni, a gyaloglás viszont mindenki számára elérhető. A jelentés hangsúlyozza, hogy a gyalogos infrastruktúra fejlesztése a mozgásukban korlátozottak vagy az idősek számára is élvezhető közterületet jelent. 

Segíti a társas kapcsolatokat

A gyalogosbarát utcák olyan embereket hoznak össze, akik egyébként nem feltétlenül találkoznának. Egy 1960-as évekbeli tanulmány szerint azok az emberek, akik olyan utcákban éltek, ahol  az autós forgalom sűrűbb volt, kevésbé ismerték a szomszédaikat.

Erősíti a közösségi tudatot

Ha az emberek többet beszélgetnek az utcákon, az a közösségérzetet is erősíti. Egy írországi tanulmány szerint a gyalogosbarát környéken élő emberek 80 %-kal nagyobb „társadalmi tőkével” rendelkeznek, mint az autóközpontú területeken élők.

Összeköti a generációkat

Az Egyesült Államokban az Y generáció tagjai 12 %-kal inkább a gyaloglást részesítik előnyben a vezetéssel szemben. Egyes területeken az idősek is gyakrabban járnak gyalog vagy tömegközlekedéssel. A  gyalogosbarát utcák segítenek, hogy minden korosztály - beleértve a gyerekeket is - kapcsolatba kerüljenek egymással. 

Erősíti a szociális hálót

A közlekedési infrastruktúra, így például az autóutak, képesek fizikailag elkülöníteni a városrészeket; a gyalogosközpontú kialakítás mindenki számára elérhetőbbé teszi az egész várost. A legalacsonyabb jövedelmű emberek számára, akik akár a munkájukat is elveszíthetik, ha az autójuk meghibásodik, ez segíthet a szociális biztonsági háló kiépítésében.

Fellendíti a gazdaságot

A városrészek gyalogosközpontú kialakítása növeli az ott vásárlók számát. A gyalogosok akár 65 %-kal többet költhetnek, mint a járművezetők. Emellett növeli a foglalkoztatottságot is; Dublinban egy újratervezett gyalogosbarát negyed a foglalkoztatás 300 %-os növekedéséhez vezetett. Összességében a kerékpározásnak és a gyaloglásnak dolláronként 11,8 dollár a megtérülése.

Segíti a helyi vállalkozásokat

Brooklynban egy parkoló gyalogos zónává történő átalakítása 172 %-kal növelte a kiskereskedelmi forgalmat. Azok az emberek, akik egy város utcai piacait látogatják, nagyobb valószínűséggel vásárolnak a közeli üzletekben is. Minél kevesebbet vezetnek az emberek, annál több pénzt költenek helyben. Az oregoni Portland városában az emberek 20 %-kal kevesebbet vezetnek, mint az ország többi részén élők. Egy közgazdász becslése szerint ezzel több mint egymilliárd dollárt spórolnak meg, és ennek nagy részét a helyi vállalkozásoknál költik el.

Segíti a kreatívitást és produktivitást

Kutatások szerint a gyaloglás átlagosan 60 %-kal növeli a kreatív teljesítményt. Növeli a produktivitást, javítja a memóriát és a döntésképességet.  A munka eredményességét is segítheti: egy vállalat belső tanulmánya azt mutatta ki, hogy az emberek energikusabbnak, koncentráltabbnak és elkötelezettebbnek érezték magukat a kültéri találkozók után.

Javítja a város imázsát

A gyalogosbarát kialakítás, az élhetőbb környezet vonzóbbá teszi a látogatók számára a várost.  A 80-as évek óta a közterek javításán munkálkodó Barcelona látogatóinak száma az elmúlt két évtizedben 335 %-kal nőtt éves szinten.

Serkenti a turizmust

A turisták számára a gyaloglás az egyik legjobb módja annak, hogy felfedezzék a várost: a gyalogosbarát kialakítás több látogatót vonz. Londonban a Trafalgar téren 300 %-kal nőtt a látogatók száma, miután átadták a gyalogos forgalomnak.

Vonzza a befektetőket

Ha a városok gyalogosbarát közterületekbe fektetnek be, az további beruházásokat ösztönözhet. A New York-i High Line (2,5 km hosszú lineáris park, “zöldút”, amelyet egy korábbi vasúti nyomvonal helyén alakítottak ki) létrehozása után a környéken 2 milliárd dollárral növekedtek a magánbefektetések.

Vonzza a képzett és kreatív szakembereket

A képzett szakemberek általában gyalogosközpontú területekre költöznek; az ilyen negyedekben sokkal magasabb az egy főre jutó GDP és több a főiskolát végzett.

Növeli az ingatlanok értékét

Amikor a városrészek biztonságosabbak, hozzáférhetőbbek és élhetőbbek lesznek, az ingatlanárak emelkednek. 

Javítja az utcaképet

Egy gyalogosbarát környéken ritkábbak az üresen álló üzletek, az üres kirakatok. New York városában a Union Square gyalogos terének bővítése 49 %-kal csökkentette az ilyen üzletek számát. 

Csökkenti a forgalmi torlódások költségeit

Minél többen sétálnak, és minél kevesebb ember áll dugóban, az gazdaságilag annál előnyösebb. San Francisco környékén például a vállalkozások évente kétmilliárd dollárt veszítenek, mert az alkalmazottak a csúcsforgalomban vesztegelnek. 

A további 25 okot egy következő blogbejegyzésünkben olvashatod majd.

A fordítást Brülik Barbara, a Járókelő Közhasznú Egyesület önkéntese készítette a Fastcompany.com eredeti cikke alapján.

A Járókelő Közhasznú Egyesület működteti a Járókelő.hu köztéri hibabejelentő oldalt, amely segít a városlakóknak abban, hogy bejelenthessék a kátyúkat, leszakadt szemeteseket, lekopott zebrákat, összetört megállókat, az elhagyott autókat és sok más problémát, amelyet közterületen tapasztalnak. Ne menj el a problémák mellett! Jelezd nekünk, és segítünk, hogy a panaszod, a kérésed eljusson a megfelelő illetékeshez. Légy részese a megoldásnak, te is tehetsz a környezetedért!

A bejegyzés trackback címe:

https://jarokelok.blog.hu/api/trackback/id/tr516564074

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

inyesmester 2021.05.25. 00:41:42

Tehát jó a befektetőnek, jó a turistáknak, jó a kocsmát nyitóknak, csak az ott lakóknak lesz sokkal rosszabb. Legalábbis itt Budapesten ez a tapasztalat. Vidéki városokban, főleg ahol kevés a turista és nem szorítják ki a helyieket sokkal szimpatikusabbak a sétálóutcák. Sétát senkinek ne javasoljunk városi környezetben, mert az elsősorban jó levegőn egészséges. Az amerikai tanulságok, pedig bizonyára jók, ha valaki az USA ban szeretne sétáló utcát kialakítani.

Örömhernyó 2021.05.25. 05:40:30

Serkenti a turizmust... Ahol eleve van turistaforgalom, érdeklődésre számot tartó hely, ott biztos van ilyen hatása. De Jászkarajenőn vagy más p!csányi, senkit nem érdeklő településen semmi értelme.

Hogy Amerikában milyen hatásai vannak, az egy dolog. Teljesen más világ, mint Európa.
San Francisco is említve van a posztban. Javaslom megnézni személyesen azokat az utcákat. Minden sarkon mentalisan beteg, odaszaró hajléktalanok tántorognak, sátrat vernek bárhol.

New York nem hogy Európához nem hasonlítható, de még más amerikai városokhoz se. Egy teljesen más világ. Olyan ingatlanárakkal, amiket ma már csak felső kategóriás szállodaláncok, kínai milliárdosok és orosz oligarchák tudnak megfizetni. Hogy nekik milyen játszóteret alakítanak ki, az irreleváns más városok szempontjából. A Times Square olyan ma már, mint egy bevásárlóközpont, egy hatalmas TGI Fridays, lelketlen, kizárólag a gazdag ázsiai turistákra hajtó cirkusz. Minden, ami egykor vonzó volt New Yorkban, azt kiszorították onnan.
De legalább az utcai bűnözés a koronavírus járvány alatt visszatért New Yorkba...

Barcelona turistaforgalma a sokszorosára nőtt az utóbbi évtizedekben. A helyeiek ennek azért annyira nem örülnek. Mellesleg ez a boom inkább a fapados repülőjáratoknak köszönhető. Én még akkor voltam ott, amikor még csak busszal lehetett oda eljutni Magyarországról, de legalább akkor még nem volt tele az összes sétálóövezet román zsebtolvajokkal.

Azzal vitatkoznék, hogy a képzett szakemberek gyalogosközpontú területekre költöznének. Oda költöznek, ahol jól fizetett munka van, mivel sokat keresnek, nekik fontosabb az, hogy legyen szabadidejük, amiben el tudják költeni a pénzüket, nem akarnak napi 3 órát ingázni, mert számukra a szabadidő értékes, tehát jó eséllyel közelebb laknak a munkahelyükhöz, megengedhetik a magasabb bérleti díjat is. Csak attól, hogy sétálóövezetet hoznak létre, senki nem fog odaköltözni sehova.

Örömhernyó 2021.05.25. 05:48:42

@inyesmester: Budapesten a romkocsmákat futtatta fel a sok sétálóutca. Aztán a lakók megelégelték a romkocsmák látogatóit, bezárják őket, elmaradnak a bulituristák, a parkolás lehetetlen lesz a sétálóutcákban, ördögi kör. Vidéki magyar városokban eleve nincsenek tömegével turisták, a sétálóutcák konganak az ürességtől.

Történelmi belvárosokban, mint Krakkó, Wrocław, van értelme a sétálóövezeteknek, mert eleve az épített környezet szépsége és védelme indokolja. A magyar városok többségében semmi értelme, mert a főtér szinte mindenhol egy haverok által összetérkövezett placc, ahol évente egyszer van egy Kis Grófo koncert meg egy borfesztivál, ha van bora a városnak, ha nincs.

lenörd hofstadter 2021.05.25. 08:15:15

Csodás lesz, ha az egész város egy nagy sétálóutca lesz.
Haverok, buli, melózni ki fog?
Van már elég sok jó példa a világban, valamiért nem azokat akarjátok honosítani, hanem az agyatlan sétálóutcákat és kerékpáros várost erőltetitek mert nyugaton csináltak egy 200x200 méteres területen autómentes forgalmat, a sok agyhalott hipszterköcsög meg azonnal egész Magyarországról akarja már kitiltani az autót.
Csodálom, hogy a traktorokat még nem támadtátok be a szántókon, hogy ha fű lenne mindenhol akkor felvirágozna a pokrócpiac, csak ki kell feküdni és napozni.

Boar. 2021.05.25. 12:26:22

Bullshit...
Egyoldalú, demagóg, hazug...
Pont mint a "járókelők" a csőlátásukkal...

Járókelők 2021.05.25. 13:02:58

@Boar.: Kedves Boar! Ha ennél egy kicsit konkrétabb és árnyaltabb kritikát fogalmazol meg, azt megköszönjük. Szívesen beszélgetünk, ha egy-egy konkrét dologra reagálsz. Előre is köszönjük!

Járókelők 2021.05.25. 13:05:19

@lenörd hofstadter: Kedves Kommentelő! Nem szerepel a cikkben, hogy az egész város legyen sétálóutca. Haverokról és buliról és nem dolgozásról sem esik szó. Szívesen vesszük, ha a cikkben konkrétan elhangzott pontokra reagálsz. Köszönjük!

lenörd hofstadter 2021.05.25. 13:16:43

@Járókelők:

Miért is? Előttem leírták páran oszt nem nagyon tudtok rá mit böffenteni, mert igazuk van. Mennyivel jobb ha én is leírom utánuk ugyanazt?

Amúgy ha a leírtakat nem tudod összeegyeztetni a pontjaiddal, a hiba a te készülékedben van.

Járókelők 2021.05.25. 13:31:32

@inyesmester: Kedves inyesmester! A sétálóutcáknak más gyakorlata is létezik, mint az, amire hivatkozol. Nem feltétlenül egyenlő azzal, hogy ott kocsmáknak, szórakozóhelyeknek kell lenniük, bulinegyednek főleg nem. :) Ilyen típusú megoldásokra egyébként Budapesten is vannak példák. Gyalogosbarát egyébként lehet olyan utca is, amelyben van motoros közlekedés, de kisebb mértékben, esetleg sebességkorlátozással, behajtási korlátozással, és nagyobb felület jut a gyalogosoknak. Sajnos számos olyan utca létezik, ahol a járda felét parkoló autók foglalják el, vagy nem érvényesülnek a gyalogosok szempontjai egyáltalán. Sokféle árnyalat létezik, és szerintünk jó példákat, gondolatokat bármilyen országtól érdemesek átvenni. Ha elolvasod a cikket, több európai példa is van benne.

Járókelők 2021.05.25. 13:52:33

@Örömhernyó: Kedves Örömhernyó! Köszönjük, hogy megosztottad az észrevételeidet. Te is utalsz az európai példákra a válaszodban, nem csak amerikai példák vannak a szövegben. De talán kizárólag nem is az alapján érdemes elvetni vagy megfontolni egy példát, javaslatot, hogy melyik országból származik, hanem a konkrét viszonyok, hasonlóságok figyelembevételével. Mindennek ott van relevanciája, ahol van, így valóban nem biztos, hogy Jászkarajenőn azért érdemes a gyalogosok szempontjait figyelembe venni, hogy több turista legyen. Ezek általános szempontok, ugyanakkor vannak a cikkben konkrét nagyvárosi példák is, és valóban nem szerencsés ha konkrét nagyvárosi átalakításokat egy vidéki kisvároson próbálunk számonkérni, de ennek a cikknek nem is volt ez célja. Ezek olyan szempontok, amelyek figyelembevételével el lehet gondolkozni azon, hogy helyben minek van létjogosultsága. De azt gondoljuk, egy helyi várostervezőnek ésszerűen, konkrét helyi viszonyokból kell kiindulnia. A gyalogosbarát utca nem minden esetben egyenlő a sétálóutcával, ahogy a kocsmaturizmussal sem. Ezt egy előző kommentben leírtuk. Sokféle árnyalat van, és sokféle módon lehet sétálhatóvá, gyalogosbaráttá tenni egy utcát. Nem feltétlenül csak a végletek jelentik a megoldást.

Nancsibacsi 2021.05.25. 14:31:20

Semmi bajom nincs a sétálóutcás városokkal - csak ne kelljen ott élnem. Pl. Budapest belvárosa annyira vonzó számomra, hogy kb 5 éve nem jártam ott :-D Pedig csak kb 5 km-et kéne utaznom, hogy megcsodáljam a sétálóutcákat :-D

Fel kéne fogni, hogy sétálóutca=turisták lehúzása. Csak azért senki se fog odamenni, hogy sétáljon az utcán - ha van valami más látnivaló, akkor majd mennek a turisták. Viszont a helyiek közül más nem fog ottmaradni, mint aki a turisták lehúzásából ép. Pl. a képzett meg a kreatív szakemberek biztosan nem - mert azok már régen kiköltöztek az agglomerációba, vagy éppenséggel a HO időszak miatt valami élhető faluba, a várostól 100 km-re. Nyugodtan fel lehetne sorolni 50 olyan dolgot is, amit a sétálóutcák kiirtanak a városból. Pl. a belvárosi üzletek volt bérlői tudnának miről mesélni, hogy milyen szuper hogy nem lehet őket autóval megközelíteni.

Járókelők 2021.05.25. 15:05:23

@Nancsibacsi: Kedves Nancsibacsi! Egy korábbi kommentünkben leírtuk, hogy a gyalogosbarát utca nem feltétlenül egyenlő a sétálóutcával. Sajnos ezt több kommentelőnk rosszul azonosítja. Nagyon sokféle gyalogosbarát megoldás létezik. Mi nem értünk veled egyet abban, hogy egy sétálóutca, gyalogosbarát utca, forgalomcsökkentett utca kizárólag a turisták javát szolgálja, vagy csak ők használnák ezeket a közterületeket. Érdekes amit írsz, mert a kutatások ennek az ellenkezőjét állítják. Azt mondják, hogy a motorizált forgalom hatására eltűnnek a kisebb üzletek, míg a sétálóövezetekben megjelennek, és emelkedik a forgalmuk. Nyilván nem olyan üzletekről beszélünk, ahol az emberek bútorokat vásárolnak, vagy autóval szállítandó dolgokat, de azt gondoljuk, az ilyen üzletházak nem is véletlenül létesülnek a város külső részein. Kreatív szakemberek kapcsán kikre gondolsz pontosan, illetve melyik város kapcsán említed ezt?

Irbisz 2021.05.25. 15:27:30

a koncepció jó, de mint olvasható, a zemberek többsége még nem érett meg rá.
Holott élhető és gyönyörű europai városok tele vannak autómentes (erősen korlátozott behajtású) övezetekkel.
az meg nyilvánvaló, hogy ennek nagyvárosokba van értelme, nem abádszalókon vagy kecelen ...

Boar. 2021.05.25. 15:38:40

@Járókelők: Ezek csak rózsaszín álmok, egy városban nem csak sétálni kell, egy városnak működni kell és az csak nagyon nagy kompromisszumokkal(vagy sehogy) nem megy a gépjárművek kitiltása után. Van egy maroknyi ember akiknek ez az elképzelés jónak tűnik amíg azt nem veszik észre, hogy a szolgáltatások amelyek nekik is oly fontosak, ellehetetlenülnek. Nem kell autó, elsétálgatok a sarki boltig és házhoz rendelem a pizzát, persze, amíg be nem zár a sarki közért és be nem int a pizzafutár...
Aztán azok a lakók, aki távolabb dolgoznak, hirtelen nem tudják letenni sehol az autójukat, a gyereket is háromszor annyi ideig tart elvinni az oviba, suliba de közben a munkahelyre is oda kellene élni.
a felsorolt támogató érvek közhelyek csupán, ilyeneket és az ellenkezőjüket is persze bárki össze tud szedni, még be is tud bizonyítani, persze csak a fent látható óvodás szinten...

Irbisz 2021.05.25. 16:24:57

@Boar.:
"Aztán azok a lakók, aki távolabb dolgoznak, hirtelen nem tudják letenni sehol az autójukat, a gyereket is háromszor annyi ideig tart elvinni az oviba, suliba de közben a munkahelyre is oda kellene élni."

Hagyjuk már az ilyen demagóg közhelyeket. Egyrészt nem az egész város lenne autómentes, senki nem mondott ilyet, másrészt autómentes övezetekkel miért boldogulnak Bécstől Berlinig számos európai nagyvárosban?? Ott okosabb emberek élnek, akik ezeket a problémákat meg tudják valahogy oldani, vagy egyszerűen ott csak kevésbé kényelmes (lusta) emberek vannak? Tekintve Magyarországnak a kövérségi ranglistákon elfoglalt nagyon előkelő helyezését, ez is feltehetőleg egy faktor. Az újtól való irtózás a másik ... A harmadik meg az, hogy az ótó már nagyobb státuszszimbólum és fontosságú tömegek életében, mint a híresen autómániás németeknél.

Járókelők 2021.05.25. 18:52:31

@Boar.: Kedves Boar! A cikk gyalogosbarát kialakításról szól, amiről pár kommenttel feljebb már leírtuk, hogy szerintünk mit jelent. Egy gyalogosbarát utca nem jelenti feltétlenül az autók teljes kitiltását, és főleg nem mindenhonnan, az egész városból. A gyalogosközpontú szemlélet révén lehet közterületek újrafelosztani is, ami annyit jelent, hogy pl. a 60 cm széles járdafelület helyett többet kapnak a gyalogosok, hiszen hiába utaznak gyerekkel és autóval, ha a környéken a babakocsival nem tudnak sétálni vagy a boltig elmenni. Sajnáljuk, hogy ebben a kérdésben, témában, az autós közlekedést féltők egy része sokszor végletekben gondolkodik, és emiatt ijesztőnek látja a gyalogosbarát jelzőt, vagy azt gondolja, hogy emiatt megáll az élet, és senki nem használhat autót. Azt is mellétesszük, hogy elég sok európai városban vannak jó példák arra, hogy a belváros autómentes, vagy különböző sávok vannak, ahova más-más feltételekkel lehet behajtani, és ez az adott hely élhetőségét emeli, miközben nem áll meg semmi, ugyanúgy dolgoznak, vásárolnak az emberek. Ahogy a cikkben olvashattad, a pontokat várostervező szakemberek állították össze tanulmányok alapján konkrét kutatásokat, példákat alapul véve. Mi ezt a szöveget lefordítottuk, hogy azok is olvashassák, akik esetleg nem tudnak angolul. Elfogadjuk, ha te úgy gondolod, hogy össze tudtad volna állítani a fenti cikket, mi nem fogtunk bele ilyesmibe, hanem a tanulmányt készítő szakemberek véleményét tolmácsoltuk.

igazi hős 2021.05.25. 21:58:27

@Irbisz: "a zemberek többsége" Az itt hőbörgőkből nem érdemes a többség véleményére következtetni. A többség normális, nem fáj neki 200 méter séta és nem kap sírógörcsöt, ha nem a saját ablaka alatt parkolja le a család kedvencét. A többség örül, ha normális kisboltok vannak közelben, mert ugyan a heti bevásárlást autóval intézzük, de egy fagyiért vagy a napi pékáruért esetleg gyümölcsért nem ül autóba az ember, ha pár perc sétával is elérhető.

Irbisz 2021.05.26. 09:21:44

@igazi hős: Ööö, én nem vagyok meggyőződve arról amit írsz, mert én nem ezt tapasztalom, de legyen igazad. Még aki sportol is és eljár mondjuk naponta futni, az is mindenhová autóval jár, nem tudja elképzelni nélküle a mindennapokat.
Viszont szerintem nem is ez a lényeg, mert nem a teljes autómentesítés a cél, hanem a gyalogosbarát megoldások növelése, csak a jónép szerintem el sem olvasta a cikket, hanem jó magyar szokás szerint írt egy velős véleményt a saját képzelgéséről, hogy ugyan milyen nagy hülyeség az autómentes város (amit senki nem is írt és nem is célzott meg ...).

Irbisz 2021.05.26. 10:25:18

@Nancsibacsi:

Európában sok helyen nem véletlenül terjednek a gyalogosbarát, sőt autómentes övezetek is, de ezek véletlenül sem egyenlőek a jórészt túristákra szakosodott sétálóutcákkal. Persze ezen szerencsésebb helyeken nem balkáni a többség gondolkodásmódja.

"Pl. a képzett meg a kreatív szakemberek biztosan nem - mert azok már régen kiköltöztek az agglomerációba, vagy éppenséggel a HO időszak miatt valami élhető faluba, a várostól 100 km-re."
Egy fenét, illetve sokan ezt meg is bánták :). Az agglomeráció legtöbb települése csak a zsúfolt lakótelepekhez, belvároshoz képest vonzó, kivéve pár, a budai oldalon lévő méregdrága falucskát. Aki megteheti inkább a 2. és 12 kerület nyugisabb hegyvidéki részeire megy, csak az ugyebár (jóval) drágább mint az agglomeráció. Cserébe csendesebb, zöldebb és nem kell Ho-mentes időszakban napi 2*1 órát autóban ülni és minden elérhető könnyen, gyorsan.
A nyugis és élhető falvakba, kisvárosokba költözők boldogsága többnyire rövid ideig tart, mert ez a koncepció egy fejlett országban érthető, a hazai viszonyok és közellátás szintjén elég nagy blődség, ez csak elméletben szép megoldás --> amig a nagy idealista nem találkozik a magyar realitásokkal a mindennapokban

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2021.05.27. 20:25:10

@inyesmester: Ha kevesebb lesz a kocsi, akkor jobb lesz a levegő is.

@Örömhernyó: Barcelona (Rómával holtversenyben) már a 80-as években is a zsebtolvajokról volt híres.

@igazi hős: Nem vagyok benne biztos, hogy a magyar többség sétál-e naponta 500 métert...

@Irbisz: Alig ismerek olyan embert a II. és a XII. kerületből, aki kevesebbet utazik munkába, mint napi 2x45 perc, jellemzően napi 2x1 óra felett van...
süti beállítások módosítása