Ha megosztod, megoldod.

A Járókelő csapat 2012 óta segít a városlakóknak abban, hogy
bejelenthessék a kátyúkat, letört szemeteseket, lekopott zebrákat és
egyéb közterületi problémákat a lakóhelyükön.

A világ legszebb sugárútja megújul - többsávos főútvonalból zöld folyosó

A világ legszebb sugárútja megújul - többsávos főútvonalból zöld folyosó

2021. április 16. - Járókelők

Anne Hidalgo, Párizs polgármestere fák ültetésével és a forgalom csökkentésével alakítaná autómentes zónává a francia főváros ikonikus sugárútját, a Champs-Elysées-t. Az év elején jóváhagyta a gyökeres átalakítását. Ígérete szerint a 2,3 km hosszúságú utat, amely a Concorde tértől egészen a Diadalívig fut egy „különleges kertté” alakítják építészek segítségével, a város által erre a tervre szánt 305 millió dollárból (93,5 milliárd forintból).

champs-elysees.jpg

Fotó: Rodrigo Kugnharski, Unsplash

A PCA–Stream várostervező cég az autók számára fenntartott területet nagyjából a felére csökkentené, növelné a fás területeket, valamint támogatná még több kis üzlet működését a sugárút két oldalán. A „Champs-Elysées felvirágoztatása” névre keresztelt projekt, amelynek már rég meg kellett volna valósulnia, várhatóan 2030-ig fog elkészülni. Habár még mindig a világ legszebb sugárútjaként tartják számon nemzetközi szinten, a Champs-Elysées-nek már egyáltalán nincs akkora tekintélye a párizsiak körében, mint korábban. Hatalmas épületei és lélegzetelállító látképe ellenére a sugárutat széles körben érik kritikák országszerte a szennyezettsége, a zsúfoltsága, magas árai, továbbá elmaradottsága, korszerűtlensége miatt.

Mára már mindenki számára nyilvánvaló ez az elhidegülés a Champs-Elysées-től. Egy 2019-es felmérés szerint a Párizsban lakók 30%-a nem ért egyet a “világ legszebb” jelzővel. Ez a vélemény annál inkább jellemző, minél közelebb lakik a válaszadó a sugárúthoz; így 71% szerint a Champs-Elysées nem több mint turistalátványosság. A felújítást célzó javaslataiban maga a város is elismerte, hogy a sugárút jelenleg „nagy, sterilnek ható és közel egyforma nemzetközi üzletláncok csomópontja.”

A legtöbb nagyváros ugyancsak rendelkezik hasonló célokat szolgáló kereskedelmi központokkal – ha a New York-i Times Square-re vagy az amszterdami Leidseplein térre gondolunk. A probléma itt elsősorban az, hogy a Champs-Elysées egyszerre régimódi, közben pedig túl drága ahhoz, hogy hozzáférhető legyen. A francia márkákat forgalmazó áruházak, mint a hatalmas Louis Vuitton, inkább egy drága reptér érzetét keltik. Bár a látogatók nem csupán vásárolni jönnek ide, a hatalmas forgalom és az izzó aszfalt miatt nem éppen ez a legkedvezőbb helyszín a kültéri kávézók számára. Emiatt a helyiek nem nagyon látogatják. A PCA-Stream vizsgálatai kiderítették, hogy ha az itt fellelhető embertömegből levonjuk a környéken dolgozókat, a gyalogosoknak csupán 15%-a érkezik Párizsból vagy annak környékéről.

Ígéretesen hangzik az a törekvés, miszerint a sugárút ne egy bevásárlóközpont legyen, hanem inkább egy műemlék hangulatát sugározza. Az átalakítástól természetesen nem válik rögtön trendivé a sugárút, ám mindenképpen kellemesebb sétálóhely lesz, azokhoz a részekhez hasonlóan, ahol már végeztek zöldítést és forgalomcsillapítást Párizsban. A jelenlegi arculati tervek szerint (melyek még módosulhatnak) a járdák kétszer olyan szélesek lesznek, míg a forgalom számára fenntartott utak négy sávra csökkennek. Még a Place de L’Étoile csomópont körül is, amely Párizs északnyugati forgalmának összes kulcsfontosságú útját köti össze.  Kerékpársávokat fognak kialakítani a sugárút mindkét oldalán, míg az autóforgalom és a gyalogosok az arculati terveken (meglehetősen optimista módon) egymással harmóniában közlekednek majd. Ebből következően egy eddig még be nem jelentett sebességkorlátozásra is számítani kell. A gyalogosok számára fenntartott sétálóutakat dupla fasorok övezik majd, a járda pedig többnyire jó folyadékelnyelő képességű burkolatból készülne. 

A legnagyobb változás azonban a sugárút keleti végén, a Concorde téren lesz érzékelhető – az átalakítás, a projekt többi részétől eltérően még a 2024-es Olimpiai Játékok előtt befejeződik.  A lenyűgöző, bár kissé egyhangú, a forgalmas utak mögé szorult teret fák ültetésével formálnák át látványosan. A mostani hatalmas, útburkolattal fedett terület helyett árnyas, gyeppel borított részeket hoznak létre, melyek a két szökőkutat ölelnék körül. A tér déli részén futó főutat betemetik; itt füves, bokros területet alakítanának ki.  A már meglévő kertek egyesítésével pedig lehetőség nyílik arra, hogy friss levegőben, falombok alatt sétálhassunk a Louvre-tól egészen a Diadalívig, padokkal és szökőkutakkal övezett környezetben.

A sugárúton elhelyezkedő üzletek is átalakításra várnak. A nyilvános konzultáció szerint az állampolgárok „autentikusabb francia kiskereskedelmi kínálatot” várnak, a város szerint olyat, amely „kihangsúlyozza a franciák életművészetét, szakértelmét és gasztronómiáját”. Az utca népszerűségére gondolva – valamint a magas bérleti díjak miatt, amelyeket csak a nagy forgalmú üzletek tudnak megfizetni – ez az irányelv azzal a veszéllyel fenyeget, hogy a francia kultúra egy tematikus park változatát fogják létrehozni, ami szintén az elmaradottság érzetét keltheti. Ígéretesen hangzik azonban az a törekvés, miszerint a sugárút ne egy bevásárlóközpont legyen, hanem inkább a műemlék jelleg legyen hangsúlyos.

Ám egy csendesebb, kisebb forgalmú Champs-Elysées is okozhat megdöbbenést. Hiszen mégiscsak egy többsávos főútvonalról van szó, amely már hosszú ideje a város állandó részét képezi. Azokban az időkben, amikor az autókra még nem ártalmas dologként tekintettek, a Citroënek és a Renault-k kavargása a Diadalív körül jellegzetesen párizsi látképnek számított – ez is bizonyítja a város hangos, koszos, mégis dinamikus és élettel teli mivoltát. Akadnak, akik szeretnék megőrizni ezt a képet, ám az autómentes Champs-Elysées minden tekintetben más hely lesz – egy központi sugárút, amely nem a közlekedést tartja a legfontosabbnak.

champs-elysees1.jpg

Fotó: J Shim, Unsplash

Több mint egy évszázaddal ezelőtt hasonló átalakításon esett át egy amerikai világváros egyik kereszteződése is; New York City részlegesen gyalogos zónává alakította a Time Square-t. Ez még mindig kellemetlenül érint néhány New York-i lakost, akik a régmúlt idők nosztalgiájára vágynak. Hidalgo hasonló ellenállást tapasztalhat a párizsiak egy részétől a sugárút autómentesítésével kapcsolatban. Egy korábbi, az autós közlekedés visszaszorítását célzó kampánya már váltott ki tiltakozást. Ám ha az autómentesség  hulláma tovább terjed – amelyet a más európai városok (többek között Brüsszel és Madrid) által eszközölt fejlesztések is jeleznek – több városi terület válhat kevésbé zajos és nyüzsgő hellyé.

A fordítást Heniger Mariann, a Járókelő önkéntese készítette a Bloomberg.com cikke alapján.

Ne feledkezz meg az adód 1%-áról! 
Segíts, hogy a környezeted élhetőbb, szebb, tisztább, egészségesebb legyen! Támogasd a Járókelőt! Az 1% felajánlásához segítséget és további információkat a weboldalunkon találsz. Kattints ide! 
Járókelő közhasznú Egyesület, adószámunk: 18627239-1-41

jarokelo_ado1_cover-2.png

A bejegyzés trackback címe:

https://jarokelok.blog.hu/api/trackback/id/tr3016499850

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kárárámaispj 2021.04.18. 17:20:08

Komolyan felmerül az emberben, hogy egy ilyen szar cikket valami idomított majom írt, vagy az író tényleg ennyire szánnivalóan ostoba... Mert az látszik, hogy fordítás, de könyörgöm azért lehetne némileg gondolkodni is, már ha lenne mivel.
"Több mint egy évszázaddal ezelőtt hasonló átalakításon esett át egy amerikai világváros egyik kereszteződése is; New York City részlegesen gyalogos zónává alakította a Time Square-t. Ez még mindig kellemetlenül érint néhány New York-i lakost, akik a régmúlt idők nosztalgiájára vágynak."
Tehát nosztalgiázva gondolnak az 1920 környéki Times Square-re? Nehezen változnak ezek a jenkik...

Persze az eredeti cikk is valami hasonló színvonalú baromság lehetett.
" A francia márkákat forgalmazó áruházak, mint a hatalmas Louis Vuitton, inkább egy drága reptér érzetét keltik. "
És ezen mit változtat, hogy ha lesz előtte két bukszus?

"Bár a látogatók nem csupán vásárolni jönnek ide, a hatalmas forgalom és az izzó aszfalt miatt nem éppen ez a legkedvezőbb helyszín a kültéri kávézók számára."
Tehát akkor kötelező nekik kültéren kávézniuk minden kényelmetlenség ellenére?

"Emiatt a helyiek nem nagyon látogatják."
Igen, a helyieknek teljesen más a hőérzetük. A turisták szeretnek az izzó aszfalton kávézni. Bezzeg, ha hideg lenne, akkor minden helyi a LV-be járna, minden nap venne egy táskát..
"A PCA-Stream vizsgálatai kiderítették, hogy ha az itt fellelhető embertömegből levonjuk a környéken dolgozókat, a gyalogosoknak csupán 15%-a érkezik Párizsból vagy annak környékéről."
Ez de érdekes. Egy turistalátványossághoz a turisták látogatnak? Beszarás. Pedig azt hittem, hogy a piramisokat az egyiptomiak, a Hősök terét pedig leginkább a belvárosiak nézegetik naponta.
süti beállítások módosítása