Ha megosztod, megoldod.

A Járókelő oldal 2012 óta segít a városlakóknak abban, hogy bejelenthessék a kátyúkat, letört szemeteseket, lekopott zebrákat és egyéb közterületi problémákat a lakóhelyükön.

A járókelők váltják fel az autókat a városközpontban - újjáépül Newcastle

A járókelők váltják fel az autókat a városközpontban - újjáépül Newcastle

2021. április 08. - Járókelők

A közelmúltban Európában és a világ többi részén is számos nagyvárosban változott a szemlélet a közlekedésszervezésben, a várostervezésben. Az autóközpontú gondolkodást felváltották a gyalogosokat, kerékpárosokat középpontba állító megoldások, melyek hozzájárulnak az egészségesebb, élhetőbb városok, városrészek kialakításához. A koronavírus megjelenése után még inkább egyértelművé vált a zöldterületek és a tiszta levegő értéke. Newcastle városvezetése is újít, változásokat léptetnek életbe a város központjában.

newcastle.jpg

Photo: https://www.newcastle.gov.uk/

Szürkéből zöld - A Grey utca átalakul

Dan Smith a newcastle-i városi tanács vezetője azt tervezte az 1960-as években, hogy a várost észak Brasíliavárosává alakítja át, ahol az autóknak  biztosít uralkodó szerepet. A gyönyörű várost egy autópálya szelte ketté - a Központi Sztráda - és az építkezésből származó földet a Town Moor-on halmozták fel, amely a város tüdeje volt. A városlakókkal elhitették, hogy a földhányásból sípálya lesz majd.

Azonban Smith „szabad és gyönyörű városra” tett ígérete nem volt hosszú életű: a sípályák soha nem valósultak meg, a földhányásokat benőtte a fű, a kapcsolódó úthálózatok jó része soha nem épült meg, ő maga pedig börtönbe került bűnszövetkezetben való részvételért és korrupcióért.

Smith azon reménye, hogy Newcastle egy autók uralta várossá váljon, manapság sokkal inkább tűnik rémálomnak, mint  álomnak, és az elmúlt húsz-egynéhány évben a várostervezés következetesen kiebrudalta az autókat a központi üzleti negyed nagy részéből.

Newcastle fő bevásárlóutcáját, a Northumberland utcát - amelyet az új tervek szerint még zöldebbé tesznek - a ’90-es években adták át a gyalogos forgalomnak. Ezt megelőzően ez az utca a Londont Edinburgh-vel összekötő forgalmas A1-es északi főút egy szakasza volt.

Az autók kiszorításának következő fázisáról a napokban hullott le a lepel, amikor is a városi tanács bejelentette, hogy 50 millió fontot szán arra, hogy Newcastle belvárosát biztonságosabb, vonzóbb és egészségesebb, környezetbarát várossá tegye szabadtéri helyekkel és tevékenységekkel, hogy  az emberek a családjaikkal kellemesen tudják eltölteni a szabadidejüket.

Van öröm az autókban? Aligha.

Newcastle szívében kiszorítják a gépjárműveket – főként a buszokat - a Blackett utcából, ezzel forgalomtól elzárt térületté alakítva a város egyik jelentős történelmi látnivalójának, a Grey emlékműnek a környékét.

Idővel - és persze bízva a további támogatásban – az a terv, hogy teljes egészében sétálóutcává alakítsák a Grey utcát, amelyet Nikolaus Pevsner, az ismert építészettörténész egykor „Anglia legszebb utcájának” nevezett.

A Grey utcát az 1830-as években építették. A majd 40 méter magas emlékműnél veszi kezdetét, amelyet a Northumbriából származó gróf Grey miniszterelnök tiszteletére emeltek, aki az 1832-es reformtörvénnyel indította el Britannia modernkori demokráciáját.

A newcastle-i városi tanács 20 millió fontot különített el a város utcáinak átalakítására ezen a nyáron, ami még további 30 millió fonttal egészül ki támogatások és magánbefektetések révén. 10,5 millió font folyt be a Közlekedési Minisztérium utazási alapjából és az Egyesült Királyság kormányának fejlesztési alapjából az észak-keleti LEP (Local Enterprise Partnership) elnevezésű, helyi vállalkozásokat támogató szervezeten keresztül.

„A városközpontok átalakulóban vannak, és ahhoz, hogy fennmaradjanak,  alkalmazkodniuk kell az új körülményekhez, mivel egyre több ember vásárol online, és az éghajlatváltozás egyre sürgetőbbé teszi a tisztább, zöldebb környezet kialakítását”- mondta Nick Forbes, a város polgármestere. Hozzátette, hogy mind a lakosok, mind a látogatók igénylik a „kellemes, nyitott tereket a közös időtöltéshez, a változatosabb üzletkínálatot, a biztonságosabb, forgalommentes sétálóutcákat és az olyan látványosságokat, amelyek a családok számára nemcsak szórakoztató, hanem oktató jellegűek is.

A Ridley Place - a városvezetés megfogalmazásával élve - növényekkel tarkított gyalogos desztinációvá fog válni.

A városközpont egyes részeibe még mindig be lehet hajtani autóval, de olyan a kialakítás, hogy ez egyáltalán nem könnyű és nem is praktikus.  A bejelentést követően az autósok további kényelmetlenségekre számíthatnak  az újabb korlátozások miatt, amelyek a járókelőknek kedveznek majd. 

A fordítást Váradi Hajnalka, a Járókelő önkéntese készítette a Forbes.com cikke alapján.

Ne feledkezz meg az adód 1%-áról! Segíts, hogy a környezeted élhetőbb, szebb, tisztább, egészségesebb legyen! Támogasd a Járókelőt! Az 1% felajánlásához segítséget és további információkat a weboldalunkon találsz. Kattints ide! Járókelő közhasznú Egyesület, adószámunk: 18627239-1-41

jarokelo_ado1_cover-2.png

A bejegyzés trackback címe:

https://jarokelok.blog.hu/api/trackback/id/tr1316491944

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DFK 2021.04.09. 05:36:20

Ez a növényekkel tarkított gyalogos desztináció pont olyan kifejezés, mintha egy zöld bullshit generátor csinálta volna.
süti beállítások módosítása