Ha megosztod, megoldod.

A Járókelő oldal 2012 óta segít a városlakóknak abban, hogy bejelenthessék a kátyúkat, letört szemeteseket, lekopott zebrákat és egyéb közterületi problémákat a lakóhelyükön.

Képzeljük el az iskolák környékét autómentesen!

Képzeljük el az iskolák környékét autómentesen!

2021. január 11. - Zágoni Bella

Egy bevált londoni gyakorlat, amit már New York is követ. Néhány londoni környéken kialakították az első ún. School Street-eket, vagyis lezárták az utakat a forgalom elől reggel és délután az iskolák környékén, hogy a gyerekeket és főként a szüleiket gyaloglásra és kerékpározásra ösztönözzék.

4_6.jpg

Fotó: Labourstone, Twitter

Egy gyakorlati példán keresztül ez úgy néz ki, hogy egy átlagos hétköznapon délután 3-ig semmilyen változás nem látható az egyik dél-londoni úton. Ám nem sokkal ezután a kijelölt utca fokozatosan elcsendesedik, a szülők elkezdenek megérkezni gyermekeikért az iskolához. Sokan az út közepén sétálnak, babakocsit tolnak, mások biciklivel közelítenek az épület felé. Az autóforgalom fokozatosan teljesen megszűnik.

Aztán kinyílnak a kapuk. Az iskolából kiözönlenek a gyerekek, aztán motoron, kerékpárral vagy gyalogosan mennek haza a szüleikkel. A járda és az autóút így már nem két különálló rész, mindenhol közlekednek a gyalogosok. Akad rengeteg olyan szülő is, aki korábban taxit hívott, de most, hogy már nem jöhetnek be az utcába autók, biciklivel mennek a gyerekért. És imádják!  

A Jessop Általános Iskola környékén valósult meg az egyik első School Street projekt, az Egyesült Királyság egyik legújabb kezdeményezése a gyaloglás és a kerékpározás népszerűsítésére mind a gyerekek, mind a felnőttek körében. A reggeli és délutáni rohanásban a résztvevő iskolák előtti utakon a kihelyezett kamerák és/vagy a felügyelő önkéntesek hathatós együttműködése következtében gyakorlatilag leáll az átmenő forgalom. (Csupán az ott lakók, a szállítók és a mentő, a tűzoltó, illetve a rendőrségi járművek, az autóbuszok és a mozgáskorlátozottak számára megengedett az áthaladás.) Az ötlet lényege az, hogy a gyermekeknek és a szülőknek helyet biztosítsanak az iskolába való biztonságos bejutáshoz - a Covid-19 idején ez kiemelten fontos cél.

A School Street projekt megelőzte a járványt - először 2017-ben próbálkoztak vele Londonban. Az elmúlt hónapokban ezen projektek száma drámaian megnőtt országszerte. Csak Londonban jóval több mint 400 új School Street lett. 

school_street.png

Fotó: Thinktravel, Twitter

Az utóbbi években az Egyesült Királyságban az iskolába gyalog vagy kerékpárral közlekedő gyerekek száma zuhanni kezdett, hasonlóan az Amerikai Egyesült Államokhoz. Ennek oka kismértékben az utcán való játék betiltása volt, nagymértékben az emberek szokásainak megváltozása. A Cycling UK statisztikái szerint az 5-10 éves gyermekeknek csak körülbelül a 2% -a kerékpározik az iskolába, és csak 4% az arány a 11-16 éves korú gyermekek esetében. Összehasonlításként: a holland gyerekek mintegy 40%-a jár biciklivel vagy gyalog iskolába, az Amerikai Egyesült Államokban pedig ez az arány 10%, és az arány az 1970-es évek óta folyamatosan és drámaian romlik. Persze hozzá kell tenni, hogy ott a gyerekek kb. 30%-a iskolabusszal megy iskolába. 

Az évek során eszkalálódott személygépkocsi-használat nemcsak állandó dugókat, de gyalogosbiztonsági problémákat is okozott. A Sustrans szervezet felmérései azt mutatják, hogy a londoni iskolás gyermekek csaknem fele szenvedett közlekedési balesetet az iskolába menet vagy az iskolából hazafelé jövet. Ez az adat elborzasztó volt a városvezetés számára. Főleg hogy ehhez még hozzájön az is, hogy évente mintegy 9500 lakos veszti életét a rossz levegőminőség miatt Londonban, és sajnos ez a tarthatatlan helyzet a gyermekek, sőt az újszülöttek tüdejének károsodását is okozza. 

Az iskolák környékén különösen magas a légszennyezés az autózó szülők miatt. Nem beszélve a fiatalkori kóros elhízásról, amelynek fő oka szintén az autózás okozta mozgáshiány. Ezért az iskolák maguk is próbálnak több mozgási lehetőséget adni a gyermekeknek, akik ezt a szokásukat aztán remélhetőleg a szüleikre is ráragasztják. Sőt, a School Street projektek a helyi lakosokat is szeretnék rávenni arra, hogy bár ők szabadon járhatnak autóval, de a környék levegője és a gyermekek egészsége és biztonsága érdekében fontoljanak meg egyéb közlekedési alternatívákat.  

toxic_air.jpg

Fotó: Carol McDonald, Twitter

A londoni projektek elindulása után a New York-i polgármesteren is hatalmas lett a nyomás a lakosság részéről, és ugyan sokáig ellenállt az iskolák környéki autómentesítés gondolatának, de az Egyesült Királyság jó tapasztalatai alapján mégis rábólintott az ötletre. A fő törekvés az átmenő forgalom minimalizálása az iskolák környékén, előnyben részesítve ezzel a helyieket és az iskolásokat. 

Az élet sokkal nyugodtabb lett az autómentesített, forgalomcsillapított környékeken, és erre minden nagyvárosnak hatalmas szüksége lenne már. Főleg ezekben a koronavírusos időkben. A koncepció kidolgozói új, közösségi kerékpárutakban gondolkodnak és a csendesebb, forgalomcsillapított környékek kiterjesztésében. Mivel ez az egész projekt főként a jövő generációjáról szól, az ő egészségi állapotuk további romlásának elkerüléséről, így fontosnak tartják bevonni a gyerekeket a részletek kidolgozásába. Hiszen maguk a gyerekek azok, akik mindennap járnak ezeken az  útszakaszokon, és ők azok, akik emiatt meg tudják határozni az átalakítandó, veszélyes pontokat is. Olyanokat, amelyekre a felnőttek, akik nem ismerik az adott környéket, nem is gondolnak. 

A Bloomberg eredeti cikke alapján a fordítást Zágoni Bella, a Járókelő önkéntese készítette.

A bejegyzés trackback címe:

https://jarokelok.blog.hu/api/trackback/id/tr4416349452

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kacsa. 2021.01.12. 13:02:42

Első olvasatra nem hangzik rossz ötletnek, de ész nélkül valószínűleg nem lenne szerencsés mindenhol bevezetni. A közeli iskolánál mondjuk nem bánnám ;). Bp. kertvárosi általános, általában már a körzetes diákokkal megtelik az alsó tagozat, a nem körzetes, de 1 km-en belüli gyerekek (kerülethatár miatt sok ilyen van) sokszor már nem is férnek be. Na most a körzet széléről az iskola simán séta, esetleg biciklis távolság, busz is van, mégis onnan tudom, hogy fél 8-van, hogy megnő a forgalom zaja (2 utcányira lakunk az iskolától), az iskola utcája pedig bedugul. Nem, nem a kerékpárosoktól és a babakocsis anyukáktól :), a szülők rakják ki a csemetéiket az autókból. Ki, hol és hogy tudja. Na most ez egyrészt kaotikus, nem biztonságos, másrészt szennyező, harmadrészt felmerül az emberben, hogy az elvileg a közelben lakó gyerekeket miért kell autóval iskolába vinni egy kertvárosi, sebességcsillapított területen. Az egyik munkatárssal beszéltük, hogy náluk is ez van, a tanárok meg panaszkodnak, hogy ha megy valahova az osztály, problémát jelent, hogy a gyerekek egy része nem tanult meg az utcán normálisan közlekedni (járda, sarok, megállás, körülnézés, figyelni a többi közlekedőt stb.).

midnight coder 2021.01.12. 13:36:28

Ez akkor jó, ha a gyerek az iskola mellett lakik, és nem két kerülettel odébb.

midnight coder 2021.01.12. 13:37:24

Ja, és ha nincs még másik 3 másik iskolában / óvodában, és persze ha anyukának vagy apukának nem kell utána munkába mennie.

jinjang 2021.01.12. 15:09:31

@midnight coder:
Én egy olyan helyen és korban nőttem fel, ahol
- nem volt szignifikáns különbség a különböző bölcsödék, óvodák, alapfokú iskolák között, a gyereket meg kötelező volt a legközelebbi körzetesbe íratni
- a lakótelepek kellős közepén voltak a bölcsödék, óvodák, iskolák és egymás mellett voltak az épületeik, szóval a többgyermekes anyukák egyetlen úttal el tudták vinni a gyerekeket
- autós forgalom alig volt az egész városban, 6 évesen már egyedül mentem az iskolába (pedig akkor még egy kicsit távolabbiba jártam, mert a közeli még épülőfélben volt)
- megszokott dolog volt, hogy egy 6 éves viszi a 4 évest óvodába, és utána megy tovább egyedül az iskolába.
És akkoriban, ha valahol nem volt a közelben óvoda, iskola, volt legalább óvodás, iskolás buszjárat, és a gyerekeket csak a megállóig kellett elkísérni.

Ha ez még ma is így lenne, kevésbé fuldokolnánk a szmogtól, kisebb lenne a zajszennyezés és a globális felmelegedés, alacsonyabb lenne a stressz-szintünk, rengeteg pénzt megspórolnánk, amit most autózás miatt költünk, a gyerekek meg hamarabb önállósodnának.
De ahhoz, hogy ez megint így legyen, több kellene annál, hogy lezárjuk az iskolák környékét az autók elől.
Viszont lehetne ezzel kezdeni.
süti beállítások módosítása