A Járókelőnél azon dolgozunk, hogy a lakosság által jelzett közterületi problémák fotóit és leírásait eljuttassuk az önkormányzatoknak és a városi szolgáltatóknak. A közel 80 fős önkéntes csapatunk naponta több száz hozzánk beérkező ügyet közvetít ki, és nézi át a róluk szóló levelezést. Ebben a cikkben bemutatjuk, hogy melyek voltak idén a legnépszerűbb ügytípusok, és kik azok az illetékesek, akiknek a legtöbb bejelentést címzik a szolgáltatásunkat használó 26 településen.
A korábbi évekhez képest némi átrendeződés volt a legnépszerűbb kategóriák között. Jól látható, hogy még mindig toronymagasan a forgalomtechnikai problémák jelzése a leggyakoribb a lakosság részéről. Ebbe az ügytípusba tartozik minden olyan eset, ami útburkolati jelekkel, közlekedési lámpákkal, KRESZ táblákkal, pollerekkel, azaz parkolásgátló elemekkel, vagy bármilyen más problémával kapcsolatos, ami a forgalombiztonságot érintheti. A jó hír, hogy az illetékes közútkezelők kiemelt figyelmet fordítanak ezen elemek javítására és pótlására, nem úgy mint a kátyúkkal kapcsolatos jelzések esetében, ahol minden harmadik bejelentés megoldatlanul zárul.
Meglepő módon második helyen végzett az elhagyott gépjárműveket érintő kategória. Míg 2019-ben a nyolcadik leggyakoribb probléma volt a lakosság körében a közterületen “felejtett” autók jelenléte, idén ez az egyik legbosszantóbb jelenséggé vált. Az a tapasztalatunk, hogy a tulajdonosok sokszor nem foglalkoznak azzal, hogy szabályosan tárolják-e járművüket a közterületen. Van olyan autó, amelyik rendszámmal, de lejárt műszaki vizsgával, van, amelyik mindenféle azonosításra alkalmas jelzés nélkül várakozik, míg egyes járműveknek már csak a roncsát láthatjuk.
Az utóbbi témához viszonylag szorosan kapcsolódik, hogy az illetékeseknek rendszeres és anyagilag is igen megterhelő feladatot jelent, hogy mi mást hagyunk még magunk után településeinken, az erdőben, a mezőn vagy éppen az autópálya szélén. Véleményünk szerint megfelelő kommunikációval és ismeretterjesztéssel el lehetne érni, hogy a lakosság a hulladékudvarokat használja a természet helyett, amikor meg akar szabadulni egy pár autógumitól vagy egy régi TV-től.
A Járókelő.hu országosan segíti a helyi lakosságot, mégis nem meglepő, hogy a legtöbb bejelentés kapcsán a fővárosi szolgáltatók az illetékesek, egyetlen kivétel a top 10-ben a Szegedi Környezetgazdálkodási NKft. Az abszolút listavezető, ahogy azt a korábbi években is láthattuk, a Budapest Közút, amely egymaga végzi a fővárosi jelentőségű közúthálózat üzemeltetését. Hogy jobban értsük és el tudjuk képzelni, egy régi ökölszabály szerint minden olyan út, ahol busz, troli vagy villamos közlekedik, a Fővárosi Önkormányzat kezelésében és/vagy tulajdonában van.
A második helyezett a Budapesti Közlekedési Központ, vagyis a főváros közlekedésszervezője. A BKK-hoz nem csak a közösségi közlekedés tartozik, hanem a fővárosi P+R parkolók kezelése is, a november végén ideiglenesen leállított BUBI, az új közlekedési beruházások koordinálása, a forgalomszervezés vagy akár a mikromobilitási eszközök szabályozása is.
Viszonylag sok bejelentéssel “büszkélkedhetnek” budapesti kerületi önkormányzatok és közterület-felügyeleteik, mint a III., a XI. vagy a XIV. kerület. Fontos megjegyezni, hogy nem feltétlenül van több közterületi probléma ezen városrészekben. Inkább arról van szó, hogy az itt élő lakosság aktívabb, jobban odafigyel a környezetére, mert látják, hogy a Járókelő.hu használatával és az önkormányzatok partneri hozzáállásával könnyen lehet változást elérni.
A Járókelő.hu által továbbított lakossági bejelentések megoldási aránya kétharmados, azaz három bejelentésből kettő megoldásában (az illetékes válasza alapján megoldódott vagy éppen megoldásra vár jelzéssel látjuk el) tudtunk segíteni. Az idei év számunkra sem úgy alakult, ahogy azt elterveztük, de így is sikerült 17500 lakossági probléma továbbításában segédkeznünk 2020-ban, 8 év alatt átléptük a 75000-es számot a beérkező bejelentések tekintetében, illetve országosan közel 45000 ügyet zártunk megoldással.