Ha megosztod, megoldod.

A Járókelő csapat 2012 óta segít a városlakóknak abban, hogy
bejelenthessék a kátyúkat, letört szemeteseket, lekopott zebrákat és
egyéb közterületi problémákat a lakóhelyükön.

Újabb 21 belvárosi utcát alakítanak át Barcelonában, a járókelők érdekeit helyezik előtérbe az autók helyett

Újabb 21 belvárosi utcát alakítanak át Barcelonában, a járókelők érdekeit helyezik előtérbe az autók helyett

2020. december 21. - Járókelők

Barcelona központjában hamarosan minden harmadik utca a város “zöld tengelyévé” alakul, előnyben részesítve a biciklis és gyalogos közlekedést. Ezekben az utcákban a kereszteződések közösségi terekké válnak, így a környéken 200 méteren belül  elérhető lesz egy-egy kisebb park.

barcelona_9.png

Fotó: Részlet a Strretfilms videójából

„Azt akarjuk, hogy Barcelona egy élhető és fenntartható város legyen” - nyilatkozta Janet Sanz, a város közlekedésért, természetért és ökológiáért felelős alpolgármestere. „Természetesen megértjük, hogy manapság a közösségi tereken sok szociális és közösségi tevékenységet folytatunk, de azok jó részén a személyi közlekedés dominál, áthaladó, illetve parkoló autók formájában.”

Az átalakítást a következő tíz évben tervezik megvalósítani, és megközelítőleg 44 millió dollárba fog kerülni. Ez egy változata a már jól ismert szupeblokk koncepciónak, amely a blokkokon belül a motorizált közlekedési eszközök korlátozott közlekedését teszi csak lehetővé.

Mark Nieuwenhuijsen, a Barcelonai Globális Egészségügyi Intézet környezetügyi epidemológiai kutatóprofesszora - aki lemodellezte a szuperblokkok egészségügyi hatását - úgy nyilatkozott, hogy „A közösségi területek 60%-át valójában az autók használják, tehát az egész ötlet a szuperblokkok mögött az, hogy elvegyük az autók által használt területeket és visszaadjuk az embereknek”.

Salvador Rueda várostervezőtől származik az eredeti ötlet, amelynek célja a levegő- és zajszennyezés csökkentése, az emberek fizikai aktivitásának és a zöldfelületek méretének növelése, hiszen utóbbi hozzájárul a városi hőszigetek hatásának csökkentéséhez is. (Az utakkal, épületekkel teli területek ugyanis jobban felforrósodnak, megtartják a meleget a hőhullámok alatt).

2016-ban a város megalkotta az első szuperblokkot Poblenou városrészben. Attól függően, hogy miként definiáljuk a szuperblokkot, már hat ilyen létezik, és további tizenegyet terveznek kialakítani a közeljövőben.

Nieuwenhuijsen kutatásai szerint, ha annyi szuperblokkot hoznának létre, amennyit Rueda megálmodott – Barcelona szerte ötszázat –, annak az egészségre gyakorolt hatásával éves szinten akár 700 idő előtti halálesetet lehetne megelőzni.

Ez a legújabb terv a szuperblokkok egy könnyített verziója Nieuwenhuijsen szerint, mert nem korlátozza a forgalmat a teljes körzetben. Valószínűleg azért döntöttek így, mert így politikailag jobban elfogadtatható. „Gyakran nagy az ellenállás, ha megpróbálják csökkenteni az autóhasználatot.” A kiskereskedelmi üzletek tulajdonosai sokszor úgy gondolják, hogy a “gyalogosítás” csökkenti a forgalmukat, bár valójában ennek az ellenkezője igaz. De olykor még a legkisebb változtatás is segíthet javítani a környéket.

Bár az új tervben átalakítandó környéket, az Eixample kerületet úgy tervezték, hogy nagy zöldfelületei legyenek,  a fejlesztők végül figyelmen kívül hagyták az eredeti szándékot, és ezeket a területeket lakásokkal és egyéb épületekkel töltötték be. De az átmenő forgalom és a sok parkolóhely megszüntetésével, valamint kerékpárutak, játszóterek és zöldterületek létesítésével szerte a huszonegy utcában, ez a terv jótékony egészségügyi hatással lesz a lakókra. Hiszen könnyen elérhető egy-egy park, több a lehetőség a sétálásra, a kerékpározásra, és csendesebb, kevésbé szennyezett a környék, valamint hűvösebb a levegő a nyári forróságban.

barcelona_1.png

Fotó: Részlet a Strretfilms videójából

Ez olyasmi, amit nagyban ki kellene terjeszteni Nieuwenhuijsen szerint. Az elektromos autókra való áttérés a városokban egészségügyi szempontból nem teljes megoldás, mivel az autók okozta szennyezés egy része a gumiabroncsokból származik, nem csak a kipufogókból. Emellett az autózás az embereket kevésbé aktívvá teszi, és olyan utakat és parkolóhelyeket igényel, amelyek elveszik a zöldterületeket. Sőt, világszerte az autóbalesetek jelentik a halálesetek fő okát. Egy olyan városban mint például Barcelona, célszerű előtérbe helyezni a közlekedés egyéb formáit, és jobb módszereket kitalálni arra, hogy segítsük az embereket a külvárosból a munkahelyükre ingázni vagy új munkahelyeket létrehozni a saját környékükön.

Bár ez az új terv nem tekint ilyen távolra, de mindenképpen pozitív előrelépés.

Az eredeti cikk alapján a fordítást Pál András, a Járókelő önkéntese készítette.

A bejegyzés trackback címe:

https://jarokelok.blog.hu/api/trackback/id/tr916349338

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása